Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3201740
Klinkt heftiger dan het is hoor ;)

Maar ik zat zo te overdenken. Als wij van huis zijn, zitten onze honden altijd in de keuken. Nou is die niet heel erg ruim, daar staat de bank niet, hebben ze niks te bespioneren buiten etc. Hoe lekker zou het zijn als ze ook gewoon in de huiskamer kunnen!

Maar ja, dan zitten we met sloop-en-jat-Gijs. Wat hij denk ik niet zou kunnen met een muilkorf om. Maar is dat een reden om een muilkorf om te doen? Weegt dat af? Hoeveel last zou hij hebben van een muilkorf?

Ben wel benieuwd naar jullie bevindingen (en eh nee, dus nog niet van de bank gekomen en het bos in geweest ;)
#3201745
Het is een afweging die je maakt.

Ik ken mensen met twee honden waarvan er één sloopt en absoluut niet in de bench kan. Ze woont te klein om die hond ergens veilig te laten zijn (zoals bij jou in de keuken).
Die hond krijgt een muilkorf om en is daaronder rustig. Dat was in hun situatie de beste oplossing.
Ze heeft een muilkorf met een heel dun bandje over de neus en is zo ruim afgesteld dat ze nog kan drinken.

Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk zoiets had van: dat doe je niet!
Maar toen ik haar beredenering hoorde en erover nagedacht had, kon ik het wel begrijpen.

Vooropgesteld dat je eerst alles geprobeerd hebt wat kan om de hond te leren in de kamer te zijn zonder slopen (langzaam de tijd opbouwen en zo).

Er spelen zoveel dingen mee, zoals de grootte van jouw keuken, of je hond kan leren met de muilkorf om te gaan, hoe het tussen jouw twee honden gaat (als er een een muilkorf om heeft wordt die toch iets 'kwetsbaarder' omdat die zich in geval van onenigheid niet kan verdedigen), etc.
En zouden ze zoveel blijer zijn met meer ruimte? Bijvoorbeeld: Bandit WIL in de bench als ik wegga, hij voelt zich daarin veilig. Ik heb met een camera gefilmd en geoefend dat hij in de kamer blijft als ik weg ben, maar dan is hij erg onrustig. Voor mijn gevoel heb ik hem liever in de kamer omdat hij dan meer ruimte heeft, maar ik maak HEM er niet gelukkiger mee.

Ik ben benieuwd naar de andere reacties ;)
#3201747
Ik denk dat jij de keuken erger vindt dan de honden dat vinden ;) Voor hun is dit normaal, klaar einde verhaal.
Muilkorf, tja dat zal ook eerst aangeleerd moeten worden.
Maar weet je ik zou zelf meer moeite hebben met een muilkorf dan in een ruimte opsluiten. Ik weet niet, een muilkorf wanneer je er niet bij bent, voelt voor mij niet goed.
Maar wat sloopt Gijs dan ?
#3201753
Border Bandit schreef:Het is een afweging die je maakt.

Ik ken mensen met twee honden waarvan er één sloopt en absoluut niet in de bench kan. Ze woont te klein om die hond ergens veilig te laten zijn (zoals bij jou in de keuken).
Die hond krijgt een muilkorf om en is daaronder rustig. Dat was in hun situatie de beste oplossing.
Ze heeft een muilkorf met een heel dun bandje over de neus en is zo ruim afgesteld dat ze nog kan drinken.

Ik moet zeggen dat ik aanvankelijk zoiets had van: dat doe je niet!
Maar toen ik haar beredenering hoorde en erover nagedacht had, kon ik het wel begrijpen.

Vooropgesteld dat je eerst alles geprobeerd hebt wat kan om de hond te leren in de kamer te zijn zonder slopen (langzaam de tijd opbouwen en zo).

Er spelen zoveel dingen mee, zoals de grootte van jouw keuken, of je hond kan leren met de muilkorf om te gaan, hoe het tussen jouw twee honden gaat (als er een een muilkorf om heeft wordt die toch iets 'kwetsbaarder' omdat die zich in geval van onenigheid niet kan verdedigen), etc.
En zouden ze zoveel blijer zijn met meer ruimte? Bijvoorbeeld: Bandit WIL in de bench als ik wegga, hij voelt zich daarin veilig. Ik heb met een camera gefilmd en geoefend dat hij in de kamer blijft als ik weg ben, maar dan is hij erg onrustig. Voor mijn gevoel heb ik hem liever in de kamer omdat hij dan meer ruimte heeft, maar ik maak HEM er niet gelukkiger mee.

Ik ben benieuwd naar de andere reacties ;)
Ik ook! Maar alvast fijne vragen en opmerkingen van jou, zet aan tot denken.

Ik heb het zeker geprobeerd aan te leren, niet verschillende methode's ofzo, en het inmiddels wel opgegeven. Hij is 5. Hij jat nog van het tafeltje zodra ik mijn kont keer. (als ik naar boven ga om de was te doen moet hij dus ook in de keuken). En dan niet alleen eten ofzo, nee, ook brieven, doosjes thee, telefoons... maar mocht iemand daar nog grandioze tips in hebben, graag!

Mijn keuken is 3 x 3. Afgezien van het fornuis, keukenkastjes en de koelkast die langs de muren staan, staat er verder ook niks in (want dat wordt gesloopt :P) Op zich wel genoeg ligplek voor beide. Er ligt een hondenkussen en er staat een mand.
Voor kwetsbaarheid ben ik niet zo bang. Joep is een sul eerste klas die nog niet gromt als ie omvergelopen wordt, of als zijn eten of speelgoed wordt gejat, en Gijs is daarbij ook nog 2 keer zo groot natuurlijk.

Ik denk wel dat ze er gelukkig mee zouden zijn. Zeker Joep. Die ligt zo graag lekker in de bank... ik merk nu dat Gijs ook steeds vaker op het kussen ligt in de keuken, dus dan is Joep aangewezen op de mand, maar dan kan hij niet gestrekt liggen. Voor een 2e kussen is weer geen ruimte.
Kaio schreef:Ik denk dat jij de keuken erger vindt dan de honden dat vinden ;) Voor hun is dit normaal, klaar einde verhaal.
Muilkorf, tja dat zal ook eerst aangeleerd moeten worden.
Maar weet je ik zou zelf meer moeite hebben met een muilkorf dan in een ruimte opsluiten. Ik weet niet, een muilkorf wanneer je er niet bij bent, voelt voor mij niet goed.
Maar wat sloopt Gijs dan ?
Nou, van alles dus. Dan zou ik haast niks meer in huis kunnen zetten denk ik.
Kun jij omschrijven waarom je moeite hebt met een muilkorf, en dan nog extra voor als je er niet bij bent? (ergens aan vast blijven hangen?)
#3201773
Border Bandit schreef:Ja, dat bedacht ik net ook nog. Met een hekje tussen de keukendeur, zodat ze elkaar wel kunnen zien en zo?
Ik kan me geen hekje verzinnen waar hij niet over of door zou komen ;)
zurca schreef:En Gijs in de keuken houden en Joep in de kamer?
Ja dat doe ik nu vaak al wel als ik boven bezig ben. Ik weet niet of het zo'n succes zou zijn als we weg gaan. Dan is nu het ritme beide wat lekker, en tot straks. Tussen beide gaat het ook gewoon prima, en ik vind het idee dat ze niet alleen zitten ook wel fijn. Als ze meer ruimte hebben kunnen ze ook nog samen ff wat klooien of spelen als ze er zin in hebben (al gaat dat met een muilkorf om ook misschien weer lastig).
Martine-Tom schreef:Gaat het echt alleen om losse dingen of sloopt ie ook tafels en banken enzo?
Goeie vraag! Ik weet niet wat hij zou doen als hij niet iets anders heeft. Hij heeft ook wel gekauwd aan de plinten in de keuken bv, maar na lange tijd iedere dag inspuiten met anti kauw spul is dat wel gestopt. Hij jat nu alleen nog de stop uit de wasbak wel eens, maar de waterkoker enzo laat hij nu gelukkig wel staan.
Als hij alleen in de kamer is kiest hij altijd voor losse spulletjes, dus lastig beoordelen of hij anders aan grote dingen zou beginnen. Ik denk eigenlijk van niet.
Door Martine-Tom
#3201774
Ik zou het denk ik gewoon eens (kort) proberen om alles weg te halen wat ie kan slopen en even alleen te laten (mits je natuurlijk niet 1001 tierelantijntjes hebt staab ;)
Ik heb zelf niet zo heel veel los spul, dus ff met een wasmand door de kamer en die in een kast zou hier al voldoende zijn, dàt zou ik nog wel overwegen dan...
Muilkorf...kweenie, voelt niet fijn om te doen als de hond alleen is...
#3201782
eelke schreef:
Nou, van alles dus. Dan zou ik haast niks meer in huis kunnen zetten denk ik.
Kun jij omschrijven waarom je moeite hebt met een muilkorf, en dan nog extra voor als je er niet bij bent? (ergens aan vast blijven hangen?)
Ja zoiets bijv. Neus kapot schuren, ergens vast komen te zitten, in paniek raken, te bang zijn om te drinken. Voelt voor mij niet goed.


En wat betreft een sloper, ja dan zul je idd. bij het aanleren geen waardevolle of gevaarlijke spullen in de woonkamer moeten hebben, dus geen brieven theezakjes etc, alles maar dan ook alles opgeruimd. Heb je wel altijd een opgeruimd huis :biggrin2:
Kaio had dat lang geleden heel erg, maar die was in de pubertijd, ik kon niet eens naar de wc zonder dat ie iets jatte. En toen was zorgen dat er niks maar dan ook niks was eeen goede oplossing, en als er wel iets had vooral niet reageren omdat hij het ook deed om continue aandacht te trekken. Maar dat is al lang geleden. Ik kan gewoon eten op de salontafel laten staan, ja niet de hele dag, maar ik kan wel ff naar de keuken lopen zonder dat alles op is als ik terugkom. En voor de rest laatste wat hier gesloopt is, is de bak zakdoekjes, Maci heeft een zakdoekjesfettisch dat is alles.
Maar eigenlijk hebben ze hier dat sloopgedrag alleen in de pubertijd gehad. Zou Gijs dat nog steeds hebben? Hoelang is het geelden dat ie gesloopt, gejat heeft?
#3201784
Kaio schreef:Ja zoiets bijv. Neus kapot schuren, ergens vast komen te zitten, in paniek raken, te bang zijn om te drinken. Voelt voor mij niet goed.


En wat betreft een sloper, ja dan zul je idd. bij het aanleren geen waardevolle of gevaarlijke spullen in de woonkamer moeten hebben, dus geen brieven theezakjes etc, alles maar dan ook alles opgeruimd. Heb je wel altijd een opgeruimd huis :biggrin2:
Kaio had dat lang geleden heel erg, maar die was in de pubertijd, ik kon niet eens naar de wc zonder dat ie iets jatte. En toen was zorgen dat er niks maar dan ook niks was eeen goede oplossing, en als er wel iets had vooral niet reageren omdat hij het ook deed om continue aandacht te trekken. Maar dat is al lang geleden. Ik kan gewoon eten op de salontafel laten staan, ja niet de hele dag, maar ik kan wel ff naar de keuken lopen zonder dat alles op is als ik terugkom. En voor de rest laatste wat hier gesloopt is, is de bak zakdoekjes, Maci heeft een zakdoekjesfettisch dat is alles.
Maar eigenlijk hebben ze hier dat sloopgedrag alleen in de pubertijd gehad. Zou Gijs dat nog steeds hebben? Hoelang is het geelden dat ie gesloopt, gejat heeft?
Zie het vuilnisbakken topic, uit de vuilnisbak was dagelijks, maar dat is opgelost :P
Ik denk dat het wekelijks nog wel eens voorkomt dat hij wat pakt. Ligt er een beetje aan hoe streng ons regime is. Als we hem consequent bij alles in de keuken doen kan hij natuurlijk niks pakken. En soms geef ik hem wat krediet omdat hij zo lekker ligt te slapen, en dan kom ik na 10 min beneden en dan heeft hij toch weer wat.

Misschien toch maar eens proberen ja, alles opruimen. Maar dat moet ik dan wel met de wederhelft overleggen, en die is helaas vaak wel opruimerig (kan ik 3 keer per dag een schoon glas pakken omdat de vorige in de vaatwasser staat) maar niet consequent daarin...

Tja Gijs heeft nu door de hotspots vaak een kap op gehad, en als ik zie hoe makkelijk hij daar dan mee om gaat, denk ik wel, goh, hoe makkelijk zou een muilkorf dan gaan...
#3201803
eelke schreef:Klinkt heftiger dan het is hoor ;)

Maar ik zat zo te overdenken. Als wij van huis zijn, zitten onze honden altijd in de keuken. Nou is die niet heel erg ruim, daar staat de bank niet, hebben ze niks te bespioneren buiten etc. Hoe lekker zou het zijn als ze ook gewoon in de huiskamer kunnen!

Maar ja, dan zitten we met sloop-en-jat-Gijs. Wat hij denk ik niet zou kunnen met een muilkorf om. Maar is dat een reden om een muilkorf om te doen? Weegt dat af? Hoeveel last zou hij hebben van een muilkorf?

Ben wel benieuwd naar jullie bevindingen (en eh nee, dus nog niet van de bank gekomen en het bos in geweest ;)
Ik weet niet maar ik zou een muilkorf zonder toezicht echt dood eng vinden. Ik zou bang zijn dat hij er met een tand in vast komt te zitten of ergens klem komt te zitten, zoiets. Ik zou hem dus lekker in de kleine ruimte laten. Jammer voor hem, moet ie maar niet slopen. Ik bedoel, is het kleiner dan een bench? Hoeveel honden zitten niet in een bench als de baasjes weg zijn? Zijn die zielig? Nou, ik vind van niet :biggrin2:
#3201806
Muilkorf of niet, je veranderd niets aan de reden waarom hij sloopt. Kennelijk is er iets waardoor hij het niet leuk, niet prettig of spannend vindt. En dan kun je gaan symptoombestrijden met een muilkorf, maar dat doe je dan voor jezelf. Kennelijk is hij in de keuken (inmiddels) wel op zijn gemak.

Lekker in de keuken laten zou ik dus zeggen!
#3201818
Aangezien ik er even vanuit ga dat jouw honden geen hele dagen alleen zitten en we het dus over max een paar uurtjes per dag hebben liet ik ze lekker in de keuken. Als je dan wel bij ze bent hebben ze tijd genoeg om op de bank te liggen.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
#3201824
Veel is al gezegd, maar het lijkt me dat de heren zich prima voelen in de keuken.
Het is al eerder aangegeven, net als een bench kunnen sommige plekken veilig voelen voor je hond, dus waarom 'moet' je dat veranderen?

Wil je het toch proberen zou ik inderdaad ook voor de optie gaan om alles zo 'hufterproof' mogelijk te maken en kijken hoe dit gaat....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door