Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3192680
Brutus is dus ziek geworden in onze vakantie. Mijn broertje is met hem bij de DA geweest, die gaf aan zware keelontsteking. Hij heeft hier voor een ab kuur gekregen.

Nu is mijn arme mannetje ontzettend benauwd en rusteloos. Ik ben al aan het zoeken geweest op google en voor zover ik kan vinden is een zware keelontsteking gelijk aan zware kennelhoest, waar ik me qua symptomen ook absoluut wel in kan vinden; kuchen, lijkt of hij slijm hoest, benauwd en rusteloos.
Hij drinkt ook erg veel op het moment, wat ik op zich niet raar vind als je keel rauw aanvoelt.
Ik heb hem vandaag al een tabletje carporal gegeven, zodat hij daar misschien wat minder pijn aan heeft. Hij krijgt ook af en toe wat honing.

Dat hij dit heeft vind ik niet raar, een aantal honden van onze club zijn naar de show in Zwolle geweest en hebben daar kennelhoest opgelopen. Waarschijnlijk zal hij het dan weer van een van hen hebben, aangezien hij inmiddels bijna 8 is kan ik me ook voorstellen dat het bij hem heftiger uitpakt dan bij de honden die nog jong zijn. Die waren allemaal net 1 jaar.

Ik snap dat de kuur afgemaakt moet worden, maar hij is nu halverwege en er lijkt echt geen verbetering in te zitten. Dus ik ga morgen bellen met de DA.
Is er ondertussen iets wat ik voor hem kan doen? Hij is zo benauwd, zo kortademig, ik krijgt het er zelf gewoon benauwd van.
Laatst gewijzigd door constance.blokzijl op do 04 feb 2016, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3192690
Ojee wat naar! Ik zou het ook niet weten wat je kunt doen om het wat voor hem te verlichten. Ik neem aan dat de da ook naar zijn hart geluisterd heeft en dat het is uitgesloten dat daar iets mee is? Als je het niet vertrouwt, zou ik niet tot morgen wachten, maar vandaag de da bellen.
Sterkte en beterschap voor je mannetje!
Door Parelridder
#3192696
Eens met Doranto. Kuchen, benauwdheid en lusteloos kan ook duiden op hartklachten, dus belangrijk te weten of dit goed is nagekeken. Zéker omdat je hond ook opvallend veel dorst heeft. Indien er sprake is van hartfalen, de pompkracht van het hart dus niet goed is, houden de nieren natrium en vocht vast. Al vóór er plastabletjes worden voorgeschreven is het dorstgevoel verstoord t.g.v. de ontregelde vochthuishouding. Mocht er sprke zijn van hartfalen, dan mag je hond níet naar harte lust drinken, want door de hoeveelheid vocht te minderen, wordt het hart minder belast..
Als je het er zelf benauwd krijgt van de mate waarin je maatje benauwd is, zou ik een da bezoek niet uitstellen tot morgen.
Maar ik zou als je kunt, eerst even temperaturen (bij de arts schiet die de lucht in tgv de onvermijdelijke stress, bovendien kun je die dan al vast telefonisch melden tijdens overleg). Normale temp. is tussen de 38 en 39. Vanaf 39 is verhoging/koorts, vanaf 40 serieuze koorts waarover ik ook sowieso zonder uitstel een arts bellen zou.
Beterschap!!!! :-*
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3192698
Dank voor jullie antwoord, hij drinkt veel, niet extreem veel, maar meer dan ik gewend ben, maar plast ook veel. Ik heb dus niet het idee dat hij vocht vast houd.

De koorts is een goede, ga ik checken. Hart weet ik echt niet of dat gecheckt is, mijn broertje heeft daar zelf niet op gelet. Die was al van slag dat hij ziek was, arme jongen.

En een bulldog maakt natuurlijk altijd al wat herrie met ademen, ik hoor hem nu gewoon duidelijk kortademig zijn, en ik vind dat heel vervelend dat hij zich oncomfortabel voelt.

Er speelt ook wat schuldgevoel mee, ik voelde me al een slechte honden mama toen ik hem vorige week naar mijn broertje bracht en hij al niet lekker was.
Door smulpaap
#3192701
Ik weet het niet hoor , maar als je er zelf al benauwd van wordt dan zou ik even tel. overleggen met de d.d.d.a
Hij is de jongste niet meer , en deze klachten kunnen al een aanslag op de hart/longfunctie zijn
Soms knappen ze ook al op als ze even aan de zuurstof zijn geweest
Door smulpaap
#3192776
Wat dat drinken betreft : Misschien doet hij dat wel instinctief . Ik kan me nl voorstellen dat het keelgebied absoluut niet fijn aanvoelt en misschien is het ook wel wat opgezwollen ?
Misschien krijgt hij wat verlichting als je hem aan een ijsje laat likken , dan neemt de ev zwelling ook af
En dat maakt het ademen ook weer wat gemakkelijker
Door smulpaap
#3192789
Hoe gaat het nu met Brutus ?

Wat ik trouwens bij Noa deed met het klimmen der jaren

Een paar keer in de week de kleur van de slijmvliezen bekijken
Of deze niet blauw /grauw werden
Blauw/grauw kan een aanwijzing zijn voor (te) zuurstofarm bloed
En de kleur van haar tong

Noa haar longfunctie ging gestaag achteruit toen ze ruim 11,5 jaar was ( constateerde de d.a bij onderzoek )

En ik controleerde een paar keer per week haar hartslag
In rust , na inspanning etc . Gewoon thuis zonder stress
Dat hield ik bij , ook voor de d.a
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3192790
Welke ab heb je?

Je kan meerdere keren per dag wat hining in lauw water geven, eventueel met Bloem extra forte. Als je het idee hebt dat er dik slijm zit kun je daar ook nog wat Fluimicil doorheen doen.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3192792
Een ijsje is een goed idee! Ik heb nog hondenijsjes in de vriezer van kwark en geitenkarnemelk.
De DA gaf aan dat het echt aan de dikke keel lag dat hij zo kortademig was/is. Waarschijnlijk zal de kuur verlengd worden, hij heeft tot woensdag en eigenlijk hadden we nu al weinig meer moeten merken. Ik heb wel het idee dat het iets beter is ten opzichte van zaterdag toen we thuis kwamen maar niet heel veel.

Hij heeft trouwens Doxoral 150 mee gekregen.

Slijmvliezen zien er echt pico bello mooi roze uit.

Honing gaf ik al een paar keer per dag op een theelepeltje maar door lauw water vind hij misschien ook wel lekker.

Ik heb ook echt het idee dat hij veel drinkt door dat zijn keel pijnlijk is, hij schraapt dan echt een paar keer en loopt daarna naar zijn waterbak. Nu heb ik carporal 50 Mg in huis voor hem voor als hij iets te enthousiast is geweest en last van zijn heupen heeft dus die heeft hij ook gekregen vanmorgen.

Hoeveel Fluimicil mag ik hem geven Angelique? Ik heb namelijk wel het idee dat er slijm zit inderdaad, hij klinkt af en toe als zo'n oud opaatje die hoest.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3192797
Ik geef wel eens het sapje en dan 2x 5 ml op een dag. Zoals de dosering voorschrijft (voor mensen) neemt een volwassene. In 1 x 15ml en kinderen 3x5ml per dag. Ze kunnen dan wel de eerste dag (en) wat meer gaan hoesten, maar dat is dan het slijm wat loslaat en opgehoest wordt.
Door smulpaap
#3192798
Ja , en een dikke(re) keel moet je nu net niet hebben bij een A.B
Ik weet niet of je gedacht hebt aan zijn eten ?
Dat zou ik om die reden dus ook even gemalen geven
Dan heeft de keel even volledige rust , en heb je kans dat het herstel ook vlotter gaat
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3192800
Doxoral is wel 1ste keus bij dit soort klachten, maar het kan natuurlijk nog best net niet de goede zijn. Kan ook dat de infectie dusdanig is dat een langere kuur nodig is. Ik zou niet zunig zijn met de carporal, die werkt tevens ontstekingremmend, dus als de hond er tegen kan zou ik daar de volle dosering van geven.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3192802
Toevallig heb ik nog kvv wat over is van Lola in de opvang. Dus die krijgt hij al vanaf zaterdag. Ik had zelf ook bedacht dat barfen even niet handig is. Tzt moet ik manlief maar eens overhalen voor een maalmachine

Dank voor de tips weer!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3192877
De ijsjes zijn een groot succes! Ik heb het idee dat de zwelling zo ook wel afneemt, zijn ademhaling is in elk geval niet meer zo hijgerig en kort. En het voornaamste vind ik, hij is niet meer zo rusteloos.

De bloem hadden ze niet hier dus ik heb van dr vogel meegenomen. Dus dat zit in zijn waterbak, meneer lust het nog niet zo. Maar die muts hier heeft de eerste bak zo opgelebberd met lauwe drank

Fluimicil lust meneer ook niet, heeft mevrouw ook opgelebberd.... Dus nog even een truukje bedenken dat hij het binnen krijgt. Denk dat ik het over zijn eten gooi.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door