Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door teddyspruit
#3201983
Hallo allemaal,

Ik heb wat vaagjes over het voer voor een hond die intensief sport:

- geven jullie extra`s, Ik doel dan op C-Vitamine, L-Carnitine, L-Glutamine (en heeft dit consequenties met de gezondheid zeker over de vruchtbaarheid)
- hoe ziet jullie menu er precies uit
- voeren jullie juist zo vetarm of juist niet
- geven jullie extra voer na een intensieve training
- welke verhoudingen houden jullie aan (bot,spier,orgaan)


Ik voer mijn hond ongeveer 4% van haar lichaamsgewicht, haar spieropbouw is prima voor haar leeftijd en ook haar lichaamsbouw (ribben voelbaar niet zichtbaar) Maar ze is nu op een leeftijd gekomen dat ze steeds meer intensiever mag gaan sporten.
Ik geef nog niets extra`s omdat ik niet zeker weet of ik goed mee doe of juist alles uit balans haal. Zeker als het gaat over supplementen gaat.

Mijn samenstelling is 40% bevleesd bot, 15% orgaan, 45% spiervlees, 1 keer per week vis + biologische yoghurt en ik voer geen groentes meer want dat liet ze vaak staan.

bevleesd bot bestaat meestal uit deze 5 dieren (kan nog wel eens anders zijn)
eendenvleugels
konijnenkarkas
kippenrugstukken
hertenribben
lamsribben

Spiervlees bestaat meestal uit deze 5 dieren (kan nog wel eens anders zijn)
kalkoendijvlees
kipdijvlees
geitenvlees
runderschenkel
1 keer wildvlees

en orgaan zijn altijd verschillende diersoorten maar bestaat altijd uit
20% hart
20% lever
15% nier
15% long
30% pens

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen met een goed sportdieet voor mijn hond. Zodat ik mij geen zorgen hoef te maken dat ze iets te kort komt. en dat ze zich goed verder kan ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3201989
Wat is in jou ogen intensief sporten?

Naar mijn idee hoef je niet snel anders te gaan voeren. Je hebt kans dat als je meer gaat sporten haar behoefte omhoog gaat en je dus meer gaat voeren. Dan hou je dezelfde verhoudingen aan. Je kan dan ook altijd ietsje vetter gaat voeren, maar niet teveel. Vet bevat veel calorien, maar je wilt haar juist ook van goede voedingsstoffen voorzien.
Long heeft weinig voedingswaarde dus dat zou ik weglaten. En ik mis ei, dat kan je nog toevoegen, 1 ei per 10 kilo lichaamsgewicht per week.
Door teddyspruit
#3202000
We gaan dadelijk naar om de dag canicrossen of fietsen. Daarnaast 2 keer per week training voor vzh/ipo en dan dagelijkse wandeling van ongeveer 2 uur. En met slechter weer balans en hersenwerk om haar mentaal moe te maken..
Als het weer beter wordt gaan we samen met regelmaat ongeveer 2 km zwemmen (buiten)

Eitje krijgt ze niet structureel maar ze krijgt het wel. En ik zal de volgende keer wel weer eens lamsvlees kopen dat is stuk vetter dan kip en kalkoen..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3202006
Afhankelijk van hoe ver je gaat canicrossen/fietsen vind ik het niet heel schokkend. Voeren doe je op het oog, dus wordt ze schraler, dan ga je wat meer voeren. Juist door het gehele nutrientenscala te vergroten blijft het in balans.

Zo heel af en toe hoor je wel dat een hond een dermate grotere behoefte heeft dan dat ze opgegeten krijgt. Dan zou je kunstgrepen uit moeten gaan halen, of besluiten de belasting te verlagen. Wat dat betreft zie ik het persoonlijk zo: als de hond op de kwalitatief beste voeding die er is, niet toe komt door wat je van hem vraagt, dan vraag je teveel. Maar goed, dat is op de zaken vooruit lopen, want ik verwacht daar geen bijzonderheden in eigenlijk.
Door Lizzy
#3202021
marjonzeg schreef:Hallo allemaal,

Ik heb wat vaagjes over het voer voor een hond die intensief sport:

- geven jullie extra`s, Ik doel dan op C-Vitamine, L-Carnitine, L-Glutamine (en heeft dit consequenties met de gezondheid zeker over de vruchtbaarheid)
- hoe ziet jullie menu er precies uit
- voeren jullie juist zo vetarm of juist niet
- geven jullie extra voer na een intensieve training
- welke verhoudingen houden jullie aan (bot,spier,orgaan)


Ik voer mijn hond ongeveer 4% van haar lichaamsgewicht, haar spieropbouw is prima voor haar leeftijd en ook haar lichaamsbouw (ribben voelbaar niet zichtbaar) Maar ze is nu op een leeftijd gekomen dat ze steeds meer intensiever mag gaan sporten.
Ik geef nog niets extra`s omdat ik niet zeker weet of ik goed mee doe of juist alles uit balans haal. Zeker als het gaat over supplementen gaat.

Mijn samenstelling is 40% bevleesd bot, 15% orgaan, 45% spiervlees, 1 keer per week vis + biologische yoghurt en ik voer geen groentes meer want dat liet ze vaak staan.

bevleesd bot bestaat meestal uit deze 5 dieren (kan nog wel eens anders zijn)
eendenvleugels
konijnenkarkas
kippenrugstukken
hertenribben
lamsribben

Spiervlees bestaat meestal uit deze 5 dieren (kan nog wel eens anders zijn)
kalkoendijvlees
kipdijvlees
geitenvlees
runderschenkel
1 keer wildvlees

en orgaan zijn altijd verschillende diersoorten maar bestaat altijd uit
20% hart
20% lever
15% nier
15% long
30% pens

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen met een goed sportdieet voor mijn hond. Zodat ik mij geen zorgen hoef te maken dat ze iets te kort komt. en dat ze zich goed verder kan ontwikkelen.
Ik zou zelf in totaal iets meer orgaanvlees gaan voeren, omdat dit vlees nou eenmaal rijk is aan vitamines. En dan zou ik 20% orgaanvlees gaan geven waarvan ongeveer de helft pens en de helft hart, nier en lever. Long is vrij waardeloos (wel leuk om te drogen als snack!).

En verder hoef je van alles gewoon alleen maar meer te gaan voeren als je hond meer voeding nodig heeft (omdat je hond dunner wordt). Zo simpel kan het gelukkig zijn!
Door teddyspruit
#3202027
Het is ook niet heel schokkend, het kan altijd gekker :P
En voor nu is ook alles goed. Maar ik ben liever goed voorbereid op de toekomst als we dadelijk steeds langere afstanden gaan maken en nog meer gaan bewegen.

Ik ben vooral benieuwd en nieuwsgierig of er mensen zijn die supplementen geven aan hun honden, en waarom ze het geven.

Okee lizzy dat stukje schraler worden en bijvoeren dat heb ik altijd al gedaan maar wat kaela ook al zegt op gegeven moment kunnen ze niet meer opeten dan dat ze eigenlijk nodig hebben. Ze is nu precies goed maar mag absoluut niet schraler worden en ze heeft nu al dagen dat ze af en toe haar eten niet helemaal op eet (voer 2 keer per dag en vaak is het avondmaal dan teveel)

En het stukje meer pens.. Dat doe ik bewust niet omdat ze niet heel erg goed reageert op pens en granen en met deze hoeveelheid gaat het perfect en daarom voor ik ook long of soms lamstekikels om dat stukje op te vullen :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3202040
marjonzeg schreef:Het is ook niet heel schokkend, het kan altijd gekker :P
En voor nu is ook alles goed. Maar ik ben liever goed voorbereid op de toekomst als we dadelijk steeds langere afstanden gaan maken en nog meer gaan bewegen.

Ik ben vooral benieuwd en nieuwsgierig of er mensen zijn die supplementen geven aan hun honden, en waarom ze het geven.

Okee lizzy dat stukje schraler worden en bijvoeren dat heb ik altijd al gedaan maar wat kaela ook al zegt op gegeven moment kunnen ze niet meer opeten dan dat ze eigenlijk nodig hebben. Ze is nu precies goed maar mag absoluut niet schraler worden en ze heeft nu al dagen dat ze af en toe haar eten niet helemaal op eet (voer 2 keer per dag en vaak is het avondmaal dan teveel)

En het stukje meer pens.. Dat doe ik bewust niet omdat ze niet heel erg goed reageert op pens en granen en met deze hoeveelheid gaat het perfect en daarom voor ik ook long of soms lamstekikels om dat stukje op te vullen :)
Je schrijft in je beginpost dat je de ribben niet ziet maar wel voelt. Wat voor ras is ze? Ik vind bij de meeste honden (lichaamsbouw wel in de beoordeling meegenomen uiteraard!) het juist hartstikke prima als je de ribben licht ziet. De meeste honden die door de baas worden beschreven als "de ribben niet zien maar wel voelen" vind ik persoonlijk vaak vetter dan nodig. Niet als oordeel naar jou, want dat gaat uiteraard niet via wat geschreven tekst. Maar zo lezend spreken je twee uitspraken me in algemene zin wat tegen en zou je dat misschien nog tegen het licht kunnen houden.

In plaats van meer pens en long, zou je ook bijvoorbeeld tong en hersenen (hazen/konijnenkoppen, maar dat is dan ook deels bot) kunnen geven als je er aan kan komen. Vooral tong is vaak wat vetter en bevat veel meer voedingsstoffen als long.
Door teddyspruit
#3202047
Het is een Hollandse herder en haar vel en spieren zitten strak om haar ribben heen absoluut niet vet. Maar de ribben zie je niet( ik weet niet hoe ik een foto kan toevoegen anders zet ik een foto van haar)

En aan konijnkoppen en hersenen kan ik niet makkelijk aan komen en tong vind ik eerder overig vlees dan orgaan dat heb ik ook wel in de vriezer liggen dus dat kan ik geven als extra ipv long.
Door Lizzy
#3202057
Je kunt dan inderdaad ook goed vettere dingen gaan voeren. Dus meer lamsvlees (bijv. in plaats van kalkoen of kip) en tong is ook lekker vet. En stel dat dat dan nog niet helpt, dan doen dingen als geprakte banaan met rauwe honing en gekookte pompoen en bataat vaak ook erg goed. Als extraatje.
Door teddyspruit
#3202062
Ik ga dat eens aanpassen in het menu.. en samen een banaantje voor de training delen :)

Bedankt voor jullie tips en meedenken!
Door teddyspruit
#3202083
Als het lukt om een foto te plaatsen..ga ik over een maand een foto van vandaag en een foto die ik over een maand neem plaatsen. En stukje over hoe het voeren en trainen samen gaat schrijven
Door Parelridder
#3202135
marjonzeg schreef:Hallo allemaal,

Ik heb wat vaagjes over het voer voor een hond die intensief sport:

- geven jullie extra`s, Ik doel dan op C-Vitamine, L-Carnitine, L-Glutamine (en heeft dit consequenties met de gezondheid zeker over de vruchtbaarheid)
- hoe ziet jullie menu er precies uit
- voeren jullie juist zo vetarm of juist niet
- geven jullie extra voer na een intensieve training
- welke verhoudingen houden jullie aan (bot,spier,orgaan)
Ik geef:
45% vleesbot (zo veel mogelijk wild)
10% pens (biologisch)
4% hart
3% lever (biologisch)
3% nier (biologisch)
10% groenten (rauw gemalen of gekookt, in de praktijk vaak meer)
5% vette vis
20% spiervlees (zo veel mogelijk wild)
3-6 rauwe eierdooiers per week (het eiwit krijgen ze gestold)

Ik voer tamelijk mager. Ik geef liever meer van hoge kwaliteit, zodat het meer is dan alleen brandstof, juist t.b.v. opbouw en herstel. Maar aanhangend vet/vel aan bijv. karkassen of nieren haal ik er zeker niet af.
Ik geef een gezonde hond geen supplementen. Geef zeker geen vitamine C, want je hond maakt dit zelf aan en die productie neemt af als je gaat supplementeren!
Ik zou nogmaals op zoek gaan naar of er groenten zijn die je hond wél lust. Als je het alleen rauw gaf, probeer het dan eens gekookt. Worteltjes, pastinaak, pompoen en andere zoete groenten geprobeerd?
Ik geef geen grotere porties na een intensieve training, ook niet minder op een rustige dag. Maar als we trainen, dan gaat dat met beloning gepaard. En na hard werken geef ik graag wat te kluiven thuis (bijv. een stuk gedroogde runderkophuid) om lekker mee te relaxen.
Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3202193
Ik weet niet meer de precieze menu's die ik gaf maar ik vond om de dag voeren wel heel fijn. De dag voor een trainingsdag kreeg ze eten, en dan had ze zon 40 uur om dat te verwerken. Met trainen was ze dan optimaal gefocust.
Supplementen heb ik nooit gegeven, behalve de paar maanden voor een grote show maar dat waren supplementen voor de vacht en kleur en had niks met sporten te maken.
Door Lizzy
#3202217
Oh, om op dit terug te komen:

Ik doel dan op C-Vitamine, L-Carnitine, L-Glutamine

Vitamine C, net wat parelridder al schrijft : dat maakt een hond zelf aan en door supplementen te geven, verstoor je deze aanmaak. Niet doen dus. Als je extra vitamine C wilt geven: geef dan bessen.

L-Carnitine: zit in ruime hoeveelheden in het vlees dat je voert.

L-Glutamine: zit in ruime hoeveelheden in vlees, zeker in biologisch vlees.

En weet je, supplementeren van L-Glutamine is helemaal niet zonder gevaar. Ik ben daar toen eens een middagje voor gaan zitten toen het ineens in was om alle honden die wat mankeerde aan darmen of huid L-Glutamine te geven omdat zij allemaal lekke darmen zouden hebben en ik werd toen niet vrolijk. Ik kwam tegen dat het kanker kan bevorderen (supplementen dus he), epilepsie kan triggeren, slecht zou zijn voor de lever, etc. Ik denk dan "weet je wat? We houden het op vertrouwen in de natuur".

Als jouw hond zonder allerlei pillen niet goed kan performen: dan zit je gewoon over het maximale van wat je hond aan kan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door