Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3201658
Ik wordt er een beetje onzeker van de naam kivo compleet.
Heb namelijk mijn twijfels over de compleetheid omdat er alleen rund en kip (en zalm) in zitten.
Deze vraag heb ik aan de producent gesteld vanwege de 5 diersoorten en ik kreeg het volgende antwoord:
U heeft gelijk als het gaat om barfen.
Dan moeten er 5 verschillende diersoorten in een week gevoerd worden wil u uw kat of hond voldoende voedingsstoffen geven.
Als het gaat om KVV is dit niet van toepassing.
Wij zorgen er voor dat de maaltijd voor hond of kat compleet is. Dit wil dus zeggen dat u als klant de voeding zonder zorgen of dergelijke toevoegingen kan geven aan de hond of kat.
De maaltijd voor de kat bevat kip, rund en zalm. Deze is opgebouwd uit 70% spiervlees, 15% orgaan, 15% bot en is daar naast nog extra verrijkt met zalm.
We hebben het spiervlees aandeel extra hoog gehouden zodat de kat voldoende taurine binnen krijgt om complicaties te voorkomen.
Verder krijgt de kat dus alle benodigde voedingsstoffen binnen met deze verhouding.
Nou blijft bij mij echter de twijfel bestaan of het nou wel compleet is?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3201676
Nou, ik vind van niet.
Compleet voeren doe je namelijk idd niet alleen dmv percentages, maar ook verschillende diersoorten, verschillende onderdelen daarvan en afwisseling.
Dat wil niet zeggen dat je kivo niet als afwisseling kunt gebruiken, maar laat het niet het enige paard om op te wedden zijn.
Door frodo quin
#3201678
Als ze er geen premix aan toevoegen zou ik er niet van uit gaan dat het compleet is. Bandit beweert dit ook van hun voeding, maar ik vertrouw het totaal niet.

Als ik lees over kivo voor honden lijkt het me trouwens ook niet zo'n goed merk.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3201687
Jullie bevestigen inderdaad mijn idee bij de claim compleet.

Lees alleen dat ze het extra hebben verrijkt met zalm, lees niets over premix.
frodo quin schreef:Als ik lees over kivo voor honden lijkt het me trouwens ook niet zo'n goed merk.
Tja, 'mijn' verkooppunt voor haaksbarf/tinlo is helaas recent gesloten en ben afhankelijk van de fiets in de buurt. Vandaar dat ik niet al TE kieskeurig kan zijn omdat ik het moet doen met wat er in de buurt in kleine hoeveelheden verkrijgbaar is (1 poes en kleine vriezer).
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3201703
Voor degenen die vlot Engels kunnen lezen, is dit wel een leuke analogie:
http://www.care2.com/greenliving/rice-a ... -myth.html

Samenvatting in het Nederlands:
De combinatie rijst en bonen wordt al jaren gezien als een 'complete maaltijd'. Je kunt er inderdaad jaren van leven, maar het is wel ietsje subtieler dan 'eet gewoon rijst en bonen'.
Allereerst moet de balans tussen de eiwitrijke bonen en de koolhydraatrijke rijst goed zijn.
Daarnaast mis je kleine, belangrijke dingetjes zoals sommige sporenelementen en vitaminen. Dus heb je toch ook fruit (en noten!) nodig en in ieder geval (af en toe) een alternatieve eiwitbron om op de lange duur gezond te blijven.

Dit verhaal doet me er erg aan denken.
Op het eerste gezicht compleet: juiste percentages, vis erbij voor de omega-vetzuren, verschillende eiwitbronnen...
Maar ben je daarmee ook compleet voor wat betreft essentiële zaken als ijzer, magnesium, mangaan, kalium, natrium, e.d.? Zijn alle vitaminen aanwezig in de juiste verhouding?

Mijn gezond verstand zegt daarom dat het, net als alle andere kvv, niet op zichzelf compleet is. Afwisselen met andere diersoorten en kvv-merken kan zorgen voor een compleet menu.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3201705
Ik weet niet hoeveel medebarfers in Grun zitten, dus wat je kansen zijn op meebestellen. Lukt dat nou allemaal niet en barfen (al dan niet uit de supermarkt) is ook geen optie, dan kan je misschien nog gaan lobbyen bij dierenwinkels tot het in het assortiment nemen van goede en verschillende soorten en smaken kvv. Groningen is een grote stad, dus je hebt er meer kans op dan in de periferie.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3201730
Ach ja, gaat ook goed komen hoor ;)

Denk dat ik vanavond eens ga kijken bij de pets place aan de rijksweg. Die verkopen volgens het hoofdkantoor wel kvv maar vanuit hoofdkantoor hebben ze geen inzicht in het assortiment (en dus ook niet of ze katten varianten verkopen).
Zo weet ik dat de tuinland bijvoorbeeld wel kvv verkoopt maar alleen voor de hond en in rollen van 1 kilo.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door