Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190772
Bandit heeft vanmiddag opeens een opgezette neus en lippen.
Aan beide kanten, maar niet symetrisch aan elkaar.
Zo raar!
De opgezette delen voelen niet gloeiend aan.
Trouwens, voorafgaand aan dat alles opzette, had hij jeuk op zijn neus en aan zijn wangen. Maar dat zal wel een eerste symptoom zijn, voordat alles op gaat zetten lijkt me.

Ik heb er foto's van, maar die krijg ik weer niet in dit bericht geplaatst. :-\

Ik heb gezocht op deze symptomen en vond dat het door een alergische reactie kan komen. Maar waarvan dan zo opeens? We hebben hetzelfde rondje gelopen als altijd en Bandit snuffelt nauwelijks.
Een wespensteek lijkt me nu niet zo logisch. :D

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?
En of ik er iets aan kan of moet doen?

(of hoe ik de foto's plaats. Ze staan in Facebook, maar als ik op de rechtermeusknop druk, krijg ik niet die code die je moet copieren)
Door Lizzy
#3190803
Ik zou toch ook denken aan een allergische reactie. En vaak kom je er nooit achter waarop ie gereageerd heeft. Staan de foto's ook op je telefoon of PC? Als je op tinypic (Afbeelding) klikt, kun je ze rechtstreeks daar vandaan halen en hier neer zetten.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190808
He, tof, nu lukt het me wel!!! :)
Bedankt voor de tip, hier komen de foto's....

Hieronder zie je dat zijn rechterwang nogal opgezet is (voor de kijker links)
Afbeelding

Dikke wang en lip en het wit op zijn neus is ook erg verdikt
Afbeelding

Hieronder zie je verdikkingen op de neus en zijn rechterlip is vooraan dikker. Zijn linker lip hangt er aan de achterkant
Afbeelding

Normaal is zijn neus gewoon netjes slank.
Hij heeft het nu vanaf een uur of 2 vanmiddag. Daarvan zijn de foto's ook.
Het is na 7 uur nog niks afgenomen.
Als er iets met zijn tanden zou zijn, bijvoorbeeld een ontstoken wortel of zo, dan zou hij aan één kant opzetten en niet aan 2 kanten.
Hij heeft een voedselallergie, wat ik aan het uitzoeken ben. Hij heeft voor het eerst geit op, maar dat eet hij nu al 2 dagen, dus daar kan het volgens mij ook niet van komen.
Rarara....

Als het morgen nog is, zal ik de dierenarts bellen. Ik hoop toch wel dat het dan verminderd is.
Wat kan de dierenarts doen? Een spuit erin tegen allergieën of zo. Dat is toch ook niet gezond....
Door hamada
#3190809
Onze Sam had zoiets op vakantie in Zweden. Jeuk en binnen een kwartier opgezwollen lippen, snuit, neus en knalrode huid op kin, wangen, lippen.
We wisten niet waardoor, mogelijk bereklauw of zoiets. We hebben gedept met zilverwater, kleddernatte tissues, en dat hielp. Steeds voor een uur of vier, en na 3 keer "behandelen" bleef de zwelling weg.
Door Lizzy
#3190810
Ik hoop dat het morgen weer weg is! Maar ik zou hem de komende uren wel super goed in de gaten houden en als het erger wordt, toch de dierenarts bellen. Ik denk dat dit wel een allergie is voor iets van buitenaf. Misschien zijn neus toch ergens ingestoken vandaag. In een rare plant ofzo. Ik denk dat de dierenarts niet zo veel kan doen, misschien antihistamine geven? Jeukt het?
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190812
Hamada, bij Sam was het dus na 1 dag wel weer over.

Misschien een rara vraag, maar wat is zilverwater?

Het jeukt niet meer. Voordat het zo dik werd, had hij er jeuk aan en krabte flink. Maar dat was eigenlijk 1 keer OP zijn neus en een paar minuten later aan zijn wangen.
Daarna heeft hij niet meer gekrabt. Maar werd het wel opeens zo dik.

Raar he!?

En we hebben geen ander rondje gewandeld als altijd, het lijkt me stug dat er vannacht opeens een plant is gaan groeien die er de afgelopen weken nog niet stond. :D
Een reactie op een stofje van buitenaf lijkt het meest voor de hand te liggen. Maar wat dan?

Hij drinkt en eet (KVV) gewoon en wil ook spelen waarbij hij flossen en ballen gewoon vasthoudt en vangt. O ja, hij kan ook gapen, ook al is het zo opgezet. Ik heb niet het idee dat de huid eronder rood is.
Door hamada
#3190843
Border Bandit schreef:Hamada, bij Sam was het dus na 1 dag wel weer over.

Misschien een rara vraag, maar wat is zilverwater?
Colloïdaal zilver wordt het ook genoemd. Kan gebruikt worden bij ontstekingsreacties, infecties e.d. Ik bestel het altijd per fles bij www.meditecheurope.nl
Ook om te gorgelen bij keelpijn, schoonmaken ogen, etc.

Hopelijk blijft de jeuk weg.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190845
Lizzy, als ik goed kijk, lijkt het wel een heel klein beetje minder dik van vanmiddag. Tenminste, die hanglip/wang links is bijna weg.
Verder is zijn neus echt nog breder dan normaal, zitten er nog bulten op en is zijn rechterlip dikker.

Maarrrrr, er zit dus al wel ietsje verbetering in. :thumbup:

Hamada, bedankt voor de informatie, ik zal me er eens in verdiepen. Ik kwam het woord 'zilverwater' wel vaker tegen hier op het forum.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190858
Er is nu toch echt wel een verschil met vanmiddag.

Het gaat de goede kant op!!! :rotflmao:

Dat moest ik natuurlijk eventjes kwijt. ;)
Ik vond het fijn om het met iemand te kunnen delen en vooral de berichtjes terug geven me het gevoel er niet helemaal alleen voor te staan.
Ik probeer morgen nog te vertellen hoe het vannacht ging, hopelijk is hij dan weer zichzelf!
Door Siberienne
#3190868
Hij heeft niet toevallig net een nieuw speeltje? Of een nieuw schoonmaakmiddel /wasmiddel /meubel oid in huis?

De hond van een vriendin van mij was allergisch voor appel en kreeg daar ook zo'n dikke neus van.

Gelukkig dat het al minder wordt!

Met kerst zag ik trouwens nog wel een wesp vliegen - bizar genoeg...
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190870
O ja, omgevingsfactoren in huis heb ik nog niet aan gedacht.
Maar er is helemaal niks veranderd.
I.v.m. zijn voedselallergie krijgt hij ook niks anders meer.
Het enige wat veranderd is, is dat hij vanaf 2 dagen geleden geit als KVV krijgt. Als het daarvan komt, zou het wel een hele late reactie zijn.

Tje, dat zo'n opgezette neus ook door een voedingsallergie kan komen, had ik niet verwacht.

Misschien dat hij stiekem iets opgegeten heeft tijdens het uitlaten. Dat zou nog kunnen.

Nou, in ieder geval gaat het nu toch wel de goede kant op!!

Bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3190969
Retrievers, ja, daar lijkt het ook op!

MarijeEnBoomer, hij heeft geen snacks gehad. Tenminste, niet anders dan anders.

Vanochtend had hij weer jeuk aan zijn ogen. De zwelling bij de neus en lippen is weg, maar nu zit het rondom zijn rechteroog. Ik ga straks de foto's mailen naar de dierenarts, kijken wat die ervan zegt....

Dit zijn de foto's van daarnet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door