Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3203329
De titel zegt het al. Ik ben nieuwsgierig hoe lang jullie de honden laten rusten na het eten.

Ivm diabetes geef ik de honden eerst eten, daarna insuline en daarna gaan we uit.
Ik wacht na het voeren op werkdagen 1,5uur en op andere dagen 2-2,5uur voor we uitgaan.
Vind het nog altijd eng ivm een maagtorsie, vind de tijd best kort.
Vroeger ging ik eerst weg en gaf ik ze daarna eten en dat beviel beter, metname lita reageerde daar beter op.

Geven jullie eerst eten of pas na de tijd of ...?
En als het voor het uit gaan of sporten of ... is, hoeveel tijd ertussen houden jullie aan?
#3203332
Ik houd er eerlijk gezegd weinig rekening mee, de theorie dat een maagtorsie komt door een volle maag is achterhaald, sterker nog, het schijnt vaker voor te komen bij een lege maag. Mijn honden krijgen s'morgens ongeveer 1/3 van hun eten en dan s'avonds de rest maar het kan net zo goed zijn dat we daarna nog naar het bos gaan oid.
#3203344
Mijn hond krijgt pas na de activiteit zijn eten. Als hij veel gerend heeft, wacht ik tot hij rustig ademt en dan pas krijgt hij zijn eten.

Ik laat hem na het eten zeker 1,5 uur niet rennen of druk doen.

Gewoon 'voor de zekerheid'.
Ik heb eens veel gelezen over maagtorsie en het is niet te linken aan een volle maag. ;)
Maar even rustig aan doen kan geen kwaad volgens mij. Als ik net gegeten heb, houd ik me ook een tijdje rustig. :)
#3203348
Toen ze hier nog jong(er) waren merkte ik altijd dat ze de meeste energie hadden op een nog niet gevulde maag .
Dan kon het niet te gek . Racen , spelen , zwemmen , naast de fiets mee enz enz
Na de maaltijd hadden ze die behoefte veel minder , een wandeling was wel leuk
Vaak lagen ze (eerst ) uren te maffen voordat ze weer in actie kwamen

En nu op oudere leeftijd hebben ze nog steeds de meeste energie als ze niet te vol zitten
#3203358
Mijn honden krijgen 1 keer per dag te eten rond de 20:00 en 23:00 uur. Hierna gaan ze lekker slapen en worden ze de volgende dag pas wakker :biggrin2: werkt al maanden heel erg goed.

(Ook krijgen ze niet iedere dag een complete maaltijd omdat wolven dit in het wild ook niet hebben, maar per week krijgen ze wel alle % wat ze nodig hebben qua vis, groente, bot, vlees en organen, hiernaast krijgen ze ook fruit zoals appel en banaan als tussendoor, tegenwoordig alles biologisch en wild)

Overdag krijgen ze wel zelf gedroogde snacks, en een stukje appel/banaan/komkommer/wortel/mandarijn.

Dit moet ik eigenlijk niet meer in mijn slaapkamer eten, want dan heb ik 2 honden die naast me zitten te kwijlen, 1 cavia die gaat piepen en 8 ratjes die gaan lopen bedelen bij de kooideuren, met handjes die ze erdoorheen proberen te proppen om wat te krijgen, hebberig stuk ongedierte :nono2: :mouse1: :mouse1: :mouse1:
Ik hou altijd maar 2 cm over van een banaan :crying: :2funny:
#3203396
Op een werkdag zit er bij ons 'ochtends niet veel tijd tussen het ontbijt en de grote wandeling.
Ze krijgen hun ontbijt om 06.50/07.00 en we vertrekken voor de wandeling van 7.30 tot 8.30.

Maar ik ontbijt zelf pas na de honden (niet weinig, elke ochtend 3 gebakken eieren met spek en groenten plus 400ml thee en 300ml koffie) en ik heb daar ook geen last van tijdens dat uur wandelen, dus ik denk de honden ook niet; ik merk niks aan ze in elk geval.
Ze krijgen 's ochtends de helft (2 van de 4) of 1/3e (de andere 2) van hun dagportie. Reden voor dit verschil is tussen 2 heeeeeeele goede eters (vreetzakken) en 2 beschaafde eters die liever later op de dag eten dan 's ochtends vroeg.

's avonds zit er wel meer tijd tussen. De honden eten om 16.30 ongeveer na het middagrondje (waarin ze vast een voorgerechtje nemen van paardenpoep en konijnenkeutels ::) ) en dan gaan ze weer naar buiten voor de avondwandeling om 20.00. In de tussentijd slapen ze heel vast.
#3203412
Tous krijgt nu 7 maal daags te eten. De eerste maaltijd is om 6 uur, we gaan pas tegen 9 uur wandelen. Hierna weer eten en de volgende maaltijden zijn ook allemaal na het wandelen. Dan heeft hij er ook behoeften aan. Ziggy eet hierdoor zo'n 3 tot 4 keer per dag, "Tous krijgt eten dus waarom blijft mijn bak leeg?" Dus ik ben haar maaltijden ook gaan verdelen. Voordien aten ze 2 maal per dag en dan na de wandeling. Ze hierna rustig houden was/is nooit een probleem. Zijn we niet aan de wandel? Dan is hun enige andere "activiteit" slapen :biggrin2:

Edit; ik voer na de wandeling, niet zo zeer met oog op een eventuele maagtorsie maar meer vanuit het idee dat het met een volle maag minder prettig is om actief te zijn.
Door Lil
#3203445
Hier eten ze in de regel na de wandeling. Dus de ene keer s ochtend om 6 en de andere keer pas om 11 uur. Zelf kan ik niet eten voor het wandelen en ook niets hebben voor minimaal 8 uur. Dus ook ik eet erna. Twee keer in de week kan het niet anders, dus dan krijgen ze 1 uur voor de avondwandeling te eten. Dit is wel een aangelijnde en geen losloopwandeling (ze mogen en kunnen daar niet los).
#3203487
Ik heb vroeger in het begin met Brutus braaf gedaan wat gezegd werd, eerst wandelen en daarna eten. En een haast dat die hond altijd had joh, ik vloog zo overal langs. Gaf ik hem eten, stond meneer 15 minuten later te jammeren dat hij er uit moest. Was hij vergeten dat hij nog meer moest plassen en een poep moest doen.
Uiteindelijk maar bedacht om hem voor het uitlaten eerst eten te geven. Nou dat werkte veel beter! Dus vanaf die tijd voer ik voor het wandelen.
Lola krijgt hier te eten als ik beneden ben, dat is op werkdagen om iets voor 6, op vrije dagen iets later. Als ze klaar is met eten, laat ik haar uit tot de grasstrook voor een plasje. Dat houd ze die dagen vol tot net na de middag, dan komt of de uitlaat of mijn broertje laat haar goed uit.
Ben ik vrij dan gaan we meestal na een dik uur naar het bos om te wandelen.
Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de maaltijden verdeel; in de ochtend bot en klein beetje spier en orgaan/pens, in de avond rond 6/7 uur de rest met evt eitje, visje oid.
#3203521
Hier eten ze 1x per dag, na de grote ochtendactiviteit. Dan eten ze als we thuiskomen en daarna zie je uren geen hond meer :biggrin2: Ik heb een tijdlang geprobeerd om 's avonds na hun laatste rondje te voeren, maar dat werkte niet. Ze gingen alleen maar de deur uit om zo snel mogelijk weer naar huis te gaan want dan was er eten, en er werd niet gepoept. Dat moest dan daarna alsnog gebeuren. 's Ochtends heb ik dat probleem niet, dan kunnen ze niet lang genoeg weg zijn en wil niemand graag naar huis ::)
#3203525
Hier hebben ze tijdens de eerste ronde ook geen haast om thuis te komen
De tweede ronde is wat anders . Want dan krijg je trek .
Maar dan moet je eerst nog bijkomen van de vrouw , en dan zit zij in die tussentijd aan een bakkie leut >:(
Dan gaan er ondertussen zo nu en dan een paar ogen open . Is het al tijd ? ::)
Wij willen eten ...... en daarna slapen ...... heel lang en veel slapen
Wij zijn heul toevallig wel twee oudere -jongeren hoor
De behoeften van de soos zijn dus wel veranderd , ze eten nu het liefst in de middag
En daarna mag de butler eventueel wel een paar uur oprotten :biggrin2:
Maar ... :o dan mot dat mens nog zo nodig stofzuigen en dweilen
Ben je nou eens klaar met die herrie >:( Ja , eindelijk !
Zo , ik kan nu eindelijk rustig onder mijn kleed maffen en ikke op de bank
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door