Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192245
Hoi allemaal,

Mijn voorkeur ligt bij BARF, domweg omdat ik dan veel meer invloed heb op wat ik voer, MAAR we liepen tegen wat zaken aan met BARF, waardoor ik nu tijdelijk terug geschakeld ben naar KVV en daarmee zijn de problemen wel verholpen :???:

De problemen die ik ondervond bij BARF; steeds kieskeuriger, dus niet zoveel keuze meer, voornamelijk voor wat betreft het botwerk. Biologische kipkarkas vinden ze heerlijk, hazenrug ook nog wel, reeribjes ook, maar konijn is al een tijdje uit de gratie, eend soms wel, soms niet.
Veel en vaak gras eten....enorme graasdrang dus.
Regelmatig overgeven (gal en/of het gras, soms wat stukjes bot).
Soms darm geborrel.
Wisselende ontlasting.

Al met al vond ik dat niet zo'n positief effect en besloot ik om terug te schakelen naar KVV. En sindsdien zijn eigenlijk al die problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Eigenlijk alleen wanneer ik de variant met pens geef, lijken ze weer wat last te hebben.

Herkent iemand dit?? En waar zou het aan kunnen liggen? :???:
Door Lizzy
#3192309
Lefki&Amy schreef:Hoi allemaal,

Mijn voorkeur ligt bij BARF, domweg omdat ik dan veel meer invloed heb op wat ik voer, MAAR we liepen tegen wat zaken aan met BARF, waardoor ik nu tijdelijk terug geschakeld ben naar KVV en daarmee zijn de problemen wel verholpen :???:

De problemen die ik ondervond bij BARF; steeds kieskeuriger, dus niet zoveel keuze meer, voornamelijk voor wat betreft het botwerk. Biologische kipkarkas vinden ze heerlijk, hazenrug ook nog wel, reeribjes ook, maar konijn is al een tijdje uit de gratie, eend soms wel, soms niet.
En hoe streng ben je dan? Want die van mij willen ook nog wel eens trutten met bijv. konijnkarkas en zeggen "bleh mama, lust ik niet" maar als ik het dan de volgende dag weer in de bak kiep als vleesbot en ze dus en meer honger hebben en het een beetje belegen is geraakt dat karkas: dan eten ze het wel. En zijn ze de keer erop toch echt minder truttig.
Veel en vaak gras eten....enorme graasdrang dus.
Gras eten zonder kotsen? Dat is op zich niet abnormaal. Voer je wel groenten?
Regelmatig overgeven (gal en/of het gras, soms wat stukjes bot).
Dat is ook niet abnormaal. Ik weet niet hoe lang je BARF hebt gevoerd, maar het kan zo maar een tijdje duren voordat bot goed verteerd wordt. Soms doet een kuurtje probiotica wonderen! En wat ook goed helpt is je vleesbotten goed pletten met een hamer/vleeshamer.
Soms darm geborrel.
Wisselende ontlasting.
Wisselende ontlasting als in? Heeft je hond erge diarree? Diarree? Soms te hard? Kun je daar wat meer over vertellen?
Al met al vond ik dat niet zo'n positief effect en besloot ik om terug te schakelen naar KVV. En sindsdien zijn eigenlijk al die problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Eigenlijk alleen wanneer ik de variant met pens geef, lijken ze weer wat last te hebben.

Herkent iemand dit?? En waar zou het aan kunnen liggen? :???:
Misschien moet je wat experimenteren met wat je voert. Als de ontlasting niet consistent is, kun je eens proberen om elke dag vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, groenten in 1 maaltijd te geven en dan ook 1 keer per dag. Dikke kans dat het dan na een tijdje ineens een stuk beter gaat.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3192317
Ik heb hetzelfde met Xavi. Hij krijgt nu enkelvoudige rollen met een klein rolletje pens of met extra spiervlees en sommige dagen barf. Barf beperkt zicht hier nu tot (biologish) kipkarkas, eendkarkas, parelhoenkarkas, kipspiervlees en (biologisch)rundvlees.
Dit gaat nu heel goed dus dat blijft eerst mooi zo. Het is echt even zoeken wat wel en niet kan als je een hond hebt met gevoelige darmen.

Dingen als ribbetjes, kalkoennek (te harde botten voor hem) kotste hij ook regelmatig stukjes bot van uit. Halve penslappen valt ook niet goed bij hem, gemalen dan weer wel. Het is echt even zoeken!
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192324
Lizzy schreef:En hoe streng ben je dan? Want die van mij willen ook nog wel eens trutten met bijv. konijnkarkas en zeggen "bleh mama, lust ik niet" maar als ik het dan de volgende dag weer in de bak kiep als vleesbot en ze dus en meer honger hebben en het een beetje belegen is geraakt dat karkas: dan eten ze het wel. En zijn ze de keer erop toch echt minder truttig.

Ik kan het nog eens proberen, maar heb dat in het verleden ook wel eens gedaan en dan werd steevast weer de neus opgetrokken. Soms eet 1 van de 2 het dan wel, en dan gaat vervolgens degene die het wel eet op die ander zitten loeren, waardoor ze al helemaal niet meer zal gaan eten. Of ze gaat het alleen maar lopen verdedigen. Tja, dan haal ik het weg. Jammer dan. En uiteindelijk resulteerde dat in meer afval....ook een beetje zonde van de aanschaf dan.


Gras eten zonder kotsen? Dat is op zich niet abnormaal. Voer je wel groenten? Meestal zonder kotsen ja. En ja, ik voerde bij het BARFen groente. Nu niet meer en nu is het over. Dat vind ik zo vreemd.


Dat is ook niet abnormaal. Ik weet niet hoe lang je BARF hebt gevoerd, maar het kan zo maar een tijdje duren voordat bot goed verteerd wordt. Soms doet een kuurtje probiotica wonderen! En wat ook goed helpt is je vleesbotten goed pletten met een hamer/vleeshamer.
Ze hebben BARF gehad vanaf het begin....gecombineerd met KVV. Toen een tijd alleen nog BARF en nu sinds een maand of 3 alleen KVV, omdat ik het gedoe een beetje zat was, en ook wel benieuwd hoe het op KVV dan zou gaan.


Wisselende ontlasting als in? Heeft je hond erge diarree? Diarree? Soms te hard? Kun je daar wat meer over vertellen?
Nee, geen erge diarree, maar bv de eerste keer poepen was redelijk goed, soms eindigend op wat dunne drap. En/of ze bleef een paar minuten bezig met ontlasten....En als ze dan nog een keer poepten tijdens diezelfde wandeling, was het dunner....niet zo als het hoort, in ieder geval. Nu is het constant goed eigenlijk. Niet te hard, niet te zacht. En ook gewoon; zitten, poepen, klaar :D


Misschien moet je wat experimenteren met wat je voert. Als de ontlasting niet consistent is, kun je eens proberen om elke dag vleesbot, spiervlees, orgaanvlees, groenten in 1 maaltijd te geven en dan ook 1 keer per dag. Dikke kans dat het dan na een tijdje ineens een stuk beter gaat.
Ik gaf ze alles op een dag, alleen dan wel 2 keer per dag (ook omdat ik een galspuger erbij heb ::) ) Meestal s morgens de grotere maaltijd, bot, pens, orgaan, spiervlees, beetje groente...en dan s avonds nog een klein happie (restant spiervlees, groente, eitje).
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192325
Mijati schreef:Ik weet niet of je de mogelijkheid ziet zitten om zelf te malen, dan heb je invloed op wat er in zit, maar kan hij minder kieskeurig eten
Zodra ik weet wat ik daarvoor nodig heb om ook echt met gemak te kunnen bereiden...
Hoewel ik het ook wel fijn vind dat ze knagen...voor de bezigheid, de voldoening, de tanden...dus dat zou een reden zijn om ze toch te laten BARFen.
(heb in het verleden al eens zo'n handmolen gekocht...dat vond ik echt drama! Veel te zwaar en steeds liep dat ding vast op allerlei draden in de wartel ::) :P ))
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192328
Ow ja, er is nog een andere goede reden om te willen BARFen!
Eén van mijn honden krijgt soort slokdarmspasme aanvallen (of oprispend maagzuur misschien) indien ze compacte massa inneemt, in combinatie met de snelheid van innemen...ze schrokt nogal. KVV voer ik haar nu met een lepel, hapje voor hapje, en dat gaat wel goed.
Maar op BARF had ze dit niet.
Om die reden alleen al zou ik liever BARF voeren, maar ja, alle andere bezwaren die ik tegen kwam deden mij besluiten om toch maar eens een tijdje op KVV te proberen.
Door smulpaap
#3192349
Heb je al eens geprobeerd om de honden gescheiden van elkaar te voeren ?
Misschien is er onderling teveel spanning ?
En dat kan misschien ook leiden tot stress , slechter of niet (meer) eten
En een teveel aan stress kan mogelijk weer leiden tot spanning in het maag/darmkanaal

Ik heb er hier 4 op BARF gehad , ze aten allemaal buiten op hun eigen vaste plek
Was er eentje klaar , dan naar binnen .
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#3192847
smulpaap schreef:Heb je al eens geprobeerd om de honden gescheiden van elkaar te voeren ?
Misschien is er onderling teveel spanning ?
En dat kan misschien ook leiden tot stress , slechter of niet (meer) eten
En een teveel aan stress kan mogelijk weer leiden tot spanning in het maag/darmkanaal

Ik heb er hier 4 op BARF gehad , ze aten allemaal buiten op hun eigen vaste plek
Was er eentje klaar , dan naar binnen .
Ze eten al beide op een eigen plek, met ruime afstand er tussen en weten dat ze niet naar elkaars plaats mogen tenzij ik het aangeef.
Dan zou ik er eentje in de gang moeten doen, maar ik denk dat hen dat meer spanning oplevert dan in de kamer te eten allebei... :???:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door