Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3190844
Ik heb weer eens een vraag :p
Billy (35kg, 100gr groente pd) eet alleen zijn groente als er een rauw ei met schil door heen zit. Ook met vlees wil hij dit niet.
Kan ik hem dan iedere dag een ei doen of is het beter om om de dag 200gr groente met een ei erdoor te geven?

En dan de geitenmelk.
Zijn er hier meer mensen die dit geven? Ik geef Billy na het sporten (fietsen, flirtpole, frisbee etc.) 200ml geitenmelk met honing. Sporten is gemiddeld 6dagen per week. Is dit dan teveel melk of kan het geen kwaad?

Groeten
Door Parelridder
#3190904
Dagelijks een eitje voor je hond kan geen kwaad. Advies is 1 a 2 eieren per 10 kg lichaamsgewicht, dus dat zou bij 35 kilo tot 7 eieren per week zijn (http://www.voerwijzer.com/eieren)
In geitenmelk zie ik geen kwaad, maar zelf zou ik het aanlengen met water, ook leuk voor het kostenplaatje. Hier vinden ze het met 3/4 water nog steeds verschrikkelijk lekker. Dagelijks honing - zo maar - zou ik zelf niet doen, met het oog op de suiker / het gebit.
Door Lizzy
#3190929
El Guapo schreef:Ik heb weer eens een vraag :p
Billy (35kg, 100gr groente pd) eet alleen zijn groente als er een rauw ei met schil door heen zit. Ook met vlees wil hij dit niet.
Kan ik hem dan iedere dag een ei doen of is het beter om om de dag 200gr groente met een ei erdoor te geven?

En dan de geitenmelk.
Zijn er hier meer mensen die dit geven? Ik geef Billy na het sporten (fietsen, flirtpole, frisbee etc.) 200ml geitenmelk met honing. Sporten is gemiddeld 6dagen per week. Is dit dan teveel melk of kan het geen kwaad?

Groeten
Als je hond goed op de melk reageert is het geen probleem. Het mooiste scoor je wel rauwe geitenmelk. Honing.... Ja, rauwe honing is op zich prima maar ik zou inderdaad even kijken naar hoe het gebit zich daar op houdt. Het bevat natuurlijk suikers en dat is voor het gebit niet ideaal. Heeft hij het echt nodig, die honing? Want anders zou ik het laten.
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3190939
Ja hij reageert er goed op! Alleen aan rauwe geitenmelk kan ik.niet zo makkelijk komen hier in de buurt.
De honing is rauw, ik dacht dat ik ergens had gelezen dat het juist erg goed was.

Bedankt voor je reactie!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door El Guapo
#3190971
Parelridder schreef:Dagelijks een eitje voor je hond kan geen kwaad. Advies is 1 a 2 eieren per 10 kg lichaamsgewicht, dus dat zou bij 35 kilo tot 7 eieren per week zijn (http://www.voerwijzer.com/eieren)
In geitenmelk zie ik geen kwaad, maar zelf zou ik het aanlengen met water, ook leuk voor het kostenplaatje. Hier vinden ze het met 3/4 water nog steeds verschrikkelijk lekker. Dagelijks honing - zo maar - zou ik zelf niet doen, met het oog op de suiker / het gebit.
top dankjewel! Dus gewoon iedere dag groente met ei.
Ik had ergens gelezen dat honing gezond is voor je hond, met name in de wintermaanden.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P6-U06 met Tapatalk
Door Parelridder
#3190979
Rauwe honing is (voor mensen boven de leeftijd van 1 jaar) op zich gezond, maar bestaat desondanks uit ruim 70% snelle suikers. Als er dus geen specifiek gezondheidsprobleem is om honing te geven, waarbij mogelijk ook juist die suikers van waarde zijn, zou ik vanwege het gebit zelf geen honing geven.
Hier krijgen ze een lepeltje als ze hoesten, ter verzachting, om te voorkomen dat het leidt tot keelontsteking. Voor een ziek of verzwakt dier of zogende teef vind ik het ook een mooie aanvulling, mede als energiegever.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3193501
Parelridder schreef:Dagelijks een eitje voor je hond kan geen kwaad. Advies is 1 a 2 eieren per 10 kg lichaamsgewicht, dus dat zou bij 35 kilo tot 7 eieren per week zijn (http://www.voerwijzer.com/eieren)
In geitenmelk zie ik geen kwaad, maar zelf zou ik het aanlengen met water, ook leuk voor het kostenplaatje. Hier vinden ze het met 3/4 water nog steeds verschrikkelijk lekker. Dagelijks honing - zo maar - zou ik zelf niet doen, met het oog op de suiker / het gebit.
Mijn ruwharige dwergteckeltje weegt 5.5 kg, dus dan is 1 rauw eitje per week genoeg?
Door Parelridder
#3193507
Lazy Garfield schreef:Mijn ruwharige dwergteckeltje weegt 5.5 kg, dus dan is 1 rauw eitje per week genoeg?
Voerwijzer.com schrijft in de link "Hoeveel eieren moet ik voeren? Ongeveer 1 of 2 eieren per 10 kilo lichaamsgewicht per week." Dus voor een hondje van 5,5 kilo is 1 ei per week idd een mooie portie, daarmee zit hij op ca. 2 eieren per 10 kilo ;)
Door src_esther
#3194629
Parelridder schreef: In geitenmelk zie ik geen kwaad, maar zelf zou ik het aanlengen met water, ook leuk voor het kostenplaatje. Hier vinden ze het met 3/4 water nog steeds verschrikkelijk lekker. Dagelijks honing - zo maar - zou ik zelf niet doen, met het oog op de suiker / het gebit.
Ik had begrepen dat melk beter niet aangelengd kan worden met water omdat het er voor kan zorgen dat hond of kat aan de dunne gaan.
Door Parelridder
#3194648
src_esther schreef:Ik had begrepen dat melk beter niet aangelengd kan worden met water omdat het er voor kan zorgen dat hond of kat aan de dunne gaan.
Ik denk dat dit andersom bedoeld wordt: van melk kan diarree ontstaan (en dus geen melk door het water). Geitenmelk wordt echter in de regel goed verdragen en in dit geval duidelijk, namelijk dagelijks 200 ml onverdund. Da's best veel (en kostbaar), terwijl ze al heel verguld zijn met het resultaat van slechts een scheutje in de waterfles :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door