Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Syrae
#3196212
Ja ik weet het, beetje vroeg, maar sinds we de vakantie dagen hebben doorgegeven ben ik bezig met het plannen van de vakantie (de tunnel dus chambon is ook nog steeds dicht dus de vaste route naar guillestre moet aangepast, een tablet te weinig voor de achterbank dus doen we een tablet erbij of een draagbare dvd speler, hoe krijgen we mijn kano mee etc, ik begin vroeg met de voorpret :biggrin2:)

Dit jaar het eerste jaar dat we met alle 2 de knulletjes naar onze vaste stek in zuid Frankrijk afreizen en het eerste jaar dat er een hond mee gaat dus ik ben nogal bezig met de verschillende hoe gaan we dat doens.

Waar ik mee zit.
1: wat voer ik Bolke.
We gaan met de caravan, daarin een kleine koelkast met een heel minuscuul vriesvakje. Daar kan ik vast 2 eendjes inproppen maar dan zit die vol. Zijn er hier mensen die ervaring hebben in het meenemen van diepgevroren eten? Hoelang doet dat over ontdooien in zo'n kleine koelkast op de koudste stand? Ik heb wel eens dat de melk met ijsklonters uit het pak komt na een koude nacht, zou dat voldoende zijn om vlees 3 weken bevroren te houden?
De andere opties zijn het meenemen van houdbaar voer (renske, houdbare hondenworst) maar daar gaat mijn voorkeur niet zo naar uit. Ik kan ook ter plekke samenstellen maar ben bang dat dat nogal prijzig gaat worden.

2: wat houden mensen hier aan qua bestrijdingsmiddelen voor hartworm en zandvlooien e.d. De camping waar we camperen ben ik ondanks al mijn bosgeraus nog nooit teken tegengekomen, dus daar hoef ik me alleen tijdens de heen en terugreis zorgen over te maken. Wel zijn er veel muggen. Zandvlooien heb ik volgens mij nog nooit gezien maar die brachten dacht ik wel een hele heftige enge ziekte voort.

3. Wat nemen jullie voor de hond allemaal mee op vakantie? Hij gaat bijvoorbeeld in de auto slapen (mini predom hefdak caravan waar bolke echt niet in past) dus is de bench dan wel nodig? We zitten in de Alpen op ongeveer 900+ meter, droge lucht dus gelukkig niet mega warm maar afkoel tips zijn ook welkom.
Ook had ik bedacht de hond tussen 2 grondpennen aan een korte lijn te laten lopen ipv 1 grondpennen met lange lijn. Hebben jullie hier nog leuke ideeën over?

4: hoe maak ik de autoreis voor de hond het prettigst? We reizen in 2 dagen, vertrek op dag 1 om 4.00 uur. Op die manier zijn we Luik al voorbij voordat de kinders wakker worden en hoeven we in België pas te stoppen. Daarna elke 2 uur een halfuur pauze op een leuke rustplaats.

Meer tips voor de hond tijdens de reis?
Gebruikersavatar
Door Miesj
#3196231
Je zou kvv kunnen nemen ipv barf, dit neemt al iets minder ruimte in. Je zou ook kunnen denken aan een koelbox. Toen wij naar Kroatië gingen hadden we ook een koelbox vol diepgevroren barf en de lege ruimte aangevuld met koelelementen. Dit was na 16uur nog steeds goed bevroren. Je zou de koelelementen mischien in de kleine vriezer kunnen duwen en ze omwisselen met de koelelementen in de koelbox.denk dat je zo best de eerste dagen mee door kunt.
er zijn ook nog koelboxen met zo een "autostekker" maar hoe dat werkt weet ik niet
Door Syrae
#3196235
bedankt Tomsborders, maar die had ik al gevonden. Die k9 brokken zijn angstwekkend duur in mijn ogen :-X heb altijd gezegd dat mijn dieren goed moeten eten, maar niet duurder dan ik. Momenteel eet Bolke voor ongeveer 2,7 euro de kg.

16 uur is wat te kort voor wat ik nodig heb Miesj. Hoelang is kvv eigenlijk gekoeld ontdooit nog houdbaar?

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik heb lekker decadent 2 koelkasten tot m'n beschikking op vakantie. We hadden de elektrische koelbox al toen we nog met de tent gingen kamperen. Die gebruiken we nu voor bier e.d.

Ik kan de serieuze koelkast in de caravan best confiscern voor hondenvoer dit jaar.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3196242
Ik kan je toch echt een koelbox aanraden. Wat Miesj zegt, alles blijft (bij ons) op een reis van 12 uur stijf bevroren. Echt net als wanneer het thuis net uit de vriezer komt. . En in Frankrijk is er in de winkel genoeg te krijgen, wel duur maar een paar weken niet compleet mag best.
Door Syrae
#3196253
Ja dat denk ik ook :-\ als ik op voerwijzer naar de kosten van Ziwi peak kijk zit ik aan ongeveer 6 a 7 euro per dag. Dat vind ik onaanvaardbaar duur dan koop ik liever zelf in de winkel een kip. Gelukkig is mijn Frans van aardige kwaliteit dus daar kom ik een end mee.

Mensen wel nog antwoord op de overige vragen?
Door TomsBorders
#3196260
Syrae schreef:bedankt Tomsborders, maar die had ik al gevonden. Die k9 brokken zijn angstwekkend duur in mijn ogen :-X heb altijd gezegd dat mijn dieren goed moeten eten, maar niet duurder dan ik. Momenteel eet Bolke voor ongeveer 2,7 euro de kg.

16 uur is wat te kort voor wat ik nodig heb Miesj. Hoelang is kvv eigenlijk gekoeld ontdooit nog houdbaar?

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik heb lekker decadent 2 koelkasten tot m'n beschikking op vakantie. We hadden de elektrische koelbox al toen we nog met de tent gingen kamperen. Die gebruiken we nu voor bier e.d.

Ik kan de serieuze koelkast in de caravan best confiscern voor hondenvoer dit jaar.
Ja, al valt het me nog mee. ik weet niet hoe zwaar je hond is maar mijn hond kan met zo'n 3,6 kg zak ongeveer 85 maaltijden (ze weegt iets minder dan 15 kg) en dat is net geen 1,5 euro per dag. het punt is vooral dat het vocht weg is en waar we bij barf een groot deel van het gewicht als vocht hebben, is dat hier natuurlijk niet. Ik wil zelf bergwandelen en dan lijkt het me wel een goed alternatief, anders zou ik gewoon wat barf productjes proberen te kopen.
anderzijds als je niet heel lang gaat, dan kan je best wat meer keep en wss ook wel parelhoen krijgen in frankrijk.
Door Syrae
#3196274
nu nog een jonge stabij, eet nu zo'n 600 gram per dag. Bij volwassen gewicht zal hij tussen de 500 en 600 per dag gaan eten.

Volwassen gewicht zit tussen de 25 en 30 kg in. In de vakantie is hij 11 maanden.

Gezien z'n volwassen gewicht haal ik uit de grote verpakken 28 maaltijden, maar dat kost me dan 120 euro. Das me te extreem duur.

We doen geen trektochten, ik doe aan wildwaterkanoen :biggrin2: m'n ouders hebben dat altijd met mij en mijn broertje gedaan als gezin vanaf dat we zwemdiplomas hadden en een jaar of 7 a 8 waren. Dat doe ik nu dus nog steeds met hen. Mijn man is dan bij de hond en kinderen en heeft meer dan genoeg tijd iets te kopen voor de hond, maar spreekt slecht Frans.
Door Hetty_
#3196320
Wij hebben voor onze vakanties in Frankrijk en Spanje een Waeco vrieskistje gekocht.
Orgaan van lam, geit, haas en konijn en zalmlijven (of zalmsnippers) neem ik altijd mee want daar betaal je in het buitenland de hoofdprijs voor en vuile pens is niet te koop.

Op de plaats van bestemming koop ik dan bij de Lidl een hele kip, of rundergehakt met kipkarkas of een heel konijn.
Zo heb je toch een afwisselend menu voor niet te veel geld.

Boven de 600 meter komt het zandvliegje niet voor. ;)
En in lager gelegen gebieden alleen in de schemering en 's nachts.
Als je geen bestrijdingsmiddelen op je hond wil dan zou je op franse hartworm kunnen laten testen als je weer thuis bent.
Anders geeft de Scaliborband naar mijn mening voldoende bescherming.

Vroeger hadden we voor Noor een net van Jan van Driel:
http://www.janvandriel.nl/product.php?pag=bench
Nu gaan me altijd naar campings waar ze (gedoogd) los mag lopen dus het net hebben we niet meer nodig. :biggrin2:
Door Hetty_
#3196321
Wij hebben voor onze vakanties in Frankrijk en Spanje een Waeco vrieskistje gekocht.
Orgaan van lam, geit, haas en konijn en zalmlijven (of zalmsnippers) neem ik altijd mee want daar betaal je in het buitenland de hoofdprijs voor en vuile pens is niet te koop.

Op de plaats van bestemming koop ik dan bij de Lidl een hele kip, of rundergehakt met kipkarkas of een heel konijn.
Zo heb je toch een afwisselend menu voor niet te veel geld.

Boven de 600 meter komt het zandvliegje niet voor. ;)
En in lager gelegen gebieden alleen in de schemering en 's nachts.
Als je geen bestrijdingsmiddelen op je hond wil dan zou je op franse hartworm kunnen laten testen als je weer thuis bent.
Anders geeft de Scaliborband naar mijn mening voldoende bescherming.

Vroeger hadden we voor Noor een net van Jan van Driel:
http://www.janvandriel.nl/product.php?pag=bench
Nu gaan me altijd naar campings waar ze (gedoogd) los mag lopen dus het net hebben we niet meer nodig. :biggrin2:
Door Siberienne
#3196485
Oh Guillestre, mooi!! Wildwater kanoen is wel stoer...

de eerste en enige keer dat onze honden meegingen naar de Franse Alpen had ik Scalibor banden voor ze. Janouk kreeg daar wel jeuk van toen, is ook een beschreven bijwerking. Maar goed, wij zaten ook niet op 1 plek en kwamen zowel laag als hoog

Qua KVV; het is wel zo dat als je de rollen dicht op elkaar in een koelkast bewaart. het lang duurt voor ze ontdooit zijn. Als ik 3 rollen in de groentela had liggen, bevroren de spullen die erboven lagen nog zowat. In de koelkast blijven meerdere rollen zeker een paar dagen bevroren. Na ontdooien zijn ze 3 dagen nog houdbaar.

Er zijn ook nog rollen van een merk KVV die houdbaar zijn buiten de koeling, als gewicht/volume geen probleem zijn, ik weet even niet meer welke ik gezien heb ik de dierenwinkel, maar hier staan er een paar (en nog andere tips) : http://www.voerwijzer.com/alternatief-v ... p-vakantie

Verder nemen wij voor onze twee heren altijd een "stake-out" mee op vakantie; dat is een metalen draad met dwars kettinkjes die eromheen draaien waardoor ze zich nooit in de lijn kunnen wikkelen. En staal = niet door te knagen. Zoiets dus: http://www.mushingsupplies.eu/Webwinkel ... e-out.html
Is misschien met name handig met meerdere honden. Aan de uiteinden zitten ogen, wij hebben 2 stukken dun klimtouw bij ons en dan kan je het altijd wel ergens aan vast maken. Grondpennen kan ook, maar die van ons kunnen die uit de grond trekken als ze echt willen. Nou is jouw meneer maar alleen en ik denk wat rustiger van aard, dus je zou ook kunnen denken aan een draad spannen en daar een dwars lijntje ahw overheen laten lopen. Meer bewegingsvrijheid maar hij kan zich dan niet helemaal in zijn lijn wikkelen.

(( oh en mocht je willen weten waarom wij nooit meer in de alpen gaan wandelen met husky's ... dat staat hier ;-) http://huskyheren.blogspot.nl/2015/10/h ... uk-de.html ))
Door Siberienne
#3196486
Afkoel idee: natte handdoek of koelmat. Zorg wel altijd dat je hond er vanaf kan als hij dat wil. Die van mij graven graag een kuil = ook heerlijk koel.
Yoghurt ijsjes zijn hier ook favoriet (= kong met bevroren water & yoghurtmengsel met wat stukjes vlees)
Vooral belangrijk: rust... 's ochtends heel vroeg en 's avonds wandelen dus.

Wat wij meenemen verbaast mijn man elke keer weer. Effe voor de vuist weg: wat EHBO spullen, enkele hondenschoentjes (1 of 2) voor het geval ze ergens in trappen oid, een pijnstiller, honingzalfje ed.
Eigen matje om op te slapen, drinkbak & etensbak ed, een foto! voor het geval een van hen kwijt raakt, paspoort.
Bench nemen wij wel mee, maar alleen als we ook in hotel / huisje overnachten. Ik doe ze dan liever in een bench als ze alleen op de kamer achterblijven, voor het geval er vreemden binnen komen. Iets van een speeltje, wat te knagen, eten, lijn, reserve wandellijn, harnas, heupgordel etc. Opvouwbare drinkbak voor onderweg op wandeling.
Ze hebben ook een penning om met mijn mobiele nr erop trouwens, ook voor het geval ze toch pleite zijn.

In de auto slapen ze gewoon, daar maak ik me nooit zorgen over, maar wij rijden bijna nooit in de zomer en dan zeker geen lange stukken. Bij ons zitten ze in de kofferbak. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is, maar houd er rekening mee dat het in de kofferbak heet kan worden, warmer dan in de rest van de auto, ook als je een stationwagen hebt met airco. Mn als de zon op de achterruit staat, ligt je hond te bakken in de zon. Evt zo'n zonnegordijn op de achterruit?
Op een reisdag krijgen ze bij ons wat minder te eten, ze doen toch niks en dan hoeven ze ook minder & minder risico op overgeven.
Oh ja, leg wat schoonmaakspullen in de auto (plastic handschoenen, keukenrol oid) voor het geval er toch een ongelukje gebeurt.

En oh ja, is dit de eerste keer dat Borke mee op reis gaat? Houdt er dan rekening mee dat hij het niet snapt. Hij weet niet dat je heen gaat en over een paar weken weer terug. Ik neem aan dat hij niet alleen is op de camping, maar Spot is op onze eerste vakanties 's nachts onrustig en pieperig geweest. Nou sliepen wij boven en hij beneden, dus effe naar beneden, even kletsen en laten horen dat wij echt nog in de buurt waren was geruststelling genoeg, maar hoor je Borke als hij in de auto slaapt? Anders sou ik een babyfoon meenemen oid. Het is toch allemaal vreemd en nieuw.
Door Syrae
#3196495
hahaha leuk!

Ik moet zeggen, het kan bij st crepin heet zijn, (maar daarom kano je, op een warme dag spanning op het koude water met een zeer uitgebreide minimaal een uur durende Franse lunch) maar na de vakantie dat we een week regen hadden, de temperatuur niet boven de 15 graden uit kwam en het snachts ongeveer 5 graden werd hebben we de tent ingeruild voor een caravan. Meestal is het op het heetst van de dag 25 graden, maar met altijd thermiek winden waardoor het in de schaduw voor ons fris is.

Wat ik zat te denken. We nemen 3 weken vakantie, maar zijn er meestal maar 2 echt weg. Is het dan ook een optie om in de week voor en in de week na de vakantie botvlees met orgaan te voeren en in de weken vakantie zelf alleen botvlees met spier? Diepvries gehakt is nooit duur (en in Frankrijk komen mijn favo bbq hamburgers uit de diepvries, diepe rundersmaak en 0 kruiden) ik voer dan dus in 4 weken compleet, alleen heel onevenredig verdeeld qua orgaan en spiervlees.

Qua slapen en alleen zijn, het is niet de bedoeling dat hij ergens alleen blijft, dus dat word alleen boodschappen doen of de hond even overdragen aan mijn ouders ofzo. Ik wil dat hij overdag niet alleen in de auto blijft, ook al is er schaduw.

Hij gaat er s nachts wel in slapen maar daar is hij enigszins aan gewend. Hij zit nu vaak alleen in de auto als ik de kinderen wegbreng naar de peuterspeelzaal en daarna met hem ergens wil gaan wandelen, of als ok na die wandeling nog wat boodschappen wil doen. Hij gaat dan eigenlijk altijd goed slapen, dat gaat stiekem beter dan in de bench.

Natte handboek of emmertje ding is dus voldoende? Ik zat te denken aan een koelmat ofzo, maar hoe krijg ik die dan opnieuw koel...
We gaan naar een nogal "ongecultiveerde" camping dus ik probeer ook een plek met in de schaduw nog stenen te vinden, moet wel lukken denk ik.

Scalibor moet ok nog even over nadenken. Als ik er nog nooit een teek ben opgelopen dan zitten die er niet. Ik heb op die camping als kind al zoveel door het bos, struikgewas en hoge gras gestruint op zoek naar brandhout, dat gecombineerd met mijn verborgen teken aantrekkingskracht, die beestjes zijn er daar gewoon niet. Als er dan ook op die hoogte geen zandvlooien voorkomen zie ik het niet van die specifieke giftroep niet in.

Ik zag bij de action ook een mooie plastic omhulde stalen lijn met zo'n grondwokkel. Maar das maar 1 wokkel, misschien is dat wat weinig. Ik dacht 2 van die te kopen, die lijn strak te spannen en meneer er dan aan een oude lijn aan te leggen ofzo. Het is wel een waaks beestje dus te veel speling moet hij niet aan z'n lijn, dan staat hij mensen al op het pad weg te blaffen.

Zo'n plastic net lijkt me nogal eng met mijn 2 rauzende knullen (van wie zouden ze dat nu toch hebben, wat fijn dat we een rustige en kalme stabij hebben) ben bang dat die zich er op een onbewaakt ogenblik in verstrekken en beknellen, of dat ze doorkrijgen dat als ze zich er maar hard genoeg tegenaan gooien/er over heen hangen met z'n 2en dat ze dan dat hek plat krijgen en op avontuur kunnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door