Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3192961
Geen ervaring maar zoiets zou ik sowieso niet aan een puppy geven. Met gezonde rauwe verse voeding heb je dit in mijn ogen niet nodig.
Door Valerie
#3192969
Lizzy schreef:Geen ervaring maar zoiets zou ik sowieso niet aan een puppy geven. Met gezonde rauwe verse voeding heb je dit in mijn ogen niet nodig.
Dat dacht ik ook. Meerdere fokkers gaven dit mee ter ondersteuning en vandaar dat ik toch wat begon te twijfelen. Tenslotte worden het vrij grote honden :)
Door Valerie
#3193009
hannabelgje schreef:Tussen de 30 en 40 kilo neem ik aan. Het zijn Duitse Herders.
Onze reu weegt 42 kilo (gewoon, absoluut niet dik), Zena weegt normaal ong 31 kilo. Normaal gezien zullen de pups dus ook hun grootte wel halen :)
Door Lizzy
#3193029
Oh nou, dat valt dus nog best wel mee. Ik zie niet in waarom pups van deze rassen of deze volwassen honden van deze rassen dit soort middeltjes moeten hebben, tenzij ze genetisch behept zijn met het e.e.a.
Door Parelridder
#3193051
Valerie schreef:Heeft er iemand ervaringen met canicart van het merk Anicur? Zowel met de gewone als met de puppy variant?
Nope, maar ik heb de website even bezocht want had er zelfs nog nooit van gehoord. Ik begrijp dat het een glucosamine/chodroitine supplement is met tevens div. vitaminen die de spieren en pezen ondersteunen en een pre-biotica t.b.v. van darmflora. Doel: het voorkomen van problemen, het behoud van gezondheid. M.a.w. als het allemaal goed blijft gaan, dan komt het door dit supplement..
Ik geloof zelf niet dat als een gewricht in aanleg niet oké is, het middels welk supplement dan ook alsnog prima wordt. Ik denk dat reuze verstandige beweging gedurende het opgroeien, gewoon gezonde voeding en en dito gewicht dan veel meer bepalend zijn.
Het mee geven van zo'n supplement door fokkers zal m.i. vooral veroorzaakt worden door ongerustheid over het gezond uitgroeien. Je geeft de pup uit handen en als het mis gaat heb jij het gedaan.. Die zorg herken ik best, dus laat staan als je een ras of lijn hebt die gevoelig is gebleken voor gewrichtsproblemen als HD of ED, dan wil je er 'alles aan gedaan hebben', dat de hond over een jaar (of 2) nog net zo klachtenvrij is als toen 'ie in de armen van de nieuwe baas je deur uit ging. En wat belooft de producent?? "het behoud van gezonde gewrichten"!
Ik 'geloof' meer in verstandige fokkeuzes, goed bewegingsadvies (voldoende om tot sterke pezen, banden en spieren te komen, maar maat houdend in spel/capriolen) en een goede (portie) voeding.
Door Valerie
#3193539
Daar ben ik het zeker mee eens Parelridder! Heb tot hiertoe eigenlijk nog nooit iets aan de pups hier gegeven (Zena en Waiko zijn hier als pup gekomen). Maar aangezien er nu puppen weg gaan naar "vreemden", dacht ik misschien dat ter ondersteuning zoals primeval of canicart speciaal voor puppen goed kon zijn. Ik zeg natuurlijk wel heel duidelijk dat pups voldoende moeten rusten, enz enz maar het blijven jonge gezinnen met kleine kinderen :)
Door Parelridder
#3193624
Ik begrijp die ongerustheid n.a.v. het uitvliegen, heel goed zelfs ;) Maar het kan ook averechts werken, zo'n 'wondermiddel': ik geef een schepje bescherming, dus het kan wel.. Ik moet een beetje denken aan mijn gevoel toen ik nog Lepto vaccineerde. In die tijd was ik bijzonder gerust op waar mijn pups en honden zwommen, ze waren immers beschermd! Dat dit maar zeer ten dele het geval is met vaccinatie heb ik me nooit voldoende beseft.. Met de pup die ik dat vaccin níet liet geven heb ik veel beter mijn verstand gebruikt en ik men dat ze daardoor eigenlijk minder risico liep/loopt (los van het risico van vaccinatie-schade) dan wanneer ze dat wél was..
Ik denk dat pupkopers véél beter goed doordrongen kunnen zijn van hun eigen verantwoordelijkheid de opgroeiende hond voldoende maat te laten houden, te beschermen tegen excesses, om de kans te hebben gezond op te groeien en dus lang aktief met hen te blijven, dan een eigenaar de illusie te geven dat ze de hond middels een schepje van het een of ander beschermen tegen onverstandige belasting.
Beter bespreken wat ze wel en niet mogen toe staan qua aktie (maak concreet wanneer en hoe in te grijpen aan de hand van wat ze tijdens pup-bezoekjes zien). Net als het in e gaten houden van een gezond gewicht: ik heb de pupmensen de volwassen hond laten betasten: waar te voelen, hoe het voelt, taille zien, dat soort dingen. Oók de ervaren hondenmensen vonden dat heel prettig, om meer concreet en niet zo maar op basis van getalletjes dat straks in de gaten te kunnen houden.
Idem voor de vloer: laat en kleed leggen op een gladde vloer en laat zien hoe veel verschil dat maakt (en hoe de pups zelf de voorkeur geven aan en kleed boven glijden!)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door