Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3200150
Aangezien er hier wat vertalers zitten, graag commentaar op mijn volgende zin, ik kom er niet uit.
Bij thuiskomst dat ene stille moment,
mijn hart springt over,
ik controleer de kooi hoewel, de uitkomst bekend.
Ik vind dat er een punt na 'kooi' moet en een komma na 'hoewel'.
Vriendje vindt dat het moet zoals nu.
Pa vindt alleen een komma na 'kooi'....

Iemand een idee?
#3200155
Ik ben geen vertaler, maar ik lees het zo:

Bij thuiskomst dat ene stille moment,
mijn hart springt over,
ik controleer de kooi hoewel, de uitkomst bekend.


Bij een komma na 'hoewel', ontstaat er twijfel over de 'hoewel'. Als in "Zal ik dat wel doen?" En dat is niet wat jij bedoelt te zeggen.

ik controleer de kooi. Hoewel, de uitkomst bekend.

Bij een punt na 'kooi' en een komma na 'hoewel', is het begin van de 2e zin een eerste helft van een zin. Bijvoorbeeld "Hoewel de uitkomst bekend is, controleer ik de kooi". De komma na hoewel valt dus m.i. te vroeg.

ik controleer de kooi, hoewel de uitkomst bekend.

Is wat mij betreft de zin zoals je 'm bedoelt: je kijkt in de kooi, ondanks dat je al weet wat je daar (niet) zult aan treffen.
#3200167
Parelridder schreef:Ik ben geen vertaler, maar ik lees het zo:

Bij thuiskomst dat ene stille moment,
mijn hart springt over,
ik controleer de kooi hoewel, de uitkomst bekend.


Bij een komma na 'hoewel', ontstaat er twijfel over de 'hoewel'. Als in "Zal ik dat wel doen?" En dat is niet wat jij bedoelt te zeggen.

ik controleer de kooi. Hoewel, de uitkomst bekend.

Bij een punt na 'kooi' en een komma na 'hoewel', is het begin van de 2e zin een eerste helft van een zin. Bijvoorbeeld "Hoewel de uitkomst bekend is, controleer ik de kooi". De komma na hoewel valt dus m.i. te vroeg.

ik controleer de kooi, hoewel de uitkomst bekend.

Is wat mij betreft de zin zoals je 'm bedoelt: je kijkt in de kooi, ondanks dat je al weet wat je daar (niet) zult aan treffen.
Bedankt!! :-*
Dagen aan het discussieren, maar jij kan gewoon uitleggen 'waarom' (hoewel het dan weer in het verkeerde topic staat ::) ;) )
Borke schreef:In aanvuling op het bovenstaande: ik mis het woordje "is" na bekend.
Ik wil het graag een beetje als gedicht houden, ik weet dat de syntaxis dan veranderd maar vind het weglaten van 'is' in deze acceptabel, meer acceptabel dan een verkeerd geplaatste punt/komma ::) :biggrin2:
#3200172
Fenixjuh schreef:Aangezien er hier wat vertalers zitten, graag commentaar op mijn volgende zin, ik kom er niet uit.



Ik vind dat er een punt na 'kooi' moet en een komma na 'hoewel'.
Vriendje vindt dat het moet zoals nu.
Pa vindt alleen een komma na 'kooi'....

Iemand een idee?
Zoals het er nu staat, is het fout Nederlands: ik controleer de kooi hoewel, de uitkomst bekend. 'Hoewel' kan niet op deze manier in een zin worden geplaatst (vergelijk: ik controleer de kooi niet, ik controleer de kooi misschien, ik controleer de kooi onwillig, etc.) Met andere woorden: 'hoewel' is geen bijwoord; het zegt niets over het bijvoeglijk naamwoord of het werkwoord waar het bij staat.

Als je wilt uitdrukken dat je erover twijfelt of je de kooi wel moet controleren, omdat de uitkomst toch al bekend is, moet er een komma na 'kooi': Ik controleer de kooi, hoewel, de uitkomst bekend. Astrid heeft in principe gelijk dat er 'is' bij moet (de uitkomst is bekend). Nou is dichterlijke vrijheid natuurlijk altijd toegestaan, maar in dit geval verwart het ontbreken van 'is' meer dan dat het bijdraagt aan het poëtische karakter van je tekst.

In correct Nederlands zou er dus moeten staan: Ik controleer de kooi, hoewel, de uitkomst is bekend.

Zelf ben ik een ontzettende kommaneuker, dus ik zou nog even verdergaan en schrijven: Ik controleer de kooi, hoewel... de uitkomst is bekend. De ... drukken de twijfel uit, wat het minder spreektalig maakt dan Ik controleer de kooi, hoewel, de uitkomst is bekend.

En als ik dan toch zo vrij mag zijn: alle problemen zijn te omzeilen door het net even anders te schrijven: Ik controleer de kooi, al is de uitkomst bekend. Maar dat drukt minder sterk de twijfel uit of je die kooi echt wel wilt gaan controleren. 'Al' drukt uit: ik doe het, ik twijfel ook niet of ik het ga doen, maar ik besef dat het zinloos is omdat de uitkomst al bekend is.

Dus als je wilt uitdrukken dat je twijfelt over het controleren van de kooi, dan is 'hoewel...' beter dan 'al'.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 26 feb 2016, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3200500
Anne in Duitsland schreef:De laatste zin van Parelridder (ik controleer de kooi, hoewel de uitkomst bekend) is inderdaad ook een goeie, als je 'is' wilt weglaten.
Dit is wat mij betreft de beste optie, grammatisch gezien. Als je de delen voor en na de komma zou omdraaien, heeft de zin dezelfde betekenis. Dat is vaak een goed criterium om de plaatsing van een komma na te gaan.

De 'is' zou ik inderdaad weglaten als het dichterlijk moet zijn.
#3200687
Lizetta schreef:Dit is wat mij betreft de beste optie, grammatisch gezien. Als je de delen voor en na de komma zou omdraaien, heeft de zin dezelfde betekenis. Dat is vaak een goed criterium om de plaatsing van een komma na te gaan.

De 'is' zou ik inderdaad weglaten als het dichterlijk moet zijn.
De oplossing van Parelridder drukt net iets anders uit dan mijn oplossing. Mijn zin drukt uit dat Fenixjuh twijfelt of ze de kooi wel moet controleren; de zin van Parelridder drukt uit dat ze de kooi hoe dan ook wil controleren, ook al kent ze de uitkomst.

Zo leuk, hoe je met een paar leestekens de betekenis van een zin subtiel kunt wijzigen! :D

@Kim: :P
Door Martine-Tom
#3200747
Anne in Duitsland schreef:De oplossing van Parelridder drukt net iets anders uit dan mijn oplossing. Mijn zin drukt uit dat Fenixjuh twijfelt of ze de kooi wel moet controleren; de zin van Parelridder drukt uit dat ze de kooi hoe dan ook wil controleren, ook al kent ze de uitkomst.

Zo leuk, hoe je met een paar leestekens de betekenis van een zin subtiel kunt wijzigen! :D

@Kim: :P
Hij blijft leuk:
Afbeelding :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door