Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3193204
Gisteravond ging ik met de honden wandelen in het donker, en dan krijgen die van mij altijd lampjes aan hun halsband (Orbilocs, twee stuk per hond, behoorlijk fel licht). Ik zet die in de blinkstand, omdat dat om een of andere reden meer de aandacht trekt.
Net toen ik de straat uitliep, kwam er een busje aangereden dat bij de buren voor de deur stopte. De man die uitstapte riep mij achterna dat dat blinken helemaal niet goed is voor de hond. Waarom dan niet, riep ik terug. Dat moest ik maar aan de dierenarts vragen. Fijn, bedankt voor de info. ::)

Ik heb er wat op gegoogeld, op de schadelijkheid van blinkende lampjes, maar de 'experts' komen op de paar sites die ik hierover vond niet verder dan: blinkende lampjes zijn niet onomstreden, maar er is nog geen onderzoek naar gedaan. Waarbij ik me dan afvraag hoe ze erbij komen dat dergelijke lampjes omstreden zijn. ::)

Eén link vermeldde dat het Verband für das Deutsche Hundewesen blinkende lampjes afraadt omdat die bij mensen epileptische aanvallen kunnen veroorzaken, en 'daarom moet daar ook bij de hond van worden uitgegaan.' Ik vind dat nogal kort door de bocht, probleem bij mens = probleem bij hond. Water uit een regenplas drinken is voor de mens gevaarlijk, voor de hond niet - dus waarom zou bij blinkende lampjes wel gelden dat wat voor de mens gevaarlijk is, voor de hond ook niet goed is?

Heeft iemand hier al eens over gehoord of gelezen? Het liefst enigszins onderbouwd?
#3193208
aha, nog iemand die niet kan slapen.... :D

Wij hebben een epileptische hond gehad die aanvallen kreeg van repeterend geluid zoals de ventilator van de magnetron-oven of de stofzuiger. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je een epileptische hond hebt en hij is er gevoelig voor, dat het iets kan triggeren. Maar dat merkt je dan toch meteen? En de meeste honden hebben geen epilepsie.

Zolang het niet in de ogen flikkert, zal het toch wel meevallen? Je hebt van die halsbanden of lampjes die onderaan de riem hangen. Ik kan me niet voorstellen dat dit storend zal zijn voor je hond.

Ik neem toch aan dat je ook op het gedrag van je hond let. Daaraan kun je ook zien of hij het vervelend vind of niet.

Trouwens, TL-licht flikkert ook.
#3193211
Border Bandit schreef:aha, nog iemand die niet kan slapen.... :D

Wij hebben een epileptische hond gehad die aanvallen kreeg van repeterend geluid zoals de ventilator van de magnetron-oven of de stofzuiger. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je een epileptische hond hebt en hij is er gevoelig voor, dat het iets kan triggeren. Maar dat merkt je dan toch meteen? En de meeste honden hebben geen epilepsie.

Zolang het niet in de ogen flikkert, zal het toch wel meevallen? Je hebt van die halsbanden of lampjes die onderaan de riem hangen. Ik kan me niet voorstellen dat dit storend zal zijn voor je hond.

Ik neem toch aan dat je ook op het gedrag van je hond let. Daaraan kun je ook zien of hij het vervelend vind of niet.

Trouwens, TL-licht flikkert ook.
Geen idee, ik loop nooit in het donker behalve de laatste plas van vijf minuten s'avonds laat!
Ik vind het niet prettig en mijn teckeltje vindt er ook niks aan. :D
#3193213
Border Bandit schreef:aha, nog iemand die niet kan slapen.... :D

Wij hebben een epileptische hond gehad die aanvallen kreeg van repeterend geluid zoals de ventilator van de magnetron-oven of de stofzuiger. Ik zou me kunnen voorstellen dat als je een epileptische hond hebt en hij is er gevoelig voor, dat het iets kan triggeren. Maar dat merkt je dan toch meteen? En de meeste honden hebben geen epilepsie.

Zolang het niet in de ogen flikkert, zal het toch wel meevallen? Je hebt van die halsbanden of lampjes die onderaan de riem hangen. Ik kan me niet voorstellen dat dit storend zal zijn voor je hond.

Ik neem toch aan dat je ook op het gedrag van je hond let. Daaraan kun je ook zien of hij het vervelend vind of niet.

Trouwens, TL-licht flikkert ook.
Meer iemand die nog moet werken. :biggrin2:

Mijn honden hebben er, voor zover ik kan beoordelen, totaal geen last van. Maar ik vroeg me ook meer af of het schadelijk is op een manier die ik (nog) niet kan vaststellen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat als je een hond hebt die al epilepsie heeft, zoiets wel van invloed kan zijn. Maar of een blinkend lampje epilepsie kan veroorzaken? Lijkt mij sterk, maar goed, ik weet er dus te weinig van af.
#3193219
Is dat niet een zelfde argument dat barf niet goed is, want als ze eenmaal bloed geproefd hebben, worden ze vals.
Ik kreeg die ook niet zo lang geleden van vriend van zus. Toen ik vroeg wanneer dat dan zou inzetten, aangezien ze al bijna 10 jaar barf eten, kwam daar ook niet echt iets zinnigs uit.
#3193224
In LED lampjes kijken is niet goed. Je hebt zaklampjes met datzelfde felle LED licht en daar mag je niet recht in kijken. Máár het is ook totaal niet prettig om er in te kijken, dus dat laat een volwassen mens normaal gesproken wel uit z'n hoofd. Idem m.i. voor honden: het is onplezierig er in te kijken, dus zoek je dat niet op. Als het om hun hals hangt, kijken ze er niet ín. Ze gedragen zich dan ook totaal niet anders. Staan ze naast elkaar terwijl ik de halsband-met-lampjes om doe, dan zie ik wel reactie (weg kijken) bij het om doen bij de kameraad. Meer (knipper)licht in hun ogen dan ik zelf krijg, krijgen ze niet. Sterker nog, ik kijk meer naar die lichtjes, terwijl we wandelen, dan zij dat doen: zij gaan hun neus achterna.
De verklaring t.a.v. epilepsie kan ik volgen, voor idd honden die daaraan leiden.
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 03 feb 2016, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#3193263
Ik vroeg me dit laatst ook af. Ik loop regelmatig in het donker met mijn hond en hij heeft dan een lampje onder zijn borst (hangt aan de halsband). Lijkt me erg vervelend als hij naar beneden kijkt, of niet?
#3193273
Ik vind met name de knipperende lichtjes zelf erg irritant :-[ Niet alleen bij honden maar ook bij wandelaars en fietsers. Van mij mogen ze 'gewoon' aan staan. Net zo goed zichtbaar en ik kan me veel beter oriënteren op wat ik zie, waar het naar toe beweegt etc. Dat het slecht zou zijn voor de hond kan ik me weinig bij voorstellen, anders dan wat iedereen al zegt als men al last heeft van epilepsie.

Ben dan ook een beetje nachtblind en heb dus wat moeite met de focus ::)
Door Lil
#3193439
Aprilsnow schreef:Ik vind met name de knipperende lichtjes zelf erg irritant :-[ Niet alleen bij honden maar ook bij wandelaars en fietsers. Van mij mogen ze 'gewoon' aan staan. Net zo goed zichtbaar en ik kan me veel beter oriënteren op wat ik zie, waar het naar toe beweegt etc. Dat het slecht zou zijn voor de hond kan ik me weinig bij voorstellen, anders dan wat iedereen al zegt als men al last heeft van epilepsie.

Ben dan ook een beetje nachtblind en heb dus wat moeite met de focus ::)
Ik zie goed, maar oooo wat is knipperen irritant! Hier blijven de lampjes gewoon branden op 1 halsband na, maar die knippert heel langzaam en niet zo vreselijk snel als gebruikelijk is.
Gebruikersavatar
Door pike
#3193781
Sommige honden die lijden aan epilepsie kunnen toevallen krijgen door het zien van flitsend licht. Dat kan bijvoorbeeld ook een verkeerslicht zijn dat op rood springt. Dat geldt dus niet voor alle honden met epilepsie en gezonde honden hebben er net als gezonde mensen geen last van. Wat niet weg laat dat het waarschijnlijk wel irriterend is als vlak bij het hoofd zo'n lichtje flikkert. Zelf zou ik dat in elk geval niet als prettig ervaren. Ik heb als ik in het donker loop het lichtje aan de riem zitten en gewoon aan staan.
#3193909
Ik zou ook verwachten dat het bij een epileptische hond voor aanvallen kan zorgen en dat sommige honden de lichtjes vervelend kunnen vinden, maar ik denk dat dat ook afhankelijk is van hoe veel licht zo'n lampje geeft en waar je het bevestigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door