Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Janneke
#3191610
Mijn jongste is ziek. Goed ziek. Van een virus wat rondwaart en o.a. gepaard gaat met braken en zeer bloederige diarree. Gelukkig waren binnen 3 uur na de eerste symptomen bij de DA. En met een lading medicijnen. Waaronder AB. Ze hadden uitgevonden dat AB toch zinvol bleek ondanks dat het een virus betreft. Honden die geen AB krijgen schijnen langer te tobben met o.a. diarree. Wij hadden nog geen diarree gezien maar dat is gisteravond dat en vannacht ruimschoots ingehaald. Alleen maar slijm en bloed. Nu heb ik nooit eerder een zieke hond gehad (de ander is ruim 10), laat staan met zo'n ernstige maag-darminfectie. Ik was dus aan het puzzelen wat ik het beste zou kunnen gaan voeren als hij weer mag gaan eten. Maar ik kom eruit goed uit. Adviezen?
Door Lizzy
#3191615
Als je hond erg ziek is wil ze misschien op dit moment niet eens eten? Ik zou geen voeding onder dwang geven maar haar eerder even laten vasten. Wat eet zij normaal?
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3191645
Geen zorgen, hij eet alleen als hij dat zelf wil. En momenteel wil hij niets en dat is veelzeggend voor mijn lab. Maar ik was aan het denken voor als hij wel weer wil eten. Hij barf en heel af en toe eet hij KVV.
Door Parelridder
#3191649
Als ze hier eens erg aan de diarree geweest zijn, geef ik aansluitend in eerste instantie mager vlees (kipfiletje bijv.). Die keuze maak ik op grond van wat ik zelf prettig vind als ik last van m'n 'buikklachten' heb.
En vooral maar een beetje, eerst maar eens een half onsje, geeft dat na enkele uren geen nieuwe onrust (braken/diarree) dan later nog eens een half onsje.
Als het vlees goed gaat, voeg ik de dag er na 'zachte' karkasjes toe, zoals klein kipkarkasje, kwartelkarkasje.. Vanuit dat karkas de ontlasting stevig maakt. En gaat dat óók goed (intussen zet het herstel dankzij de tijd als het goed is verder door) dan pas weer ook orgaanvlees. Omdat dat laxerend is, sla ik dat de 1e twee dagen over.
Qua groenten geef ik aanvankelijk gekookte worteltjes: geen kool, geen boontjes, iets wat rustig is voor buikklachten.
Beterschap!!!
Door Lizzy
#3191658
Janneke schreef:Geen zorgen, hij eet alleen als hij dat zelf wil. En momenteel wil hij niets en dat is veelzeggend voor mijn lab. Maar ik was aan het denken voor als hij wel weer wil eten. Hij barf en heel af en toe eet hij KVV.
Ja, dan is hij echt ziek. Arme knul. Ik ben eigenwijs, ik zou hem ook Okugest van VSM gaan geven. En als hij weer interesse krijgt in eten, is het vast niet veel dat ie wil. Ik zou zelf een klein frutje KVV geven, een smaak die niet al te vet is. En daar zou ik dan gekookt water overheen gooien. Dat verhoogd de eetlust omdat het wat bouillonachtig wordt. Bovendien kan hij dat extra vocht wel gebruiken. Ik zou een klein beetje geven, meerdere keren per dag.
Door inni
#3191871
Hoe gaat het met de zieke?

Ik heb er hier twee die een week geleden 's nachts gingen galbraken en niet meer wilde eten. Er zat eerst een dikke slijmlaag rond hun poep en nadien kregen ze diarree met wat bloed en rommeldarmen. Donderdag naar de da die het weet aan "iets verkeerds gegeten". Probiotica en kleine hoeveelheden licht voer gingen er wel vlot in maar ze bleven erg rustig en er bleef slijm rond de normaal gevormde poep of diarree uitkomen. Gisteren wilde de jongste (mijn holle bolle Gijs) weer niet eten en was erg onrustig. Weer naar de da en een ab kuur :( liever niet maar als hij is echt helemaal uit z'n doen. Ze hadden geen van beide verhoging van hun temp. Zieke honden zijn :'(
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3191890
Vandaag lijkt hij weer voor het eerst weer een stuk zijn vrolijke zelf. En hij toont interesse in eten dus daar gaan we maar eens wat mee doen.

Vervelend! Beterschap!
Door Parelridder
#3191911
Janneke schreef:Vandaag lijkt hij weer voor het eerst weer een stuk zijn vrolijke zelf. En hij toont interesse in eten dus daar gaan we maar eens wat mee doen.
Gelukkig! Als de trek weer terug komt is een hele opluchting. Ineens besef je: "niks zo fijn als een bedelende hond" :biggrin2:
Door tessa
#3191916
Er heerst echt iets hoor. Mijn drie boxers hadden ongeveer dezelfde verschijnselen alleen dan zonder bloed. Heeft wel anderhalve week geduurd voordat het over was. Ik heb ook okugest gegevens en hun voer overgoten met gekookt water. Maar toch iedere keer leek het beter te gaan en de dag erna toch weer diarree. Nu is het echt over ( hoop ik) ze moeten het blijkbaar uitzieken
Door inni
#3191982
Janneke schreef:Vandaag lijkt hij weer voor het eerst weer een stuk zijn vrolijke zelf. En hij toont interesse in eten dus daar gaan we maar eens wat mee doen.

Vervelend! Beterschap!
Fijn dat het beter lijkt te gaan......hopelijk zet het door. nog veel plezier met je rakker
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3192035
Parelridder schreef:Gelukkig! Als de trek weer terug komt is een hele opluchting. Ineens besef je: "niks zo fijn als een bedelende hond" :biggrin2:
Precies! En dan lukt het hem ook weer om te werken gelukkig!
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3192036
tessa schreef:Er heerst echt iets hoor. Mijn drie boxers hadden ongeveer dezelfde verschijnselen alleen dan zonder bloed. Heeft wel anderhalve week geduurd voordat het over was. Ik heb ook okugest gegevens en hun voer overgoten met gekookt water. Maar toch iedere keer leek het beter te gaan en de dag erna toch weer diarree. Nu is het echt over ( hoop ik) ze moeten het blijkbaar uitzieken
Dat zei mijn DA ook al. Gelukkig heeft mijn andere hond tot nu toe geen verschijnselen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door