Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3190512
Rond de zomer komt ‘Broer’, schuilnaam voor onze tweede Engelse Cocker Spaniël, ;) ons gezin uitbreiden. Het is mijn eerste ‘tweede hond’ en ik zit me alvast een beetje in te lezen over hoe je een tweede hond introduceert en dergelijke, en een van de dingen waar ik over nadenk is hoe ik het beste met twee honden aan de lijn kan gaan wandelen. Een heuplijn lijkt me wel een goed idee. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de eventuele voor- en nadelen? Zijn er goede en slechte merken? Alle tips zijn welkom!
#3190525
Ik gebruik zelf zo'n canicross ding van het merk Neewa. Dat zit echt als een onderbroekje om je bips heen. :biggrin2:
Afbeelding
Voordeel daarvan is geen snijdende riem in je rug of dat het omhoog gaat kruipen. De druk wordt heel goed verdeelt en bij een grote sterke hond vind ik dat belangrijk. En dit vind ik ook handiger dan dus een band om mijn jas heen aan (dan kom ik minder makkelijk bij de jaszakken door de band). Hij is héél sterk met bijbehorende lijn en musketon, wat ik zelf wel erg belangrijk vind. Maar bij een kleinere hond zal dat denk ik minder meespelen.

Hiervoor had ik deze van ruffwear. Prima ding hoor, maar de plastic gesp is onlangs toch geknapt toen mijn hond even niet wilde luisteren. :-X Nou is ze wel heel sterk hoor, ik denk dat een gemiddeld hondje dat niet zomaar voor elkaar krijgt.
Afbeelding

Ik zou dus sowieso iets kiezen dat 'breed' is over je rug heen of zo'n canicross heupgordel over de billen. Mooiste is natuurlijk als je het kan uitproberen, misschien even lenen van iemand die je kent?
Door Siberienne
#3190732
Ik heb diverse heupgordels gehad / geprobeerd, zowel voor wandelen als voor canicross en skijoring ;)

Ik heb er nu 1 van canadog voor het wandelen; https://www.actievehonden.com/p/heupgor ... ordel/1256
Stevig, blijft goed zitten, voordeel dat er water mee kan, een zakje erop voor sleutels ed en aan weerszijden een ring dus je kunt zoweel je hond aan de voorkant aanklikken als aan de zijkanten

Voor skijoring heb ik mezelf getrakteerd op deze: http://www.mushingsupplies.eu/Non-Stop- ... nning-belt maar ik denk niet dat je die echt nodig hebt? Beenlussen zorgen ervoor dat 'ie niet omhoog kan kruipen. Deze zit echt laag, meer een bekken dan een heupgordel waardoor ik hem kan combineren met een rugzak.

Voorheen had ik van manmat deze http://www.cooldogs.nl/logivert/nl/a/he ... wart/18/42
Ook fijn, schuift ook niet omhoog, stevig alleen kreeg ik gek genoeg toen ik een nieuwe kocht (slijtage, na jaar of 8 intensief gebruik) drukpunt op mijn heup waardoor die ging irriteren, ik denk doordat de nieuwe versie net wat stugger was.

Dan over gemak; het kan handig zijn als je met twee honden loopt. Ik heb ze zelden allebei aan de heupgordel (lijnen draaien om elkaar, loop je nog steeds te hannesen met los en vast klikken) . Ik had altijd Spot aan de gordel en Shad in de hand zodat ik zeker wist dat ik Spot's lijn niet per ongeluk zou laten vallen. Tegenwoordig loop ik toch liever met 2 lijnen in de hand, niet zozeer vanwege het laten vallen (ben zodanig geconditioneerd dat ik de lijn nooit los laat, gevolg van 14 jaar lopen met Siberische husky's) maar met het sleuren van Spot kwamen allen spieren en banden rondom mijn bekken wel erg vast te zitten en kreeg ik toch last van mijn onderrug. Ondanks de goed zittende heupgordel. Met lijnen in de hand kan ik iets meer opvangen. Als je wel een hond aan een heupgordel vastmaakt, zou ik voor een lijn met demping kiezen. De ruffwear roamer leash had ik ook, bij mij knapte ook de plastic sluiting, ik kreeg een nieuwe maar daar was al snel de rek uit de lijn. Ik vind de bungee lijnen van manmat en non-stop dogwear dan ook vele malen beter van kwaliteit elastiek.
Oh ja, ik gebruik de heupgordel wel als ik onderweg ook foto's wil maken en mijn handen vrij wil hebben.
#3190734
MillyMol schreef:Rond de zomer komt ‘Broer’, schuilnaam voor onze tweede Engelse Cocker Spaniël, ;) ons gezin uitbreiden. Het is mijn eerste ‘tweede hond’ en ik zit me alvast een beetje in te lezen over hoe je een tweede hond introduceert en dergelijke, en een van de dingen waar ik over nadenk is hoe ik het beste met twee honden aan de lijn kan gaan wandelen. Een heuplijn lijkt me wel een goed idee. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de eventuele voor- en nadelen? Zijn er goede en slechte merken? Alle tips zijn welkom!
Met 2 honden zie ik dan toch voornamelijk dat ze in de knoop komen ;-) Of dat echt zo is, weet ik niet, maar ik heb zomaar het gevoel dat het een vlechtwerkje gaat worden.

Ik zou wel een heupgordel willen maar dan voor die gevallen dat ik maar met 1 hond over straat ga.. en eh.. dat gebeurt niet zo vaak, als in "niet"... op vakantie lopen we ieder met 1 hond, dan zou het wat kunnen zijn, maar dan lopen we weer graag aan de flex met ze.. dus ja... wat wil ik nou eigenlijk??

Suzanne
#3190744
Siberienne schreef:Ik heb overigens de manmat nog liggen, mocht je willen testen
Dat zou geweldig zijn Siberienne! :thumbup: Ik weet niet waar je woont, maar stuur anders even een PB om te kijken of en hoe we het geregeld kunnen krijgen!
#3190746
Mijn heupgordel komt Amerika http://www.squishyfacestudio.com/leash-belt-3/ voordeel vind ik dat je er elke soort lijn en meerdere honden aan kan bevestigen. Bij mij loopt Smokey altijd aan de heupgordel en waar het kan zit hij aan de flex die ook in deze heupgordel past.
Ook heb ik een bungee lijn ideaal.

Voor het tegengaan van vlechten heb je tegenwoordig ook hele mooi no tangle lijnen voorbeeldje
Door Siberienne
#3190804
Cindy de Wolf schreef:
Voor het tegengaan van vlechten heb je tegenwoordig ook hele mooi no tangle lijnen voorbeeldje
Ziet er aardig uit, enige nadeel; draaipunt is weer kwetsbaar voor slijtage en kapot gaan.

Daarbij: ik doe zelf nooit meer een pupsel aan een ij-lijn. Ik had twee pups aan de y-lijn, de ene zat er met de poot in gedraaid en ik wilde net gaan helpen en de ander schoot ineens vooruit. Au! Ging zo snel. Je kunt dan ook niks loslaten, althans dat helpt Niet. Met twee lijnen toch meer 'regie'
#3190811
Hier met 2 honden meestal 2 losse lijnen, wel heb ik ze in contrasterende kleuren.
Zie je makkelijker hoe ze eventueel in de knoop zitten ::)

Heup gordel vind ik niet praktisch als de lijnen te lang zijn. Of ze moeten keurig weten aan welke kant ze moeten lopen.
Door Lil
#3190837
Ik heb nu al meerdere combi's van 2 honden gehad en zelfs een half jaar 3 honden en de keren dat de afgelopen 5 jaar de lijnen in de war raakten zijn op 1 hand te tellen. Ik heb 2 of 3 losse lijnen en de honden meestal allemaal aan dezelfde kant en dat verstrikt gewoon niet. Nu mogen honden hier ook niet van links naar rechts van het pad lopen. Dat vindt ik met een lange lijn te gevaarlijk voor anderen en mijzelf en met de korte lijn lukt dat niet.
#3190906
Erg genoten van de openingspost, want het herinnerde me aan diezelfde vraag toen ik mijn eerste 2e hondje kreeg.
In de praktijk vind ik het verreweg het gemakkelijkst en veiligst om ze beiden aan een eigen lijn te laten lopen, welke ik gewoon vast houd. Daarmee kan ik per hond bepalen hoeveel ruimte ik ze geef (voor kennismaking, om te poepen, om de ander niet te lopen klieren/uitdagen, enz.) en ook kan ik ze leren (en houden aan) waar ik wil dat ze aangelijnd lopen. Hier lopen ze dan allemaal links van me, zodat er een hond-vrije zijde is. Dat is handig voor het passeren van anderen, als contact vermeden moet worden. En het is ook handig als er ergens bijv. glas ligt.
Ik heb wel een gordel (een brede canicross gordel met korte bungee lijnen, om rukken aan de lijn te dempen) maar puur vanwege schouder- en nekklacht. Ik loop bij voorkeur met de lijnen in mijn hand, omdat op die manier begeleiding veel beter mogelijk is. Dus zeker met een jonge hond en nieuwe combi zou ik dáár mee beginnen. Als het gesmeerd loopt en je (desondanks) graag je handen vrij wilt hebben, zou ik pas op zoek naar een gordel. Dan weet je ook wie je waar hebben wilt en tot op welke afstand, dus welke lijnen je er aan wilt hebben.
#3190907
petralita schreef:Hier met 2 honden meestal 2 losse lijnen, wel heb ik ze in contrasterende kleuren.
Hier heeft iedere hond zijn eigen kleur. Voordeel vind ik dat ik nóg sneller zie wie wat doet of welke lijn ik pakken moet om bijv. 1 specifieke hond even kort ergens langs te begeleiden.
#3190919
Ik heb denk ik zo'n beetje alle heupgordels geprobeerd, omdat ik wilde gaan sporten met de honden (canicrossen).
Ze hebben allemaal voor en nadelen. Het grote verschil vond ik in de manier waarop je riem vast zit. Ik heb er nu eentje daar zit de hond in het midden vast . En als zij dus van links naar rechts gaat, dan voel ik dat gelijk, maar kan ik haar ook makkelijker sturen, omdat zij mij ook beter voelt:
http://www.mushingsupplies.eu/Kiwaq-Profi-Broekgordel

Mijn zusje heeft een andere heupgordel. Daarbij glijdt de riem van links naar rechts, dan heb je er dus minder last van als de hond heen en weer gaat... Maar heeft als nadeel dat je de hond dus ook moeilijker kan sturen:
http://rundog.nl/canicross/48-zero-dc-c ... belt-.html

Allebei zijn met beenbandjes, want dan glijdt de heupgordel niet omhoog. Met een beetje sterke hond is dat wel handig.
Mijn conclusie is dat ik hem intensief gebruik voor het hardlopen met de honden... maar dat ze helemaal niet handig zijn om de honden aan uit te laten, sorry ;)
Het is niet comfortabel lopen als ze continu de riem op spanning houden, en als ze dat niet doen, dan stappen of ik of de honden in de riemen en dat is ook niet handig...... Ik gebruik hem wel om ze van de auto naar het park even vast te doen, omdat ze dan zo idioot kunnen trekken.
Laatst gewijzigd door miik op ma 25 jan 2016, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door