Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tonca
#319371
Ik heb nu hier op de keukentafel liggen
een kilo kippelevertjes
een kilo vleugeltjes
een kilo kippemaagjes
een kilo karkassen
een kilo kippehartjes
en een kilo kippenekken

ik wil hond britta ong 30 kilo en poes ninja 3 kilo om de andere dag hier wat van aanbieden. verder wil ik nog brokken geven. op de dagen dat ze wat krijgen zouden ze in de ochtend brokken krijgen en in de avond dit verse vlees. mogen ze dit vlees door elkaar of is het beter om de ene keer aleen lever te geven en de andere keer alleen hart
verder ben ik nog hard op zoek naar konijn, rund, lams en wild vlees zodra ik hier meer van weet dan kan dit toegevoegt worden in het menu
Laatst gewijzigd door tonca op wo 05 okt 2005, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tonca
#319374
wie wil mij hierbij helpen om mijn liefjes een lekker maal voor te schotelen oftewel hulp gevraagd met het samenstellen
Door Lizzy
#319453
[quote="tonca"]
Ik heb nu hier op de keukentafel liggen
een kilo kippelevertjes
een kilo vleugeltjes
een kilo kippemaagjes
een kilo karkassen
een kilo kippehartjes
en een kilo kippenekken

ik wil hond britta ong 30 kilo en poes ninja 3 kilo om de andere dag hier wat van aanbieden. verder wil ik nog brokken geven. op de dagen dat ze wat krijgen zouden ze in de ochtend brokken krijgen en in de avond dit verse vlees. mogen ze dit vlees door elkaar of is het beter om de ene keer aleen lever te geven en de andere keer alleen hart
verder ben ik nog hard op zoek naar konijn, rund, lams en wild vlees zodra ik hier meer van weet dan kan dit toegevoegt worden in het menu

[/quote]

Is jouw hond al gewend aan het eten van botten? Zo niet, lees vooral eerst dit: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Geef dus vooral geen kippenvleugels in combinatie met brokken. En, plet de botjes van de kippenvleugels sowieso eerst heel goed en laat ze deze eerst maar uit je hand eten (washandje om doen zodat je meer grip hebt). Ik zou zelf overigens eerst beginnen met kippennekken ipv vleugeltjes.

Verder denk ik dat het vooral heel belangrijk is om je eerst in de barf-principes te verdiepen. In feite moet je deze kennen en begrijpen en kun jij zelf een maaltijd samenstellen voor jouw hond en kat.

Is jouw bedoeling om brokken te blijven geven? Of wil je daar snel of geleidelijk vanaf? En is het dan de bedoeling dat je fulltime zelf het eten voor je honden samenstelt?

Meer over het zelf samenstellen van voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Ik denk zelf dat je beter geen maaltijd kan geven met bijv. alleen levertjes. De kans dat je hond dan direct ontzettend aan de diarree gaat is heel erg groot. Maar je zou wel bijv. wat kippenvlees (dat zie ik niet in het rijtje staan...? Ik zie vooralsnog alleen kip met bot en orgaan? Je moet je hond ook zeker/vooral spiervlees gaan voeren) of kippenmaagjes met gepureerde groentes (weet je hoe dat moet, groentes pureren? Zie daarvoor ook de handleiding op http://www.barfclub.nl/een_handleiding_tot_barf2.htm en dan de groente-sectie) en toe wat kippennekken. Wat is ze al gewend om te eten aan rauwe voeding? Want als ze nog niks gewend is, moet je helemaal heel langzaam beginnen. Ik zou dan zeker ook de kippennekjes eerst goed pletten met een hamertje of achterkant bijltje.

Ik denk dat je in totaal gerust zo'n 700 a 800 gram per dag moet voeren. Je kunt dat bijv. over 2 maaltijden verdelen.

Als ze wat meer gewend is en ze heeft geen last van de overschakeling van rauw, dan zou je wat hart aan de maaltijd toe kunnen gaan voegen. Maar, ik zou niet meer als 100 gram tegelijkertijd geven. En als dat goed gaat, wat lever toevoegen (aan weer de volgende maaltijd). Lever laxeert als de pip, dus geef daar zeker niet teveel van.

Overigens heb je dus nu alleen kip op je lijstje staan. Dit is leuk voor de opbouwfase, maar je moet inderdaad zeker ook andere vleessoorten gaan geven. alleen kip is echt te weinig. Als je bijv. rundvlees hebt, dan kun je bijv. wat rundvlees + groentes geven en daarna wat kippennekken. En als de kippennekken goed verdragen worden, dan kun je ook overstappen naar vleugels (inknippen!). Je kunt dan bijv. ook een keer vuile pens geven, met bijv. een rauw eitje en een paar kippenvleugeltjes.

Maar nogmaals, ik denk dat het belangrijk is dat je de barf-principes bestudeerd en leert hoe je zelf de maaltijden moet samenstellen. En als je je in de materie verdiept, dan kun je ook beter voor jezelf bepalen welke 'stroming' je het liefst wil voeren of wat het best past bij jouw hond. Ik zelf voer redelijk volgens de Ian B. methode, hoewel ik, op grond van mijn eigen bevindingen, daar wel wat op heb aangepast. Ian B. raadt overigens de volgende percentages aan:

60% rauwe/geschikte vleesbotten
15% tot 20% rauwe/gepureerde groente/fruit
10% tot 15% orgaanvlees
5% tot 10% tafelrestjes
Door tonca
#319551
hartelijk bedankt voor de reactie
ik begrijp al goed dat er heel veel bij komt kijken, maar hopelijk krijg ik hier snel hulp van tieneke, die zal me wel helpen. ik ga geleidelijk over op vers is de bedoeling. vandaag nog rundertong en niertjes op de kop weten te tikken, maar moet echt nog goed op zoek naar vlees
Ik ga alle topics goed lezen en zal het vanzelf gaan lopen
Door tieneke
#319753
Ik had je al gewaarschuwd ;) ;D ;D
Alleen kip is niet goed ;D ;D ;D ;D
Daar gaat Britta van tokken ;D ;D
Hou die kip leker in de vriezer en geef voorlopig 2 maaltijden in de week samengesteld ;)
Zal eerdaags een menu voor je samenstellen wat uitgebalanceerd is,moet je wel eerst de adresjes uitgezocht hebben he?
De hertenslachterij weten we al te vinden,eendennekken hebben we ook al gevonden en de rest wordt ook een makkie :P
Britta we komen eraan hoor!!!! 8)
Door tonca
#397717
Ik ben verder gegaan met mijn berekening en kom nu uit op 800 gram per dag Britta weegt 35 kilo inmiddels en is 11 maanden

800 gram per dag is 5600 gram per week

55% is 3080 gram vlees en bot
20% is 1120 gram rauwe gepureerde groenten/fruit
15% is 840 gram orgaanvlees
10% is 560 gram tafelrestjes

ik geloof dat ik toch al wel weer een stukje verder ben
Maar mag er ook rijst of macaroni/spagetti in het menu
En een mergpijp/ hoort dat bij een recreatie bot? en bijvoorbeeld koeienribben met vlees? die ribben knaagt britta niet kapot want die krijgt ze af en toe voor de fun vandaar dat ik dit weet
Door Sofie
#397735
Rijst, macaroni, granen,.... (veel koolhydraten) is niet gezond voor een hond! Het maag-darmkanaal is nog bedoeld om vele koolhydraten te verteren waardoor deze van streek kunnen raken (diarree, overbelaste maag,...)

Mergpijpjes zijn nogal hard en kunnen de tanden beschadigen. Ik geef ze soms aan Lady, laat haar de merg eruit eten en nog even wat knagen en neem het dan weg.

Die runderribben met vlees krijgt Lady ook. Ook hier laat ik ze nog wat knagen op het bot en neem het dan weg.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door