Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BrabantS
#3191487
Hallo allemaal,

Ik ben Stephanie en ik kom (zoals mijn forumnaam al doet vermoeden ;D ) uit Brabant. Hier woon ik met mijn man, 2 teckels Morris van 9 en Duuk van 5, en 1 konijn.
Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik al jaaaarenlang allerlei kennis op dit forum opdoe mbt het zo goed mogelijk verzorgen van mijn twee prinsjes (de teckels, niet mijn man :P ), maar nooit actief ben geweest als forummer.
Als kind thuis altijd honden gehad, maar gewoon volgens de oude stempel; brokken en jaarlijks de hele cocktail erin. Toen ik mijn oudste teckel kreeg besloot ik dit anders te gaan doen. Beide teckels krijgen hun levenlang al vers vlees, de oudste heeft zelfs een tijd op barf gestaan. Ik dacht hier goed mee bezig te zijn (en dat is ook wel zo), maar heb me de laatste jaren mede door dit forum beseft dat ik qua enten wellicht ook nog een stap te maken heb. Ik heb eens op een rij gezet wat beide heren in hun leven aan vaccins hebben gehad, en ik kreeg daar met name bij de oudste toch wel een licht paniekerig gevoel van. Bij de jongste was ik al iets 'wijzer' dus daar is het leed nog te overzien, maar Morris..

Afgelopen jaar heb ik geen Lepto laten zetten, en kennelhoest heb ik besloten sowieso nooit meer te geven.
Nu zouden aankomende zomer beide heren volgens het '3 jaren schema' de cocktail weer moeten krijgen. Ik ben hier echter huiverig voor. Niet alleen vanwege alle info die ik hier- en verder op het www heb gelezen over de zin- en vooral onzin van vaccinaties, maar temeer omdat Morris bij de vorige cocktail in 2013, dezelfde avond een nekhernia heeft gekregen. Volgens de arts compleet toevallig, en misschien is dat ook wel zo, maar ik vond toen al het toeval iets te groot, en kan me niet lospeuteren van het idee dat de enting hier een rol in heeft gespeeld. Misschien een complete onzingedachte van mij, maar misschien ook niet..

Nu neig ik enorm naar de volgende 'acties':
- Morris van 9 krijgt geen entingen meer, mits strikt noodzakelijk (rabies voor buitenland bijv)
- Duuk van 5 laten titeren, als dat uberhaupt al nodig zou zijn? En dan mogelijk ook niet meer enten
- Beide geen Lepto meer. Duuk zwemt wel veel, en Morris is een varken wat modderpoeltjes e.d. betreft. Maar de risico's van zo'n enting vind ik nauwelijks opwegen tegen het risico om Weil te krijgen

Is het bovenste te kort door de bocht gedacht van mij, of zijn er mensen die zich hier goed in kunnen vinden? Ik voel me toch nog een leek, en ben er wat onzeker over.. Vandaar dat ik graag bij jullie wat meningen wil polsen. Dus ik verwacht geen beslissing (want die moet ik zelf nemen, dat weet ik), maar hoe denken jullie erover en waarom?


Daarnaast zit ik ook met het volgende. In september gaan wij op vakantie naar Denemarken. De rabiës enting is verplicht. Nu staat er in hun boekje handgeschreven door de dierenarts dat deze geldig is tot 07-08-2016. Op de sticker van Nobivac staat echter een houdbaarheidsdatum van 07-01-2017. Heeft iemand toevallig enig idee of ik qua gezondheidsrisico gewoon de datum van Nobivac, of van de DA kan aanhouden, en wat er bij een eventuele controle aangehouden zou worden? Indien het die 2017 is, zou ik namelijk willen wachten met de rabiës, omdat we volgend jaar (2017) zeer waarschijnlijk toch niet met de honden buiten NL gaan.


Voor de volledigheid wil ik hier graag delen hoe de twee mannen geënt zijn in hun leven. Nogmaals, ik ben vooral bij Mor niet trots op deze lijst, en vind het jammer dat ik destijds niet wat wijzer was. Ook heb ik me een paar keer laten 'overrulen' door een dierenarts. Maar helaas is dit niet terug te draaien:


M Geboren DEC2006
FEB 2007 Nobivac DHPPI Nobivac LEPTO
FEB 2007 Pneumodog Bb/Pl2 Vanguard CPV-Lepto
MRT 2007 Pneumodog Bb/Pl2 Vanguard DA2Pi Nobivac Rabies
FEB 2008 Pneumodog Bb/Pl2 Eurican DA2PvPl2
MEI 2009 Nobivac DHPPi Nobivac Lepto Nobivac KC
APR 2010 Nobivc DHP Nobivac LEPTO Nobivac KC Nobivac Rabies
MEI 2011 Vanguard Lepto Nobivac Pi
JUN 2012 Vanguard Lepto Pfizer Bronchi Shield
AUG 2013 Eurican DHPPi-L Nobivac Rabies
AUG 2014 Eurican P Eurican L


D Geboren JUL2010
SEP 2010 Nobivac Puppy DP
OKT 2010 Nobivac Parvo-C Nobivac Lepto Nobivac KC
OKT 2010 Nobivac DHP Nobivac Lepto
JUL 2011 Vanguard Lepto
JUL 2012 Vanguard Lepto Pfizer Bronchi Shield
AUG 2013 Eurican DHPPi-L Nobivac Rabies
AUG 2014 Eurican P Eurican L



Sorry, het is een lang verhaal geworden zie ik..
Enorm bedankt alvast voor de reacties!

Groetjes
Stephanie
Door tt-tjes
#3191495
Ook vanuit Brabant, welkom hier.

De datum op de sticker is de houdbaarheidsdatum. Geldig is de datum die jouw DA in het boekje zet. Maar de Nobivac Rabies heeft in principe een geldigheid van 3 jaar, en die datum moet hij vermelden, maar dat heeft ie gedaan aan de datums te zien.
Verder zou ik ze allebei laten titeren. De oudste zal waarschijnlijk nooit meer geent hoeven te worden en de jongste ook niet.
Door Lizzy
#3191501
BrabantS schreef:Hallo allemaal,

Ik ben Stephanie en ik kom (zoals mijn forumnaam al doet vermoeden ;D ) uit Brabant. Hier woon ik met mijn man, 2 teckels Morris van 9 en Duuk van 5, en 1 konijn.
Met schaamrood op de kaken moet ik toegeven dat ik al jaaaarenlang allerlei kennis op dit forum opdoe mbt het zo goed mogelijk verzorgen van mijn twee prinsjes (de teckels, niet mijn man :P ), maar nooit actief ben geweest als forummer.
Als kind thuis altijd honden gehad, maar gewoon volgens de oude stempel; brokken en jaarlijks de hele cocktail erin. Toen ik mijn oudste teckel kreeg besloot ik dit anders te gaan doen. Beide teckels krijgen hun levenlang al vers vlees, de oudste heeft zelfs een tijd op barf gestaan. Ik dacht hier goed mee bezig te zijn (en dat is ook wel zo), maar heb me de laatste jaren mede door dit forum beseft dat ik qua enten wellicht ook nog een stap te maken heb. Ik heb eens op een rij gezet wat beide heren in hun leven aan vaccins hebben gehad, en ik kreeg daar met name bij de oudste toch wel een licht paniekerig gevoel van. Bij de jongste was ik al iets 'wijzer' dus daar is het leed nog te overzien, maar Morris..

Afgelopen jaar heb ik geen Lepto laten zetten, en kennelhoest heb ik besloten sowieso nooit meer te geven.
Nu zouden aankomende zomer beide heren volgens het '3 jaren schema' de cocktail weer moeten krijgen. Ik ben hier echter huiverig voor. Niet alleen vanwege alle info die ik hier- en verder op het www heb gelezen over de zin- en vooral onzin van vaccinaties, maar temeer omdat Morris bij de vorige cocktail in 2013, dezelfde avond een nekhernia heeft gekregen. Volgens de arts compleet toevallig, en misschien is dat ook wel zo, maar ik vond toen al het toeval iets te groot, en kan me niet lospeuteren van het idee dat de enting hier een rol in heeft gespeeld. Misschien een complete onzingedachte van mij, maar misschien ook niet..

Nu neig ik enorm naar de volgende 'acties':
- Morris van 9 krijgt geen entingen meer, mits strikt noodzakelijk (rabies voor buitenland bijv)
- Duuk van 5 laten titeren, als dat uberhaupt al nodig zou zijn? En dan mogelijk ook niet meer enten
- Beide geen Lepto meer. Duuk zwemt wel veel, en Morris is een varken wat modderpoeltjes e.d. betreft. Maar de risico's van zo'n enting vind ik nauwelijks opwegen tegen het risico om Weil te krijgen

Is het bovenste te kort door de bocht gedacht van mij, of zijn er mensen die zich hier goed in kunnen vinden? Ik voel me toch nog een leek, en ben er wat onzeker over.. Vandaar dat ik graag bij jullie wat meningen wil polsen. Dus ik verwacht geen beslissing (want die moet ik zelf nemen, dat weet ik), maar hoe denken jullie erover en waarom?
Nou ja, ik vind het niet kort door de bocht en ik kan me er prima in vinden, maar ja, ik ben misschien niet de beste raadgever. Ik titer mijn pups, vaccineer ze, titer nog een keer om te kijken of de enting aangeslagen is en als ie aangeslagen is: vaccineer ik niet meer. Dus ik realiseer me dat ik wel het andere uiterste ben zeg maar. Ik titer dus ook niet meer, voor de duidelijkheid.
Daarnaast zit ik ook met het volgende. In september gaan wij op vakantie naar Denemarken. De rabiës enting is verplicht. Nu staat er in hun boekje handgeschreven door de dierenarts dat deze geldig is tot 07-08-2016. Op de sticker van Nobivac staat echter een houdbaarheidsdatum van 07-01-2017. Heeft iemand toevallig enig idee of ik qua gezondheidsrisico gewoon de datum van Nobivac, of van de DA kan aanhouden, en wat er bij een eventuele controle aangehouden zou worden? Indien het die 2017 is, zou ik namelijk willen wachten met de rabiës, omdat we volgend jaar (2017) zeer waarschijnlijk toch niet met de honden buiten NL gaan.
Dit zijn 2 verschillende dingen. De houdbaarheidsdatum is de datum tot wanneer de enting ingespoten mag worden. De dierenarts spuit de enting in, de hond gaat antistoffen aanmaken en de enting geeft (tenminste) 3 jaar bescherming en is daarom 3 jaar geldig. Als jij op vakantie gaat in september, dan is je enting dus niet meer geldig.
Voor de volledigheid wil ik hier graag delen hoe de twee mannen geënt zijn in hun leven. Nogmaals, ik ben vooral bij Mor niet trots op deze lijst, en vind het jammer dat ik destijds niet wat wijzer was. Ook heb ik me een paar keer laten 'overrulen' door een dierenarts. Maar helaas is dit niet terug te draaien:

M Geboren DEC2006
FEB 2007 Nobivac DHPPI Nobivac LEPTO
FEB 2007 Pneumodog Bb/Pl2 Vanguard CPV-Lepto
MRT 2007 Pneumodog Bb/Pl2 Vanguard DA2Pi Nobivac Rabies
FEB 2008 Pneumodog Bb/Pl2 Eurican DA2PvPl2
MEI 2009 Nobivac DHPPi Nobivac Lepto Nobivac KC
APR 2010 Nobivc DHP Nobivac LEPTO Nobivac KC Nobivac Rabies
MEI 2011 Vanguard Lepto Nobivac Pi
JUN 2012 Vanguard Lepto Pfizer Bronchi Shield
AUG 2013 Eurican DHPPi-L Nobivac Rabies
AUG 2014 Eurican P Eurican L
Nee natuurlijk word je daar achteraf niet blij van. Maar weet je wat? Het is gebeurd. Ze zitten er in. Je kunt ze er niet meer uithalen. Je hond is 9 jaar. Je hond is gezond. Ik geef je een advies en je hoeft er natuurlijk niks mee te doen: laat het los. Het is gebeurd. Wij hebben vroeger bijna allemaal zo gevaccineerd.
D Geboren JUL2010
SEP 2010 Nobivac Puppy DP
OKT 2010 Nobivac Parvo-C Nobivac Lepto Nobivac KC
OKT 2010 Nobivac DHP Nobivac Lepto
JUL 2011 Vanguard Lepto
JUL 2012 Vanguard Lepto Pfizer Bronchi Shield
AUG 2013 Eurican DHPPi-L Nobivac Rabies
AUG 2014 Eurican P Eurican L



Sorry, het is een lang verhaal geworden zie ik..
Enorm bedankt alvast voor de reacties!

Groetjes
Stephanie
Ook best een 'fraaie' lijst natuurlijk. Sec gezien zou je natuurlijk dit jaar weer DHP moeten vaccineren. En rabies. Je kunt ook voor een tussenweg kiezen en voor DHP titeren. Als de antistoffen nog hoog genoeg zijn, hoef je niet te vaccineren. Ja, en dan is het maar net wat je wilt. Je kunt iedere zoveel jaar blijven titeren. Of je kunt nu zeggen "ik geloof het wel, hij is 5 keer tegen Parvo gevaccineerd en 3 keer tegen hondenziekte, ik vind het wel mooi". Ja, het is maar net in hoeverre welke theorie je aan hangt :) . Het punt is wel een beetje dat andere mensen je niet kunnen zeggen wat je moet doen of moet laten want jij moet zelf de consequenties dragen van de beslissing die je neemt (welke dat dan ook is).
Door BrabantS
#3191515
Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!
Die rabies datum..jeetje voel me wel oliedom nu haha, maar ben blij dat ik het heb gevraagd. Die moeten we dus sowieso gaan zetten voor de vakantie.

De jongste zullen we sowieso laten titeren. De oudste denk ik nog even over, maar ik neig ook naar voor de zekerheid titeren.

Bedankt!
Door Lizzy
#3191523
BrabantS schreef:Hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties!
Die rabies datum..jeetje voel me wel oliedom nu haha, maar ben blij dat ik het heb gevraagd. Die moeten we dus sowieso gaan zetten voor de vakantie.

De jongste zullen we sowieso laten titeren. De oudste denk ik nog even over, maar ik neig ook naar voor de zekerheid titeren.

Bedankt!
Da's toch niet dom?!!

Oh, welkom op Barfplaats trouwens! Als je laat titeren horen we graag hoe de uitslag was :)

Succes met het nemen van de beslissingen. Oh trouwens, als je oudste nu nog niet geïmmuniseerd is, raakt ie het ook nooit meer. De vraag is dus of het daarom zinvol is om hem te titeren................
Door Parelridder
#3191585
Probeer voor je laat titeren te bedenken wat je norm is. Wil je dat alle titers nog 'beschermd' aan geven? Wil je al vaccineren als er een titer is die nog niet voldoende gedaald is (en dus niet zal stijgen tgv vaccinatie..)?
Ik ben ontzettend fijn geholpen door Tannetje n.a.v. de titerbepaling. De 'score' is voor mij niets waard zonder goede begeleiding bij de keuze die je aan de hand daarvan in jouw geval maken wilt. En dat laatste ontbreekt nogal eens.. En daar sta je dan met je stripje en het standaard advies dat als er eentje niet helemaal optimaal is, je dús een cocktail moet laten zetten. Zonder aandacht voor: Welke ziekte is nog werkelijk een risico (even los van de vraag of daarvan nog sprake is bij een hond die al herhaaldelijk gevaccineerd is)? Hoe is het gedrag/leven van jouw hond en zijn dus de risico's? Hoe ver laat je de titers dalen voor je een nieuwe vaccinatie laat zetten, m.a.w. wanneer kan die wat doen?
Als je kans hebt, zou ik daarom voor een titerbepaling Tannetje bezoeken.
Door Lizzy
#3191591
Parelridder schreef:Probeer voor je laat titeren te bedenken wat je norm is. Wil je dat alle titers nog 'beschermd' aan geven? Wil je al vaccineren als er een titer is die nog niet voldoende gedaald is (en dus niet zal stijgen tgv vaccinatie..)?
Ik ben ontzettend fijn geholpen door Tannetje n.a.v. de titerbepaling. De 'score' is voor mij niets waard zonder goede begeleiding bij de keuze die je aan de hand daarvan in jouw geval maken wilt. En dat laatste ontbreekt nogal eens.. En daar sta je dan met je stripje en het standaard advies dat als er eentje niet helemaal optimaal is, je dús een cocktail moet laten zetten. Zonder aandacht voor: Welke ziekte is nog werkelijk een risico (even los van de vraag of daarvan nog sprake is bij een hond die al herhaaldelijk gevaccineerd is)? Hoe is het gedrag/leven van jouw hond en zijn dus de risico's? Hoe ver laat je de titers dalen voor je een nieuwe vaccinatie laat zetten, m.a.w. wanneer kan die wat doen?
Als je kans hebt, zou ik daarom voor een titerbepaling Tannetje bezoeken.
En hier ben ik het nou eens he-le-maal mee eens. De uitslag van de titer bepaling moet goed geïnterpreteerd worden. En er moet gekeken worden naar het hele plaatje. Een titeruitslag bij een hond van 5 is bijv. al iets heel anders als bij een hond van 9 (de ik dus echt nooit meer liet titeren maar goed). En om dit goed te interpreteren heb je gewoon een dierenarts nodig die echt goed op de hoogte is van titeren. En Tannetje is er daar zeer zeker 1 van (of eigenlijk, ze is 1 van de weinige). En ik ken er maar al teveel die je inderdaad met het standaard adviesje naar huis sturen/stompzinnig interpreteren. Helaas.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3191696
Welkom op Barfplaats :)

Voor de Rabiësvaccinatie heb je misschien wat aan dit lijstje;
Lizzy schreef:Komt tie:

1)Geef je hond 1 uur voor de enting een hoge dosis omega 3 vetzuren in de vorm van een goede visolie.
2)Geef je hond kurkuma (die tip had ik al gegeven) voor en na de enting tot 3 weken na de enting.
3)Geef je hond Quercetin voor en na de enting (tot 3 weken na de enting).
4)Direct voor de enting: geef je hond een calcium supplement. Deze moet direct opgenomen kunnen worden door de slijmvliezen in de mond. Dus, 1 goed supplement (calcium citraat). Tablet fijn maken met vijzel, meenemen en direct voor de enting het calciumpoeder bij je hond naar binnen kiepen (bek daarna sluiten anders blaast hij het poeder naar buiten).
5)Vitamine C, 1000 mg per dag (meestal zit er in Quercetin ook al vitamine C, dus dat moet je er dan vanaf trekken). Hier kan je hond van aan de diarree gaan, dus ik zou voor de enting al beginnen met een lagere dosis en langzaam opbouwen tot 1000 mg per dag (gewoon tablet kapot knippen in stukjes).
6)Geef je hond tot een paar weken na de enting geen zeevis. Daar zit kwik in en dat zit ook al in de enting.
7)Geef absoluut geen plantaardige olieen (teveel omega 6).
8)Maak een groentenmix voor 2 weken waar je veel biologische peterselie en selderij (de blaadjes) doorheen kiept.
Uit dit topic;
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 0&t=125170

Zelf heb ik Pummeke nog voor en na de rabiësvaccinatie ontgift met groene leem en heb ik de vaccinatie ontstoord
En ik weet natuurlijk niet hoe ze zonder deze maatregelen gereageerd zou hebben op de enting, maar ze heeft met deze maatregelen iig geen last gehad van bijwerkingen
Door BrabantS
#3192226
Bedankt voor alle reacties! Heel erg fijn ook die tips mbt de rabies enting!! Die ga ik zeker opvolgen :) .

Ik heb het met mijn man nog eens goed gehad over het titeren van Morris ja dan nee. Enerzijds hebben we zoiets, wat Lizzy ook al zegt, als die hond nu nog niet beschermd is.. Maar mijn gemoedsrust speelt me parten :-[ . Twijfel blijft hier dus, en ik ga me nog wat verder verdiepen in deze materie, zodat we een keuze kunnen maken waar we zelf helemaal achter staan. (Duuk gebeurt sowieso).
Bij een kliniek hier in de buurt kun je een vaccicheck laten doen. Hier vroeg ik me inderdaad al wel bij af of ik wel een goed onderbouwd advies krijg, of dat het gewoon het standaard 'dit is de uitslag dus dit en dit moet gebeuren' wordt. Ik lees inderdaad veel over Tannetje, en zou het liefste bij haar terecht komen, zodat ik daar een geode begeleiding in krijg. Kan ik bij de oase gewoon een afspraak maken, of moet je dan tot een inner cirle behoren ;) ?

Wat de weil betreft ga ik me nog wat verder verdiepen in de risico's van enting en ziekte..pff..blijf dat toch een lasting dingetje vinden!

Nogmaals bedankt allemaal!

Groetjes Stéphanie
Door Parelridder
#3192243
Nee joh, je kunt gewoon en afspraak bij De Oase maken! :) En je zou dan even vooraf kunnen raad vragen voor wat betreft het al dan niet titeren van je oudste. Tannetje kan je daar vast heel goed onderbouwd over adviseren, dan wel een vraag geven waarmee je aan de slag kunt. Ze begeleid echt goed hierin!
Door BrabantS
#3234442
Hallo allemaal,

Een tijd terug heb ik bovenstaand verhaal geopend. Inmiddels is het zomer geworden (althans, soort van haha), en was het tijd voor de titer van beide teckels. Ik had beloofd wat te laten weten nadien, dus bij dezen :-).
Omdat Tannetje geen nieuwe patiënten meer aan bleek te nemen, ben ik op zoek gegaan naar een ander adresje, en bij Silverlinde in Breda uitgekomen. Hier zijn we vandaag geweest, en ik heb geen spijt van deze keuze. We zijn geweldig geholpen, en wat een verademing om je een keer niet te hoeven verantwoorden voor bepaalde keuzes (vers voeren, niet ontwormen, geen weil enten, etc).

Ik heb uiteindelijk toch beide heren laten titeren. De oudste vond ik zelf, en vond ook de arts, niet perse nodig, maar we hebben dit toch gedaan puur en alleen voor de gemoedsrust (van met name mijn man haha), en omdat ik het ook interessant vond om de verschillen te kunnen zien tussen beide heren.
De oudste had allemaal mooie donkere stipjes, duidelijk meer dan genoeg antistoffen aanwezig, en hoeft officieel pas over een jaar of 4-5 nog een keer. Officieel, want tegen die tijd is hij (bijna) 15, dus de conclusie is dat hij nu gewoon klaar is met enten en titeren.
De jongste had ook mooie zichtbare stipjes. Hepatitis was net aan, maar vanwege de zeer waarschijnlijk aanwezige geheugencellen, is deze 'goedgekeurd'. Met hem hoef ik de komende 3 jaar niet meer terug te komen.

De rabies entingen zijn ook gezet. Ik heb veel gehad aan de geplaatste lijst met ondersteuningen, nogmaals dank daarvoor. Bij Silverlinde ontstoren ze de enting ook, en ik heb tabletjes mee gehad voor de komende twee weken om extra te ontstoren (met name omdat de oudste in het verleden slecht op entingen heeft gereageerd).

Vooralsnog voelen beide heren zich prima, en het vrouwtje is opgelucht ;-).

Nogmaals dank allemaal voor de reacties en hulp, erg fijn!!

Groetjes
Stephanie
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door