Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3196914
Sinds november krijgt Oscar smuldier. Want eind oktober kreeg hij heel erg last van zijn rug en is zijn pijnmedicatie opgeschroefd. En omdat hij daar maagklachten van kreeg, krijgt hij sindsdien omeprazol en kaopectate. Daardoor ging het verteren van bot niet goed en heb ik hem op smuldier gezet, want daarin zit calciumsupplement. We waren toen bang dat hij de kerst niet zou halen, dus het kon me niet zoveel schelen om hem dan maar op smuldier te zetten.

Maar goed, inmiddels zijn we half februari en gaat het hartstikke goed. Zowel qua rugpijn als qua buikpijn en vertering. Nog wel op alle medicatie, ik durf daar niets aan te minderen.

Hij is een poos heel mager geweest. Hij krijgt elke ochtend en elke avond 1 pakje smuldier, de rode complete versie. Hij begint nu weer wat voller te worden. Vooral spekjes, het valt nog ruim binnen het acceptabele, maar aangezien hij veel spiermassa heeft ingeleverd en elke kilo spek belasting is voor zijn rug, hoeft het ook niet meer te worden.

Nu zit ik er toch over te peinzen om hem weer voor een deel zelf samengesteld te gaan geven, want smuldier is natuurlijk wel heel erg jammer na 4 jaar prachtig barf voeren. Hij kan een goede kwaliteit voeding natuurlijk heel erg goed gebruiken. In ieder geval gemalen, vanwege de omeprazol. En ik zat dan te denken aan een heel laag botpercentage van de zachtste botsoorten. En de rest dan een goede kwaliteit spiervlees (want dat zal in smuldier ook niet zo rap zitten) en ik heb nu bijvoorbeeld haasorgaan liggen, dat lijkt me ook leuk in aanvulling op alle runderorgaan van smuldier.

Nu zat ik te denken om dan porties van 300 gram te maken en per dag 1 keer een maaltijd smuldier en 1 keer een maaltijd zelfgemalen. Dan gaat ie 100 gram per dag minder eten, maar is die 300 gram wel van veel betere kwaliteit en waarschijnlijk ook heel wat minder vet dan smuldier. Mocht het qua vertering goed gaat en valt hij af, kan ik kijken of ik het aandeel zelfgemalen misschien zelfs wat op kan schroeven.

Uitgaande van 400 gram smuldier en 300 gram zelfgemalen barf en de omeprazol, moet ik een keuze gaan maken voor het botpercentage. Hoe laag zou ik kunnen gaan met nog goede kans op goede ontlasting en voldoende calcium in zijn voeding? Hoe minder bot, hoe groter de kans dat het goed gaat. Het is natuurlijk qua ontlasting een kwestie van uitproberen, maar als we het over langere termijn hebben moet ik er wel voor zorgen dat hij voldoende calcium binnen krijgt.

Alle suggesties zijn welkom!
#3196925
Nou ben ik een leek wat betreft zelf malen, en zijn er vast mensen die hier veel meer verstand van hebben, geen idee of ik het kan vergelijken met kvv?
Daar zit in de meeste toch 20% bot en er zijn er zelfs van 15%.

Nou krijgt Brutus op dit moment kvv, haaksbarf omdat ik dat in de winkel kan krijgen, maar ik merk echt verschil in zijn drollen. Die zijn nu toch weer wat minder stevig dan ze op barf waren, voor hem op dit moment totaal niet erg, zit er ook geen energie in het poepen!
Haaksbarf heeft 20% bot.
Oh en ik geloof meteen dat zelf malen veel en veel betere kwaliteit geeft dan wat ik nu doe
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197049
TomsBorders schreef:kan je misschien zelf een alternatieve calcium:fosfor bron bieden zodat je de rest kan barfen en daarbij voldoende kan toevoegen.
Op zich wel een aanlokkelijk idee. Ik heb alleen geen idee of dat bestaat en waar ik dat dan zou moeten zoeken. En stel dat er een goede is, wat doe ik dan met de rest? Het gehele % vleesbot door spiervlees vervangen?
Door TomsBorders
#3197060
Kaela schreef:Op zich wel een aanlokkelijk idee. Ik heb alleen geen idee of dat bestaat en waar ik dat dan zou moeten zoeken. En stel dat er een goede is, wat doe ik dan met de rest? Het gehele % vleesbot door spiervlees vervangen?
Ik ken eigenlijk alleen dit artikel:
http://www.voerwijzer.com/eierschalen-a ... or-de-hond daar schrijft ze
Per kilo vlees/organen: 7,5 gram eierschaal
oftewel 1,5 eierschaal


volgens het artikel is ook de fosfor verhouding redelijk in balans
Bot bevat ook fosfor, en daardoor zit er in een menu met eierschalen in plaats van bot minder fosfor. Omdat de hoeveelheid calcium in balans moet zijn met de hoeveelheid fosfor, zit er daardoor ook minder calcium in. Zit er dan wel genoeg calcium en fosfor in een menu met eierschalen in plaats van bot? Ja, hier hoef je je geen zorgen over te maken, de fosforgehaltes zijn hoog genoeg door het fosfor in het vlees, en het calciumgehalte is hoog genoeg door de eierschalen. De gehaltes zitten boven de door de Fediaf aanbevolen mimimumhoeveelheden.

Ik gok dat smuldier en andere pre-mix KVV's ook gewoon een hoeveelheid major and minor minerals toevoegen (wel de synthetische, dus minder natuurlijke) en zo hopen alles op orde te hebben
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197062
Eierschaal is niet haalbaar. Dan moet ik zo veel schalen gaan drogen en ik heb niets om het fijn genoeg mee te malen. Vervolgens is het de vraag of eierschalen in dit geval wel gaan werken. Nee als ik voor geheel samenstellen met een calciumsupplement zou willen gaan, moet het een supplement zijn wat ik zo kopen kan. Eigenlijk zou het dan moeten zijn wat smuldier in zijn prak stopt. Niet omdat dat het beste is, maar omdat dat zeker weten goed gaat.

Ik blijf toch vooral bij de vraag hangen hoe laag botpercentage ik zou kunnen nemen bij deels zelf malen.
Door petralita
#3197068
Ik zou heel zacht bot nemen, gewoon beginners aan houden, en daarbij echt laag zitten.
Als 40% hetgeen je vroeger gaf en dat goed ging, zou ik nu eerst beginnen met misschien maar 5% kijken hoe de reactie is. 2-4wk voeren en een stapje erbij.


Misschien 2 andere opties:
- ivm de ontlasting, zou je ook de smuldier kunnen halveren per maaltijd en aanvullen met barf. Zo heb je per maaltijd minder bot erbij en niet 1 maaltijd met "veel" echt bot en de ander niet.
- Of voor de start misschien zelfs kunnen aanvullen met barf zonder bot. Dit om te zien of de reactie zonder bot op hele stukken vlees en orgaan goed gaat.
Door petralita
#3197069
Kaela schreef:Eierschaal is niet haalbaar. Dan moet ik zo veel schalen gaan drogen en ik heb niets om het fijn genoeg mee te malen. Vervolgens is het de vraag of eierschalen in dit geval wel gaan werken. Nee als ik voor geheel samenstellen met een calciumsupplement zou willen gaan, moet het een supplement zijn wat ik zo kopen kan. Eigenlijk zou het dan moeten zijn wat smuldier in zijn prak stopt. Niet omdat dat het beste is, maar omdat dat zeker weten goed gaat.

Ik blijf toch vooral bij de vraag hangen hoe laag botpercentage ik zou kunnen nemen bij deels zelf malen.
Eierschalen zou misschien een aanvulling kunnen zijn voor als je start met minder bot.
Schalen kun je ook fijn maken in bv een vijzel voor kruiden, ik meen dat ze ook wel bij de action oid goedkoop verkrijgbaar zijn.
Door TomsBorders
#3197072
Kaela schreef:Eierschaal is niet haalbaar. Dan moet ik zo veel schalen gaan drogen en ik heb niets om het fijn genoeg mee te malen. Vervolgens is het de vraag of eierschalen in dit geval wel gaan werken. Nee als ik voor geheel samenstellen met een calciumsupplement zou willen gaan, moet het een supplement zijn wat ik zo kopen kan. Eigenlijk zou het dan moeten zijn wat smuldier in zijn prak stopt. Niet omdat dat het beste is, maar omdat dat zeker weten goed gaat.

Ik blijf toch vooral bij de vraag hangen hoe laag botpercentage ik zou kunnen nemen bij deels zelf malen.
hier hebben ze wel foodgrade calciumcarbonaat maar dat is wel vrij puur dan dus geen spoor elementen die ook wel gezond zijn:
http://www.labstuff.nl/contents/nl/p1558.html
ik weet niet of het echt zoveel werk is om alles te drogen en doen maar je hebt wss ook een zwaardere hond.
daarnaast kan je ook zo beredeneren als je een deel smuldier wilt blijven geven en je gaat zeg maar minimaal calcium voeren dan ken je in plaats van 100%, 50% smuldier geven en 50% barf zonder bot. Of misschien zijn er merken die een aanzienelijk hoger percentage calcium hebben als pre-mix waardoor de verhoudingen scheef zouden zijn als je dat 100% zou geven maar juist niet als je het 50% minder geeft (of een willekeurig ander percentage).
Door Parelridder
#3197093
Kaela schreef:Sinds november krijgt Oscar smuldier. Want eind oktober kreeg hij heel erg last van zijn rug en is zijn pijnmedicatie opgeschroefd. En omdat hij daar maagklachten van kreeg, krijgt hij sindsdien omeprazol en kaopectate. Daardoor ging het verteren van bot niet goed en heb ik hem op smuldier gezet, want daarin zit calciumsupplement. We waren toen bang dat hij de kerst niet zou halen, dus het kon me niet zoveel schelen om hem dan maar op smuldier te zetten.

Maar goed, inmiddels zijn we half februari en gaat het hartstikke goed. Zowel qua rugpijn als qua buikpijn en vertering. Nog wel op alle medicatie, ik durf daar niets aan te minderen.

Hij is een poos heel mager geweest. Hij krijgt elke ochtend en elke avond 1 pakje smuldier, de rode complete versie. Hij begint nu weer wat voller te worden. Vooral spekjes, het valt nog ruim binnen het acceptabele, maar aangezien hij veel spiermassa heeft ingeleverd en elke kilo spek belasting is voor zijn rug, hoeft het ook niet meer te worden.

Nu zit ik er toch over te peinzen om hem weer voor een deel zelf samengesteld te gaan geven, want smuldier is natuurlijk wel heel erg jammer na 4 jaar prachtig barf voeren. Hij kan een goede kwaliteit voeding natuurlijk heel erg goed gebruiken. In ieder geval gemalen, vanwege de omeprazol. En ik zat dan te denken aan een heel laag botpercentage van de zachtste botsoorten. En de rest dan een goede kwaliteit spiervlees (want dat zal in smuldier ook niet zo rap zitten) en ik heb nu bijvoorbeeld haasorgaan liggen, dat lijkt me ook leuk in aanvulling op alle runderorgaan van smuldier.
Ik heb hier 8 stripjes Omeprazol (Actavis, 20 mg) a 6 capsules liggen met een houdbaarheid t/m april 2016. Ik ben het gebruik gaan minderen, zodoende heb ik er meer gekocht dan nodig. Kan ik jou er een plezier mee doen?

Ik zou overigens wel overwegen of je voorzichtig kunt proberen of je pijnstilling kunt minderen (al dan niet middels supplementen zoals Bioflexa III). Ik begrijp dat je hier enorm tegen op ziet na wat jullie achter de rug hebben en ik besef dat het ook niet altijd kán. Ik verkies zelf ook de nadelen van medicatie boven helse pijn ;) Maar voorzichtig proberen of het met minder ook goed blijft gaan is misschien toch een idee?
Omeprazol is bijv. een prima bescherming, maar levert bij langdurig gebruik wel duidelijke nadelen op (vandaar ook dat ik het gebruik verminderd heb). Als je langdurig de hoeveelheid maagzuur verminderd, loop je een groter risico op maagklachten doordat er bijvoorbeeld een bacteriële overgroei of schimmelinfectie ontstaat. Ook kan een tekort aan maagzuur weer leiden tot zuurbranden. Het middel dat maagklachten moet verhelpen kan er op termijn dus ook voor zorgen dat je ze juist ontwikkelt..

Maar goed, zo lang je ze nodig hebt: als ik je een plezier mee doen kan, heb ik hier nog Omeprazol voor je (kan als brievenbuspost verpakt worden).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3197144
petralita schreef:Ik zou heel zacht bot nemen, gewoon beginners aan houden, en daarbij echt laag zitten.
Als 40% hetgeen je vroeger gaf en dat goed ging, zou ik nu eerst beginnen met misschien maar 5% kijken hoe de reactie is. 2-4wk voeren en een stapje erbij.


Misschien 2 andere opties:
- ivm de ontlasting, zou je ook de smuldier kunnen halveren per maaltijd en aanvullen met barf. Zo heb je per maaltijd minder bot erbij en niet 1 maaltijd met "veel" echt bot en de ander niet.
- Of voor de start misschien zelfs kunnen aanvullen met barf zonder bot. Dit om te zien of de reactie zonder bot op hele stukken vlees en orgaan goed gaat.
Goed idee. Als ik de smuldier verdeel, dan is de kans dat de ontlasting stabiel blijft ook groter. En dan inderdaad met een extreem laag botpercentage beginnen en kijken of het nodig en mogelijk is om op te bouwen.

@ Tomsborders: Oscar eet aan barf bij redelijk normale activiteiten 900-1000 gram per dag. Dus dat is best veel om met eierschalen te gaan drogen. Het lastige is dat ik ook niet goed weet over wat voor een termijn we kunnen denken. Toen ik aan de smuldier begon, dacht ik dat hij de kerst niet zou halen en tja dan boeit het niet veel. Nu heb ik het gevoel dat het heel erg goed gaat en ben ik optimistisch genoeg om aan langere termijn te denken. Maar is het wijsheid om op langere termijn enkel een calciumsupplement zonder verdere toevoegingen te voeren? Ik weet het niet en ik vind het moeilijk.

@parelridder: als je het over hebt, graag!
Minderen met medicatie is geen optie. Het is een aandoening die met de huidige behandeling alleen maar meer pijn gaat geven. En daar echt iets aan oplossen gaat simpelweg niet lukken. En de ellende is dat Oscar afgelopen november door deze pijn ook gevaarlijk begon te worden, zelfs naar ons toe. Dat is een risico die ik niet lopen kan, dat kan gewoon echt niet. Het heeft voor ons (mede daardoor) ook extreem veel beperkingen met zich meegebracht. We hebben het doorstaan, maar dit redden we niet nog eens. Dus nee, ik durf écht niet te sleutelen aan wat nu goed gaat. Ook al ben ik me heel erg bewust van de enorme nadelen die aan al deze medicatie verbonden zitten. Triest genoeg maakt het uiteindelijk het niet veel uit of hij ten onder zal gaan aan de kwaal of aan de medicijnen en hun bijwerkingen. Als hij tot die tijd maar een fijn leven heeft (en het voor ons te behappen blijft).
Supplementen krijgt hij ook. Visolie van doils, glucosamine, duivelsklauw om de hoeveelheid phenpred binnen de perken te houden.
Ik zal je per PB mijn adres sturen!
Door Parelridder
#3197177
Kaela schreef:Dus nee, ik durf écht niet te sleutelen aan wat nu goed gaat. Ook al ben ik me heel erg bewust van de enorme nadelen die aan al deze medicatie verbonden zitten. Triest genoeg maakt het uiteindelijk het niet veel uit of hij ten onder zal gaan aan de kwaal of aan de medicijnen en hun bijwerkingen. Als hij tot die tijd maar een fijn leven heeft (en het voor ons te behappen blijft).
Wet je, soms is het zo.. En dan is het alleen maar gelukkig dat al die medicatie bestaat, want zónder is geen optie!! En als het een beetje mee zit blijft het met deze combi zonder bijwerkingen, het hoeft natuurlijk - ook op termijn - geen klachten te geven. Dus laat dit dan mee gaan zitten ;)
Door TomsBorders
#3197186
Kaela schreef:@ Tomsborders: Oscar eet aan barf bij redelijk normale activiteiten 900-1000 gram per dag. Dus dat is best veel om met eierschalen te gaan drogen. Het lastige is dat ik ook niet goed weet over wat voor een termijn we kunnen denken. Toen ik aan de smuldier begon, dacht ik dat hij de kerst niet zou halen en tja dan boeit het niet veel. Nu heb ik het gevoel dat het heel erg goed gaat en ben ik optimistisch genoeg om aan langere termijn te denken. Maar is het wijsheid om op langere termijn enkel een calciumsupplement zonder verdere toevoegingen te voeren? Ik weet het niet en ik vind het moeilijk.
blij dat hij de kerst en daarna gehaald heeft.
dat is indd wel 12/15 eierschalen per week, moet je haast bij een restaurant gaan navragen of je ze mag hebben ofzo.
ik weet niet de details van wat er gebeurt is maar gaat bot echt niet of wil je het risico niet nemen? De kwartels en kippen zeg maar.
je zou ook dicalciumfosfaat als supplement kunnen nemen, die is iets onzuiverder al zit er in het calciumcarbonaat ook wel wat magnesium en andere sporen die in de KVV premix ook zitten.
Ik denk dat het voornaamste belang is dat je de rest van het vlees en groente van hoge kwaliteit houd zodat daar de meeste vitaminen en andere stoffen uitgehaald worden.
Heb een beetje gekeken wat de supplement merken toevoegen en of ze zijn er erg vaag over of ze geven vooral calciumcarbonaat erbij.
Je kan natuurlijk ook verder supplementeren. In deze tabel staat een beetje wat er in bot te verwachten is (al is het onduidelijk of het alleen bot betreft of dat er ook wat vlees aan zit):
http://journals.cambridge.org/download. ... 739ff44a29
De meeste mineralen haal je ook uit goed spiervlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door