Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#3198177
Een week of 5 geleden ging Boy ( maltezer, bijna 2j) 's nachts braken, wilde niet meer eten en was loom.....poepte veel en zacht, nog net geen diarree, 2-3 keer per dag (Boy is een slokop maar z'n maag en darmen spelen wel eens op). Z'n voer was hetzelfde gebleven. Hij staat al enkele maanden op licht gegaard rundvlees, kalkoen, wat
Renske, gekookte en gepureerde groene bonen en zoete aardappel (vooral voor z'n overgewicht maar ook voor z'n gevoelige darmen). Rauw gaat bij hem niet goed (brok die hij van bij de kweker had ook niet ;) een dag later ging Tobi (bijna 2,5) hetzelfde doen, 's nachts braken, niet eten, zachter poepen......ik dacht dus aan een virus. Tobi eet net hetzelfde als Boy maar met minder groenten (want daar gaat hij van braken en aan de diarree. Het zacht poepen ging over in slijm poepen. Volgens de da 'iets gegeten wat slecht viel" ?? alletwee? ik zou niet weten wat? maar goed. Met wat Canikure ging het weer beter voor enkele dagen. Boy ging echter raar poepen, drolletjes met dikke slijmvellen rond, Tobi kwam achterna maar bij hem was het miniem. Na een paar dagen terug naar de da, AB voor Boy. het ging enkele dagen beter tot Tobi dikke slijmvellen ging poepen en Boy ook ging meedoen. Ontlasting weggebracht waaruit enkel verhoogd zetmeel kwam. (In november was de uitslag van Het Woud op alles negatief, ook op giardia) Toby 's darmen werden rustiger, bij Boy bleef het duren, zijn drolletjes zaten in stevige gelige slijmlagen). Sinds woensdag krijgt Boy nu Salazopyrine om z'n darmen rustig te krijgen. Omwille van het verhoogde zetmeel in hun ontlasting heb ik het Renske weggelaten en de zoete aardappel verminderd. Nu hebben ze weer alletwee donkere kleverige ontlasting en zijn loom (slapen veel) eten gaat nog wel goed. Ze blijven op gewicht (alhoewel het bij Boy nodig is om af te vallen).

Is er iemand die ervaring heeft met Salazopyrine? Kan een kuur helpen om Boy weer ok te krijgen? Volgens de da moet ik 10 dagen 3x per dag geven (voorschrift voor 40 capsules) maar dat lijkt me lang en veel. Kan ik wat anders geven om hun darmen weer ok te krijgen. Zijn die dikke slijmlagen echt een teken van ontstekingen?

Zodra Boy's darmen weer wat beter zijn is het de bedoeling dat ik hen nog 's probeer over te zetten op rauw maar nu eerst overgoten met kokend water. Ik wissel nu niet graag van voer omdat ik dan geen klare kijk heb op de werking van de medicijnen. Een heel verhaal en een boel vragen maar ik weet dat er hier ervaringsdeskundigen zitten ;) Alvast bedankt en groetjes van mij en mijn rakkers
Door Siberienne
#3198270
Geen ervaring met Salazopyrine, wel met een hond met darmproblemen - sinds kort...

Het slijm bij de ontlasting wijst op een ontsteking van de dikke darm. Wat ik wel opvallend vind is dat allebei je honden last hebben: dat kan erop wijzen dat het toch begonnen is met een infectie.

Bij ons bleek Spot toch een giardia te hebben, ondanks een negatieve test bij het Woud daarop in december. Hij heeft nu een kuur van 3 dagen panacure gehad en zijn ontlasting is weer vast tot nu toe.

ik heb mijn gedachten over ontstekingen van de dikke darm hier neer gezet: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 1#p3192601 misschien heb je er wat aan.

Het topic van mijn hond staat hier : http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 8&t=131130


Beterschap!
Door inni
#3198275
Dank je voor je reactie. Ik heb je post ivm Spot wel gevolgd omdat ik hier en daar overeenkomsten zag en ik heb de topics net nog 's doorgelezen (dat zal ik de komende dagen nog enkele keren doen denk ik want sommige dingen zijn echt nieuw voor mij en op dit uur is het niet zo snel meer gesnapt ;) ). Boy heeft sinds pup al andere poep (veel meer, minder vast) dan Tobi. Soms waren er dagen van vastere, compactere drollen en was Boy ook levendiger. Hiermee stapte ik al enkel malen naar de da maar duidelijkheid is en nooit gekomen (bloedonderzoek, mestonderzoek) Nu ga ik bij een andere da (ze heeft zelf een klein hondenras waarmee ze ook af en toe fokt) en ik hoop dat zij een ander (betere ?) kijk heeft op problemen van deze aard. Boy verliest geen gewicht, Hij is echt te zwaar en staat daarom al een tijdje op zelf bereid voer wat lang niet compleet is en waardoor ik hem echt zo snel mogelijk op kvv of als het echt niet anders kan op een iets degelijke brok wil zetten. Dat ze hier alletwee tegelijk dezelfde problemen kregen op hetzelfde moment maakt het dan aan de ene kant ook weer moeilijker. Giardia speelt al sinds het begin door mijn hoofd en daarom is de ontlasting al enkele malen nagekeken...zonder resultaten maar er zullen zeker nog test volgen hieromtrent Voorlopig geef ik hem de med. maar door (het met een raar gevoel in m'n lijf) in de hoop dat het toch iets gaat doen. Ik hoop dat het daar bij jullie snel blijvend beter gaat zodat jullie met en gerust hart naar Noorwegen kunnen vertrekken. Geniet ervan.

Mijn zus gaat enkel keren per jaar naar Noorwegen om er te wandelen (schoonouders hebben daar een verblijf) en ik wil dolgraag 's een keertje mee maar mijn jongens krijgen niet al hun entingen, mede door het feit dat ik Boy niet stabiel genoeg vind om alles er zo maar in te proppen, en mogen dus niet naar het buitenland (en ik dan ook niet ;)
Door Siberienne
#3198427
inni schreef:Dank je voor je reactie. Ik heb je post ivm Spot wel gevolgd omdat ik hier en daar overeenkomsten zag en ik heb de topics net nog 's doorgelezen (dat zal ik de komende dagen nog enkele keren doen denk ik want sommige dingen zijn echt nieuw voor mij en op dit uur is het niet zo snel meer gesnapt ;) ). Boy heeft sinds pup al andere poep (veel meer, minder vast) dan Tobi. Soms waren er dagen van vastere, compactere drollen en was Boy ook levendiger. Hiermee stapte ik al enkel malen naar de da maar duidelijkheid is en nooit gekomen (bloedonderzoek, mestonderzoek) Nu ga ik bij een andere da (ze heeft zelf een klein hondenras waarmee ze ook af en toe fokt) en ik hoop dat zij een ander (betere ?) kijk heeft op problemen van deze aard. Boy verliest geen gewicht, Hij is echt te zwaar en staat daarom al een tijdje op zelf bereid voer wat lang niet compleet is en waardoor ik hem echt zo snel mogelijk op kvv of als het echt niet anders kan op een iets degelijke brok wil zetten. Dat ze hier alletwee tegelijk dezelfde problemen kregen op hetzelfde moment maakt het dan aan de ene kant ook weer moeilijker. Giardia speelt al sinds het begin door mijn hoofd en daarom is de ontlasting al enkele malen nagekeken...zonder resultaten maar er zullen zeker nog test volgen hieromtrent Voorlopig geef ik hem de med. maar door (het met een raar gevoel in m'n lijf) in de hoop dat het toch iets gaat doen. Ik hoop dat het daar bij jullie snel blijvend beter gaat zodat jullie met en gerust hart naar Noorwegen kunnen vertrekken. Geniet ervan.

Mijn zus gaat enkel keren per jaar naar Noorwegen om er te wandelen (schoonouders hebben daar een verblijf) en ik wil dolgraag 's een keertje mee maar mijn jongens krijgen niet al hun entingen, mede door het feit dat ik Boy niet stabiel genoeg vind om alles er zo maar in te proppen, en mogen dus niet naar het buitenland (en ik dan ook niet ;)
Wat ik zorgelijk vind aan je verhaal is dat Boy ook echt weinig energie heeft. Als de giardia al een paar keer nagekeken is, lijkt dat toch niet waarschijnlijk. Er zijn nog wel andere beesten die dit soort infecties kunnen geven (clostridium, spirochetose) maar als het al steeds zo op en af speelt..
Bovendien zou ik bij een chronische giardia infectie ook eigenlijk geen te dikke hond verwachten.
Ik heb de laatste tijd eea zitten lezen over IBD = inflammatoire darmziekte (inflammaroir = ontstekings-). ((Blijkbaar denkt je dierenarts ook aan zoiets, omdat ze de salazopyrine geeft? )) en ik raak er meer en meer van overtuigd dat het vaak niet een of- of is. Dus niet OF een infectie OF een verstoorde darmflora maar een EN / EN.

Het lijkt er sterk op dat beide hondjes een infectie hebben gehad, maar dat Boy er minder makkelijk overheen komt. Zijn lokale weerstand in zijn darm minder? Door de infectie een heviger reactie op zijn voer waar hij niet overheen komt?

Heb je al eens overwogen om bij hem echt ook een eliminatie dieet te gaan doen? Desnoods dan maar met een brok als KVV niet wil? Of met gestoomde KVV bv?
Ik zou ook overwegen bij zijn overgewicht en zijn niet optimale darmflora om koolhydraten weg te laten. Als 'ie die toch niet goed opneemt en het zit in zijn poep, kan het lekker gaan vergisten in de darm en daar wordt het ook niet beter van.

Spot staat nu nog steeds op de Royal Canin brokken. Ook al hebben we de giardia gevonden en gaat het nu goed met de 3-daages kuur panacure (we hebben al 5 dagen vaste pjoep!) ga ik hem nu met beleid weer overzetten op wat anders. Dat worden dan toch eerst brokken ivm de vakantie en dan weer naar de KVV.

En heel eerlijk? Als KVV of BARF niet wil en je weet dat wat je geeft incompleet is, waarom kijk je dan niet eens naar een kwalitatief goede brok? In jouw geval, je hebt kleine honden, zou je zelfs naar een gevriesdroogde vlees voeding kunnen kijken als alternatief. Of blikvoeding van goede kwaliteit.
Heb je al eens iets als Ziwipeak uitgeprobeerd? Ik lees op fora ook goede dingen van Lukullus en Hermanns als blikvoer maar heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Oh ja, wat ik ook nog wou zeggen, als het met Spot niet beter was gegaan op het eliminatie dieet en we geen giardia hadden gevonden, en ik had ergens mee moeten beginnen, dan zou ik inderdaad liever salazopryine dan prednison gegeven hebben. De vraag is wel of je dit moet doen zonder een duidelijke diagnose, alleen is dat vrij ingrijpend want dan kom je op een darmbiopt uit. Bij mensen wordt het ook gebruikt bij ziekte als colitis ulcerosa, maar dan wordt er wel meestal gestart voor een langere periode (2 maanden bv)

Heel veel sterkte en beterschap voor je twee kleine knullen!
Door inni
#3198449
Het geven van rundvlees en kalkoen was ook een beetje bedoeld als eliminatie omdat ik eigenlijk een vermoeden had dat hij de rijst in voeding niet goed verteerde. Met Tobi was er toen nog geen probleem) De hypo-brokken van bij de da en de Sanimed worst gingen beter maar niet voor lange tijd maar daarin zat ook rijst. Het zelfbereide voer ging dikke 3maand relatief goed (af en toe een mindere dag maar omdat we hier in de tuin regelmatig kattenbrokken vinden die door vogels uit de tuin van de buren in onze tuin belanden dachten we de oorzaak daar te vinden) Het was de bedoeling om zodra hij een tijdje volledig stabiel was voorzichtig over te zetten op kvv maar zover ben ik (nog) niet geraakt. Ik ben sinds het hele gedoe met Berre (onze vorige hond) niet zo happig meer om vaak van voer te wisselen en alles wat nieuw is stilletjes aan te introduceren. Ik heb hier nog een bestelling van Alsa Nature staan met verschillend graanvrij voer, blik en brok ( ook snoepjes ;) ) en er zit kvv in de vriezer. Het is wel raar dat ze alle twee met hetzelfde kampen, zij het in verschillende maten. Dinsdag was ik met Boy bij de da omdat hij stevige slijmlagen om zijn poep had, (Tobi had het in veel mindere maten) woensdag poepte ze alletwee heel donker terwijl er aan hun voer niks veranderd was na zondag en ze geen Canikure of andere meds gekregen hadden. Sinds vandaag zie ik hun poep weer stilaan veranderen van kleur. Zou alles dan toch een gevolg zijn van de eerste haperingen in januari?
De mindere conditie van Boy komt ook wel door het te zwaar zijn, vermoed ik. Mijn vorig da vond het altijd nogal meevallen maar bijna 7kg voor een stamboom maltezer is TE (hij is wel groot uitgevallen ;) ) Het probleem met brokken voor een klein ras is vaak het formaat van brok en brokken stukkloppen is geen goede oplossing ;) Zolang Boy de salazopyrine krijgt ga ik niet wisselen van voer om een duidelijk beeld van de werking te kunnen volgen. Nadien zie ik wel. Ik heb ook wel geluk met een da die haar eigen honden ook zelf bereid voer geeft. Ze begrijpt blijkbaar toch beter wat voer kan doen dan een da met een brokkenwinkeltje.
Nog een fijn weekend,..........en nog veeeeeeel 'goede ontlasting' dagen voor Spot, (en zijn baasjes natuurlijk)
Door Siberienne
#3198641
inni schreef:Het geven van rundvlees en kalkoen was ook een beetje bedoeld als eliminatie omdat ik eigenlijk een vermoeden had dat hij de rijst in voeding niet goed verteerde. Met Tobi was er toen nog geen probleem) De hypo-brokken van bij de da en de Sanimed worst gingen beter maar niet voor lange tijd maar daarin zat ook rijst. Het zelfbereide voer ging dikke 3maand relatief goed (af en toe een mindere dag maar omdat we hier in de tuin regelmatig kattenbrokken vinden die door vogels uit de tuin van de buren in onze tuin belanden dachten we de oorzaak daar te vinden) Het was de bedoeling om zodra hij een tijdje volledig stabiel was voorzichtig over te zetten op kvv maar zover ben ik (nog) niet geraakt. Ik ben sinds het hele gedoe met Berre (onze vorige hond) niet zo happig meer om vaak van voer te wisselen en alles wat nieuw is stilletjes aan te introduceren. Ik heb hier nog een bestelling van Alsa Nature staan met verschillend graanvrij voer, blik en brok ( ook snoepjes ;) ) en er zit kvv in de vriezer. Het is wel raar dat ze alle twee met hetzelfde kampen, zij het in verschillende maten. Dinsdag was ik met Boy bij de da omdat hij stevige slijmlagen om zijn poep had, (Tobi had het in veel mindere maten) woensdag poepte ze alletwee heel donker terwijl er aan hun voer niks veranderd was na zondag en ze geen Canikure of andere meds gekregen hadden. Sinds vandaag zie ik hun poep weer stilaan veranderen van kleur. Zou alles dan toch een gevolg zijn van de eerste haperingen in januari?
De mindere conditie van Boy komt ook wel door het te zwaar zijn, vermoed ik. Mijn vorig da vond het altijd nogal meevallen maar bijna 7kg voor een stamboom maltezer is TE (hij is wel groot uitgevallen ;) ) Het probleem met brokken voor een klein ras is vaak het formaat van brok en brokken stukkloppen is geen goede oplossing ;) Zolang Boy de salazopyrine krijgt ga ik niet wisselen van voer om een duidelijk beeld van de werking te kunnen volgen. Nadien zie ik wel. Ik heb ook wel geluk met een da die haar eigen honden ook zelf bereid voer geeft. Ze begrijpt blijkbaar toch beter wat voer kan doen dan een da met een brokkenwinkeltje.
Nog een fijn weekend,..........en nog veeeeeeel 'goede ontlasting' dagen voor Spot, (en zijn baasjes natuurlijk)
Oh dan begreep ik je verkeerd, ik dacht je nu ook meer diersoorten nog voerde. Het is een zoektocht he, waar het nou aan ligt. Ik had dat met Spot in het begin ook, alles uitgewassen, overal gekeken of er niet ergens toch nog iets anders te eten lag..... iedereen instructie geven dat hij echt NIKS anders mocht... Zelfs zijn muisjes die hij vangt soms, mocht hij niet opeten van mij. Maar ja, je kunt ook niet alles voor zijn.
Hopelijk is het toch nog allemaal een na-wee van januari, het kan best een poos duren voor zo'n darmflora zich herstelt. En helemaal mee eens hoor, niet teveel dingen tegelijk veranderen.

Mocht je toch nog een keer brokken uit willen testen, zonder rijst, klein van formaat, dan zou je nog bij Wolfsblut kunnen kijken, maar goed, ik hoop voor je dat het niet nodig is.

Gekke vraag misschien, maar hoe komt Boy te zwaar? Geleidelijk & teveel snaaien? Ik heb altijd dunne honden gehad, waar ik echt mijn best moet doen om ze op gewicht te houden/krijgen, dus ik vroeg het mij af. Een vriendin van mij heeft een malamute met overgewicht, dat lijkt nu beter te gaan op een KVV met laag vetpercentage. LAstig he? want eigenlijk wil je meer laten bewegen maar als ze te zwaar zijn wil dat niet zo... leuke vicieuze cirkel,...
Spot is trouwens mijn zwaarste husky tnt (25,5 kg) maar ook de grootste, mijn vorige husky kreeg ik niet zwaarder dan 22 kg (en die was daarmee goed op gewicht) maar ja, die was denk ik ook bijna 10 cm lager op de poten schat ik zo. Spot is echt (te) groot, ook volgens de rasstandaard.
Door inni
#3198696
:-[ :-[ Ik heb Boy gewoon te zwaar laten worden......Berre (onze eerste maltezer) was een enorm slechte eter met veel maag en darm problemen (van iets onder 2kg kreeg ik hem met aangepast voer naar 3kg maar dat was nog maar net) hij was graatmager. Na Berre kwam Tobi, ook geen echt goede eter maar 'n veel betere dan Berre en zonder problemen met z'n gezondheid. Hij had (heeft) wel een ijzeren willetje op vele vlakken waaronder "ik lust het niet of heb er geen zin in, dus ik eet het niet" dat was geen probleem tot Boy 5 maand later bij ons kwam, hij lust alles, is net een stofzuiger en knabbelde zelfs niet op z'n brokken, ze gingen heel naar binnen (en kwamen er dan 's nachts gewoon in vorm maar wel geweekt weer uit). Dan maar kvv maar dat ging niet echt goed. Als Tobi niet at...geen probleem, Boy kreeg het ook nog wel op. Ze moesten dus samen eten en er kon niks blijven staan. Ze eten in de keuken waar ik bij sta (terwijl ik de vaat doe of kook en hen met een scheef oog in de gaten houd). Toen Boy vorige zomer op de Sanimed worst ging is hij erg beginnen uitzetten. Hij kreeg altijd al minder (2/3) dan wat aanbevolen staat en ik vond hem wel zwaar maar hij is ook groot....tot de weegschaal ineens ;) richting 7kg ging......worst ging weg en vlees kwam in de plaats. Met heel wat moeite heb ik hem 400gr kunnen laten afvallen maar het is nog teveel, hij is ook een luie hond (maar wat is het gevolg van wat?) Wandelen is niet echt zijn ding, na een tijdje gaat hij liggen en is niet meer verder te krijgen, in de tuin ligt hij liefst rond zich te kijken en te slapen maar ik heb altijd het gevoel dat hij zich zo rustig houd omdat er wat scheelt. Tussendoortje krijgen ze hier niet, een snipje gare gemalen biefstuk als er echt een beloning nodig is kan nog wel. Verder ben ik hier de boeman voor mijn huisgenoten: niks geven, laat niks vallen, eet goed boven een bord......zet schooltassen niet op de grond als je lunch er nog inzit..........."mama kan zagen" maar m'n rakkers kunnen niet praten....of ik versta ze niet genoeg. ;)
Door inni
#3202575
:-\ .....na 10 dagen 3 pillen per dag ging ik vorige week zondag naar 2 en vanaf woensdag naar 1.....woensdag was hij echter terug veel stiller en ook donderdag en vrijdag sliep hij bijna de ganse dag. Spelen zag hij niet meer zitten terwijl hij de vorige dagen zelfs Tobi wel 's ging uitdagen. Ik heb dan maar nieuwe pillen laten maken en ben zaterdag weer begonnen met drie per dag (volgens de da kan ik twee tot drie maanden doorgaan met die pillen). Voorlopig merk ik nog geen beterschap. Zondag was ik ook begonnen met hen alle twee weer voorzichtig over te zetten op kvv (voorlopig nog overgoten met kokend water en inmiddels 3 x15gr bij hun gare vlees) Dat gaat niet echt vlot, ze poepen beide heel donker en zacht maar ik hoop dat het nog beter zal worden. Ik blijf dus aan de gang met alletwee....er zijn wel geen slijmslierten (vellen) meer rond hun drolletjes maar hun ontlasting blijft zacht. Ik denk dat ik nog maar 's op zoek moet naar een ander kvv merk en misschien ook een heel andere vleessoort. Ik zit nog niet op de goede weg blijkbaar.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3202627
Kan barfen geen oplossing zijn voor je hondjes?
Dus bv iedere dag beginners vleesbot zoals parelhoenkarkas, kipkarkas, konijnenkarkas ed?
En dan verder vier dagen goed spiervlees van tenminste 4 diersoorten en drie dagen orgaan (lever hart nier en pens)?
En iedere dag een klein beetje groente zoals witlof, courgette, andijvie ed? Dat is gemakkelijk te verteren.
Eén keer in de week een rauw eitje en een vet visje is ook prima.
Het lijkt me dat de ontlasting dan stukker beter wordt!
Mijn kleine teckeltje heeft ook maagdarmproblemen gehad met KVV en dat is met barfen nu helemaal over.
Wat je nu te eten geeft is allemaal slappe zooi en heeft niet mijn voorkeur.
Door inni
#3202631
Ik vind het doodeng om te gaan barfen.... en eigenlijk zoek ik ook wel iets wat in de toekomst makkelijk kan gegeven worden door mijn huisgenoten omdat ik er over een tijdje niet altijd meer zal zijn. :-[
Door Too
#3202651
Van mij geen slimme ideeën maar een dik hart onder je riem en een virtuele knuffel.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Door inni
#3202741
Too schreef:Van mij geen slimme ideeën maar een dik hart onder je riem en een virtuele knuffel.

Verstuurd van mijn HTC Desire S met Tapatalk
Dank je wel, 't doet deugd....vandaag een kl....dag maar morgen hopelijk beter.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3202764
inni schreef:Ik vind het doodeng om te gaan barfen.... en eigenlijk zoek ik ook wel iets wat in de toekomst makkelijk kan gegeven worden door mijn huisgenoten omdat ik er over een tijdje niet altijd meer zal zijn. :-[
Wat is daar eng aan? Dacht ik eerst ook, maar je bent er zo aan gewend en lijkt me voor de honden veel beter.
Door cj
#3203879
inni schreef:Ik vind het doodeng om te gaan barfen.... en eigenlijk zoek ik ook wel iets wat in de toekomst makkelijk kan gegeven worden door mijn huisgenoten omdat ik er over een tijdje niet altijd meer zal zijn. :-[
Inni, wat zeg je nou. Wat verschrikkelijk. Ik denk aan je.
Saskia
Door inni
#3203884
cj schreef:Inni, wat zeg je nou. Wat verschrikkelijk. Ik denk aan je.
Saskia

:-[ :) niks erg hoor maar ik zal regelmatig van huis zijn.Nu ben ik nog 24/24 ter beschikking. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door