Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ayra
#31957
Hallo allemaal,

Zondagmiddag tijdens de wandeling is Ayra haar heup plotseling uit de kom gegaan. Bij de dierenarts bleek op de fotos dat ze zware HD heeft en dat de kom dus niet zomaar weer teruggezet kon worden. Deze zou er namelijk ws heel snel weer uitschieten. Dus hebben we voor de enigste oplossing die er was - een operatie -gekozen waarbij met een band die van heupkop naar bekkenvleugel (??) geregen wordt haar gewricht bij elkaar gehouden wordt. Deze band lost op in ongeveer 100 dagen. Het gewrichtskapsel en de omringende spieren om het heupgewricht bleken tijdens de operatie heel erg kapot, en daarbij bleek haar heupkom NOG ondieper dan verwacht. dus de eerste vier weken zijn voor Ayra nu cruciaal. We moeten heel erg voorzichtig zijn dat ze niks doet behalve korte stukjes rustig rechtuit lopen en liggen (we hebben ook Fenobarbital mee gekregen). Alleen dan krijgt het kapsel en de spieren de kans om weer te genezen om zo het gewricht weer bij elkaar te kunnen houden. Ayra's andere heup is ook erg slecht maar daar zit bovenop de heupkom wat artrose, wat ervoor zorgt dat die heup niet zo gemakkelijk uit de kom kan. We hopen dat dit aan deze kant ook gebeurd!

we zijn er erg ondersteboven van. Nooit hadden we verwacht dat Ayra HD zou hebben - laat staan in deze mate - de dierenarts vond het ook ongelofelijk dat ze gewoon een vrolijke actieve hond was waar ik zelfs nog behendigheid mee deed!!

Als deze operatie niet slaagt is er eigenlijk nog weinig wat we voor Ayra kunnen doen, dus we doen natuurlijk ons uiterste best om dit goed te laten gaan. Het zou geweldig zijn als we dit alles een handje kunnen helpen met homeopathische middelen. Ik heb al traumeel in huis, waar ik over een week of 2-3 mee wil beginnen. Is dat OK? Ze krijgt nu al antibiotica (Synulox), rimadyl en fenobarb.

Ik hoop dat er nog iets is waar ik de genezing van het gewrichtskapsel (is dat kraakbeen oid??) waarbij die artrose op die heupkom dus wel de kans krijgt om te ontwikkelen. Artrose wil je normaal gesproken natuurlijk niet, maar in dit geval zouden we er blij mee zijn! En voor later als we de operatie geslaagd mogen noemen, zou ik haar graag iets geven om alles zo lang mogelijk zo goed mogelijk te laten functioneren.

Nou dit was een erg lang verhaal, ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!!
Laatst gewijzigd door Ayra op di 30 dec 2003, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#31962
sorry, ik kan je niet helpen maar ik wens je veel beterschap en heeel veel geluk
Door sylvia
#31970
Sorry ik kan je ook niet helpen ,maar ik wil je wel even laten weten dat ik met je mee leef wat erg als je daar zo ineens mee geconfronteerd wordt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#31976
Traumeel meteen mee beginnen, niet wachten.
Ik weet niets om de arthrose te bevorderen, dat moet vanzelf gebeuren. Belangrijk is dat ze na de genezing veel spieren gaat opbouwen, dus langzaam aan training opbouwen met veel fietsen en zwemmen. Maar als het goed is hoor je dat ook nog wel van je eigen dierenarts. Fysiotherapie is ook een goede methode op onbelast te bewegen.

Waarschijnlijk komt het door de behendigheid dat je er niet zoveel van merkte dat ze HD had. Door het sporten had ze veel spieren gekregen en daardoor bleef allen een beetje op zijn plaats.
Alleen zal die behendigheid niet echt meer kunnen, een beetje afhankelijk van hoe ze opknapt, maar ga er maar vanuit dat dat niet meer kan.

Je kunt ook meteen beginnen met een glucosaminemiddel, zijn er verschillende van op de markt. Dat zorgt ervoor dat het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof zich goed herstelt.
Door Ayra
#32000
Hitam schreef: Traumeel meteen mee beginnen, niet wachten.
Ik weet niets om de arthrose te bevorderen, dat moet vanzelf gebeuren. Belangrijk is dat ze na de genezing veel spieren gaat opbouwen, dus langzaam aan training opbouwen met veel fietsen en zwemmen. Maar als het goed is hoor je dat ook nog wel van je eigen dierenarts. Fysiotherapie is ook een goede methode op onbelast te bewegen.

Waarschijnlijk komt het door de behendigheid dat je er niet zoveel van merkte dat ze HD had. Door het sporten had ze veel spieren gekregen en daardoor bleef allen een beetje op zijn plaats.
Alleen zal die behendigheid niet echt meer kunnen, een beetje afhankelijk van hoe ze opknapt, maar ga er maar vanuit dat dat niet meer kan.

Je kunt ook meteen beginnen met een glucosaminemiddel, zijn er verschillende van op de markt. Dat zorgt ervoor dat het gewrichtskraakbeen en de gewrichtsvloeistof zich goed herstelt.
Bedankt voor je antwoord! :-*
DUs ik kan die traumeel geven ondanks dat ze nog zoveel andere medicijnen krijgt? Dan ga ik daar idd gelijk mee beginnen!
Behendigheid ga ik ook niet meer doen, ookal zou het volgens de Dierenarts wel kunnen ik durf dat echt niet meer. ik zal ook gelijk iets van glucosamine in huis halen... goh ik zal echt een hele stapel Rodiworsten in huis moeten halen voor al die pillen :o ;D

ik heb trouwens ook traumeel gel, zal ik dat ervij gebruiken of zitten die beschadigde spieren daar te diep voor? En die pilletjes, daar staat op: in de mond laten smelten. Hoe moet ik die geven?
Laatst gewijzigd door Ayra op wo 17 dec 2003, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#32002
he naamgenoot, welke van de 2 schatten is Ayra?
de bruine of de zwarte?

Lijkt me heel erg eng om je hond inene zo in elkaar te zien storten. Gilde ze het niet uit van de pijn? Hopelijk gaat alles snel weer redelijk normaal. Dikke :-* voorjou voor de schrik en een :P (lebber) van Chasey voor Ayra.
Door Ayra
#32006
Jolly_landalief schreef: he naamgenoot, welke van de 2 schatten is Ayra?
de bruine of de zwarte?

Lijkt me heel erg eng om je hond inene zo in elkaar te zien storten. Gilde ze het niet uit van de pijn? Hopelijk gaat alles snel weer redelijk normaal. Dikke :-* voorjou voor de schrik en een :P (lebber) van Chasey voor Ayra.
De zwarte is Ayra, kruising flatcoat / stabij :)
ach het was verschrikkelijk, je kunt niets doen he ze gilde het uit maarja zodra ik aan haar kwam ging ze nog harder gillen dus :'(

Gelukkig was Rene (mijn vriend) erbij die heeft haar een heel stuk naar huis kunnen tillen (gelukkig waren we niet te ver van huis!!). En ze heeft een stukje op drie poten gelopen.
Door Lizzy
#32011
Ik ben geen Tannetje, maar JA je moet de TRAUMEEL gelijk gaan geven, met de andere medicijnen. Het beste vind ik werken:

De traumeel pillen tussen twee lepels pletten en het poeder in de bek gieten. Bek gelijk dichthouden anders blazen ze het poeder eruit.

Veel sterkte joh! Ik vind dit ZO rot om te lezen......

Groetjes, Lizzy
Door Eidos
#32013
Jeetje Jolanda !!! Wat een schrik zeg .. :o..

Ik wens jou en ayra natuurlijk alle geluk en sterkte toe de komende tijd !!

Ik hoop ook dat door middel van de traumeel en de rest ze toch nog een leuk leven blijft houden...

Houdt je ons op de hoogte hoe het verder met je mooie schat gaat ???

Sterkte en liefs barbara en een lebber van eidos
Door Ayra
#32014
Lizzy schreef: Ik ben geen Tannetje, maar JA je moet de TRAUMEEL gelijk gaan geven, met de andere medicijnen. Het beste vind ik werken:

De traumeel pillen tussen twee lepels pletten en het poeder in de bek gieten. Bek gelijk dichthouden anders blazen ze het poeder eruit.

Veel sterkte joh! Ik vind dit ZO rot om te lezen......

Groetjes, Lizzy
Ik geloof jou ook ;) Ik had het ook al gebruikt voor Diesel en toen heb ik het ook precies zo gedaan tussen twee lepels, da's prima dus OK dan doe ik dat voor Ayra ook zo! Ik geef haar de eerste dagen dan elke 2 uur zo'n beetje een tabletje, omdat het nogal erg kapot is allemaal. is dat OK?
Door Ayra
#32022
Okee! Nou, gaan we daar mee aan de slag ;) Ik ben net nog effies met Ayra naar buiten geweest (met een doek onder haar buik langs voor steun), plasje gedaan. Pfff kostte wel even een jaartje van m'n leven zeg :-\ zo wiebelig als dat gaat en ohhh EEN verkeerde beweging en het kan gedaan zijn :'( Gelukkig ligt ze nu weer lekker op d'r matrasje te slapen :)
Door Lia
#32025
Wat een ellende Jolanda. Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat de behandeling goed aanslaat!
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#32034
Ayra schreef: Ik ben net nog effies met Ayra naar buiten geweest (met een doek onder haar buik langs voor steun), plasje gedaan. Pfff kostte wel even een jaartje van m'n leven zeg :-\ zo wiebelig als dat gaat en ohhh EEN verkeerde beweging en het kan gedaan zijn :'( Gelukkig ligt ze nu weer lekker op d'r matrasje te slapen :)
oh, dat gevoel herken ik zo..... de eerst plas die ik met Bas ging doen nadat hij geopereerd was aan een volledig afgescheurde kruisband deed ik dat ook met een doek onder de buik door, ik tilde me een breuk maar goed alles voor Bassie nietwaar? Op het veldje (da's de enige plek waar hij wat wilde doen) moest die doek onder hem weg want ja, het is een mannetje en anders plast dat zo lastig ;D, gaat die idioot een sprintje trekken.......zo dwars het veld over :o :o , ik kreeg zowat een hartverzakking.

Mijn lesje was dus ondanks de doek onder zijn buik,OOK aan de riem!

Anyway, niet dat je hier wat aan hebt maar het schoot me zo te binnen toen ik je stukje las ;D
Door Ayra
#32036
Ivonne schreef:

oh, dat gevoel herken ik zo..... de eerst plas die ik met Bas ging doen nadat hij geopereerd was aan een volledig afgescheurde kruisband deed ik dat ook met een doek onder de buik door, ik tilde me een breuk maar goed alles voor Bassie nietwaar? Op het veldje (da's de enige plek waar hij wat wilde doen) moest die doek onder hem weg want ja, het is een mannetje en anders plast dat zo lastig ;D, gaat die idioot een sprintje trekken.......zo dwars het veld over :o :o , ik kreeg zowat een hartverzakking.

Mijn lesje was dus ondanks de doek onder zijn buik,OOK aan de riem!

Anyway, niet dat je hier wat aan hebt maar het schoot me zo te binnen toen ik je stukje las ;D
sja, ze kunnen je wat hartverzakkingen bezorgen he? Ayra heeft nog teveel pijn om te gaan rennen, en ik heb kalmeringspilletjes mee van de dierenarts voor als ze drukker gaat worden. Niet leuk om te geven, maarja ze moet wel beter worden!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door