Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3195466
Vandaag de laatste uitslagen binnen van de onderzoeken.
In het bloed: Creatinine en fosfor te hoog
In de urine: te veel eiwitten.
Conclusie da: beginnend nierfalen.

Frutsel is 9 jaar en altijd een brokkenkat geweest. Blikjes vlees heeft hij ook nooit iets van moeten weten.
Ben al geruime tijd al men katten aan proberen over te zetten op kvv. Frutsel blijft weigeren.
Hij eet wel bvb kipfilet rauw, hartjes rauw, hij pikt graag stukken vlees die aan ontdooien zijn :) maar geef geen vleugeltje want bot knaagt hij niet :(

Voor nu heb ik maar de keuze gemaakt hem op sanimed renal brokken te gaan zetten. Ook gaat hij semintra krijgen.

Als iemand ideeën heeft Hoe ik hem toch op vers zou krijgen hoor ik ze graag.
Bestaat er een natuurlijk supplement voor bot? Mss dat ik hem dan toch op een of andere manier compleet kan gaan voeren.

Alle ideeën welkom :)
#3195633
Onwillige katten op vers zetten is vaak niet makkelijk, en zeker bij een zieke kat is het wel belangrijk dat ze blijft eten! Als Frutsel kipfilet en hartjes lekker vindt, zou je dat eerst de hoofdmoot kunnen maken. Het bot zou je dan gemalen kunnen geven, of je probeert een kvv uit. Misschien lust hij wel een eendagskuiken?

Wat het nierfalen betreft: onder Katten - Medisch vind je ook het verhaal van Moeke, een zwerfpoes die al jaren bij ons in de kelder woont en die recentelijk ook flink ziek was agv nierfalen. Met behulp van regelmatige onderhuidse infusen, fosfaatbinder (Alfavet Renal hier) door het eten en Semintra hebben we haar nierwaarden een heel stuk kunnen verlagen - en dat terwijl ik echt al op het punt stond haar te laten inslapen. Ze is nu weer redelijk zichzelf, gaat 's nachts de hort op, eet wat ze lekker vindt (geen rauw meer, gek genoeg, alleen eendagskuikens en verder blikvoer en brokjes) en komt iedere keer wanneer ik de kelderdeur opendoe luid spinnend naar me toe. Net zo eigenwijs en nieuwsgierig als ze altijd geweest is.

Een natuurlijk supplement voor bot zijn gedroogde eierschalen (eierschaal uitspoelen, laten opdrogen, tot poeder malen), maar ik weet niet of katten dat wel lusten door hun eten. Voor honden doe je één theelepel op 500 gram vlees; bij een kat heb je dus véél minder nodig.

Wat Moeke heel lekker vindt is Reconvales Tonicum van Alfavet. Dat is een dikke vloeistof die een beetje naar chocolade smaakt, en daar meng ik de fosfaatbinder en de Semintra doorheen. Slobbert ze zo op. Tip: probeert dat op internet te kopen, want bij de dierenarts is het reteduur. Ik betaal bij mijn Duitse da 8 euro voor een flesje van 45 ml (doet Moeke 3 dagen mee), en op internet 18 € voor 6 x 45 ml. :o Tel uit je winst!

Succes en sterkte met Frutsel. Ik hoop dat jullie nog een lange tijd samen is gegund!
#3196106
Als enkel het probleem is dat hij geen bot wil knagen kan je best eens gemalen proberen. Sommige barfwinkels verkopen gemalen vleesbot of je kan het zelf malen. Als dat heel erg fijn gemalen is, merkt hij het vast niet dat het vleesbot is, lijkt gewoon gehakt.
Eischaalpoeder kan je zeker ook proberen. Dat heeft nog als voordeel dat er geen fosfor in zit.
Let je wel op niet te veel orgaan te voeren bij een nierpatiënt?
#3196175
Als hij niet op vers wil zou ik hem op kwalitatief natvoer zetten ipv brok, ivm het vocht. Dat is voor elke kat belangrijk, maar voor een nierkat nog veel meer. Als hij het wil kan je ook wat warm (niet uit de boiler) water er onder mengen zodat het een soepje wordt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door