Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door TomsBorders
#3196927
Hoi,

Ik wil weer even ons menu bespreken omdat ik het gevoel heb dat ze nog steeds te weinig krijgt.
Ze weegt 14,75 kg als het goed gaat, ik heb 15 kg genomen en geef haar ongeveer 3,6 % van haar lichaamsgewicht
Een iets hogere hoeveelheid spiervlees

Hoeveelheid: 3.6% van 15 kilo = 540 gram per dag / 3780 gram per week
Rauw vleesbot 37% : 200gr p/dag
Groentes 7% : 38gr p/dag
Orgaanvlees 24% : 130gr p/dag
Spiervlees 32% : 173gr p/dag

Effectief gezien 4x 300 gram spiervlees, 3x 300 gram orgaan en vaak nog wat meer want ik tel dan vet en dergelijke niet mee.
De verhoudingen zijn iets raar omdat het oorspronlijke menu van 3,2 % uitgaat en daaraan vooral spiervlees toegevoegd (dat is dus 42% vb; 24 en 24% org en spier en 10% groente)
Ik geef echt een heleboel verschillende diersoorten, voornamelijk van zeer hoge kwaliteit maar ook stukken met veel vet omdat ze gewoon mager blijft. Daarnaast poept ze soms wel 2x op een dag dus heb ik ook het gevoel dat als ik meer ga geven ik vooral haar ontlasting financier.
Zie ook bijvoorbeeld het komende 5 weken menu:
Afbeelding
(Org = 150 gram pens; 150 gram hart, lever en nier en ik maak mixen die min 3 diersoorten per verpakking bevatten)
Hebben jullie wat tips om haar wat dikker te krijgen zonder dat het eigenlijk alleen extra poep op levert? Zou ik nog 0,4% spiervlees kunnen toevoegen (dus zo'n 250-300 gram extra per week).

Ze is in principe uitstekend qua gezondheid, erg gezonde vacht, zeer sportief maar ze gaat met regelmatig weer onder de grens van haar gewicht (14,5) en ja ze mag van mij 15 kg wegen maar dat is me nog nooit gelukt. Ze eet tegenwoordig wel erg goed, dat deed ze voorheen echt niet (max 4 maaltijden in de week werden gedeeltelijk of geheel gegeten) dus heb ook het gevoel dat ze een beetje honger heeft.

Hoe ver kan ik gaan, of zijn er bepaalde dingen die ik beter kan voeren? ik wil ook weer niet al te veel vet en ja qua geld maakt het niet zo uit maar bepaalde diersoorten voer ik niet, mochten er ooit alergiën zijn.
Door Lizzy
#3196944
Ziet er goed uit! Alleen voer je volgens mij toch wel redelijk mager. Ik zie bijv. geen lam en geit op je menu staan. Dat is echt super vlees om ze wat dikker te krijgen.

Ik zou meer vet vlees gaan voeren. Dus vet rundvlees, vet lamsvlees (wat van nature dus al vet is) en vet geitenvlees (ook van nature vet).

Je zou een % of 4 minder orgaanvlees mogen voeren. En daar voor in de plaats meer vet en meer spiervlees (vet spiervlees).
Door Lizzy
#3196947
Oh, als ze meer eten lust zou ik haar meer eten geven. En dan van alles gewoon meer. Mijn honden eten 4% van hun lichaamsgewicht.
Door TomsBorders
#3196948
ok, dankje, er staat wel lam bij maar dat was deze periode weer bijna op.
ik ga even opzoek naar betaalbaar geit en lamsvlees want het is vaak zo duur.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3196964
Hoe oud is je border?
Mijn ervaring is dat actieve borders nogal eens gewoon meer % van hun lichaamsgewicht nodig hebben, zeker de 2-3 jaar.
Mijn border van 1,5 krijgt nog steeds 4% van 16kg.
Ik verwacht dat dit in het komende jaar minder word, al blijven sommige honden gewoon meer eten naar verhouding.
Meer vettere diersoorten helpt ook zeker.
Door TomsBorders
#3196979
ahja, ze is nu 1 jaar en 7,5 maand
in het begin moest ze echt niets hebben van eten dus heb ik haar geleerd dat eten ook iets leuks is, nu gaat het best goed en ze is super actief dus ben ik minder gereserveerd in het voeren van grotere hoeveelheden (heb veel weggegooid) dus ik ga nu denk ik gewoon wat verder omhoog
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3196990
In principe als de bespiering goed is zijn ze niet gauw te dun.
Wij vinden ze alleen vaak te dun ogen ;-)
Als ze het opeet zou ik geen probleem zien in meer voeren.
TomsBorders schreef:ahja, ze is nu 1 jaar en 7,5 maand
in het begin moest ze echt niets hebben van eten dus heb ik haar geleerd dat eten ook iets leuks is, nu gaat het best goed en ze is super actief dus ben ik minder gereserveerd in het voeren van grotere hoeveelheden (heb veel weggegooid) dus ik ga nu denk ik gewoon wat verder omhoog
Door TomsBorders
#3197023
May Linn schreef:In principe als de bespiering goed is zijn ze niet gauw te dun.
Wij vinden ze alleen vaak te dun ogen ;-)
Als ze het opeet zou ik geen probleem zien in meer voeren.
dat ben ik geheel met je eens hoor, maar ik denk dat Kaya nu echt op de ondergrens van goed gewicht zit want je voelt de achterste ribben zeer goed en ziet ze maar net niet meer. Ik zou die laatste rib wat minder goed willen voelen zeg maar om haar iets sterker te hebben. Ik ga haar nooit vol krijgen, daar is ze te werklijnerig voor zullen we maar zeggen maar dat wil ook niet want ze moet licht op haar voeten bewegen bij de schapen.
Door smulpaap
#3197035
TomsBorders schreef:dat ben ik geheel met je eens hoor, maar ik denk dat Kaya nu echt op de ondergrens van goed gewicht zit want je voelt de achterste ribben zeer goed en ziet ze maar net niet meer. Ik zou die laatste rib wat minder goed willen voelen zeg maar om haar iets sterker te hebben. Ik ga haar nooit vol krijgen, daar is ze te werklijnerig voor zullen we maar zeggen maar dat wil ook niet want ze moet licht op haar voeten bewegen bij de schapen.
Ik herken het wel hoor . Met mijn nu bijna 13 jarige Russell was het precies hetzelfde . Soms woog ze nog maar 5,5 kg terwijl 7 kilo voor haar grootte en hoogte het beste gewicht is
Maar ja die bewegelijkheid :biggrin2: Mijn DA moest er altijd om lachen als hij haar bevoelde ..... spieren als staalkabels ......
Mijn dame draaide haar poot ook niet om voor 400 gram
Misschien kan je ook aan mooie zachte goed bevleesde lamsribben komen ? In plaats van reerib Of eens lamstong ? Dat is ook al wat vetter
Door Parelridder
#3197091
Ik zou proberen wat er gebeurd als je iets vetter voert, maar met honden die van nature matige eters zijn kán het dan zijn dat de eetlust af neemt. Die regelen eigenlijk zelf dat ze nooit zwaarder worden.. In dát geval verkies ik zelf de eetlust boven een pondje meer.
De leeftijd waarop ze nu zit speelt in mijn ervaring ook een rol. Als ze echt volwassen is, wordt ze mogelijk ook iets minder 'droog'. Denk maar aan wat je als puber allemaal kunt eten zonder uit te dijen. Ik had grote broodtrommels vol mee naar school, in het weekend na veel frisdrank ook nog shoarma met veel saus.. Waar lieten we dat??
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3197100
TomsBorders schreef:dat ben ik geheel met je eens hoor, maar ik denk dat Kaya nu echt op de ondergrens van goed gewicht zit want je voelt de achterste ribben zeer goed en ziet ze maar net niet meer. Ik zou die laatste rib wat minder goed willen voelen zeg maar om haar iets sterker te hebben. Ik ga haar nooit vol krijgen, daar is ze te werklijnerig voor zullen we maar zeggen maar dat wil ook niet want ze moet licht op haar voeten bewegen bij de schapen.
Iggy was ook erg schraal hoor, pas de laatste maand merk ik dat hij wat aan het uitzwaren is.
En nog lijkt het een draadnagel, maar volgens mij is het hele nest zo.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3197135
TomsBorders schreef:dat ben ik geheel met je eens hoor, maar ik denk dat Kaya nu echt op de ondergrens van goed gewicht zit want je voelt de achterste ribben zeer goed en ziet ze maar net niet meer. Ik zou die laatste rib wat minder goed willen voelen zeg maar om haar iets sterker te hebben. Ik ga haar nooit vol krijgen, daar is ze te werklijnerig voor zullen we maar zeggen maar dat wil ook niet want ze moet licht op haar voeten bewegen bij de schapen.
De meningen zijn hier altijd verschillend in, wat telt is wat jouw mening is ;-)
Bij die "gekke" schapendrijvers gaat het er sneller af dan aan is ook mijn ervaring.
Kwestie van kijken en aanpassen dan komt ze ook op het gewicht wat jij graag wil.
Door TomsBorders
#3197235
KarenH schreef:Iggy was ook erg schraal hoor, pas de laatste maand merk ik dat hij wat aan het uitzwaren is.
En nog lijkt het een draadnagel, maar volgens mij is het hele nest zo.
ja het hele nest is zo, maar Kaya gaat weer wat lichter dus de verkeerde kant op en wil haar op schraal houden en niet te mager
May Linn schreef:De meningen zijn hier altijd verschillend in, wat telt is wat jouw mening is ;-)
Bij die "gekke" schapendrijvers gaat het er sneller af dan aan is ook mijn ervaring.
Kwestie van kijken en aanpassen dan komt ze ook op het gewicht wat jij graag wil.
Ja en ik heb een gestoorde schapendrijver dus het vliegt eraf (te ver). Ik vind dat ze er gezond uit ziet en ze is levendig maar heeft net te weinig reserve dat ik bang ben dat het te is zeg maar.

Ik ga voor nu naar de 4+ procent en ga de wat vettere diersoorten wat meer aan het menu toevoegen
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3197252
TomsBorders schreef:ja het hele nest is zo, maar Kaya gaat weer wat lichter dus de verkeerde kant op en wil haar op schraal houden en niet te mager



Wij zijn al een aantal weken niet bij de schapen geweest, als dat weer gaat beginnen denk ik dat hij ook weer lichter gaat worden.
Door miik
#3201970
Tja het blijft lastig. Ik vind de hoeveelheid per dag weinig voor haar...
Als ik kijk dat Abby en Doortje tijdenlang ruim 800 gram per dag nodig hadden (wegen 15/16 kilo)... dan snap ik dat ze hier "mager" op blijft...
Maar ik heb makkelijke eters die graag eten ! En dat is met Kaya een issue...
Ik denk dat je moet proberen een balans te zoeken tussen - meer voeren- maar niet zoveel dat ze gaat lopen mutsen en niet graag meer eet ! Dan liever toch iets minder, maar wel een hond die graag en goed eet !
Eet ze deze periode wel goed ? dan zou ik dat gebruiken om gewoon de hoeveelheid omhoog te gooien !
En ik voer wel de vettere/mindere kwaliteit dingen, juist omdat ze het vet goed kunnen gebruiken ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door