Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3190582
even voor de zekerheid, ik denken dat het goed gaat zo, maar graag wat bevestiging cq tips.

Kieskeurig pupsel heeft eindelijk een beetje ritme.

Hij eet organen gemalen, nog wel met lange tanden maar het gaat er iig in. Hij krijgt in om de dag spier en orgaan.

Orgaan is pens met hart, pens met lever, pens met nier. (dus elke orgaandag een ander orgaan.) nu krijgt hij ook eendkarkas waar alle organen nog in zitten, volgens mij z'n favoriete maaltijd. Deze voer ik als compleet. Die dag is een orgaandag, maar omdat er al organen in de eend zitten en ze volledig opgaan geef ik die dag geen organen bij. De filets en vleugels zijn eraf dus er zit iets te weinig bot en vlees aan om echt compleet te zijn dus vandaar het voeren op een orgaandag.

Hij krijgt dus per week 2 soorten orgaan met pens en eendkarkas met alle ingewanden. De organen wissel ik per week om.

Kan dit?

Ook merk ik dat het groentemix pureren in de blender het makkelijkst gaat,maar daaroet wel extra vocht bij. Ik doe dit nu met yoghurt, ei en een beetje waterkefir. Ik ga er vanuit dat dit geen probleem is maar even checken is natuurlijk nooit verkeerd ;)
#3190611
Syrae schreef:even voor de zekerheid, ik denken dat het goed gaat zo, maar graag wat bevestiging cq tips.

Kieskeurig pupsel heeft eindelijk een beetje ritme.

Hij eet organen gemalen, nog wel met lange tanden maar het gaat er iig in. Hij krijgt in om de dag spier en orgaan.

Orgaan is pens met hart, pens met lever, pens met nier. (dus elke orgaandag een ander orgaan.) nu krijgt hij ook eendkarkas waar alle organen nog in zitten, volgens mij z'n favoriete maaltijd. Deze voer ik als compleet. Die dag is een orgaandag, maar omdat er al organen in de eend zitten en ze volledig opgaan geef ik die dag geen organen bij. De filets en vleugels zijn eraf dus er zit iets te weinig bot en vlees aan om echt compleet te zijn dus vandaar het voeren op een orgaandag.

Hij krijgt dus per week 2 soorten orgaan met pens en eendkarkas met alle ingewanden. De organen wissel ik per week om.

Kan dit?

Ook merk ik dat het groentemix pureren in de blender het makkelijkst gaat,maar daaroet wel extra vocht bij. Ik doe dit nu met yoghurt, ei en een beetje waterkefir. Ik ga er vanuit dat dit geen probleem is maar even checken is natuurlijk nooit verkeerd ;)
Ik geef pens met hart en nier en lever. Ze vinden hier 1 flink portie nier bijv. echt totaaaaaal niet te eten.

Maar ja, dit kan wel hoor.

Op zich geen probleem maar ik denk eigenlijk dat je ei beter niet in kunt vriezen.
#3190646
pup wil hier alleen hart, soms een beetje lever. Pens gaat alleen met heel veel kunst en vliegwerk en nier ook. Gemalen is het 1 maaltijd weigeren en dan eet hij het op dus ik vind het goed.

Rauw ei kan je eigenlijk heel goed invriezen, ik vries gescheiden eiwit wat ik over heb na bakken in,kan ik dan weer ergens anders voor gebruiken http://www.incredibleegg.org/eggcyclope ... zing-eggs/
#3190709
Wat is je vraag eigenlijk?

Goed, als pup maar 10% organen als lever, hart en nier krijgt (drie gelijke delen). Dan is het best. Pens is op zich niet noodzakelijk, daar kan je pup buiten. Maar buiten lever bijv. niet want dat levert je pup vitamine A en D, onder andere. Belangrijk voor de groei.
#3190724
Dat dus :biggrin2: even checken of het echt wel kan wat ik doe.
Dit is makkelijker voor mij met portioneren, pureren en de hond krijgt alles naar percentages in 3 weken tijd, maar het wijkt af van de geadviseerde norm en dat vind ik eng. Pupsel is nog net niet m'n kind en dus wil ik het goed voor hem doen qua eten. Als hij tekorten oploopt door mijn handelen en gemakzucht zou ik dat heel erg vinden.

Volgende x zal ik eerst de vraag stellen en dan daaronder de lange uitleg met verduidelijking ;)
#3190814
Ik begrijp het nog niet hoor, hahahaha.

Je voert per week wel 10% organen zoals hart en lever en nier? Of dat ook niet? Of bedoel je dat je niet iedere week zowel hart als lever als nier voert, maar dat er wel hart en nier en lever in de eend zit?

Ik vind het een lastige. Want pups hebben echt orgaanvlees nodig omdat ze in de groei zijn en de voedingsstoffen uit orgaanvlees hard nodig hebben. Ik zou dus eigenlijk willen adviseren om echt zeker 10% orgaanvlees per week te geven, zowel hart, nier als lever.

Best apart dat je pup het wel eet (de organen) als het in het eendkarkas zit :g:
#3190840
ja hij is echt kieskeurig.... Hartjes waren vandaag op maar pens lag er nog. Pens doe ik dan wel iets minder moeilijk over dan de organen maar vind het wel prettig als hij dat ook zou eten. Eend is inclusief alles, en hij eet ook echt alles op en in 1x als hij de kans krijgt.

Weekmenu is ongeveer als volgt. 3x spierblessure en 4x orgaan. Hij krijgt op 2 van die orgaandagen eendkarkas wat ik als compleet voer minus een tikje bot en vlees (filets, nek en vleugels zijn er van af) die andere 2 dagen krijgt hij orgaanmix met pens en hart OF lever OF nier. Dat is gewoon 10 procent orgaan en 10 procent pens.

Omdat het of hart of nier of lever is en het maar 2 dagen per week is rouleer ik die organen. Hij heeft deze week dus hart en nier gehad en compleet eend. Volgende week krijgt hij lever en nier en de week erop lever en hart.

Ik ga er vanuit dat gezien de eend compleet is de percentages dan verder moeten kloppen, maar dat weet ik niet zeker vandaar deze vraag.
#3190841
Syrae schreef:ja hij is echt kieskeurig.... Hartjes waren vandaag op maar pens lag er nog. Pens doe ik dan wel iets minder moeilijk over dan de organen maar vind het wel prettig als hij dat ook zou eten. Eend is inclusief alles, en hij eet ook echt alles op en in 1x als hij de kans krijgt.

Weekmenu is ongeveer als volgt. 3x spierblessure en 4x orgaan. Hij krijgt op 2 van die orgaandagen eendkarkas wat ik als compleet voer minus een tikje bot en vlees (filets, nek en vleugels zijn er van af) die andere 2 dagen krijgt hij orgaanmix met pens en hart OF lever OF nier. Dat is gewoon 10 procent orgaan en 10 procent pens.

Omdat het of hart of nier of lever is en het maar 2 dagen per week is rouleer ik die organen. Hij heeft deze week dus hart en nier gehad en compleet eend. Volgende week krijgt hij lever en nier en de week erop lever en hart.

Ik ga er vanuit dat gezien de eend compleet is de percentages dan verder moeten kloppen, maar dat weet ik niet zeker vandaar deze vraag.
Dus in die eend zit ook lever? Want dat zou ik hem toch wel graag elke week zien eten als ik jou was. Ik vind lever echt een belangrijk orgaan. Maar met die organen in de eend erbij zou je op iets meer als die 10% uitkomen?
#3190848
eend is van binnen helemaal compleet ja, en aangezien er spiervlees en bot af is gehaald zal er iets meer orgaan in zitten qua verhouding.

Maar als lever zo belangrijk is ga ik er gewoon voor zorgen dat hij dat elke week eet, dan maar wat meer gedoe me portioneren.


Hij loopt ongeveer anderhalve week achter in z'n weekmenu door z'n kieskeurigheid. Voldoende eten en voedingsstoffen is nu voor mij een prioriteit, maar organen doet hij heel moeilijk mee dus ik ben er heel blij mee dat hij die eenden met alles erib zo makkelijk wegwerkt. Was de 1e x wel gedoe, maar met even streng doen was dat zo genezen. De lamspens is echt een probleem voor hem, tenzij vermengd met lekkere groentemix en iets vlees. Lever word anderhalve dag geweigerd en nier ook. T is best lastig.
#3190927
Syrae schreef:eend is van binnen helemaal compleet ja, en aangezien er spiervlees en bot af is gehaald zal er iets meer orgaan in zitten qua verhouding.

Maar als lever zo belangrijk is ga ik er gewoon voor zorgen dat hij dat elke week eet, dan maar wat meer gedoe me portioneren.


Hij loopt ongeveer anderhalve week achter in z'n weekmenu door z'n kieskeurigheid. Voldoende eten en voedingsstoffen is nu voor mij een prioriteit, maar organen doet hij heel moeilijk mee dus ik ben er heel blij mee dat hij die eenden met alles erib zo makkelijk wegwerkt. Was de 1e x wel gedoe, maar met even streng doen was dat zo genezen. De lamspens is echt een probleem voor hem, tenzij vermengd met lekkere groentemix en iets vlees. Lever word anderhalve dag geweigerd en nier ook. T is best lastig.
Lastig hoor, als je hond zo kieskeurig is.... Je zou nog kunnen proberen om de lever te prakken met sardientjes uit blik in olijfolie of water (niet in zonnebloemolie of sojaolie!).
#3190955
ik had laatst van een maaltijd een halve blender vol met spinazie tapenade over (spinazie, witte kaas, olie en knoflook) dat heb ik gebruikt als basis voor de groentemix en daar roer ik de gepureerde organen door (bied ik eerst ongepureerd aan, bij volgende eetmoment pureer ik dat wat geweigerd is)

Gisteravond voor het eerst gegeven en de pens gingeteen op ipv moeilijk doen. Voor nu even de oplossing en voorlopig meer dan genoeg lekkere groentemix (36 cupcakes vol in de vriezer) dus daar doen we het mee. Als de groentemix op is weer kijken hoe het zonder gaat.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door