Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Inouska
#3195200
goedenavond,

even een vraagje over kalkoennekken.
mijn golden Benthe (vandaag precies 1 jaar) krijgt nu al een tijdje kvv.
maar wil der ook wat te knagen geven, nu had ze al wel kippennek op eerste keer rustig en goed op zitten knagen maar 2de keer was het meer van o die ken ik nu, en was het meer hap slik weg.
nu heb ik kalkoennekken in de diepvries maar ik twijfel nu of ik dat moet geven.

ik heb ook advies gekregen dat dat te hard zou zijn voor honden die niet barfen.

en als ik het wel mag geven moet ik die dan ook eerst pletten net als ik bij de kippennek advies kreeg?

graag van jullie advies wat moet ik doen de kalkoen nekken wel of niet geven?
Door Lizzy
#3195228
Ik vind het persoonlijk niks. Ik vind ze te hard en ik ken zat honden die zo'n ding in 1 keer naar binnen proberen te werken. Ik vind een karkas van een konijn of parelhoen of kip of eend veiliger.
Gebruikersavatar
Door pike
#3195248
Na alles wat ik over kalkoenbot gelezen heb is het hier nooit op het menu gekomen en zal er ook nooit komen. Kippennek en kalkoennek zijn gewoon niet vergelijkbaar. Er is genoeg andere keuze aan botten.
Door Inouska
#3195253
Dank je wel voor het advies, en wat kan ik bijv geven als meer een kauwbot waar ze op kan knagen buiten der KVV om. Gewoon om lekker te knagen, want als ik karkas geef is dat meer een vervanging van een maaltijd denk ik.
Gebruikersavatar
Door pike
#3195259
Vraagje: Als je dan toch bot wil geven, waarom ga je dan niet barfen? Of je nou kippennekken geeft of een konijnkarkas what's the difference. Bot is bot. Kippennekjes zijn voor vrijwel alle honden hap slik weg. En een golden zal zijn poot niet omdraaien voor een karkas. Botten waar ze lang mee bezig zijn bestaan eigenlijk niet. Dan moet je al met een flink heel prooidier aankomen. En dan vervang je dus ook je kvv maaltijd ::) Een karkas kan overigens geen kvv maaltijd vervangen, omdat het geen spiervlees en geen orgaan bevat.
Door Inouska
#3195271
Dit is pas voor het eerst dat ik met rauwe voeding bezig ben en me er in aan het verdiepen ben.
Ik ben me nu ook aan het verdiepen over Barf, maar durf het nog niet echt aan. En mijn man ziet het niet zo zitten. Heb vandaag wel me boek binnen van Lizzie, dus dat is nu even me leesvoer.
Vroeger met me eerste eigen hond gaf ik van die hondenkluiven uit de dierenwinkel, ben al wel lange tijd achter dat dat niet best is, al was hij daar wel lang zoet mee. Dus dat krijgen ze hier niet. Zelf heb ik ook een Voedseldroge voor bijv der training snoepjes.
Gebruikersavatar
Door pike
#3195273
In dat geval zou ik eerst lekker gaan lezen. En manlief ook laten lezen ::) en in de tussentijd gewoon kvv geven.
Extra botwerk geven naast de kvv lijkt me hoe dan ook geen goed plan. Je trekt de boel uit balans en hebt kans op verstopping door een teveel aan bot. Grote (runder)botten uit de winkel om op te knagen zijn overigens ook nono, dat bot verteert slecht en kan de boel verstopoen en je hebt daarnaast kans op kapotte kiezen.
Door Inouska
#3195282
Ja dat van die runderbotten had ik ook al gehoord ja. Toen dacht ik goed te doen met een buffelhoorn maar las later dat dat ook te hard was voor kiezen voor beschadigingen. Dus die is ook weg. Wat ik vroeger dus aan me eerste hond gaf was waren die knoop botten van huid, maar begreep dat dat wordt gemaakt ook met lijm enz. En heb ook dan wel is met me hand achterin de keel gezeten om een plat gekauwde knoop eruit te halen.
Ik ga me zeker goed inlezen. Dank je voor het advies
Door Lizzy
#3195411
Inouska schreef:Dit is pas voor het eerst dat ik met rauwe voeding bezig ben en me er in aan het verdiepen ben.
Ik ben me nu ook aan het verdiepen over Barf, maar durf het nog niet echt aan. En mijn man ziet het niet zo zitten. Heb vandaag wel me boek binnen van Lizzie, dus dat is nu even me leesvoer.
Vroeger met me eerste eigen hond gaf ik van die hondenkluiven uit de dierenwinkel, ben al wel lange tijd achter dat dat niet best is, al was hij daar wel lang zoet mee. Dus dat krijgen ze hier niet. Zelf heb ik ook een Voedseldroge voor bijv der training snoepjes.
Dan komt het wel goed ;D ;D ;D (dat ben ik namelijk, Lizzy).

Mijn honden hebben hier wat hertgeweien liggen en die vinden ze van tijd tot tijd wel leuk. Maar verder moeten ze het kluiven van hun eten hebben. En daar zit genoeg in om de kluifbehoefte te bevredigen. Met name karkassen zijn tof! En dan valt te denken aan konijnkarkas, parelhoenkarkas, fazantkarkas, patrijskarkas (niet alle honden vinden fazant en patrijs te eten), eendkarkas, kipkarkas. En die kunnen in mijn ogen (en ervaring) ook het minst kwaad. Zalmkop is ook leuk trouwens. Maar weer niet te vaak omdat kweekzalm nou ook weer niet zo denderend gezond is. En haaskarkas is ook leuk maar dan voor de gevorderde BARF etende hond.
Door Parelridder
#3195430
Wat een leuk beginners kluifdingetje kan zijn, waarmee je ook voldoende vlees bij het karkas geeft om geen harde ontlasting te geven, zijn geslachte kwarteltjes. Dunne botjes, flink vlees er op en toch een maat die ze niet in z'n geheel zal inslikken.
Als menu te kostbaar voor een Golden, maar als 'kluif', dus voor soms 'ns eentje ontzettend leuk! Het gewicht natuurlijk wel in mindering brengen op haar maaltijd ;) Als je dat bij uitzondering geeft (niet dagelijks, maar bijv. eens per week) breng je geen onbalans aan in haar menu.
Mocht ze er niet mee uit de voeten kunnen, kun je 'm met een snoeischaar in 2 delen (gelijke) knippen.
Bijv. te koop bij Dogmeat (even mee bestellen met iemand in je buurt) http://www.dogmeat.nl/index.php?main_pa ... cts_id=317
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door