Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Syrae
#3203531
ik wil even mijn irritaties uiten!

Gisteravond tijdens de puppencursus een theorie avond over de verzorging en ik heb zo veel fouts, raars en irritants gehoord dat ik het even wil uiten.

We mogen onze honden kennelijk geen ei en geen vis geven want daar zitten stofjes in die niet goed zijn (meneer wist niet welke stofjes) als je je hond rauw voert moet je heel goed opletten op de hygiëne,want er zit salmonella in rauwe kip en daar kunnen we erg ziek van worden (waarop ik liet ontsnappen dat honden daar gelukkig geen last van hadden)

Niets gehoord over het giftige effect van prei, ui en zoetstoffen.

Entingen zijn verschrikkelijk belangrijk, maar men had nog nooit gehoord dat de enting tegen weil geen 100 % bescherming geeft.

Er waren potjes met volgezogen teken op sterk water, en spoelwormen, mega interessant om te zien maar vooral ook een reden om mijn hond te gaan vergiftigen en een vlooienband was slim om in stukken geknipt te verstoppen op plekken waar de hond veel is.

De tandjes moesten we vooral poetsen, maar we konden ook een (minimaal) 3 uur gekookt mergpijpje geven voor de tanden. Dan kreeg je geen scherp botschraapsel. Wel zorgen dat de pijn niet of heel ruim om de onderkaak past en niet rauw geven want dan gaat de hond aan de diarree.

Ik heb me ingehouden, want ik ben cursist, maar aaaaargh!
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3203536
Ik zou me na zo'n avond afvragen of ik daar echt wel wilde trainen met mijn hond. En dat gaat over mij, persoonlijk dus, niet over wat jij moet doen ;)
Maar ik zou dus niet (meer) om kunnen en willen gaan met mensen die zomaar wat roepen zonder dat ze weten hoe het zit. En ik wil al helemaal niet mezelf in moeten houden omdat ik anders misschien gezien wordt als een freak.

Hoe zijn hun opvattingen over gedrag en trainingsmethoden dan?

Nogmaals, mijn persoonlijke mening, geen advies ;)
Door Mijati
#3203537
de nog ouderwetse zienswijze dus.
Gelukkig is bv de raad van beheer al iets bijgetrokken wat enten betreft, een geldige titer is voldoende om te mogen deelnemen.

Laten we het er maar op houden, dat ze het beste voor hebben met jouw hondje, maar jij bent gewoon zo "eigenwijs" dat je liever het doet zoals jij vind dat het het beste is. Dus lekker rauwe eitjes, visje en natuurlijk geen mergpijpjes, maar een drumstick of konijnjkarkas om de tandjes schoon te houden.
Door Lizzy
#3203538
Ik maakte daar de pleiterik! Wie weet wat voor onzin ze verkondigen over hondengedrag. Bovendien, ik houd er niet van als schoenmakers op de verkeerde leest zitten. En dat zou ik dan wel vertellen. Als mensen kak praten, lijkt mij het juist wel goed om ze daar op te wijzen.
Door Borke
#3203552
Werden er ook nog proefzakjes met 'verantwoorde voeding' uitgedeeld :D ?
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3203556
Ik denk dat ik ook ergens anders heen zou gaan........ En ik had al helemaal mijn mond niet kunnen houden vrees ik.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3203561
Er waren potjes met volgezogen teken op sterk water, en spoelwormen, mega interessant om te zien maar vooral ook een reden om mijn hond te gaan vergiftigen en een vlooienband was slim om in stukken geknipt te verstoppen op plekken waar de hond veel is.
:o :o :o los van de andere poep die er blijkbaar uitkwam, dit is dus echt levensgevaarlijk. Wie heeft er een pup gehad die niet overal aanzat????? Bestaan die?
Dus puppie gaat doodleuk die stukjes vlooienband opeten :-X :-X :-X


Misschien is dit het verplichte stukje les dat ze geven uit een royal konijn foldertje van de DA of zo. Misschien en hopelijk hebben ze wel meer verstand van hondentrainen.
Door Martine-Tom
#3203562
Mij zouden ze daar ook niet meer zien...
Mergpijp kende ik wel maar dat je die geacht werd te koken wist ik dan weer niet dus toch nog wat geleerd :biggrin2:
In de prehistorie toen we onze eerste hond hadden kreeg die rauwe mergpijp, en pens, maar die werd dan weer wel gekookt :-X
Door Syrae
#3203564
das dus wel het irritante, de trainingen zelf zijn heel erg leuk in mijn ogen. Uiteindelijk kom ik voor de training en zal de voorlichting over voeding me gestolen worden. Misschien dat ik nog eens iemand anders inspireer tot nadenken wat dat betreft.

Kijk naar je hond, positieve bevestiging, niet dwingen maar goed gedrag uitlokken, mocht je eens een keertje boos worden (want dat gebeurt) zorg dan dat je weer goede vriendjes wordt net je hond en bouw die band zo goed mogelijk op.

Wel word aangeraden met een halsband te trainen, maar met nadruk een gewone halsband, geen slipketting. Ook geen raar geruk aan lijnen en gedoe over dominantie theorieen en bijna elke les de benadrukking dat aan alle gedrag van de hond een positieve insteek vooraf gaat, hij wil er namelijk iets positiefs voor zichzelf mee bereiken.

Titeren staan ze ook wel enigszins voor open, maar wel in overleg met je Da en het moet in het paspoort.

Hij ging trouwens naar aanleiding van mijn opmerking over de weilenting en dat die niet volledig beschermd daar informatie over opzoeken, hij staat dus zeker wel open voor andere meningen en dat vind ik fijn. Misschien volgende week eens voorzichtig dat mergpijpje aangrijpen voor wat uitleg over rauwe voeding.
Door Syrae
#3203568
oh, en deze folder hoort bij de les

Afbeelding
Met dit stukje over hartworm

Afbeelding

En uiteraard geen woord over ontlastingonderzoek. Misschien dat volgende week ook even terloops aankaarten.
Laatst gewijzigd door Syrae op za 12 mar 2016, 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3203572
Weet je, het lastige is dat vaag gelijk heeft, iets met klok en klepel ;)
Ei - avidine en salmonella is ook niks aan gelogen, vis - thiaminase....
Alleen met iets minder paniekzaaien en iets meer info had ie het wel op de juiste manier uit kunnen leggen. Ergens snap ik het wel, als je overtuigd brok voert...waarom zou je je dan zo in vers verdiepen...maar houd er je mond dan ook over denk ik dan ;)
Door Lizzy
#3203578
Maar als niemand wat zegt en iedereen dit voor zoete koek slikt, veranderd er dus nooit wat...
Door Martine-Tom
#3203583
Lizzy schreef:Maar als niemand wat zegt en iedereen dit voor zoete koek slikt, veranderd er dus nooit wat...
Yep...
Als ik verder een goed gevoel bij de school had (en de houding tav titeren ed geeft toch een wat beter gevoel) zou ik er idd een gesprek tegenaan gooien, als ik het gevoel zou hebben dat ze er iig open voor staan...verloren strijd ben ik al vaker aangegaan en dat wekt alleen frustratie op dus daar begin ik niet meer aan ;)
Door Syrae
#3203620
royal canin werd uitgedeeld :-\

Sowieso, de beste man heeft recht op een eigen mening, en rauw voeren werd niet afgedaan als slecht, dat is geloof ik al heel wat.

Het verhaal over het mergpijpje voor de tanden is gevaarlijk dus dat ga ik voorzichtig met hem bespreken, zal ik niet doen waar de andere cursisten bij zijn want dat is niet netjes. Het preventief ontwormen is een onvolledig verhaal, daar kan hij nog wat op aanvullen, net zoals het stukje over willen en rauwe vis.

Toen hij begon over knagen liet ik al mijn lamsribben vallen, hij gaf aan dat dat ook kon.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door