Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3192782
Mijn twee oude poezendames (13+) staan ondertussen al bijna een jaar op kvv van voornamelijk van Barfmenu. Ze krijgen ook zo'n twee keer per week stukjes barf mee van de honden: stukjes orgaan, stukjes spiervlees, en ook konijneribbetjes. Dit laatste knip ik in kleine stukjes voor ze van ongeveer 3 cm. Ze oefenen al wel echt met het kauwen, ik hoor ze de ribbetjes ook kraken tussen het hardop spinnen door. :D

Ik zoek wat inspiratie wat ik ze nog meer 'makkelijk' kan geven. Welke diersoorten zijn voor katten goed te geven? Ik geef het liefste wild of biologisch net als bij mijn honden. Haas, hert, lam, polderhoen, konijn, fazant heb ik altijd wel in huis voor de honden. Maar dat zijn denk ik qua botten te grote dieren voor een kat? Of zijn er delen van die een kat wel makkelijk kan hebben, zoals dus die konijnribben die ze met smaak eten?
Dus kom maar op met die tips, wat zijn makkelijke én kwalitatieve vleesbotten voor oude poezendames? :-*
Door frodo quin
#3192833
Fazant is ook prima voor een kat haas kan ook(haas vind ik wel vrij scherp bot), maar het zijn wel gevorderde vleesbotten, dus misschien nog wat te vroeg voor hen. Polderhoen is toch kip hé? Dat kan ook prima, nekken en karkas, vleugels zijn voor mijn katten wat langs de harde kant. Bio eend is vergelijkbaar met kip, wilde eend kan heel hard zijn. Patrijs en duif is ook vrij makkelijk botwerk.

Wat mijn kat nog kon kauwen toen hij oud was was kip en eend karkas en nekken, patrijs en duif. Konijn heb ik eigenlijk niet als vleesbot, maar zou ook wel gaan. Fazant en wilde eend waren te hard geworden voor hem.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3192836
Dank je voor je reactie. Polderhoen is biokip, dus inderdaad kip. :)
Ik zal nog wat meer gevogelte bestellen dan, voor wat meer variatie. Duif zou ik wel willen geven maar dat is niet normaal duur wat ik er van heb gezien... Patrijs kan ik wel makkelijk aankomen, dus die ga ik zeker proberen!
Door Too
#3192890
Ribjes van haas of fazant .. ik denk dat de dames dat wel weg krijgen desnoods doe je een klein mepje met een (vlees)hamer,
voor patrijs heb ik 1 liefhebber en een die sommige partijen eet omdat ze zo'n trek heeft (maar alleen als t goed onder kraan gespoeld is)

Mijn redelijk ervaren dames vinden biologische kip trouwens wel behoorlijk hard
Door I Overboom
#3194275
Waar kan ik de vleesbotten kopen van barf?, en is dit ook toe te passen op een kat van ongeveer 8 jaar.Die alleen gewent is sheba of gourmet te eten.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3194460
Too schreef:Ribjes van haas of fazant .. ik denk dat de dames dat wel weg krijgen desnoods doe je een klein mepje met een (vlees)hamer,
voor patrijs heb ik 1 liefhebber en een die sommige partijen eet omdat ze zo'n trek heeft (maar alleen als t goed onder kraan gespoeld is)

Mijn redelijk ervaren dames vinden biologische kip trouwens wel behoorlijk hard
Fazant ga ik ook proberen! Heb net wilde eendkarkassen binnen voor de honden, en één van de poezendames kwam stukjes stelen toen ik het aan het portioneren was. ;D :D
Dus die krijgen ze er nu ook al bij.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3200066
Heb je inmiddels het menu al wat uit kunnen breiden? Hoe zijn de ervaringen tot nu toe?
Duif zou ook nog kunnen. Klein en goed eetbaar voor katten en ook in wilde variant niet al te moeilijk verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3200864
Toevallig gisteren aan wat bosduifjes kunnen komen. Dus we gaan het zien vandaag hoe dat gaat. ;)
En er ligt ook een kwartel in de vriezer. Met de wilde eend die er al bij was wordt het zo toch al best wat.

Zat nog wel te denken dat ik ook wel wat verse visjes kan halen van de markt. Hebben jullie katten daar nog voorkeuren in?
Door Too
#3200888
Van de kleine visjes zijn horsmakreeltjes veruit favoriet , haring, sardientjes, ansjovis ook lekker en allemaal vette visjes.
Zalmgraat gaat hier ook gewoon goed, vinden ze niet te hard.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door mariekes_katten
#3200893
Oh, dat zat ik me af te vragen. Fijn dat het hier ter sprake komt.
Vis als vleesbot, dat kan dus ondanks de graten? Zijn er vissoorten die toch te veel van het goeie zijn zoals makreel (gratenfestival)?
Door Too
#3200915
Echt als bot voer ik alleen , af en toe, zalmkarkas daar is makkelijk aan te komen.
Vaker is het een klein compleet visje en om het makkelijk te maken reken ik dat als 'compleet' , 7% of 40gram vis.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door