Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#3192562
Hallo,

Even een vraagje aangaande bio botvlees. Hoe komen jullie daaraan en heeft iemand misschien een tip?

Ik woon in Frankrijk en vind het hier moeilijk te krijgen. Ik bestel hele biokippen bij Tierhotel in Duitsland, maar heb verder helaas geen bioleverancier kunnen vinden.
Wat biolamborst via een bioboer.

Ik heb al een tijd gezocht naar een andere leverancier voor meer keuze, want ik geef nu verder qua botvlees eend, parelhoen en kwartel uit de supermarkt. Niet bepaald bio dus! Het vlees is vet en stinkt naar schoonmaakmiddel :-\

Tips zijn dus van harte welkom - misschien zit er een leverancier bij die ook naar Frankrijk verzendt (vanuit Duitsland gaat prima).

Bij voorbaat dank!
:)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3192574
Oervoer.com verzendt naar Belgie. Je zou kunnen vragen of Frankrijk ook mogelijk is. Het is niet biologisch maar wel van diervriendelijke oorsprong.
Door Bartje6
#3192657
Bedankt voor de tips zover, al zit de 'gouden' er helaas nog niet bij... ;)
Ik zie vooral gemalen spul op die sites met ook vooral kip (en ik heb al hele biokippen). Ik zoek juist andere diersoorten, en dan niet-vermalen.

Hoe doen jullie dat dan eigenlijk met bio botvlees? Of geeft niemand dat?
Door Jacoba
#3192669
Kun je niet aan producten komen met het 'Label Rouge' keurmerk? Dit vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Bij een (pluimvee)boer in de buurt heel misschien...
Door Bartje6
#3192674
Kun je niet aan producten komen met het 'Label Rouge' keurmerk? Dit vindt zijn oorsprong in Frankrijk. Bij een (pluimvee)boer in de buurt heel misschien...
Dank je voor de tip, Jacoba.
Ik moet zeggen dat ik me nooit zo in het Label Rouge verdiept had, al zie ik het hier wel in de winkels liggen. Ik let eigenlijk altijd alleen op Bio en Pleine Air (buitenuitloop).
Ik heb even verder gekeken wat het nu eigenlijk is, maar er blijken toch wel nog steeds veel pesticiden en medicijnen in het vlees te zitten, en de dieren eten geen gras. Zie ook:
http://blogetpolitique.typepad.com/fcpe ... t%20LB.pdf

Het is natuurlijk beter dan vee-industrievlees, dat zeker!
Maar het gaat mij erom dat er geen medicijnen, pesticiden etc. in het vlees zitten, en dat de dieren gras hebben kunnen eten i.p.v. alleen (vervuild) graan. Ik merk dat het vlees hier enorm vet is (maïs) en wil geen GMO en chemicaliën etc. aan mijn hond voeren.

Evengoed bedankt voor het meedenken. Zo ben ik weer een stukje wijzer over het Label Rouge!
:)
Door frodo quin
#3192716
Ik bestel bio en wild vleesbot bij darf en dogmeat, maar bij mijn weten leveren die niet in Frankrijk. Van iemand die naar Frankrijk verhuisd was hoorde ik dat dat inderdaad niet makkelijk is om daar te barfen. Kun je trouwens niet aan wild komen?

Als je op bezoek gaat bij familie in Nederland (aangenomen dat je van Nederland afkomstig bent) kan je eventueel ook ophalen bij een barfleverancier en terug mee nemen, dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je het bevroren kan houden gedurende de reis.

Heb je geen Frans barffora? daar zou je ook wel tips moeten kunnen vinden.
Door Retrievers
#3192774
Bartje6 schreef:Bedankt voor de tips zover, al zit de 'gouden' er helaas nog niet bij... ;)
Ik zie vooral gemalen spul op die sites met ook vooral kip (en ik heb al hele biokippen). Ik zoek juist andere diersoorten, en dan niet-vermalen.

Hoe doen jullie dat dan eigenlijk met bio botvlees? Of geeft niemand dat?
Hoe ik voer:

Biologische botsoorten van darf: eendennekken, eendenkarkas, kippenkarkas en kalkoen kvv voor nog een botsoort erbij.
Organen ook biologisch van darf.
Groenten uit eigen biologische moestuin.
Voor de rest veel vlees van wild.
Alleen de zalm/vis is van de lokale visboer op de markt. Moet daar nog iets voor vinden, zalm is namelijk zeker gekweekt, van de rest weet ik het niet :-\ .
Door Bartje6
#3195234
Wederom bedankt voor de reacties.
Ik heb een nieuwe zoektocht gehouden bij Duitse en Franse bedrijven, maar het lijkt haast onmogelijk om iets anders dan biokip en biorund of -lam te vinden. Bovendien verzendt men meestal niet naar Frankrijk.
De botsoorten die ik nu geef (buiten kip en lam, als ik eraan kan komen) zijn parelhoen, eend en kwartel, en die zijn niet bio te vinden tot nu toe...

Welke botsoorten hebben jullie dan bio? En is dat dan niet gemalen?
Door frodo quin
#3195261
Ik heb bio eend en kip(karkas en nek), wild is fazant, patrijs, duif (karkas), hangt er van af wat voorradig is. Ik heb trouwens katten, dus de vleesbotten van grotere dieren kan ik niets mee. Geen frans versforum te vinden?
Gebruikersavatar
Door pike
#3195272
Kan je in Frankrijk niet aan wild komen? / In contact komen met een of meerdere jagers? Meer bio dan echt wild kan je namelijk niet voeren.
Door Bartje6
#3195291
Ik heb bio eend en kip(karkas en nek), wild is fazant, patrijs, duif (karkas), hangt er van af wat voorradig is. Ik heb trouwens katten, dus de vleesbotten van grotere dieren kan ik niets mee. Geen frans versforum te vinden?
Hoe kom jij aan bio eend, als ik vragen mag? Hier in Frankrijk alleen moddervette eenden (waarschijnlijk wat over is na de foie gras... Bah!) te vinden.

Er is wel een Frans BARF-forum, maar bio is hier helemaal niet in. BARF op zich trouwens ook niet. Binnen Frankrijk bestaan ook geen BARF-leveranciers.
Ik heb daar wel een vraag gesteld, maar nog geen reacties. Op een eerdere vraag van iemand anders een paar jaar terug is maar één antwoord gekomen, en daar stond niets in.
Kan je in Frankrijk niet aan wild komen? / In contact komen met een of meerdere jagers? Meer bio dan echt wild kan je namelijk niet voeren.
Tja, jagers zat hier, maar ik heb ze nog niet gesproken. Er wordt hier voornamelijk wild zwijn geschoten.
Ik geef wel kangoeroevlees en eland, en ik begreep dat dat normaal gesproken ook wild is.
Maar eh... dan heb ik nog steeds geen bruikbare botten :-\
Wel wat wild via de Duitse leveranciers besteld, maar alleen ree en hert is ook niet zo afwisselend.
Duif gaat er overigens niet in bij mijn hond.
Gebruikersavatar
Door pike
#3195511
Bartje6 schreef:
Tja, jagers zat hier, maar ik heb ze nog niet gesproken. Er wordt hier voornamelijk wild zwijn geschoten.
Ik geef wel kangoeroevlees en eland, en ik begreep dat dat normaal gesproken ook wild is.
Maar eh... dan heb ik nog steeds geen bruikbare botten :-\
Wel wat wild via de Duitse leveranciers besteld, maar alleen ree en hert is ook niet zo afwisselend.
Duif gaat er overigens niet in bij mijn hond.
Ik dacht zelf meer aan haas en konijn. Die hebben namelijk wel bruikbare botjes, eigenlijk is alles bruikbaar van die beestjes. Ik dacht eigenlijk dat er in Frankrijk aardig gejaagd werd op le lapin :-\
Door frodo quin
#3195515
De bio eend koop ik bij darf, maar bij mijn weten leveren ze enkel in Vlaanderen en Nedrland. Ik denk dat je beste kans is om contact te leggen met jagers of een jachtvereniging ofzo en uitleggen waar je naar op zoek bent. Ook al jaagt de jager dat je aanspreekt niet op het geschikte wild, hij kent misschien wel andere jagers die dat wel doen. Een slager kan je misschien ook de juiste richting uitwijzen.

Via Duitsland bestellen lukt wel voor jou als ik het goed begrijp, misschien daar ook eens op een forum vragen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door