Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#3196709
Hallo allemaal,

Ik ben aan het lezen in het boek van Dr. Karen Becker: Real Food For Healthy Dogs & Cats.
Ik zie daar toch wel wat andere dingen in staan dan hoe ik het doe met BARFen, bijvoorbeeld het aandeel groente en fruit (25% van het totaal). Ik vind het in principe wel plausibel, i.v.m. het hogere aandeel in micronutriënten.
Ook vult zij aan met supplementen.

Is er iemand die haar aanbevelingen opvolgt? En hoe bevalt dat?
Of hebben jullie juist argumenten tegen haar instructies?

Ik vind mijn hond al een tijdje niet zo topfit en hij is pas 2, dus ik vraag me af of hij niet ergens een tekort oploopt.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Door Lizzy
#3196812
Ik voer zo niet. Ik voer wel groenten, maar ik vind zelf 10% genoeg. Ik heb wel ooit 15%, 20% en 25% gevoerd maar mij beviel dat niet. Ik vond de ontlasting niet goed en ik vond dat mijn honden minder goed in het vel staken. Maar, wat voor mijn honden geldt, hoeft niet voor de jouwe te gelden. Ik ben wel van mening dat de kwaliteit van het groenten en fruit super goed moet zijn. En dus biologisch. Anders schiet je er helemaal niks mee op, om er zoveel van te voeren.

En eigenlijk geldt dat ook voor alles dat je voert. Ik weet natuurlijk niet wat je voert aan vlees en welke kwaliteit dat is. Maar als ik soms zie wat mensen in de bak gooien, dan vind ik het een wonder dat ze nog lopen.... Zoals ik al zei, ik weet niet wat je voert, maar als je hond niet in top conditie is, zou ik ook heel kritisch naar het vlees kijken. De kwaliteit daarvan.

Qua supplementen: ja, ik vind dat ze daar op een Amerikaanse manier wel een beeeeetje in overdrijft. Maar goed, je kunt zo natuurlijk mogelijke supplementen geven en dan lijkt me er op zich niks mis mee. Maar verteringsenzymen bijv. gaat mij erg ver en zou ik alleen geven aan honden die lichamelijk niet in orde zijn. Chlorella, spirulina, zeewier, een goede visolie (ik gebruik zelf een zalmolie van uitsluitend wilde zalm - kweekzalm visolie vind ik bocht), kokosvet, probiotica: het is allemaal prima natuurlijk. En ja, hoe ver ga je? Hoe ver ga je voor jezelf?

Heb je je hond bij de dierenarts laten onderzoek en ook bloed laten prikken?
Door Retrievers
#3196823
Ik ken dit boek niet maar als je bang bent dat het niet 100% is, geef dan multivitamine erbij ;)
Ik doe dit ook, maar alleen omdat mijn meisje een kwaadaardige tumor had en oorontstekingen heeft en dan nog maar 5 dagen per week als ik hun volledige maaltijd geef. (De andere 2 dagen zijn runderstrot en zalmkop) maar hier was het advies 6 schepjes per dag, ikzelf geef maar 2 schepjes. Dus 10 schepjes per week i.p.v. 42. Het lichaam zal altijd wel wat opnemen ;) .

Ik zie het nut namelijk niet om naast goede biologische vlees en wild zoveel vitamine erbij te voeren.
Ik geef ze ook biologische kokosolie, 15% biologische groente en vette vis 5× per week (10%) naast de zalmkop.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3196906
Ik ben ook wel benieuwd naar wat je nu precies voert. Aan %, aan soorten en aan kwaliteit.

Ik zou dus niet voor alle zekerheid een multivitamine bijgeven. Teveel is niet goed, als je goed voert, is een aanvulling waarschijnlijk eerder schadelijk dan nuttig. Wij mensen zijn altijd zo vreselijk bang voor tekorten, maar tevelen zijn veel nadeliger.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je met "niet topfit zijn" bedoeld. Wat is precies het probleem?

Ik denk dat als je dat beter specificeert en je menu weergeeft, dat het voor ons mogelijk is om met je mee te denken aan waar de knelpunten zouden kunnen zitten. Op basis van de huidige informatie vind ik het moeilijk met je mee te denken.
Door Bartje6
#3197066
Bedankt voor jullie reacties.

Wat ik voer:
- 10% biogroenten (bijv. wortel, courgette, komkommer, avocado, veldsla, broccoli, boerenkool, klein teentje knoflook)
- 50% botvlees, maar dat is meestal meer vlees dan bot (parelhoen, eend, kwartel, biokip, als ik geluk heb biolamsborst)
- 20% orgaan (biolamshart, - lever, -nier, en verder niet-bio lams- en runderpens, kippenmaag)
- 20% spiervlees (biorund, biokalkoen, verder alles van een BARF-shop: eland, kangoeroe, paard, hert, ree, konijn, wilde zalm uit blik, sardines uit blik)

Een rauw ei door de groentenmix, dus dat is misschien één per week. Misschien moet ik dat ook opvoeren. Ook chlorella en appelazijn.
Verder krillolie als aanvulling, en af en toe een snuifje B-vitaminen (natuurlijke) en silicium. Af en toe ook algen of diatomeeënaarde en bio-kokosolie.

De groentes zijn soms wel eens aan de magere kant, dat wil zeggen krap 10%. Hij laat ze ook vaak staan, maar dan geef ik ze 's avonds nog gemengd met iets lekkers.
Ik vraag me af hoeveel vitamines er nog in zitten, zo gepureerd en ingevroren.
Ik geef daarom regelmatig ook wat van mijn groentensap uit de slowjuicer erbij.

Fruit kreeg hij eerst regelmatig, de laatste tijd minder vaak.

Met 'niet topfit' bedoel ik: veel moe, veel proberen te slapen (maar hij is erg geluidsgevoelig en schrikt van elk geluidje op waardoor hij natuurlijk ook weer moeier wordt...), minder zin om te spelen. Als hij eenmaal aan de wandel is of aan het spelen en trainen, gaat het overigens prima.
Wel gevoelig voor teken en vlooien.
Ik wil op korte termijn een bloedonderzoek laten uitvoeren.
Door Parelridder
#3197097
Verse, ongekookte (gepureerde) groenten behouden ca. 6 wkn. hun vitaminen na invriezen, daarna loopt dat terug. Dus als je niet meer maakt dan voor pakweg een maand, is dat dik in orde.
Ik zou geen (multi-)vitamine supplementeren tenzij daartoe een duidelijke aanleiding is: een diagnose die daartoe aanleiding geeft. Reden is dat je daar ook overvloed mee kunt toe dienen én gezonde verhoudingen tussen verschillende vitaminen uit balans kunt brengen, waardoor je zelfs te korten zou kunnen creeeren.. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je onder normale omstandigheden alles binnen wat je nodig hebt. Dat geldt voor ons zelf en ook voor onze honden. Als je elke dag pizza eet bij wijze van hoofdmaaltijd, dán wordt het handig om al wat je daarlangs niet binnen krijgt aan te vullen met een multi-vitamine. En als middels bloedonderzoek is aangetoond dat je een bepaald te kort hebt is het verstandig dat gericht e verhelpen. Maar jouw menu geeft geen aanleiding een te kort te vermoeden, uitgaande van dat het spiervlees ook idd spier is, niet slechts een stapeltje vliezen.
Ik zou bij voorkeur wel wat afwisselen in de diersoort waar je het orgaan van gebruikt overigens (DARF verkoopt bio-rund orgaan). Ik ken de waarde van appelazijn niet, in een hondenmenu, waarom geef je dat? B-vitamine zou ik niet supplementeren: je hond krijgt dit ruim voldoende via vlees, groenten, lever en ei. En waarom supplenmenteer je silicium??

Als je ongerust bent over de energie van je hond zou ik zeker een arts bezoeken, maar onderschat de energie niet die het kost als je schrikachtig/onzeker/gespannen bent. Als een medische oorzaak is uitgesloten, zou ik proberen wat Telizen voor jouw hond kan betekenen. Dat supplement maakt absoluut niet sloom, maar maakt wel relaxter. Mocht dat werken, dan weet je in welke hoek je de oorzaak zoeken moet en is wellicht hulp van iemand als Monique Bladder een goed idee?
Door Hanny
#3197185
Mijn Border Terriërs krijgen een wat simpeler menu en slapen ook heel veel. Nog nooit heb ik gedacht aan te weinig energie, ik vind het wel makkelijk, dat ze niet de hele dag van alles willen doen. Een Border Terrier is echt niet een harde werker, die de hele dag bezig wil zijn.
Spelen is iets anders, heb je hem dat geleerd, als een oefening, of zo maar als hij er zin in heeft. Wat zou hij dan moeten spelen? Hier sjeest de jongste een paar keer door de kamer met een speeltje in haar bek en dat is het. Ze spelen wel samen. We oefenen voor behendigheid, ergens op staan en zo, dat vinden ze leuk en nog veel meer oefeningetjes, maar alles voor een brokje. Mijn honden kunnen daar wel tegen.
Gevoelig voor vlooien en teken? Dat is dan zo. Als het voor mij niet te doen zou zijn om mijn hond schoon te houden dan zou ik er iets voor gebruiken, zo simpel is het. Een mens kan dingen ook te moeilijk maken en soms heb je weinig keus.
Niet goed doorslapen, ook ´s nachts niet? Daar ben ik misschien wel te gemakkelijk in, maar dat zou ik toch niet als een probleem zien.
Hier lagen ze net met hun buik in de zon heftig te slapen, ze hoorden het hekje, hup wakker en dan gaan ze zo wel weer liggen, of niet. Dat is hun keuze, ze gaan heus niet aan het spelen. Zo zijn ze nu eenmaal.
Mijn man las dit en zei net nog, geef hem een paar katten om op te jagen, dan zie je wel wat anders. Dat kan natuurlijk niet, maar dan worden ze wel wakker. Muizen doodbijten is ook leuk. Flauw, hè? Borders zijn lui en sloom binnenshuis, daar moet je je geen zorgen over maken.

Succes met de problemen
Hanny
Door Lizzy
#3197431
Bartje6 schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Wat ik voer:
- 10% biogroenten (bijv. wortel, courgette, komkommer, avocado, veldsla, broccoli, boerenkool, klein teentje knoflook)
- 50% botvlees, maar dat is meestal meer vlees dan bot (parelhoen, eend, kwartel, biokip, als ik geluk heb biolamsborst)
- 20% orgaan (biolamshart, - lever, -nier, en verder niet-bio lams- en runderpens, kippenmaag)
- 20% spiervlees (biorund, biokalkoen, verder alles van een BARF-shop: eland, kangoeroe, paard, hert, ree, konijn, wilde zalm uit blik, sardines uit blik)
Dit ziet er uitstekend uit. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat er een probleem met de voeding is.
Een rauw ei door de groentenmix, dus dat is misschien één per week. Misschien moet ik dat ook opvoeren. Ook chlorella en appelazijn.
Verder krillolie als aanvulling, en af en toe een snuifje B-vitaminen (natuurlijke) en silicium. Af en toe ook algen of diatomeeënaarde en bio-kokosolie.
Dat kun je opvoeren. Dat zal het probleem niet gaan oplossen maar het is prima om wat meer ei te geven. Chlorella is ook prima. En de rest ook, hoewel ik zelf geen nut zie in vitamine B, krill olie en silicium. Ik vind omega 3 via vette vis prima genoeg. Ik denk dat ik eerder wat heermoes en brandnetel door de groentenmix zou doen dan silicium geven. Algen, diatomeeenaarde en bio kokos is natuurlijk prima ter aanvulling.
De groentes zijn soms wel eens aan de magere kant, dat wil zeggen krap 10%. Hij laat ze ook vaak staan, maar dan geef ik ze 's avonds nog gemengd met iets lekkers.
Ik vraag me af hoeveel vitamines er nog in zitten, zo gepureerd en ingevroren.
Ik geef daarom regelmatig ook wat van mijn groentensap uit de slowjuicer erbij.
Volgens mijn informatie blijft rauwe gepureerde groenten maar 3 weken goed in de vriezer. Daarna nemen de voedingsstoffen te snel af. Dus hoe verser hoe beter. Ik vind 10% prima trouwens.
Fruit kreeg hij eerst regelmatig, de laatste tijd minder vaak.

Met 'niet topfit' bedoel ik: veel moe, veel proberen te slapen (maar hij is erg geluidsgevoelig en schrikt van elk geluidje op waardoor hij natuurlijk ook weer moeier wordt...), minder zin om te spelen. Als hij eenmaal aan de wandel is of aan het spelen en trainen, gaat het overigens prima.
Wel gevoelig voor teken en vlooien.
Ik wil op korte termijn een bloedonderzoek laten uitvoeren.
Het lijkt me best een goed idee om met je hond naar een (holistisch) DA te gaan. Gewoon even voor de zekerheid. Hij heeft geen wormen?
Door Parelridder
#3197441
Het vitamineverhaal over diepgevroren, ongeblancheerde groenten heb ik uit een diepvriesboekje. Maar of het 3 of 6 wkn. is voor de vitaminen afnemen, ik denk dat je altijd goed zit als je een portie maakt die niet groter is dan 4 wkn: dan kun je echt geen te korten oplopen wgns het invriezen van de groenten.
Door Hanny
#3197471
Je bent toch al een flinke tijd ongerust. Eerst was er jeuk, waarvan dan ook.
Ik meen me te herinneren waarschijnlijk een reactie op vlooien. Heb ik dat goed onthouden en gaat dat al wat beter?
Kun je in Frankrijk iets met de adviezen over een gedragstherapeut en/of holistisch arts. Is daar iets bruikbaars te vinden?
Als je echt bezorgd bent over de gezondheid van je hond, dan is een bloedonderzoek toch te regelen? Of is dat erg duur?
Dat kan bij een gewone dierenarts, of zie ik het te simpel? Misschien kan het je helpen om wat minder ongerust te zijn en als er wel iets is, dan kan er gekeken worden hoe en wat.
Je zou de uitslag hier kunnen plaatsen, er zijn zeker mensen, die daarvan iets kunnen zeggen.
Wij vriezen een groentenmix in voor 20 dagen en ik kan bijna niet geloven, dat er dan weinig verlies aan voedingsstoffen is. Toch schijnt het zo te zijn. Met een eitje er door wordt het altijd met smaak gegeten.

veel succes,
Hanny
Door Bartje6
#3197761
Dank weer voor al jullie reacties!
De afgelopen dagen was hij een stuk fitter, als hij maar een slaapje gehad had. Ik denk dat het grootste probleem toch ligt in het geluid. Misschien zijn die hondenoordoppen van Mutt Muffs iets voor overdag.
Je bent toch al een flinke tijd ongerust. Eerst was er jeuk, waarvan dan ook.
Ik meen me te herinneren waarschijnlijk een reactie op vlooien. Heb ik dat goed onthouden en gaat dat al wat beter?
De vlooien waren weg maar zijn inmiddels weer opgedoken (we hebben een idioot zachte winter hier, en dus ook alweer de eerste teek van hem afgehaald).
Misschien ben ik iets té ongerust inderdaad. Dat heeft te maken met mijn vorige hond, die ik echt verkeerd heb gevoerd en waar hij ziek van is geworden. Ook heb ik zelf ernstige gezondheidsproblemen, o.a. door jarenlange tekorten in mijn voeding terwijl ik daar toch op lette (biologisch vegetarisch, dus niet elke dag pizza en patat ofzo ;) ).
Ik heb signalen over het hoofd gezien, zowel bij mijn vorige hond als bij mezelf, en die fout wil ik niet nog een keer maken.

Een holistisch arts zou ik graag heengaan (dat deed ik in NL ook), maar die zijn hier dus echt niet. De dierenartsen hier noemt men 'slagers', en ik ga daar niet graag heen. Mijn vorige hond is door een verkeerde behandeling daar heel akelig aan zijn eind gekomen. Het is een probleem waar veel mensen met dieren hier mee kampen.
Een bloedonderzoek kan natuurlijk evengoed.

Groenten zitten niet langer dan 10 dagen in de vriezer.

Wat ik wel heel vervelend vind, en waar ik ook een ander topic over heb geplaatst, is dat ik zo moeilijk aan biovlees, biobotvlees en bio-organen kan komen.
Overigens komen er vandaag wel verse biorunderlever, -nier -hart binnen, dus heb ik wat afwisseling.
Maar aan de supermarktvogels die ik hem als botvlees geef, zit echt een schoonmaakmiddellucht, en het vlees is vet en zit vol troep die ik hem helemaal niet geven wil.

Wat betreft de aanvullingen die ik geef: ik ben zelf o.a. NES-therapeut voor mensen en dieren, en maak scans van het lichaamsveld (ontwikkeld vanuit de kwantumfysica). Ook van mijn hond dus. Daarvan krijg ik informatie over allerlei processen in het lichaam, organen, emoties, voeding en toxische stoffen. Ik baseer de aanvullingen gedeeltelijk daarop, en verder test ik altijd uit (met de biotensor) wat hij wel of niet nodig heeft.

Overigens, Hanny, was mijn vorige hond ook een Border, en die had meer het karakter zoals jij omschrijft. Deze is echter van nature vrij actief en wil graag dingen ondernemen, trainen, er op uit, achter een speeltje aan rennen.
Het probleem ligt 'm toch in het wakker gehouden worden, denk ik dus.

Het boek van Becker riep wat vragen op, bijv. ook over de toevoeging van (grijs Atlantisch) zout. Dat doe ik nu nl. niet. Iemand die dat wel doet?
En ik heb nu twee eieren door de groentenmix gedaan, maar dat is over 10 dagen verspreid. Geven jullie een heel ei per dag, gewoon als extraatje? Of i.p.v. een gedeelte van het voer?

Het is een beetje een lang verhaal geworden, geloof ik :)
Bij voorbaat weer dank voor het meedenken.
Door Lizzy
#3197839

Het boek van Becker riep wat vragen op, bijv. ook over de toevoeging van (grijs Atlantisch) zout. Dat doe ik nu nl. niet. Iemand die dat wel doet?
En ik heb nu twee eieren door de groentenmix gedaan, maar dat is over 10 dagen verspreid. Geven jullie een heel ei per dag, gewoon als extraatje? Of i.p.v. een gedeelte van het voer?

Het is een beetje een lang verhaal geworden, geloof ik :)
Bij voorbaat weer dank voor het meedenken.
Nee, ik voeg geen zout toe. Ik ben van mening dat mijn honden al genoeg zouten binnen krijgen. Nieren bevatten bijv. best veel zout. En die paar sporenelementen die er in grijs zout zitten: die krijgen ze in mijn ogen ook wel binnen via bijv. zeewier en dan vind ik zeewier nuttiger. Hier krijgen ze wel eens in de zoveel dagen een snufje zeewier door het eten. Ik geef 2 hele eieren per week. En dat reken ik niet mee, dat is een extraatje.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door