Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3197146
hier verschillen we wat van mening en weten het zelf nu ook niet meer, vandaar even de vraag hier op het forum,nieuwsgierig naar jullie meningen / ervaringen. Golden retriever uit werklijn, dus slank en levendig type, wordt in mei 2 jaar ( reutje is bij mij geboren ), weegt ca 26 kilo, krijgt zeker 2-3 uur beweging per dag, heeft mooie vacht, slank type ( op moment mag er wel iets meer vet aan ) eet ca 850 gram per dag, waarbij er in principe zo veel mogelijk gelet wordt op veel variatie van merken indien wat KVV tussendoor en ook veel variatie in soorten bot en spiervlees en op de volgende verdeling: 10 % groente, 50% bot, 25% spiervlees en 15% orgaan ( gemiddeld per week ) toen hij dag bij mij logeerde kreeg ik volgende mee: wat gemalen groente, kleine zalmkop, stukje pens en 2 eendenhartjes, wat lotgering totaal, stukje kipkarkas samen 850 gram ( vorige dag had hij redelijk veel spiervlees gehad ). Verder regelmatig een eitje, en 3x per week rauwe geitenmelk. Volgens vriendin uit Duitsland te veel vlees voor hond, zij is van mening dat indien hond te dun is mensen meer vlees gaan geven en dat dit niet goed zou kunnen zijn voor de nieren en gaf aan dat een hond die wat vet meer op de botten zou moeten krijgen, het beste ook vet gevoerd zou moeten krijgen, zij gaven kalkoenvet maar ook dus schapenvet ( heb hier ergens juist gelezen dat dit ueberhaupt niet goed zou zijn ) zij geeft iets van Properdog Schaffett, verder boter en mascarpone ( op melkproducten dag - volgens mij zijn melkproducten niet goed, geef zelf wel eens karnemelk, dikke, vette griekse yoghurt - maar dan ook maar heeeeel af en toe - maar boter en mascarpone????? - of hutenkase krijgen ze ook heel af en toe. ) verder geeft ze daar ook nog soms rundvet, lijnzaadolie, hennepolie, zalmolie en zwarte karwijolie. Volgens mij wel erg veel toevoegingen? ( vriendin in Duitsland voert ook KVV ipv hoofdzakelijk BARF dus misschien vandaar ) Vragen dus: 850 gram voor hond 26 kilo die best iets dikker mag zijn te veel, foute verdeling? Wat toevoegen? en wat met al die toevoegingen die dus in Duitsland gegeven worden?
#3197219
Als je hond te dun is, maar het verder goed doet op deze percentages zou ik haar gewoon meer geven, in dezelfde verhoudingen. Dus alleen de gewichten wat naar boven aanpassen. En een beetje meer vet mag, maar ik zou dat niet als enige veranderen. Je hoeft er gewoon niet zo op te letten of er wel of geen vetrandjes aan zitten.
Ik vind 850 gram ook niet zo veel hoor. Ter vergelijking: mijn teefje van 27,5 kilo eet 1100 gram per dag en mijn reutje van 21 kilo eet 800 gram per dag.
#3197242
faya schreef:hier verschillen we wat van mening en weten het zelf nu ook niet meer, vandaar even de vraag hier op het forum,nieuwsgierig naar jullie meningen / ervaringen. Golden retriever uit werklijn, dus slank en levendig type, wordt in mei 2 jaar ( reutje is bij mij geboren ), weegt ca 26 kilo, krijgt zeker 2-3 uur beweging per dag, heeft mooie vacht, slank type ( op moment mag er wel iets meer vet aan ) eet ca 850 gram per dag, waarbij er in principe zo veel mogelijk gelet wordt op veel variatie van merken indien wat KVV tussendoor en ook veel variatie in soorten bot en spiervlees en op de volgende verdeling: 10 % groente, 50% bot, 25% spiervlees en 15% orgaan ( gemiddeld per week ) toen hij dag bij mij logeerde kreeg ik volgende mee: wat gemalen groente, kleine zalmkop, stukje pens en 2 eendenhartjes, wat lotgering totaal, stukje kipkarkas samen 850 gram ( vorige dag had hij redelijk veel spiervlees gehad ). Verder regelmatig een eitje, en 3x per week rauwe geitenmelk. Volgens vriendin uit Duitsland te veel vlees voor hond, zij is van mening dat indien hond te dun is mensen meer vlees gaan geven en dat dit niet goed zou kunnen zijn voor de nieren en gaf aan dat een hond die wat vet meer op de botten zou moeten krijgen, het beste ook vet gevoerd zou moeten krijgen, zij gaven kalkoenvet maar ook dus schapenvet ( heb hier ergens juist gelezen dat dit ueberhaupt niet goed zou zijn ) zij geeft iets van Properdog Schaffett, verder boter en mascarpone ( op melkproducten dag - volgens mij zijn melkproducten niet goed, geef zelf wel eens karnemelk, dikke, vette griekse yoghurt - maar dan ook maar heeeeel af en toe - maar boter en mascarpone????? - of hutenkase krijgen ze ook heel af en toe. ) verder geeft ze daar ook nog soms rundvet, lijnzaadolie, hennepolie, zalmolie en zwarte karwijolie. Volgens mij wel erg veel toevoegingen? ( vriendin in Duitsland voert ook KVV ipv hoofdzakelijk BARF dus misschien vandaar ) Vragen dus: 850 gram voor hond 26 kilo die best iets dikker mag zijn te veel, foute verdeling? Wat toevoegen? en wat met al die toevoegingen die dus in Duitsland gegeven worden?
Nee. Dat is weinig. Mijn twee teefjes van 25 en 26 kg eten 1000 gram BARF per dag. Linga en Biscuit hebben dit ook ooit gegeten maar sinds zij wat ouder en gecastreerd zijn, krijgen zij minder. Ik heb trouwens periodes hier gehad dat die twee smurfjes van mij 1200 gram per dag aten. Hoezo zou je hond meer eiwit binnen krijgen? Dan zou je al helemaal niet meer brokken mogen voeren wanneer je hond te dun is! Rauwe voeding is eigenlijk tamelijk laag in eiwit. En je kunt heel prima gewoon van alles meer voeren. Al die olien :-X . Dat vind ik nou niet gezond. Gewoon meer voer. En desnoods ook wat vetter vlees van lam en geit.
#3197248
Ik zou gewoon lekker meer gaan voeren . En boter en dergelijke ? Nee dus . Huttenkase kan best eens .
Net als wat vetter vlees , nootjes ? Geef je dat ook ? Dat is bv veel gezonder dan boter en al die andere olie

En verder verschilt het gewoon van hond tot hond , de activiteiten enz

Mijn oudste hondje van bijna 13 krijgt nu sinds een aantal maanden wat minder

Mijn jongste hond van ruim tien en 22 kilo eet nog steeds dezelfde hoeveelheid (600 gram )
En dat heeft ze nodig anders valt ze om van de honger
Op dagen zoals vandaag is dat 700 gram , het is wat kouder buiten ....
#3197390
Retrievers schreef:Honger ik mijn honden nou uit :???:

Allebei wegen ze rond de 28 kg en de ene krijgt 700 gram, de andere 750..
Ze vallen toch niet af en komen ook niet aan, ook bewegen ze best veel. Ik voer biologisch en wild.
Als jij ziet dat je blije vrolijke hondjes hebt , die voldaan gaan slapen na hun maaltje en de volgende dag weer volop actief zijn .....
En ze geen klachten hebben /krijgen , goed verteren en een mooie drol draaien
Dan zou het zomaar eens goed kunnen zitten

Mijn jongste dame groeit ook (nog) geen streep ook al is ze niet meer de jongste
Ze blijft op hetgeen ze nu krijgt al jarenlang keurig op gewicht
Is tevreden , zit lekker in haar vel , produceert mooie drollen
En zoals ik al schreef , ze heeft het nodig anders rolt ze om van de honger

En de hoeveelheden verschillen gewoon van hond tot hond
Ik lees hier bv weleens dat een kleintje van 6-7 kg aan 160 gram genoeg heeft
Mijn eigen kleintje zou in haar jongere jaren zijn verhongerd bij die hoeveelheid
Ze at het dubbele , en had dat ook echt nodig

De jongste is een Engelse Bulldog van ruim 10 . Ik ken vele E.B die een 300 a 400 gram eten
Dit ras staat erom bekend niet zo actief te zijn , of snel overgewicht te kunnen ontwikkelen
Mijn dame is voor haar ras al aardig op leeftijd , en voor haar leeftijd nog steeds actief
En ze is ook niet bepaald standaard als het om de hoeveelheid voeding gaat
#3197938
Dat duitse verhaal zou ik me niet teveel van aantrekken... Als mensen gezond moeten aankomen, moeten ze ook niet alleen vetten extra, maar van alles iets meer. Ik zou dus de hoeveelheid gewoon wat ophogen.
Ter vergelijking: ik heb er 1 van 15,5 kilo, die krijgt 700 per dag en ik heb er 1 van 19 kilo en die krijgt 450 per dag... en daar doen ze het allebei precies goed op.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door