Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3195678
Wat ik me afvroeg...
Geven jullie je oudere hond anders eten? In de trant van bijv meer groenten, bepaalde groenten? Of juist meer vlees? Meer ei?
Of iedere dag compleet?

Kaio hier krijg een keer per dag, en dan niet altijd compleet, de ene dag orgaan een andere dag spier. Al heel lang. Een keer per week een eitje. En een paar keer per week groenten, ligt eraan wat ik over heb, die blender ik dan die dag zelf. Wel heeft hij nou inmiddels last van spieratrofie, en hij begint wat knokig te worden. Geen idee of ik met bepaalde voedingsaanpassingen iets kan betekenen?
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3195704
Wodka (14+) krijgt één keer per dag eten. Sinds een paar maanden gemalen botwerk. Verder krijgt ze daar een eetlepel vlozaadvezels en een onderhoudsdosis meloxidyl door. Na het eten een rauw eitje als toetje.
Groenten eet ze eigenlijk nooit en ook maar heel weinig gedaan in haar leven. Vroeger denk ik gemiddeld 1x per week.

Ik voer met haar echt op het oog en "op poep". Poepen is lastig voor haar, al een tijdje. Vandaar dat ik ben gaan malen, om te zorgen dat het bot makkelijker te eten en te verteren is. Vandaar ook de vezels en het eitje. En op zich werkt dat prima.

Overigens merk ik dat ze naarmate ze ouder wordt, meer last heeft van een lege maag in de middag. Dan spuugt ze gal. Nu los ik dat op met wat geitenmelk in de morgen en ook dat werkt goed, maar ik denk dat ik binnenkort 2x per dag ga proberen te voeren om haar binnenwerk rustig te houden gedurende de dag.

Knokig zijn heb ik met eten niet kunnen oplossen, het is gewoon spierverlies. Als ik meer ga voeren omdat ik het idee heb dat ze "invalt", krijgt ze "bejaardenpensje", echt een buikje dus. ;D

Ach ja, zo is ze ook ooit als puppy begonnen ooit; meerdere keren per dag eten, in huis poepen, spierloos en op (mama)melk. The circle of life. ;)
Door smulpaap
#3195706
Voor Milo heb ik nooit iets veranderd , hij was altijd erg fit . Hij was ruim 14 maar nog helemaal geen oud mannetje . Totdat hij heel ernstig ziek werd en aan de gevolgen hiervan overleed .

Voor Noa heb ik het percentage vleesbot gewijzigd . En het percentage spiervlees flink omhoog . Spiervlees hebben ze echt nodig als ze (stok)oud worden .
Ik heb dit ooit eens gevraagd aan twee pro-rauw -dierenartsen en beiden vertelden dat de achterhand stevig(er) blijft bij een goede kwaliteit spiervlees .
Lamsvlees kocht ik voor haar ter plekke , om zo goed te beoordelen hoe het percentage vet was , 80 /20 % verdroeg ze nog prima .
Noa was gelukkig dol op wild , en met bv vers spiervlees van de wilde gans was ik niet zuinig . Goed bewogen spiervlees en een betere omega drie/zes verhouding
Ik ben met Noa helemaal teruggegaan naar het z.g beginners-vleesbot . Dat verdroeg ze prima tot aan haar dood .
Wel ben ik gestopt met eendennekken . De nekken verteerden niet goed meer , en ik wilde liever geen zieke kotsende oude bes
Eendkarkas werd echt te vet voor haar , dat heb ik dus ook geschrapt .
Noa kreeg dagelijks een gelijkmatig menu , dus bot -spier , orgaan en groenten .
Ik gaf Noa door de groentemix ook altijd biologische alfalfa voor de vit B
Verder nooit twee soorten kool door de mix , het was bv of broccoli , of een klein beetje bloemkool
Broccoli verdroeg ze uiteindelijk beter dan bloemkool
En ik gaf haar op een gegeven moment als extraatje wat bio -zoete aardappel

Voor Amber (ruim 10 jaar ) hoef ik tot nu toe nog niets te wijzigen . Ze verdraagt alles nog prima en eet 1 x daags

Tessa (bijna 13 jaar ) eet sinds een maand of zes gemalen . Ook met haar moet ik goed letten op de combi iets vetter /mager
Tessa krijgt kwarteleitjes (lekker klein :biggrin2: )


Amber en Tessa krijgen inmiddels ook vaker bio -alfalfa voor de goede voedingsstoffen .
En ook zo nu en dan wat bio -zoete aardappel
En met koolsoorten is het inmiddels ook of de ene soort of de andere
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3195752
Ja te laat eten krijgen dan begint hij hier ook te smakken dus we zorgen er zo veel als het kan dat dat op tijd is. Knagen kan ie nog prima en heel erg graag.
Spiervlees, daar is meneer best iets te kieskeurig in. Paard lappen nee, paard gemalen :ja Nou weten we allemaal dat het niet voor niets gemalen zal zijn dus kwaliteit minder zal zijn, maar ja anders eet ie het helemaal niet. Lama wil ie ook niet meer eten. Wel geit wat redelijk vet is natuurlijk, en rund, liefst ook weer gemalen ::) Zou ie vet lekker vinden ? :biggrin2: Wild ga ik maar helemaal niet proberen bij hem, dat wordt het echt niet bij hem. Hij eet heel graag maar dat? :o
Eens kijken of ik dan wat meer spier kan geven.
Groentes eet hij heel erg graag, kunt hem een kilo groentes geven eet ie gewoon op, dus ik kan wel eens bataat gaan geven aan hem.

Verder ontlasing gaat prima, vandaag weer lopend gedaan, - te druk met snuffelen- Mutlitasking :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3195760
:biggrin2: multitasking is fijn. Dommelsch deed dat ook, lopen en poepen tegelijk. "Spoorpoepen" noemde ik het altijd. ;D
Door Anne in Zweden
#3195772
Ik heb aan het dieet van Scotch (12) en Max (wordt 4 april 12) nog niets veranderd, maar die zijn ook nog niet merkbaar ouder geworden, ondanks het klimmen der jaren. Ze geven zelf ook nog niet aan dat ze bepaalde dingen niet meer kunnen of willen eten. Wel ga ik langzaam stoppen met de wat hardere botten bij Max, want die heeft nooit goede tanden gehad en ik wil voorkomen dat ze op een dag afbreken. Zelf vindt hij dat hij die nog prima kan kraken. ::)
Maar verder eten ze nog alles. Iedere dag vleesbot en spier, orgaan, pens en groente over de week verdeeld erbij.
Door evelyn02
#3195853
Ik heb Bobbie, tot hij drie weken geleden op 15 jarige leeftijd overleed, precies hetzelfde gegeven als vroeger. Wel had hij veel meer eten nodig om op gewicht te blijven. Maar daar had hij geen bezwaar tegen of moeite mee :)
Door smulpaap
#3195912
Ik ben bij mijn Vit -B verhaal nog vergeten te posten dat Noa in een later stadium eerst Vit -B middels injectie heeft gekregen
En hierna Vit -B capsules . Zij kreeg de Bonusan 50 complex voorgeschreven
Dit was voor Noa op een gegeven moment een ware boost .
Gebruikersavatar
Door pike
#3195924
Pike, bijna 13,5 jaar oud, eet nog steeds 1x per dag. Sinds ongeveer een jaar heeft hij een aangepast dieet. Na een periode met verteringsproblemen zijn de percentages namelijk veranderd. Het bot is van 50 naar 35% gegaan. Harde botsoorten maal ik nu voor hem, zachte botsoorten bewerk ik voor met een bijltje. Hij heeft namelijk ook moeite met het knippen gekregen en slikt het dan te groot door. Omdat het percentage bot omlaag is is het percentage spiervlees wat omhoog gegaan (van 20 naar 30%), orgaan is gelijk gebleven (20%) en groente is ook wat omhoog (15%). Ook krijgt hij de groente niet meer rauw gepureerd maar ik kook ze voor hem en prak ze dan door zijn voer. En zo doet hij het er prima op. Het is een oud baasje geworden. Beetje staar, achterbeentjes zijn niet meer zo goed bespierd. HOren doet hij nog prima en ook zijn neus werkt nog als vanouds :biggrin2:
Door java
#3196078
Mijn oudste hond nu ruim 13 jaar kan geen Versvleesvoeding voeding meer verdragen.....ze is ziek nee doodziek geweest weken lang. Ik kook nu voor haar KVV matig door en ze wil alleen maar bandit of carnibest. Ze is enorm opgeknapt met dit licht gekookte KVV. Ik heb hier helemaal geen probleem mee ....nee zolang ze nog bij ons is kan ze krijgen wat ze graag wil en kan verdragen. Ze is weer jolig en blij...eet graag en wil graag nog 2 x een half uurtje mee op pad.

De hond is altijd erg gevoelig geweest op maag/darmen. Uit het bloedonderzoek kwam nierfalen uit....gr Will
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3196126
Het verschilt hier. Ik heb oudjes gehad die op het laatst alles gemalen kregen (Mucho stond zich het apezuur te werken op een l*llig kipkarksje, zou honger krijgen tijdens het eten), maar een Broer en Heather hebben tot op het laatst gewoon hun barfhap gegeten. Wilde ik wel een eendkarkas in een stuk of 4 of 5 stukken hakken, maar verder was niet nodig. De rest ging gewoon in stukken de bak in.
Door Larshann
#3196525
Hangt hier ook van hond tot hond af..
De oudste is 15j en eet sinds een aantal weken alles gemalen, maar tot dan knipte ik het vleesbot gewoon in kleinere stukken en dat ging een hele tijd prima
De 2de oudste is bijna 14 en krijgt een nierdieet, maar wel nog gewoon barf, hij kraakt alles zonder problemen
De 3e oudste is bijna 12 en voor haar knip ik de karkassen kleiner, anders heeft ze er teveel moeite mee.

Qua samenstelling en hoeveelheid nooit iets veranderd enkel voor het ouder worden
Door smulpaap
#3203211
Mijn oudste dame eet de laatste tijd haar maaltijden niet helemaal meer op
Eerste wat ik me bedacht , de hoeveelheid aanpassen en wat minder voeren
Ze begint immers ook iets minder te bewegen

Dus zo bedacht , zo gedaan . Na twee weken begon ze af te vallen . En ze begon te schooien
Buiten merkte ik aan haar gedrag ook het e.e.a . Lekker ""stofzuigen "" en opvreten wat je tegenkomt
Niet zo voldaan en tevreden (meer) zijn

Toch weer terug op haar oude hoeveelheid voeding
Madam kan de hoeveelheid blijkbaar niet in 1 x meer op
Ze krijgt nu dus 2 x daags . Een portie van 165 gram en na ongeveer 8 uur nog een klein portie van 60 gram

En dit gaat prima . Ik ben met deze dame (bijna 13 jaar ) niet zo scheutig meer met snacks
Voeding is belangrijker en heeft dus voorrang , en ik houd haar graag op een goed en gezond gewicht
Door Lizzy
#3203739
Pinkel heeft tot haar 15de alles gewoon gegeten en Brutus tot zijn 14de ook. Linga wordt 11, die eet en verteert alles nog alsof ze 3 is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door