Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pluk
#3201949
Misschien handig om te weten: de enige ontbijtkoek met xylitol die ik tot nu toe ben tegengekomen is Peijnenburg Zero.

De andere soorten met minder suiker bevatten doorgaans glucose-fructosestroop en normale suiker.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3201979
Fijn dit soort dingen :-X Kwam op Fb al waarschuwingen tegen dat veel pindakaasjes daar over de plas tegenwoordig xilitol bevatten en derhalve niet meer geschikt zijn om hondenkoekjes mee te bakken.
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3202181
Xylitol is een polyol (of suiker-alcohol) die wordt gebruikt als vervanger voor suiker. Het is een natuurlijke zoetstof die voorkomt in de vezels van vele soorten groente en fruit. Het heeft een zoete smaak zonder bijsmaak en wordt veel gebruikt in snoepgoed.
Maar, als het een natuurlijke zoetstof is die voorkomt in vezels van vele groente en fruit... waarom reageren honden dan daar niet op? Ah, vele malen kleinere hoeveelheid zie ik.
Xylitol toxicity in dogs[edit]
Xylitol is often fatal to dogs. According to the ASPCA Animal Poison Control Center, the number of cases of xylitol toxicosis in dogs has significantly increased since the first reports in 2002. Dogs that have ingested foods containing xylitol (greater than 100 milligrams of xylitol consumed per kilogram of bodyweight) have presented with low blood sugar (hypoglycemia), which can be life-threatening.[45] Low blood sugar can result in a loss of coordination, depression, collapse and seizures in as little as 30 minutes.[46] Intake of doses of xylitol (greater than 500 – 1000 mg/kg bwt) has been implicated in liver failure in dogs, which can be fatal.[47] Possible cause of hypoglycemia experienced by dogs is the fact that the xylitol in gum is released more slowly and absorbed over longer period than when it is consumed as a pure form.[48]
Kolere
Door Shanti en co
#3202335
Wat al helemaal erg is vind ik is dat xylitol zit in vet aquadent, een middeltje wat je in het drinkwater van je hond of kat kan doen om de vorming van tandsteen tegen te gaan. En dat werd ons een paar jaar geleden vrolijk aangeraden door de dierenarts. :-X
Door Lizzy
#3202341
Thessa en Shanti schreef:Wat al helemaal erg is vind ik is dat xylitol zit in vet aquadent, een middeltje wat je in het drinkwater van je hond of kat kan doen om de vorming van tandsteen tegen te gaan. En dat werd ons een paar jaar geleden vrolijk aangeraden door de dierenarts. :-X
Ik wilde dit net gaan schrijven. Erg toch? :-X
Gebruikersavatar
Door Qwea
#3202346
Thessa en Shanti schreef:Wat al helemaal erg is vind ik is dat xylitol zit in vet aquadent, een middeltje wat je in het drinkwater van je hond of kat kan doen om de vorming van tandsteen tegen te gaan. En dat werd ons een paar jaar geleden vrolijk aangeraden door de dierenarts. :-X
Remt bacteriegroei en geeft een frisse adem
Vet Aquadent is een vloeistof die als aanvullend diervoeder door het drinkwater van de hond of kat gemengd kan worden. Het bevat xylitol en chloorhexidine. Deze beide stoffen remmen de bacteriegroei in de mond en verhinderen daardoor de opbouw van tandplak en tandsteen. Xylitol zorgt daarbij voor een frisse adem.
:???: Nou zal men ongetwijfeld bij de dierenarts zeggen dat het pas schadelijk is vanaf een bepaald aantal mg per kg lichaamsgewicht... maar chocolade is dat ook... dat geven we ook niet.

Ik vind het best vrij bizar dat dit notabene ergens in zit in wat een DA aanraad.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3202348
Lazy Garfield schreef:Het zit ook in bloemkool lees ik, maar niet meer geven dan?
Uhm, ik denk ook dat het gaat om de concentratie van de stof. Denk dat in pridukten waarvan het van nature inzit dat de conentratie vele malen lager is.
Daarnaast kan pure vorm of synthetische vorm ook uitmaken.

En even verder, niet om de dood van de hond minder erg te maken, het gaat wel om een vermoeden, niks in het verhaal wijst uit dat er met sectie of andere onderzoeken heel duidelijk de doodsoorzaak vastgesteld is. Staat vast dat xylitol niet goed is voor de hond, maar zou de hond echt een fatale dosis gehad hebben? Had ie toch plots niks anders onder de gelederen? Hoe vaak overlijden er heelaas honden die een paar dagen vantevoren nog in prima gezondheid lijken aan kanker oid?
Ik bedoel vaak wordt toch iets de schuld gegeven zonder dat men daar zeker van kan zijn, een onderbuik gevoel of wahtever en die kan kloppen hoor, maar ook niet :-\

Ja moeilijk hoor dit, nou goed ik zou produkten met hoge toegevoegde waarden voor xylitol vermijden maar groenten en fruit, eerlijk gezegd maak ik me daar niet zo een zorgen over. En een hond eet natuurlijk geen kilo's groenten per dag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door