Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Shanti en co
#3194569
Die zien er heel tevreden uit met hun kuikentjes, wat leuk! :)

Ik heb die van mij ook een kuikens voorgeschoteld en ze sleepte ermee rond en hebben een beetje eigeel opgelikt maar dat was het. :P
Door Retrievers
#3194587
Ik heb een groep van 5 ratjes die flink kabaal maken als ik 1 kuikentje in de kooi doe. 1 rent met de hele kuiken de andere kant op en de rest volgt om het af te pakken. Als ze dan is met z'n allen de kuiken vast hebben, wordt ie in 5 stukken gescheurd ::) . Een hoop geren en gepiep. Ik had 10 kg kuikens gekocht, doen ze al een jaar mee, ook al kuikens meegegeven aan mijn zus voor d'r kat om er vanaf te komen, ik wil ze namelijk niet weggooien :'( . Ik ga ze hierna namelijk biologische puppy kvv geven van Darf. Maar heb nog zo'n 3 kg te gaan :2funny: .
Door Retrievers
#3194733
Spikkelneus schreef:Echt leuk om te zien. Veel beter dan een graan-gebaseerd volledig vegetarisch dieet.
2 tot 3 keer per week een kuikentje, bijna iedere dag een hoeveelheid groente en fruit en altijd een bakje vol met graantjes.
Ik heb nu een rat die 3½ jaar is, wat me op graan en gekookte ei al 19 jaar niet gelukt is :-\ .

En 2 andere ratjes die ook al richting de 3 jaar gaan :biggrin2: .
Door Shanti en co
#3195447
Retrievers schreef:2 tot 3 keer per week een kuikentje, bijna iedere dag een hoeveelheid groente en fruit en altijd een bakje vol met graantjes.
Ik heb nu een rat die 3½ jaar is, wat me op graan en gekookte ei al 19 jaar niet gelukt is :-\ .

En 2 andere ratjes die ook al richting de 3 jaar gaan :biggrin2: .
Wauw 3,5 is inderdaad een prachtige leeftijd! :)
Mijn twee mini meisjes zijn nu ruim 2 jaar en hebben nog nooit iets gehad.

Geef jij naast kuiken ook nog ander dierlijk voer?
Mijn ratjes lusten dus geen kuiken maar krijgen gedroogde insecten (zijn ze helemaal gek van), gekookt ei en stukjes rauw vlees en vleesbot van het kattenvoer. Dat is kip, eend, rund, paard, zalm of kalkoen. Maar dat krijgen ze niet heel veel, van de insecten elke paar dagen een klein handje en voor de rest ongeveer 1x per week wat aan dierlijke eiwitten.
Voor de rest inderdaad wat jij ook noemt, elke dag krijgen ze een handje van de granen en zaden mix en groente, fruit of noten. Dat is ongeveer half/half.
Laatst gewijzigd door Shanti en co op wo 10 feb 2016, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3195451
Retrievers schreef:2 tot 3 keer per week een kuikentje, bijna iedere dag een hoeveelheid groente en fruit en altijd een bakje vol met graantjes.
Ik heb nu een rat die 3½ jaar is, wat me op graan en gekookte ei al 19 jaar niet gelukt is :-\ .

En 2 andere ratjes die ook al richting de 3 jaar gaan :biggrin2: .
Oh, ik zie het dit nu. Groenten, fruit en graantjes. Kun je wat meer vertellen over wat voor groenten? Rauw? Gekookt? En wat voor graantjes? En verder nog dingen of was dit het wel? (ja, de kuikentjes dus :biggrin2: ).
Door Shanti en co
#3195477
Lizzy schreef:Oh, ik zie het dit nu. Groenten, fruit en graantjes. Kun je wat meer vertellen over wat voor groenten? Rauw? Gekookt? En wat voor graantjes? En verder nog dingen of was dit het wel? (ja, de kuikentjes dus :biggrin2: ).
Qua groente kunnen ze eigelijk alles behalve prei en ui eten en van kool niet teveel, net als bij honden dus.
Ik geef de groente rauw en gekookt, het is maar net wat makkelijker is. Als we bijvoorbeeld gekookte doperwten of bleekselderij over hebben pak ik er vaak wat voor mijn ratjes en krijgen ze dat als avondeten ('s ochtend krijgen ze granen en zaden mix). Soms denken we er aan tijdens het snijden van de groente voor ons avondeten en dan krijgen ze wat rauwe groente. Ook heb ik blokjes boerenkool in de vriezer.

Zo gaat het ook met fruit, doordat ik maar twee kleine ratjes heb kan ik ze geen hele appel ofzo geven dus krijgen ze een stukje wanneer ik zelf fruit eet. Ook krijgen ze soms gedroogd fruit.
Het enige wat speciaal voor hun gepakt wordt zijn de nootjes want die zijn tenminste klein genoeg. :P

Mijn granen en zaden mix bestaat uit gerstvlokken, havervlokken, maisvlokken, erwtenvlokken, boekweit, sorghum, mariadistel zaden, pompoen pitten, paddy, hennepzaden en lijnzaad.
Eerst bestelde ik een mix die hier ongeveer gelijk aan was maar die wordt jammergenoeg niet meer verkocht dus nu stel ik het zelf samen.
Door Retrievers
#3195626
Lizzy schreef:Wat grappig! Wat voer je je ratten nog meer?
Groente en fruit: wortel, appel, banaan, komkommer, witlof, andijvie, aardbei. (alles rauw)
Ik geef ze ook gedroogde meelwormen.
Fruitboomtakken van de moestuin
Brinta als ze ouder worden.
Ik ga i.p.v. kuikentjes biologische puppy kvv geven van darf. , maar ik heb nog 3 kg kuikentjes liggen dus kan nog wel eventjes door sinds ik maar 4 kuikentjes per week kwijt ben aan voeren :biggrin2:
En heeeel af en toe nog een gekookte ei sinds ze rauw met hun handen gaan eten en het lekker plakkerig door de hele kooi lopen :2funny:

Ik heb in totaal nu 8 ratjes. een groep van 5 van ong. een half jaar oud, 2 van ong. 2,5 jaar oud en 1 van ong. 3 jaar oud.

Als ik een appel pak dan heb ik een lawaai makende cavia die naar de deur van de kooi komt, 1 hond die keurig naast me gaat zitten kwijlen en 8 ratjes die aan de kooideuren gaan hangen. Meestal krijg ik zelf maar 1/8 van de appel :biggrin2: .
Door Retrievers
#3195627
Thessa en Shanti schreef:Qua groente kunnen ze eigelijk alles behalve prei en ui eten en van kool niet teveel, net als bij honden dus.
Ik geef de groente rauw en gekookt, het is maar net wat makkelijker is. Als we bijvoorbeeld gekookte doperwten of bleekselderij over hebben pak ik er vaak wat voor mijn ratjes en krijgen ze dat als avondeten ('s ochtend krijgen ze granen en zaden mix). Soms denken we er aan tijdens het snijden van de groente voor ons avondeten en dan krijgen ze wat rauwe groente. Ook heb ik blokjes boerenkool in de vriezer.

Zo gaat het ook met fruit, doordat ik maar twee kleine ratjes heb kan ik ze geen hele appel ofzo geven dus krijgen ze een stukje wanneer ik zelf fruit eet. Ook krijgen ze soms gedroogd fruit.
Het enige wat speciaal voor hun gepakt wordt zijn de nootjes want die zijn tenminste klein genoeg. :P

Mijn granen en zaden mix bestaat uit gerstvlokken, havervlokken, maisvlokken, erwtenvlokken, boekweit, sorghum, mariadistel zaden, pompoen pitten, paddy, hennepzaden en lijnzaad.
Eerst bestelde ik een mix die hier ongeveer gelijk aan was maar die wordt jammergenoeg niet meer verkocht dus nu stel ik het zelf samen.
Ik zou ook graag zelf willen samenstellen van biologische kwaliteit, maar met 8 ratten en een cavia wordt dat nogal duur ;D
Mijn labrador van 28 kg kost met biologische voeding/fruit/groente/ect.. ong. €70 per maand. Ik ben voor alles (bodembedekking/groente/fruit/vlees/ect..) aan de knaagdieren ong. €30 kwijt. Misschien wegen ze net 6 of 7 kilo bij elkaar :biggrin2: Knaagdieren zijn bij mijn huishouden dus een stuk duurder. Het stuk ongedierte is enorm verwend, ik kamp met een plaag :mouse1: :mouse1: :mouse1: :mouse1: :mouse1: :mouse1: :mouse1: :mouse1: en me dan nog raar aankijken en om meer bedelen als ik met appel, banaan en witlof aan kom zetten >:(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door