Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3191552
Goed, niet zoals de hond aan de barf, dat zou raar zijn, maar hoe voeden konijneigenaren hun konijnen hier? De poep is hier aan de ventilator, er komen twee jonge konijnen....In de winkel kreeg ik advies gericht op kant en klaar en tja....aangezien ik dat voor mijn hond niet akkoord vind, is het dan wel goed voor de konijnen?
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3191558
Mijn Nijn is suiker verslaafd :biggrin2: ze eet al 12 jaar suiker en kleurstoffen!
Ze vindt de ontwikkeling van suikervrije snacks voor konijnen zeer zorgelijk!
Ze wordt ook elk jaar geënt.
Ik zeg altijd maar: ik ben van de extremen :biggrin2:
Door jasmijn
#3191576
Hoofd voer moet hooi zijn bij een konijn, daar moet altijd veel van aanwezig zijn.
Daarna komen dingen zo als groenten, gras, onkruid, kruiden en taken van struiken en bomen.
Pas als laasten kan er brokjes gevoerd worden, maar dat hoeft niet eens nodig te zijn.

Wat ik ook zie is konijnen eigenaren voor al in de US die gekiemd graan voeren en daarbij zwarten zonnenbloempitjes, dus naast het hooi.
Dezen konijnen schijnen daar het ook goed op te doen, en krijgen dus helemaal geen brok.

Het klinkt een beetje raar maar als je gaat zoeken op wat er gevoerd word aan vlees of wol konijnen dan kom je vaak net anderen dingen tegen dat het simpelen brok en hooi wat de dieren winkels aan bevelen.

Wat je wel moet bedenken is dat groen voer rustig op gebouwd moet worden omdat sommigen konijnen er slecht op kunnen reageren, echter is het net zo als bij barf vaak veel beter voor het dier dan brok.

voor een lijst van wat je kan voeren kan je het besten op een van de konijnen forums zijn, daar staat heel duidelijk wat wel en wat niet.

Als je voor konijnen gaat zou ik je trouwens aanraden om een koppel uit een opvang te halen, dieren winkels hebben werkelijk geen verstand van hun dieren en halen vaak hun jongen konijnen bij broodfokkers vandaan.
En geloof me er zitten ook vaak helen leuken lieven jongen konijnen in de opvang waar zeker van is welk geslacht ze zijn en vaak zijn de dieren als gecastreerd dus dan heb je geen gedoe mee.
Het besten kan je namelijk een ram en een voedster als kopel hebben dan heb je de minsten kans op gevechten, en dan is daar van het besten als ze allen bij gecastreerd zijn zo dat ze geen hormonen gedoe hebben.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#3191582
hier krijgen ze als hoofdvoer hooi, en die 2 vreten een ruim een pak hooi per week!
Tussendoor krijgen ze van alles...het zijn net 2 kliko s hier ;D
brokjes krijgen ze ook wel maar niet zo veel..
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3191595
De nijnen zijn hier allen overleden aan VHD, maar ze kregen hooi en 2x per dag een volle bak groenten ('s ochtends 5 soorten, 's avonds 5 andere soorten). En een minibeetje brokjes (Science selective) - het geadviseerde waxinelichtje per konijn per dag. En ja, ik heb een extra koelkast, alleen voor de konijnen.... (net als al die extra vriezers voor de honden - heel normaal dus).
Door Syrae
#3191596
hooi ging er hier totaal niet in maar ze staan in een ren op het grasveld.

Verder hield ik dingen van bunny bunch aan (forum over nijntjes) kwam neer op 50 tot 100 gram groenten per kilo konijn per dag (hier wortel, witlof, komkommer en alle restjes die ze mogen zoals selderij en andijvie en sla enzo) en dan daarbij een goeie brok en niet die muesli bende met maïs en granen gedroogde erwtenvlokken. Ik voerde hope farms super trio en dan de 15 kilo zak want dat was goed betaalbaar.

Denk er ook even om dat ze voldoende ruimte hebben (minimaal 1m2 per konijntje) en daarnaast nog los kunnen hupsen? En vaak kan je om de hoek gratis konijnen ophalen via mp, vaak al gecastreerd e.d.

Laat je ook geen 2 vrouwtjes aansmeren als koppel, dat gaat uiteindelijk toch vaak mis. Je wil een gecastreerd mannetje en een vrouwtje bij elkaar, dat geeft de grootste slagingskans voor een gelukkige konijnenliefde

Entingen deden we in de stad niet aan, we liepen toen ook niet vaak in de natuur. Hier zit ik er ernstig over te dummen wat we met onze weduwnaar gaan doen qua entingen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Syrae op wo 27 jan 2016, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#3191619
Hier als basis hooi en science selective brokjes. Iedere dag wel winterpeen nu, fruit, groenten, kruiden (gek op munt!!!) enz erbij, afhankelijk van het seizoen. Koolzaad is ook zoiets wat ze geweldig vinden, maar ja dat is maar een bepaalde tijd in t jaar. Ze krijgen hier nu ook geen gras.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3191655
ik heb 3 franse hangoren,2 vrouwtjes 1 mannetje,hopelijk binnenkort nestje,maar bij mij krijgen ze s'morgens groente,(wortel,stukje appel,andijvie of lof en zomers peterselie) daarnaast krijgen ze 2 x per dag 25 gr brokjes per kilo lichaamsgewicht (aanbevolen door de fokker) s'middags 3 oud bruin brood,en uiteraard onbeperkt hooi van zeer goede kwaliteit onbemest land. Ze hebben een giga grote ren van zeker 10 meter lang en 5 breed,en 3 hokken.
Je kan ook is kijken bij de site konijntje in je tuin heel leerzaam
oja en constant verse wilgentakken of berk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3191664
Hooi en gras in de eerste plaats, dan groenten (hier krijgen ze ongeveer 250gr per konijn, maar iets minder kan ook) en een beetje graanvrije korrels. Vooral in de winter.
De beste site die ik ken om je in te lezen over konijnenvoer is: www.knagers.net Heel overzichtelijk en juiste info.

Inenten zou k sterk aanraden. Het gaat over twee ziekten die vrijwel meteen dodelijk en de entingen werken goed.
Ik zou ook geen dieren in een dierenwinkel halen.
Door Hilde__
#3191666
Ik voer die van mij veel groenvoer (kruiden, groenten, beetje fruit), weinig biks en ze vreten hooi ;D En ik laat ze elk jaar wel inenten omdat die ziektes toch elk jaar weer de kop opsteken.

En eens met een paar voorgangers; je kunt beter een gekoppeld stelletje uit de opvang halen.
Gebruikersavatar
Door kira
#3191797
Super veel groenten wat belachelijk veel geld kost, hooi heel veel en paardenluzerne verder kruiden en bladeren gedroogd en beetje paardenmuesli met geen suiker
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door