Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lil
#3195916
Hele stomme vraag maar ik weer niet of ik met Whiskey naar de dierenarts moet en zo ja waarop ik moet laten nakijken.

Het meisje is ruim 13,5 jaar oud en nooit ziek of gewond geweest. De laatste paar weken valt mij op: van 20/7 365 dagen per jaar buiten leven nu 20/7 binnen. Uitkijk is niet meer op schutting, maar op vensterbank. Ze is altijd al een kletskous geweest wat mij vaker wel eens wat irriteerde, maar nu wordt je horendol van haar pffff ze houdt nauwelijks haar wafel. Ze is niet kreupel en springt op tafels, aanrecht etc maar niet meer op koelkast en schutting. Vraag mij soms af of ik wat zie aan achterhand maar voordat je met je ogen knippert zie je niets. Iemand een idee??
Laatst gewijzigd door Lil op di 15 mar 2016, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3195925
Ik zou heel erg kijken naar mijn eigen gevoel, het kan zijn dat ze wat ouder is en dus de koelkast en schutting te hoog zijn geworden, maar kan ook zijn dat ze een tik van iets (auto? Scooter/brommer?) heeft gehad en daardoor dit te pijnlijk is.
Ik ben niet iemand die hard naar een dierenarts rent, maar als ik het niet vertrouw ga ik wel. Meestal zit ik daar ook wel juist in!
Succes
Door Lil
#3195927
Ja dat onderbuikgevoel beschrijf je precies goed! Maar wat geef ik dan aan? Of kan een da iets met mijn vaagheid? Ik ben bij de honden gewend mega concreet te zijn.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3195935
Tja, ik heb een dierenarts die wat vaag kan zijn maar hij is Drs. dat verklaart dat wel.
Hij begrijpt me dus ook altijd wel ook al kan ik niet altijd concreet zijn.

En op het moment dat jij beschrijft wat bovenin staat ben je al aardig helder hoor, daar kunnen ze vast wel wat mee. Mocht er uit het fysieke onderzoek niets uit komen kun je altijd nog een bloedonderzoek laten doen.

Er kan natuurlijk van alles zijn als ze 13,5 zijn ook al zijn ze nooit eerder ziek geweest...

Grappig genoeg zou je onze Willem kunnen beschrijven... Alhoewel zij nu 12,5 is, ook ik ben er een maand of 4 terug mee naar de dierenarts geweest. Zij was gelukkig verder gezond, behalve dat ze inderdaad door iets geraakt was en haar achterhand wat gekneusd was. En blijkbaar wil ze niet meer op haar oude dag de nacht buiten door brengen. Ze ligt tegenwoordig bij ons op bed. Dit is pas sinds het kouder is, dus ben benieuwd wat ze gaat doen als het weer warmer wordt.
Achterhand is bij haar inmiddels hersteld, en ze springt bij ons weer gewoon op de schutting.

Nogmaals ook met een vaag iets/buik gevoel kunnen ze heus wel wat bij een dierenarts.
Door Martine-Tom
#3195949
Als je echt woordeloos bent geef je gewoon aan dat je voor een seniorencheck wil komen, tijdens het consult kan je er wat meer woorden aan vuil maken en zeggen dat ze "ineens" van gedrag veranderd is, en dat hoeft niks te betekenen, maar op die leeftijd is dat toch reden om even te tjekken, dan kan er toch stiekem ineens wat sluimeren :)
Door Lil
#3195979
Martine-Tom schreef:Als je echt woordeloos bent geef je gewoon aan dat je voor een seniorencheck wil komen, tijdens het consult kan je er wat meer woorden aan vuil maken en zeggen dat ze "ineens" van gedrag veranderd is, en dat hoeft niks te betekenen, maar op die leeftijd is dat toch reden om even te tjekken, dan kan er toch stiekem ineens wat sluimeren :)
Dat is een slimme haha.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3195983
Onze kater ging 'ineens' meer krijsen en hij liep wat onrustig rond. Verder niks anders aan gemerkt maar hij bleek vocht in zijn longen te hebben. Weet niet meer of dat nou te horen was maar het was in ieder geval heel duidelijk te zien op de rontgenfoto bij de d.a. Kater nummer twee kreeg hetzelfde. Ik zou dat bij een oudere kat nu altijd wel laten nakijken.
Door Lil
#3196040
Ze is donderdag aan de beurt (het was erg druk op de praktijk en woensdag kan ik zelf niet).

De assistente zei inderdaad dat de gedragsveranderingen die ik noemde reden zijn voor onderzoek, omdat inderdaad zoals jullie zeggen bij katten dit vaak het enige is dat je ziet.
Door Anne in Zweden
#3196070
Ik zou mijn buikgevoel hier ook bij volgen. Goed dat je naar de da gaat met poesderd. Ik hoop dat het allemaal niks ernstigs of helemaal niks is, gewoon een wintervermoeidheidje of zo.
Door Lil
#3196095
Dank jullie wel! :-*

Ik ga ook niet uit van iets ernstigs, want dan had ik er vandaag al gestaan en hier al helemaal geen topic geopend met de vraag wat zouden jullie doen. ;)
Door hannabelgje
#3196289
Ik heb dat met Frank ooit gehad dat hij anders was maar ik wist niet wat er dan was. Die bleek een hersenvliesontsteking te hebben waar ik heel op tijd bij was door naar mijn gevoel te luisteren. Vaak klopt dat gewoon. En als het niet klopt dan heeft ze gewoon een senioren check up gehad.
Gebruikersavatar
Door chandho
#3197184
Misshien heeft ze ergens pijn, katten zijn meesters in verbergen van pijn. Je kan haar primeval gelatinaat(hond, maar dan de dosering aanpassen) geven, dit is een heel goed middel tegen artrose, artritis, etc...Beter dan glucosamine, genezend en preventief. Ook plasje es laten testen voor evt struviet, of blaasontsteking, komt heel vaak voor en is pijnlijk voor de poes.
Veel succes.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3197356
Seniorencheck is iig niet verkeerd.
Je zou altijd eens kunnen kijken voor cholodin als ondersteuning ;-)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door