Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3198206
Ik zou laten titeren bij een dierenarts die je ook werkelijk advies op maat geeft aan de hand van de uitslag. Ik heb één maal laten titeren bij een da hier in de buurt, Heiloo, omdat ik tgv whiplash niet kon auto rijden. Het advies bleek vervolgens te luiden dat ik de volledige cocktail direct moest laten zetten, niet omdat dit het meest wijze was voor mijn pup, maar omdat de wet hen voor schreef dit te adviseren indien er een titer laag was.
Ik liet (uiteraard) nou juist titeren omdat ik de vaccinatie op een verstandig moment wilde laten toedienen en die afweging werd in het geheel niet gemaakt, dat gesprek was ook persé niet mogelijk, omdat ik hen dan voor de rechter zou kunnen slepen(??)
Gelukkig(!!) was Tannetje bereid me uit de brand te helpen door de titerbepaling van de andere kliniek telefonisch met me te bespreken en afwegende welke titer het betrof (hoe risicovol dat is), hoe de andere titers er voor stonden, waar mijn pup liep, etc. heeft ze ons ADVIES OP MAAT gegeven, waardoor ik haar slechts eenmalig heb hoeven laten vaccineren voor de volledige bescherming.
Een titerbepaling zónder een dergelijk deskundig advies is volkomen zinloos (behalve voor de arts die 'm afrekent) want wat doe je als 1 titer niet meer optimaal is..?? Wil je dan sowieso de cocktail laten zetten of wil je dan bespreken welk risico daar eigenlijk aan kleeft, voor jouw hond, binnen diens leefgewoonten? Om bijv. te kunnen afwegen of je misschien (beter) wachten kunt tot andere titers ook gedaald zijn?
#3198220
Parelridder schreef:Ik zou laten titeren bij een dierenarts die je ook werkelijk advies op maat geeft aan de hand van de uitslag. Ik heb één maal laten titeren bij een da hier in de buurt, Heiloo, omdat ik tgv whiplash niet kon auto rijden. Het advies bleek vervolgens te luiden dat ik de volledige cocktail direct moest laten zetten, niet omdat dit het meest wijze was voor mijn pup, maar omdat de wet hen voor schreef dit te adviseren indien er een titer laag was.
Ik liet (uiteraard) nou juist titeren omdat ik de vaccinatie op een verstandig moment wilde laten toedienen en die afweging werd in het geheel niet gemaakt, dat gesprek was ook persé niet mogelijk, omdat ik hen dan voor de rechter zou kunnen slepen(??)
Gelukkig(!!) was Tannetje bereid me uit de brand te helpen door de titerbepaling van de andere kliniek telefonisch met me te bespreken en afwegende welke titer het betrof (hoe risicovol dat is), hoe de andere titers er voor stonden, waar mijn pup liep, etc. heeft ze ons ADVIES OP MAAT gegeven, waardoor ik haar slechts eenmalig heb hoeven laten vaccineren voor de volledige bescherming.
Een titerbepaling zónder een dergelijk deskundig advies is volkomen zinloos (behalve voor de arts die 'm afrekent) want wat doe je als 1 titer niet meer optimaal is..?? Wil je dan sowieso de cocktail laten zetten of wil je dan bespreken welk risico daar eigenlijk aan kleeft, voor jouw hond, binnen diens leefgewoonten? Om bijv. te kunnen afwegen of je misschien (beter) wachten kunt tot andere titers ook gedaald zijn?
Mjah, eens. En mijn ervaring is dat veel dierenartsen echt beroerd adviseren na een titerbepaling, waardoor de hele titer gewoon zinloos wordt.
#3198279
Ter illustratie: mijn eigen dierenarts, in Alkmaar, biedt nu ook titerbepaling aan, las ik op hun website. Ik heb er sinds jaren zo nu en dan een gesprek over met de eigenaar van de kliniek en hij is er altijd tegen geweest, máár als ik het graag wilde, wilde hij dat wel voor me bestellen. Hij vertrouwt het onderzoek echter niet en legt ook uit om welke redenen. Desalniettemin, tgenwoordig zit het dus in hun vaste aanbod: er is n.l. een markt voor. Maar wanneer ze zélf gen vertrouwen hebben in de uitkomst, laat het zich raden welke consequentie dat heeft voor hun advies daarna..
Deze zelfde da verkoopt sinds jaren kvv, daarmee is hij begonnen vlák nadat hij mij en flinke uitbrander gaf over het feit dat ik m'n pups met kvv had afgespeend. Hoe ik het in mijn hoofd haalde ze rauw te voeren! Ik sloeg dan ook steil achterover toen ik pakweg en week later de assistentes hoorde praten onderling over de overweging kvv te gaan verkopen en ze dat - zodra daar ruimte voor was t.g.v. verhuizing - ook zijn gaan doen. Deze da zou je op basis van het verkooppunt als 'pro-vers' kunnen bestempelen, maar dat is hij zeker niet. En je zou hem op basis van het aanbieden van een titerbepaling als 'pro-titer' en dus ter zake deskundig kunnen verwachten, maar dat is hij zeker niet.
#3198300
Parelridder schreef:Ik zou laten titeren bij een dierenarts die je ook werkelijk advies op maat geeft aan de hand van de uitslag. Ik heb één maal laten titeren bij een da hier in de buurt, Heiloo, omdat ik tgv whiplash niet kon auto rijden. Het advies bleek vervolgens te luiden dat ik de volledige cocktail direct moest laten zetten, niet omdat dit het meest wijze was voor mijn pup, maar omdat de wet hen voor schreef dit te adviseren indien er een titer laag was.
Ik liet (uiteraard) nou juist titeren omdat ik de vaccinatie op een verstandig moment wilde laten toedienen en die afweging werd in het geheel niet gemaakt, dat gesprek was ook persé niet mogelijk, omdat ik hen dan voor de rechter zou kunnen slepen(??)
Gelukkig(!!) was Tannetje bereid me uit de brand te helpen door de titerbepaling van de andere kliniek telefonisch met me te bespreken en afwegende welke titer het betrof (hoe risicovol dat is), hoe de andere titers er voor stonden, waar mijn pup liep, etc. heeft ze ons ADVIES OP MAAT gegeven, waardoor ik haar slechts eenmalig heb hoeven laten vaccineren voor de volledige bescherming.
Een titerbepaling zónder een dergelijk deskundig advies is volkomen zinloos (behalve voor de arts die 'm afrekent) want wat doe je als 1 titer niet meer optimaal is..?? Wil je dan sowieso de cocktail laten zetten of wil je dan bespreken welk risico daar eigenlijk aan kleeft, voor jouw hond, binnen diens leefgewoonten? Om bijv. te kunnen afwegen of je misschien (beter) wachten kunt tot andere titers ook gedaald zijn?
Ik zit hier over na te denken he, maar eigenlijk is het toch een GROF schandaal, dit?! Dit is nou wat ik noem mensen geld aftroggelen. En als je dan toch niet achter titeren staat en je kunt er niks fatsoenlijks mee als dierenarts: doe het dan niet en zeg gewoon tegen je klanten "nee sorry, wij vaccineren zoals moet van de wet".
#3198322
Lizzy schreef:Ik zit hier over na te denken he, maar eigenlijk is het toch een GROF schandaal, dit?! Dit is nou wat ik noem mensen geld aftroggelen. En als je dan toch niet achter titeren staat en je kunt er niks fatsoenlijks mee als dierenarts: doe het dan niet en zeg gewoon tegen je klanten "nee sorry, wij vaccineren zoals moet van de wet".
Ik denk wel dat deze da er iets fatsoenlijks mee kán, want de eigen honden worden wél op maat gevaccineerd, maar ze geven kennelijk niet dergelijke info & adviezen aan klanten n.a.v. de titerbepaling en daar had ik wel op gerekend. Voor mij vloeit dat als een logisch gevolg uit een titerbepaling, laat staan bij een kliniek waar die kennis op zich wel aanwezig is (zij het minder dan bij Tannetje, omdat zij gewoon héél enorm ervaren is hiermee).
#3198329
Het is inmiddels mijn "ervaring" uit verhalen die ik hoor dat er steeds meer da's komen die titeren. Maar, ik hoor al evenveel verhalen dat die DA's niet meteen weten wat ze doen en soms niet verder komen dan "nu is het goed, titer volgen jaar maar weer". Daar waar dus een DA met ervaring kan inschatten hoelang je "weg kunt blijven".
De lijst die Lizzy gaf is, zo is mijn indruk, een overzicht van DA's die ofwel een keer naar zo'n test hebben geinformeerd of er een keer 1 besteld. Het is niet noodzakelijkerwijs een lijst van DA's die weten wat ze doen ;-)

Op gemak eerst bellen / navragen bij de DA van keuze. Of, meedoen met een groepssessie ;-)

Suzanne
#3198332
Parelridder schreef:Ik denk wel dat deze da er iets fatsoenlijks mee kán, want de eigen honden worden wél op maat gevaccineerd, maar ze geven kennelijk niet dergelijke info & adviezen aan klanten n.a.v. de titerbepaling en daar had ik wel op gerekend. Voor mij vloeit dat als een logisch gevolg uit een titerbepaling, laat staan bij een kliniek waar die kennis op zich wel aanwezig is (zij het minder dan bij Tannetje, omdat zij gewoon héél enorm ervaren is hiermee).
Maar waarom titeren ze in hemelsnaam honden van klanten dan? Schiet mij maar in een pannenkoek.
#3198333
Suzanne schreef:Het is inmiddels mijn "ervaring" uit verhalen die ik hoor dat er steeds meer da's komen die titeren. Maar, ik hoor al evenveel verhalen dat die DA's niet meteen weten wat ze doen en soms niet verder komen dan "nu is het goed, titer volgen jaar maar weer". Daar waar dus een DA met ervaring kan inschatten hoelang je "weg kunt blijven".
Ik ken maar één dierenarts die n.a.v. de titerbepaling tevens een inschatting maken kan t.a.v. hoe lang deze zeker nog hoog genoeg zullen zijn, Tannetje. Ik heb nooit van een andere dierenarts gehoord dat ze dit kunnen/doen. Sterker nog, alleen maar gehoord dat dit onmogelijk is en je dus persé jaarlijks opnieuw moet laten titeren. Het kán echter wel, dat heeft Tannetje al lang bewezen, maar vergt de nodige kennis & ervaring (én de wil tot zo'n advies, want ik kan me voorstellen dat niet iedere dierenarts graag aan geeft dat je de komende jaren niet terug hoeft te komen hiervoor..?)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door