Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Khashoggi
#3202221
Heb er al geprobeerd op te zoeken, kwam bij blaasgruis wel wat onderwerpen tegen. Maar niet helemaal met wat ik zoek.

Quebbels was en is altijd een stresspoes geweest. Letterlijk. Als ik een nacht of langer weg ben piest ze op bed als ik de slaapkamer deur niet dicht doe. Ook als ze beneden naar buiten mogen moet ik bij haar in de buurt blijven, anders word ze gek. Nu werd ik zelf vorige week met spoed opgenomen en met spoed geopereerd ivm blinde darm ontsteking. Uiteraard slaapkamer deur niet dicht gedaan. Met alle gevolgen van dien. Pas na 3 dagen bed kunnen verschonen omdat ik alleen woon. Maar Quebbels bleef sindsdien buiten de bak plassen. Gister uiteindelijk met haar naar de da gegaan omdat ik haar niet apart kon houden van Duvel. Ze werden beide gek. Van feliway net zo. Quebbels blijkt blaasgruis te hebben, vorm struviet. Voor 6 weken speciaal voer mee gekregen van Specifics. Uiteraard geen probleem om dit te geven. Maar de prijzen voor een grotere zak brokken, daar vielen mijn tanden vanuit mijn mond. Daarvoor koop ik bijna 2 zakken a 10kg van het huidige voer van(Iams Senior). Moet nl. de rest van Quebbels leven dit speciale voer blijven geven.

Ik wil eigenlijk na die 6 weken helemaal over op Barf en KVV. Maar waar moet ik op letten met een poezel die blaasgruis heeft? En een ander die kieskeurig is(Duvel). Quebbels mag volgens de da niet te veel zuren hebben. Volgens de dierenarts ook geen barf of kvv. Maar ja, een zak brok van 7.5kg voor 75 euro vind ik even te gek voor woorden.
Door Too
#3202225
Welkom hier, wat sneu als ze gevoelig zijn voor stress

Katten die gevoelig zijn voor blaasgruis hoef je geen apart dieet te geven, je kunt ze wel ongemerkt wat extra vocht geven door een klein scheutje water bij kvv of vlees te doen. Katten drinken van nature nl erg weinig.
Je zou zelf de zuurgraad van de urine kunnen monitoren met teststrips zodat je wat kunt bijsturen met iets als cranberry mocht dat nodig zijn.
Waardes, hoeveelheden.. daar zijn anderen veel beter in.
Over het algemeen is het zo best onder controle te houden.

Wat betreft de stressgevoeligheid zou je ook nog aan (maatwerk ) bloesemtherapie of homeopathie kunnen denken , dat kan vaak ook met een telefonisch consult.. hoef je haar niet met nare reizen lastig te vallen.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3202257
Welkom!
Je hebt een plasprobleem, dat is duidelijk. Ik zou doen wat Too zegt, met het volgende.
Maak heel je huis erg goed schoon, gooi alle dingen waarop geplast is buiten de bak weg. Schoonmaken lukt namelijk niet altijd even goed (kattenurine is erg doordringend en de katten zelf hebben ook nog eens een betere neus dan wij). Dus nieuw dekbed en eventueel ook nieuw matras/nieuwe tijk. Zet extra kattenbakken neer. Normaal wordt het aantal katten +1 geadviseerd, maar in jouw geval zou ik eerder aan minimaal 4 denken. Hang je huis vol met feliwaystekkers,1 kan mogelijk niet genoeg zijn. Ga geregeld, alsin meerdere keren per dag, met een watje uitgebreid over het hoofd van quebbels de opperplasser en wrijf dan met het watje de ingang van de kattenbakken of een deel van het aantal. Gebruik grit wat erg prettig wordt gevonden. Laat de katten naar wens nagelen. Zowel nagelen als plassen is een vorm van territorium afzetten en nagelen is voor jou echt zoveel prettiger dan plassen. Wil je dat niet aan je meubilair etc hebben, leg dan krabmatten en -palen neer en deurmatten waar ze dit kunnen doen. Leg deze krabmatten ook op of in de beurt van plaslokaties.
Probeer zoveel mogelijk het contact met vreemde katten te weren, dit levert namelijk stressreductie op en minder stress is minder wildplassen. Doe dit dmv tuin afzetten of niet meer naar buiten laten gaan. Mocht er dan toch weer eens een territoriumconflict komen of stress door andere katten, dan gebeurt dit in de tuin en niet meer op jouw bed.

Maak meerdere fijne rust- en slaapplekjes. Hoe onzinnig het ook eruit mag zien, want ze liggen bv toch nooit op hetzelfde plek tegelijk, kunnen de katten onderling wel uitmaken wie waar wanneer ligt. Ik heb bv twee vensterbankkussentjes op de vensterbank liggen. het gebeurt zelden dat ze tegelijk op de vensterbank en ook nog eens op een kussentje willen liggen, maar ik merk wel dat het hebben van twee ( dus altijd een uitwijkmogelijkheid) rust in de tent geeft.

Het kan ook handig zijn een kattengedragstherapeut in te schakelen. Nu heb ik daar zelf niet altijd een hoge pet van op, maar ze zijn niet allemaal even slecht en er zullen er inmiddels ook een aantal zijn die tegenwoordig goede en solige ervaringen hebben. Ik heb goede verhalen gehoord over Marcellina Scholting.

Maak ruim op tijd al je kattenbakken goed schoon. Het klinkt logisch, maar mijn Otje wil niet op de bak plassen als deze niet heel erg schoon is of zelfs als Sien aan de 'verkeerde' kant van de bak heeft geplast.


Nog even over het voer.
Het is echt onzinnig wat de DA heeft gezegd. Hoezo kan een kat niet zijn normale en natuurlijk dieet eten? Als er buiten een muisje of vogeltje wordt gevangen, moet jij dat dan ook acuut uit de bek komen sleuren?
Teveel zuren zit ergens wel een kern van waarheid in, maar dat is met name op brok gericht. Teveel zuren veroorzaakt oxalaatgruis en dit is alleen operatief te verwijderen. Als je naar behoefte verzuurt, dus dmv van pHwaarde testen van de urine en dan gericht bijverzuren, krijg je nooit een te zure urine. Een goed pHwaarde ligt zo rond de 6,5. Ik vind het ook achterlijk veel geld wat die brokken kosten. Ik vind eigenlijk dat alle brokken achterlijk veel geld kosten voor het inferieure product wat ze zijn. Brokken zijn namelijk altijd een heel erg in de verte nabootsing van moeder natuur: een goed samengesteld barfmenu. Je kan dat met brokkeningredienten nooit krijgen, al is het alleen maar vanwege het gebrek aan vocht wat voor zware kwalen zorgt.
6 weken kan trouwens wel te kort zijn om je katten goed om te zetten, maar het is niet onmogelijk.


Ik heb ook een stevig plasprobleem gehad en echt helemaal 100% over is het niet gegaan. Ik heb het wel tot een aanvaardbaar iets weten terug te brengen en dat door bovenstaande veranderingen hier in te voeren.

Succes met de hele toestand en hou ons maar op de hoogte van de vorderingen. Vragen en opmerkingen kun je hier natuurlijk altijd stellen.
Gebruikersavatar
Door chandho
#3226449
Dag,

ik heb ook een kat die heel gevoelig is aan blaasgruis, vooral onder stress kan dat weer opspelen. Jammer genoeg wil hij geen vers vlees en alleen maar korreltjes. Mijn 2e kater Garfield is ook vlug gestresseerd en angstig, ik geef beide destress tabletjes van de huisdierendokter, en die met blaasgruis krijgt ook eurologist ook van de huisdierendokter, zo kan hij blijven zijn favoriete voer eten.
Garfield is echt een andere kat geworden sedert hij destress krijgt, ik leer hem eindelijk kennen zoals hij echt is, een heel lieve aanhankelijke poes.
ik kan beide middeltjes heel hard aanraden.
Neem es een kijkje op de site en lees zeker de klantenervaringen op huisdierendokter.nl

succes
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door