Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Arline
#3192905
geleidelijk is het oudje hier wat aangekomen, dus ik wil haar wat laten afvallen.
Ik ben uitgegaan van 2% van haar ideale gewicht, namelijk 20 kg. Dit is 2800 gr per week.

Nu wil ik vragen of jullie willen meekijken, omdat ik nu wel anders uitkom qua percentages.
Per week voer ik:
1200 gr Vleesbot (42,8%)
700 gr spiervlees (25%)
250 gr pens (8,9%)
300 gr hart/lever/nier in gelijke delen (10,7%)
350 gr groente (12,5%)
2x per week vet visje, niet meegerekend in de percentages en soms eitje.

Ik zie regelmatig voorbij komen dat er onafgeronde gewichten berekend worden. Persoonlijk vind ik dit erg onhandig met portioneren, ik wil graag kilo's kunnen verdelen, vandaar dat ik op bovenstaande gewichten uitkom.
Wat ik me afvraag:
Is dit niet een te laag percentage bot? Normaal denk ik dat dit wel meevalt, maar Fen heeft echt geen tanden meer (nee niet overdreven), dus krijgt vleesbot van kleine dieren zoals kip, eend, konijn. Dus meer kraakbeen en een lager percentage bot, of redeneer ik nu fout. Iemand nog tips voor een tandeloos oudje qua gemalen karkas? Zelf heb ik alleen een handmaler pfff wat een gedoe :o
En omdat ik hart lever nier belangrijker vind dan pens, heb ik het zo verdeeld. Anders krijg je 550gr gedeeld door 2 is 275gr pens. Dit vind ik dus onhandig. Maar is dat goed zo?
Groente heb ik flink opgeschroefd, omdat ze s morgens dan meer buikvulling heeft. Ze heeft door medicatie namelijk snel last van de maag.
Door Lizzy
#3192920
Arline schreef:geleidelijk is het oudje hier wat aangekomen, dus ik wil haar wat laten afvallen.
Ik ben uitgegaan van 2% van haar ideale gewicht, namelijk 20 kg. Dit is 2800 gr per week.

Nu wil ik vragen of jullie willen meekijken, omdat ik nu wel anders uitkom qua percentages.
Per week voer ik:
1200 gr Vleesbot (42,8%)
700 gr spiervlees (25%)
250 gr pens (8,9%)
300 gr hart/lever/nier in gelijke delen (10,7%)
350 gr groente (12,5%)
2x per week vet visje, niet meegerekend in de percentages en soms eitje.

Ik zie regelmatig voorbij komen dat er onafgeronde gewichten berekend worden. Persoonlijk vind ik dit erg onhandig met portioneren, ik wil graag kilo's kunnen verdelen, vandaar dat ik op bovenstaande gewichten uitkom.
Wat ik me afvraag:
Is dit niet een te laag percentage bot? Normaal denk ik dat dit wel meevalt, maar Fen heeft echt geen tanden meer (nee niet overdreven), dus krijgt vleesbot van kleine dieren zoals kip, eend, konijn. Dus meer kraakbeen en een lager percentage bot, of redeneer ik nu fout. Iemand nog tips voor een tandeloos oudje qua gemalen karkas? Zelf heb ik alleen een handmaler pfff wat een gedoe :o
Nee hoor, die 43% vleesbot is prima, ook als je alleen kleine diertjes geeft. Een elektrische vleesmolen is natuurlijk wel handiger. Maar ja, eigenlijk zijn ze niet geschikt voor bot. De goedkopere machines gaan niet zo lang mee en de dure machines zijn echt duur.
En omdat ik hart lever nier belangrijker vind dan pens, heb ik het zo verdeeld. Anders krijg je 550gr gedeeld door 2 is 275gr pens. Dit vind ik dus onhandig. Maar is dat goed zo?
Ja hoor, dat is uitstekend!
Groente heb ik flink opgeschroefd, omdat ze s morgens dan meer buikvulling heeft. Ze heeft door medicatie namelijk snel last van de maag.
Ja, dit is ook echt prima! Mocht ze minder goed op groenten reageren, dan kun je groenten nemen die makkelijk valt en daar een wat groter aandeel van geven. Andijvie, courgette, pompoen, witlof zijn allemaal makkelijk voor de maag. Gemiddeld genomen.

Ik vind het er uitstekend uitzien!
Door Arline
#3192945
Bedankt Lizzy, ben weer gerustgesteld dat ze goed te eten krijgt.
Wat betreft een vleesmolen, dan blijf ik maar klein kippen met de snoeischaar, werk ook voor ons.

Goede tip qua groente, daar zal ik rekening mee houden.
Door enya13
#3193202
voor mijn oudje knip ik bot ook klein met de snoeischaar in hapklare brokjes [1 cm]. zij heeft nog wel tanden en kiezen, maar wil niet meer graag knagen. gaat goed zo.
Gebruikersavatar
Door pike
#3194154
Pike van ruim 13 krijgt inmiddels ook niet meer zoveel bot. Hij is een jaar geleden gezakt naar 35% (was altijd 50%) en dat gaat prima. Hardere botsoorten krijgt hij gemalen, de zachtere bewerk ik voor hem voor met een hakbijltje. Hij krijgt ook wat meer groente. En produceert nog steeds keurige barfkeuteltjes.
Door Arline
#3194299
pike schreef:Pike van ruim 13 krijgt inmiddels ook niet meer zoveel bot. Hij is een jaar geleden gezakt naar 35% (was altijd 50%) en dat gaat prima. Hardere botsoorten krijgt hij gemalen, de zachtere bewerk ik voor hem voor met een hakbijltje. Hij krijgt ook wat meer groente. En produceert nog steeds keurige barfkeuteltjes.
35% zelfs, ok dan ben ik weer gerustgesteld dat dat ook prima gaat. Dankje voor de info.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3201507
Als je erin slaagt eend te malen kan parelhoen ook zeker. En kwartel en duif is natuurlijk ook zacht. Ik vond eend met de hand eigenlijk niet te doen ( ik maal nu elektrisch) . Boutjes van wilde eend en fazant lukt ook omdat die zo dun zijn. Karkas van wild heb ik nooit geprobeerd behalve haasribbetjes, dat.lukt ook. Maar volgens mij.moet patrijs vb ook lukken, das heel zacht. En volgens sommigen zijn de ribbetjes van de melkgeitjes ook te doen. De rest van de geitjes zeker niet. Vis is trouwens ook prima te malen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door