Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#319067
Wie heeft er voor mij meer (praktijk) info over het gebruik van Epitard bij honden met epilepsie. Dan vooral om de bijwerkingen.

Vandaag ben ik met Max naar dr. van Nes in Utrecht geweest. Volgens hem komen de afwijkende leverwaarden van het gebruik van Epitard en maakte dat weinig uit en moeten we nu gewoon de dosis verhogen tot de aanvallen minderen. De enige opties om Max verder te onderzoeken zijn een leverbioptie of een MRI scan, maar zelfs daarbij is het nog de vraag of het wat oplevert, en er zit voor Max een risico aan (leverbloeding of de narcose) dus daar zien we eerst maar van af.
#319253
Goh, waarom ben ik daar nou helemaal niet verbaasd over! Dr. van Nes is niet zo'n voorstander van Epitard, want elke hond die erop staat, of die nou goed gaat of niet, moet met alle geweld van de Epitard af. Hij ziet liever een hond (bijvoorbeeld mijn hond) van 10kg op een dosis PB van 2x daags 400 mg, waardoor die tegen de muren oploopt.
Lieverd, ik heb je al gezegd dat je beter naar Lisette Overduin kan gaan! Dat blijft dus ook nog steeds mijn advies: haal een verwijskaart en maak een afspraak in Oisterwijk.

Voor wat betreft de bijwerkingen van Epitard: die zijn bijna identiek aan die van PB, alleen ze komen in mindere mate voor. Epitard is juist ontwikkeld omdat PB zoveel bijwerkingen heeft. Studies hebben dus ook aangetoond dat de bijwerkingen van Epitard veel minder heftig zijn dan van PB.

Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op vr 13 mei 2005, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#319286
Tja, ik had het inderdaad kunnen weten, maar ja, k had toch vertrouwen in m'n eigen da en die verwees me daarheen.
Dr v Nes wou trouwens niet dat ik stopte met de Epitard, maar juist de dosis verhoog. Volgens hem komen die afwijkende leverwaarde alleen door de medicatie en is dat niet erg ??? ???
Ik zal wel graag een keer naar die Lisette Overduin willen, maar dat is meer dan 250 km rijden vanaf hier ::)
Het liefste had ik eerst eens een keer telefonisch contact met haar om eens te informeren wat zij nog voor onderzoeken wou doen, want ik ben gister ook mn of meer voor nop naar Utrecht gereden en het kost weer 50 euro (benzine niet meegerekend) en uiteindelijk heb je er niks voor! Maar je kan helaas alleen een arts spreken wanneer je hond er al onder behandeling is. En als ik heen zal gaan is het ook nog maar de vraag of het iets oplevert. Max begint inmiddels wel een beetje simpel te worden van al dat gedokter :(
Moeilijk hoor, wat ik nou moet.

Wat betreft die bijwerkingen ben ik gewoon eens benieuwd of bij andere honden die epitard krijgen, ook de leverwaarden zo afwijken en hoe die honden verder zijn (levendig, of juist niet?)
#319320
Mijn hond heeft twee jaar op een vrij hoge dosis Epitard gestaan en daar heeft hij nooit hoge leverwaarden van gehad. Op de PB had hij dit wel, maar daarnaast werd hij ook helemaal gestoord van de PB. Daar ben ik dus mee gestopt.
Als je door blijft gaan met medicijnen die de leverwaarden verhogen, terwijl de leverwaarden al hoog zijn, kun je er donder op zeggen dat die lever over niet al te lange tijd naar z'n grootje is.

Ik zou voor de KBr gaan èn toch een bezoek aan Oisterwijk er aan wagen.

Gr.
Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door