Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Peva46
#3195833
Onze dalmatiër heeft sinds een paar weken rode vlekjes, bultjes op zijn kop.
Volgens mij heeft hij er geen last van.
Zijn er anderen die hier ervaringen mee hebben?
cid:03EB93FD-5CC4-4DAE-BF74-6436700C494B
#3195838
Peva46 schreef:Onze dalmatiër heeft sinds een paar weken rode vlekjes, bultjes op zijn kop.
Volgens mij heeft hij er geen last van.
Zijn er anderen die hier ervaringen mee hebben?
cid:03EB93FD-5CC4-4DAE-BF74-6436700C494B
Ja. Dit is een bekend probleem bij de Dalmatische Hond. Kijk maar: http://www.siamsa.nl/de-dalmatische-hond/huidproblemen/

Meestal is het een allergische reactie op grassen/pollen. En soms ook voor iets in huis dat veranderd is (wasmiddel, schoonmaakmiddel). Of het zwemwater (maar de gemiddelde Dalmaat zwemt met dit weer nog niet echt :biggrin2: ). Of het kan door iets in de voeding komen. Granen zijn een grote boosdoener.

En mijn ervaring is dat je er het beste af kunt blijven. Als je gaat zitten deppen met iets, wordt het meestal erger.
#3195858
Fenixjuh schreef:Zou je misschien een foto kunnen plaatsen? Waren het meteen al vlekjes? Zitten er ook korstjes op? Worden ze na verloop van tijd meer/minder?
Kun je mij vertellen hoe ik een foto plaats?
#3195992
Dit zie je veel bij Dalmaten. Ik ben er eigenlijk van overtuigt dat andere kortharige honden dezelfde issues hebben maar daar zie je het niet. Maar goed, ja, dit kan dus van een plant zijn. Of pollen. Of misschien dat je iets voert waar granen in zitten. Wat voer je nu? En wat geef je aan beloningen en snacks en kauwkluifdingen?

De meeste die Dalmaten hier 'last van hebben' krijgen dit in het voorjaar (hij is er dit jaar wel vroeg bij en daarom denk ik dat het ook iets anders als planten/pollen kan zijn - hoewel de lente eigenlijk alweer is aangebroken...). Dat duurt dan tot en met het najaar en dan is dit weer weg. En hoe meer je er aan klooit: hoe erger het wordt.

Natuurlijk, als dit erger wordt en je hond krijgt jeuk: dan is het tijd om aan de bel te trekken maar dit is (behalve dat het lelijk is) vooralsnog onschuldig.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door