Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Retrievers
#3199395
Senna likt sinds 2 weken steeds aan haar voetjes. D'r voetjes zijn nu helemaal schoon en het lijkt niet ontstoken of pijnlijk.
Nu heeft ze als pup een tic om heel vaak op het dekbed en dekens te likken/zuigen.
Ze eet ook vaak gras buiten, maar dat doet ze al jaren.
Weten jullie waarom ze dit doet?
Door Lizzy
#3199469
Het kan van alles zijn! Sommige honden likken hun pootjes als uiting van stress. Of verveling. En sommige honden hebben last van allergieklachten en likken daarom hun pootjes. En soms likken ze hun pootjes omdat er toch iets tussen de tenen zit (splinter, ontsteking, etc). Maar dan betreft het meestal 1 poot.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3199730
Kun je haar makkelijk afleiden als ze aan haar poten likt?
Als er iets met het pootje is, zal ze zich niet makkelijk laten afleiden, als het verveling of stress is, zal ze je snel de aandacht geven.

We hebben een hollandse herder gehad die een propje maakte van een deken of een knuffel pakte en daarop sabbelde. Ik noemde het tutten. Met zijn voorpootjes naast zijn bek. Hij raakte dan in trance en viel uiteindelijk in slaap. Zijn vader scheen dat ook te doen. Omdat hij een beetje pompende bewegingen met zijn pootjes maakte, had ik het idee dat het hem aan de tepel van zijn moeder deed denken. Volgens mij totaal onschuldig en een maniertje om helemaal te ontspannen. Soort meditatie. ;)
Gebruikersavatar
Door greetje.van-rijn
#3199752
Mijn hondje Beau likte ook lange tijd aan zijn pootjes. Ook ik zag er niets vreemds aan. Niet rood, niet kaal, ik kon overal op drukken zonder dat hij pijn aangaf. En ook hij at veel gras. Zo'n 2 maanden geleden ging het likken zich ging uitbreiden naar zijn buik en binnenkant poten en begon hij enorm te krabben en bijten op zijn achterlijf en kopje. Dus naar de dierenarts. Beau blijkt een allergie te hebben. Het is nog niet duidelijk waarvoor maar het vermoeden is voedselallergie en dus staat hij nu op een eliminatiedieet. Daardoor ben ik mij gaan verdiepen in voeding voor de hond en schrok mij naar van wat ik hem al jaren voerde. Nooit bij stil gestaan dat er zoveel troep in zat.En zo ben ik hier beland :biggrin2: Maar allergie kan ook aan andere zaken liggen, gebruik je bv een ander wasmiddel, heb je misschien een nieuw kleed of tapijt. Doet hij het altijd of in bepaalde periodes, dan kan het ook aan bv pollen liggen. Het is een heel zoekplaatje om uit te vissen.
Door Retrievers
#3199824
greetje.van-rijn schreef:Mijn hondje Beau likte ook lange tijd aan zijn pootjes. Ook ik zag er niets vreemds aan. Niet rood, niet kaal, ik kon overal op drukken zonder dat hij pijn aangaf. En ook hij at veel gras. Zo'n 2 maanden geleden ging het likken zich ging uitbreiden naar zijn buik en binnenkant poten en begon hij enorm te krabben en bijten op zijn achterlijf en kopje. Dus naar de dierenarts. Beau blijkt een allergie te hebben. Het is nog niet duidelijk waarvoor maar het vermoeden is voedselallergie en dus staat hij nu op een eliminatiedieet. Daardoor ben ik mij gaan verdiepen in voeding voor de hond en schrok mij naar van wat ik hem al jaren voerde. Nooit bij stil gestaan dat er zoveel troep in zat.En zo ben ik hier beland :biggrin2: Maar allergie kan ook aan andere zaken liggen, gebruik je bv een ander wasmiddel, heb je misschien een nieuw kleed of tapijt. Doet hij het altijd of in bepaalde periodes, dan kan het ook aan bv pollen liggen. Het is een heel zoekplaatje om uit te vissen.
Senna eet biologische Barf, wild, vis en biologische groente.
Ik heb gisteren meer wild gekocht zoals haaskarkas, kwartels, parelhoen en nog een paar.
Ik ga kijken welke ze lekker vinden en geef ik die er ook bij. Heeft ze meer afwisseling.

Ze heeft het pas 2 weken. Ze likt af en toe, maar toch meerdere keren per dag.
Wasmiddel is nog steeds ecover, schoonmaken doe ik met water en microvezeldoek.
Ze likt aan alle poten. Maar merendeels voorpoten.
Door Retrievers
#3199828
Lizzy schreef:In het kader van "poot likken kan door pijn komen" is dit een interessant artikel: http://ivcjournal.com/excessive-paw-lic ... allergies/
Senna loopt met een anti trek halster, hoop ooit gewoon met een gewone tuig te kunnen lopen.
Maar ze loopt er niet veel mee. Hooguit 100 meter tot ze los mag, we gaan namelijk alleen maar naar losloopgebieden.

Ze krijgen ook af en toe multivitamines omdat Senna een tumor heeft gehad.
Volgens mij heeft ze nergens anders last van.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door