Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door kiara
#3193679
Ik vraag mij af of je ook zelf melk kefir kan kweken? Ben aan het proberen ,heeft iemand het wel is gedaan? zo ja hoe?
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3193696
Lizzy heeft er pas nog een topic over gestart. Dat kan ik natuurlijk niet zo snel vinden maar misschien dat iemand hier de link even kan plaatsen. Daar heeft bijna iedereen in gezet hoe hij/zij de kefir maakt
Door Lizzy
#3193721
Ja, ik maak dus melkkefir. Elke dag. Een (1) liter. Ik gebruik 1 liter biologische volle melk en ongeveer 100 gram melkkefirbloemetjes. En dat groeit aan, die kefirbloempjes. Wat ik teveel heb voer ik aan de kippen of de honden (en soms stuur ik wat op). Het smaakt zuur-achtig als een soort yoghurt/karnemelk maar het heeft wel een eigen smaak. Het is iets prikkelend en sinds ik volle melk gebruik, is het ongeveer iets dikker als karnemelk.

Ik heb ook rauwe geitenmelk geprobeerd en dat gaat geweldig. De honden vinden dat helemaal heerlijk. De rauwe geitenmelk gaat in z'n geheel naar de honden maar omdat de geiten nu aan het bevallen zijn, kan ik niet aan rauwe geitenmelk komen dus krijgen ze gewoon kefir van biologische melk.

Ik heb ook rauwe koemelk geprobeerd maar dat gaat niet lekker. Dit wordt ZO dik dat het op kwark lijkt. En gek genoeg vind ik het ook een beetje eng om dat zelf te drinken :-\ . Ik baal wel dat de rauwe koemelk niet lukt, want bij deze bio boer mogen de kalfjes bij de moeder blijven! Dus als mensen nog tips hebben, houd ik me aanbevolen!

Leo is trouwens 3 kg aangekomen sinds hij kefir eet (hij eet het met muesli). En ik ben 4 kg afgevallen. Vreemd maar waar. Ik heb een verminderde eetlust. En Leo z'n spijsvertering is duidelijk veel rustiger.

Ik vind het best wel een klusje hoor, iedere dag de kefir verzorgen. Het begint al met het ontsmetten van mijn aanrechtblad, het schoonmaken van de potten, het afwassen van alle spullen. Je moet super hygiënisch werken. Maarrrrrr, sinds ik baking soda gebruik om mijn kefirpotten en pannen te reinigen ben ik veel minder tijd kwijt dus dat is geweldig!! Hoe heb ik al die jaren zonder baking soda gekund?!? Je moet verder een plastic vergiet en een plastic lepel hebben. Kefir kan niet tegen metaal. Ik roer gedurende de 24 uur dat de kefir staat het 2 keer om, met een plastic lepel. Het staat hier in een kast in de woonkamer en ik sla een theedoek om de pot. Want het moet 24 uur in het pikkedonker staan.

En verder alles wat je moet weten staat op : http://www.melkkefir.nl/
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3193732
Ik gooi alles in de vaatwasser, de melk met kefirroosjes gaat in een weckpot gewoon in een keukenkast.

Ik doe om de dag verversen.... verder doe ik er niks aan.

Je kan een zeef kopen bij een webshop die wijnspullen verkoopt. een plastic zeef kom je bijna niet meer tegen in winkels..
Gebruikersavatar
Door kiara
#3193755
Ik bedoel eigenlijk zelf de kefir roosjes kweken dus echt starten zonder dat je van iemand die roosje krijgt of koopt, want kan er moeilijk aan komen, en dacht ga het zelf proberen.
Nou heb ik in een weckpot melk gedaan en paar dagen laten staan tot het dik was toen gezeefd en dat nu paar x gedaan, nou zitten er wel wat korreltjes in maar of dat ook echt roosjes gaat worden?
Dat bedoel ik dus, met de roosjes zelf weet ik hoe het moet
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#3193757
Er is best wel iemand die het op wil sturen denk ik zo.. ik dit weekend niet want ik ga morgen paar dagen weg, ik wil het volgende week wel opsturen hoor..


Of je gaat gewoon door, duurt alleen wat langer :)
Door hannabelgje
#3193774
Bij de hema verkopen ze een set met twee plastic trechtertjes. In de kleinste daarvan zit een plastic zeefje. Is perfect voor kefir. Twee euro ofzoiets.
Door Lizzy
#3193797
kiara schreef:Ik bedoel eigenlijk zelf de kefir roosjes kweken dus echt starten zonder dat je van iemand die roosje krijgt of koopt, want kan er moeilijk aan komen, en dacht ga het zelf proberen.
Nou heb ik in een weckpot melk gedaan en paar dagen laten staan tot het dik was toen gezeefd en dat nu paar x gedaan, nou zitten er wel wat korreltjes in maar of dat ook echt roosjes gaat worden?
Dat bedoel ik dus, met de roosjes zelf weet ik hoe het moet
Zo maak je geen kefir. En je kunt zo doorgaan tot je een ons weegt, kefir wordt het nooit.

Kefir. Wat is het? Waar komt het vandaan? En waarom is kefir zo gezond? Melkproducten die door melkzuurbacteriën zijn aangezuurd zoals kaas, yoghurt en kwark kent vrijwel iedereen. Deze zuivelsoorten maken deel uit van een evenwichtige voeding en komen bij de meerderheid van de Nederlanders dagelijks op tafel.

Kefir, ook bekend als “Kefirknol”, “Tibetan mushroom” of “Melkkefir”, is het enige zuivelproduct dat mede onder invloed van gist ontstaat. De gist in het eindproduct bevat niet alleen waardevolle vitaminen, maar ook een kleine concentratie koolstofdioxide. Deze verleent de drank een sprankelende persoonlijkheid en een zeer lichte, delicate gistachtige geur. Daarnaast bevat kefir probiotische bacteriën die onder andere ook in yoghurt voorkomen. De drank smaakt lichtzuur en de frisse smaak lijkt op die van ongezoete drinkyoghurt.

De kefirknol:
De kefirknol is een zwam die in melk of water een gistingsproces op gang zet. De knol is verkrijgbaar in melkkefir-korrels (ook bekend als yogurtplantje) of waterkefir-korrels (ook bekend als tibikorrels). De knol van de melkkefir heeft een rubberachtige consistentie en lijkt op een kleine, gestructureerde bloemkool die bestaat uit afzonderlijke lussen. De knollen vermenigvuldigen zich in loop van de tijd, vallen dan uit elkaar en vormen vervolgens kleine, nieuwe knollen. De knollen fermenteren de vloeistof – in dit geval melk – tot een dikvloeibare, lichtzuur smakende drank.
Herkomst kefir

De oorsprong van de drank ligt waarschijnlijk in Tibet of in de Kaukasus. In de hoge berggebieden van deze regio’s was en is deze veelzijdige melkdrank al jarenlang een belangrijk onderdeel van het basisvoedsel. De geheimen van de vervaardiging zijn van oudsher van generatie op generatie doorgegeven. De kefir die men dagelijks in de Kaukasus drinkt bevat vooral schapen- of paardenmelk. Tussen de lokale stammen worden de knollen van generatie op generatie doorgegeven en staan ze te boek als een waardevolle bron van een gezonde voeding.

Uiteindelijk vond de Kaukasische kefir zijn weg over de Zwarte Zee en verspreidde zich richting Oost-Europa en de Balkan. Over de oorsprong van de naam is geen duidelijkheid, maar er wordt aangenomen dat de term “kefir” van ofwel van Turkic köpürmek = “schuim” is afgeleid, dan wel van het Turkse woord Keif = “welzijn na het drinken”.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3193798
O dus dit word nooit wat zo, dacht probeer het, nou als iemand dan wat voor mij heb hou ik mij aanbevolen :)
Dan gooi ik dit wel weg
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door