Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3190462
Wij wonen hier in de buurt van strand en duinen.die zijn mega streng verboden (deels) voor honden maar zeer zeker voor loslopende honden..ML rijdt laatst terug van Zandvoort en ziet op een duinweg waar voor overstekend wild gewaarschuwd wordt een tafereel waarbij een hert..achterna gezeten door een hond de weg op rent tegen een auto aan klettert..toch weer op staat en wegrent..Hij gekeerd..langs de afrastering liep de zwaar nonchalante eigenaar..ML ontplofte bijna ..je mag hier geen honden los laten en dat heeft een reden!!! Eigenaar keek hem aan zo van man..zeik niet..over dat ene hert..ML meldde vervolgens dat er iemand met langs de weg staat met een zwaar beschadigde auto en die zal binnen nu en 10 minuten het signalement van meneer ontvangen zodat hij in overleg kan over de schade..nou..toen kon meneer opeens net zo hard weg lopen als zijn hond en nu dit weer..Er zijn natuurlijk honderden verhalen over de " breedbekken" en hoe de eigenaren toch wel over heel weinig kennis beschikken over de eigenschappen van hun hond maar jeetje..als je een jachthond hebt die hier gevoelig voor is dan weet je dat toch ook...


http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... lref=vptop
#3190469
Ongelofelijk asociaal, niet in de laatste plaats vanwege de onverschillige reactie. Je hond los laten waar dat niet mag, zonder te weten dat daar herten zijn of dat je hond daar achteraan gaat, daar kan ik me wel wat bij voor stellen. Het gebeurt zeer zelden, maar er zijn best omstandigheden dat ik mijn hond eens ergens los laat waar dat 'eigenlijk' niet mag.. En hier in de buurt heb je geen herten, dus zo lang ik daarmee geen ervaring heb, heb ik geen benul wat dat in mijn hond los maakt (en dat is verbazingwekkend veel!) Maar dat je niet HEEL VERSCHIKKELIJK de P in hebt als je hond een hert na jaagt, je STINKENDE BEST doet dat te stoppen, laat staan dat daar een ongeval door veroorzaakt wordt - voor hert en automobilist - dat is echt ongelofelijk...
Maar wat betreft 'jachthond'gedrag, dat is helaas onzin. Een hond jaagt graag na, dat is niet beperkt tot jachthonden. Dat is waarom ze het leuk vinden achter een bal/stok aan te gaan en dat is wat ze al als puppy achter elkaar aan doen.. Veel honden moeten leren niet achter hardlopers of fietsers aan te gaan, zonder kwade bedoelingen: een heel natuurlijke reactie/reflex, dat wat weg rent jaag je na.
De geur van wild windt veel honden op, ook dat is niet specifiek voor jachthonden, hoewel sommige rassen - waaronder staande honden - naast die interesse van nature een grotere afstand tot de eigenaar nemen. En de ene geur vinden ze opwindender dan de andere (zo worden mijn honden enorm opgewonden van de geur van vossen, mijn jongste is bijzonder geinteresseerd in vogels en muizen, de anderen vooral in konijnen en hazen). Daar kom je pas achter nadat je in een gebied geweest bent waar die geur is én je begrijpt waarop ze zo hevig reageren. Dat zal wellicht juist bij mensen met een andere dan een jachthond niet zo vaak bekend zijn (doe je aan jachttraining, dan ben je wellicht gemiddeld wat meer geinteresseerd in welk wild ergens leeft en waarop je hond reageert). Nog daar gelaten dat er jachthonden zijn die specifiek gefokt zijn voor het werk ná het schot en dus in aanleg relatief gemakkelijk 'hazenrein' kunnen worden (leren niet achter ongeschoten wild aan te jakkeren).
In dat hele proces van leren je hond te lezen, begrijpen waarop hij reageert en dus wáár je (nog) niet los kunt laten, etc. kan het natuurlijk eens niet gaan zoals je had verwacht en gehoopt. Voorbeeld: ik heb nog nóóit een hond gehad die eenden ving, terwijl ik met steeds hetzelfde ras, hond na hond, in dezelfde gebieden wandel. Ze banjeren (in losloopgebied) lekker door het riet, maar laten de vogels daar met rust. Sterker nog, nóóit gemerkt dat daar vogels in het roet zaten!! En ineens bleek de laatste aanwinst wél vogels te vangen (en ongeschonden te brengen, maar dat maakt het nog niet de bedoeling). Dat hoort niet, het mag niet, ik wíl het ook niet, maar ik had geen enkel reden te vermoeden dat ze dit misschien zou gaan doen. Toen eenmaal bleek dat zij dit graag tot een gewoonte wilde verheffen heb ik uiteraard maatregelen getroffen, ze heeft regels opgelegd gekregen die haar het vangen van vogels beletten, maar vóór die regel er was is het wel eens 'mis' gegaan. Zo heeft mijn middelste hond een regel tav konijnenspoortjes, omdat zij alleen luistert binnen een bepaalde afstand en zichtbaarheid. Zij moet in konijnrijk gebied continu in zicht blijven, ik hoef haar niet eens meer terug te roepen. Ze wacht in konijnrijk gebied op de hoek van bospaden, ze gaat bos/struiken/duinen niet verder in dan dat ik haar nog duidelijk zien kan. Zo weet ze zichzelf te beheersen en blijft ze luisteren. Maar daar kom je natuurlijk pas achter nadat ze wél uit de hand is geraakt: dat deden de andere/eerdere hond nooit.
Alternatief is dat je de hond van meet af aan overal en altijd kort aangelijnd houdt, zodat je in het geheel niet uit probeert wat je hond in vrijheid doen zal. Dan kan hij niet ergens achteraan, opspringen, ondeugend zijn, noem maar op. Maar dan kan hij óók niks leren, want leren kun je alleen middels ervaring.
En voor mij is dit niet anders dan met andere gedragsproblemen: zolang je hond daarvan nooit iets heeft laten zien zou je toch wel gek zijn om de hond te behandelen alsof hij dat wél heeft? Opvoeden, opletten, begeleiden, inschatten wat je hond aan kan, je verantwoordelijkheid nemen als het desondanks niet gaat zoals bedoeld.. Maar koste-wat-t-kost 'volkomen brokken-vrij' bewaar ik liever als regel voor de voerbak ;)
#3190472
Tja... wat zal ik ervan zeggen... Ik heb één hond die sowieso graag jaagt (duh!), maar een aanlijngebod is een aanlijngebod. Hoe simpel kan het zijn? Achter dit bordje moet de hond aan de lijn. Punt.

Maar ja... Regels gelden wel, maar niet voor iedereen. En mijn Fikkie, Fido, of hoe je je hond ook maar noemt, doet zoiets nóóóóit! En maar klagen als er een BOA of een agent een prent uitschrijft. Wat mij betreft mag dat nog veel vaker gebeuren. Punt één kun je dan overal de hondenbelasting afschaffen (want er komt genoeg geld binnen) en punt twee laat je zien dat er gehandhaafd wordt.

Maar ja.. we leven in Nederland. Dus we zeggen "Foei!" of "Waar bemoei je je mee!", al dan niet vergezeld van de nodige ziekten en verwijzingen naar het beroep van je moeder. En verantwoordelijkheid nemen? Lees je de kranten niet? Hoeveel mensen doorrijden na een aanrijding? Dan iets zoiets lulligs als een hert natuurlijk al helemaal niet iets om bij stil te staan, ook als er materiële schade ontstaan is.

Nee... het gaat goed zo. Ik heb nog veel meer in het hoofd, maar dat schrijf ik maar niet op.
#3190503
bij mij is het helaas ook een keer gebeurt dat Kaya achter een Ree aanging, en wat ik ook riep het instinct ging te hard. gelukkig had haar instinct niets van jagen maar drijven en inneens kwam ze het ree terugbrengen bij wijze van spreken en was het gelukkig zo dat ik Kaya inneens in een Lie-down kon krijgen en met genoeg geschreeuw bij mij kon houden. Het was echter wel een losloopgebied en niet een gebied dat bekend stond om wild omdat het omheind was dus dat maakte het best wel onverwacht voor mij. Het reetje is de bosjes ingevlucht toen ik eropaf rende en ik kon niets zichtbaars zien en bij Kaya was er ook niets in de kaken dat leek op happen maar ik was wel enorm geschrokken ervan. Ik kan niet natuurlijk niet specifiek voor reeen trainen maar sinds we meer bij de schapen trainen wacht ze op het moment dat ik go roep maar ik ben er wel een stuk allerter door geworden. Desalniettemin heeft de persoon die jij beschrijft echt geen verantwoordelijkheidsgevoel en als er bij ons iets was gebeurt dan had ik er alles aan gedaan om het goed te maken (zo heb ik ook schapen uit de sloot moeten halen en dergelijke wat een paar schoenen vernield heeft. het is toch mijn schuld geweest).
#3190509
Hier hetzelfde verhaal. Zodra het mooi weer is is het druk in de duinen en lopen er veel loslopende honden in het aanlijn gebied. Loslopen is 1 ding, maar jagen gebeurt ook en ook echt niet alleen door jachthonden. Herten, konijnen, schapen, het is deels ook broedgebied maar daar trekt men zich niks van aan. Tot we straks helemaal niet meer met honden dat gebied (Meijendel) in mogen en dan gaat men weer gillen dat het schandalig is en dat hondenbezitters nergens meer heen kunnen. :-X Als mede-hondenbezitter hoef je er ook niks van te zeggen want dan krijg je ook nog de nodige verwensingen naar je hoofd en bovendien de opmerking ja zeg iedereen doet dit dus ik mag het ook. ::)
#3190514
Ik schaam mij niet alleen voor jagen, maar ook aan de stront op de stoep laten liggen. Stap er 2 x per week in als ik in mijn eigen auto stap (om de honden uit te laten) of als ik mijn deur uitloop. Ik heb na vele verzoeken van de gemeente een prullenbak geplaatst gekregen (zakjes krijg je in de gemeente bij bijna elke supermarkt gratis). En ik stap dus 2 x per week in hele grote hopen stront van anderen. Verder schaam ik mij voor alle honden die veel mensen bang maken doordat ze er blaffend op af rennen en of tegen de mensen opspringen en er zijn zelfs hardlopers gebeten....

Wild zit hier niet, maar ja dat is heel erg ook voor wild.

En ja honden moeten vrij kunnen bewegen, maar daar mogen anderen de dupe niet van worden. Ze moeten luisteren of aan de lijn. Ik besef heel goed dat het geen robots zijn, want ik heb best een lastig geval. Maar sorry als ik hem gemanaged krijg.... Krijgen andere mensen een hond van gemiddeld moeilijkheidsniveau ook gemanaged... Moeten ze wel willen.

Het begint met: andere mensen (te voet, paard, fiets, met of zonder hond) altijd je honden bij je roepen en houden! (Mag van mij zonder lijn als ze maar niet naar de anderen toegaan!). Honden nooit uit zicht laten gaan want je weet niet wat je tegenkomt! Honden nooit in struikgewas en riet en zo laten struinen, want ze verstoren dan wild dat zich daar verschuild. Daarbuiten hebben ze nog heel veel vrijheid en uitlaatklep, dat is toch niet moeilijk???

En ja oeps foutje gebeurd iedereen zolang het maar geen dit gebeurd elke maand een keer is (dan moet je beter gaan managen) en als het fout gaat handel dan ff correct.
#3190524
In België mag de hond niet van de lijn. Wij woonden landelijk met veel velden rondom ons huis en de hond liep in de velden altijd los. ze wist dat ze niet achter de dieren aan mocht rennen, maar keek telkens naar mij als ze een konijntje zag in de hoop dat het deze ene keer toch mocht (ze wou spelen en knuffelen, niet doodbijten ofzo) neen schudden was voldoende om haar duidelijk te maken dat ze er toch echt niet achteraan mocht. Van de paden mocht ze ook niet als er veel wild zat, zodat ze geen nesten enzo kon verstoren. Dit werkte wel enkel zo goed bij mij, naar de rest van het gezin luisterde ze redelijk, maar niet perfect. Persoonlijk vind ik dat je je hond los mag laten lopen op veilige plaatsen als je zorgt dat dit niet meer hinder geeft voor de omgeving dan wanneer ze aangelijnd zou zijn.

Ondanks dat ze altijd goed luisterde heb je natuurlijk altijd het risico dat het eens mis gaat of weet je misschien niet dat er wild zit en een hond hebt die er wel achteraan gaat ofzo. Dat je het blijkbaar niet erg vind en zelfs je verantwoordelijkheid niet neemt, dat is toch wel heel asociaal seg.
#3190543
Er is hier in de buurt (20 min. rijden) een recreatiegebied waarvan 1 deel losloopgebied is en 1 deel aanlijnplicht heeft. Door het losloopgebied liggen fietspaden, de zijde met aanlijnplicht is een lang gestrekt deel met 1 fietspad er langs, dus beduidend veiliger los lopen..
Ik train graag en regelmatig met mijn honden. In het losloop gedeelte is dit onmogelijk, omdat er tientallen honden vrij lopen, veelal ver van hun eigenaar (op compleet ander veld..) en hoe dan ook bemoeit de eigenaar zich doorgaans niet met de hond. Recht op 'los lopen' betekent voor veel mensen dat de hond vrij is om te doen wat hij maar wil, of dat nu betekent dat hij andere honden imponeert, mensen bespringt, kinderen om ver rent, wild na jaagt... alles mag. Als ik op een plek als dat een oefening uit zet, is het apport dus al weg voor ik mijn hond uit kan sturen. Zo niet, dan wordt mijn hond op de terugweg wel klem gelopen of de dummy uit de bek gegrist, noem maar op.
Ik heb dus al jaren geleden de vrijheid genomen om juist aan de zijde waar ze niet los mogen te trainen. Volgens sommigen (kennelijk) zonder meer een schande.
Gelukkig dacht de controleur daar anders over: op een dag - al weer jaren geleden inmiddels - lag mijn hond plaatst te houden, terwijl ik een oefening uit zette en grofweg 60 meter bij haar vandaan even overlegde met onze helper over hoe & wat we zouden gaan doen, kwam de controleur aan fietsen. Hij fietste langs, wierp een blik op mijn hond ie verderop lag en keerde naar ons om. In tegenstelling tot wat hier wordt aangenomen over mensen die hun hond onaangelijnd laten op lokaties waar dit niet mag, was ik niet van plan te schelden of discussieren, maar (uiteraard) om hem te woord te staan, mijn hond vervolgens alsnog aan te lijnen en de boete te voldoen. De controleur vroeg mij of het mijn hond was en wilde vervolgens weten of ik wist dat ze hier niet los mochten en wat wij aan het doen waren. Ik heb uitgelegd wat we deden en welke overweging ik gehad had toen ik besloot haar daar van de lijn te halen. De controleur hoorde mij aan en wierp ondertussen met regelmaat een blik op mijn hond, die nog steeds als een plaatje plaats lag te houden in het gras, in de verte. Tenslotte zei hij "Als iedereen zijn hond zo trainde, was die hele aanlijnplicht niet nódig.." en gaf mij toestemming de training daar te vervolgen! In de geest van wat frodo quin schreef dus: het gaf niet meer hinder voor de omgeving dan wanneer ze aangelijnd zou zijn.

In mijn woonplaats is op beloopbare afstand ook een plek waar mijn jongste veilig vrij kan lopen en zwemmen. Officieel is het daar aanlijnplicht, maar ze hindert er niets of niemand. Reden: er is een strandje en dat is voor mensen. Mensen liggen er echter hooguit enkele weken per jaar. Vanwege temperatuur en ganzenpoep is het de rest van het jaar ongebruikt. Er is het hele jaar door controle en de boetes die je kunt krijgen zijn niet van de lucht, maar vooralsnog vertrouw ik op de redelijkheid: wij lopen er slechts bij slecht weer, 's morgens heel vroeg en (altijd en overal) met ruim voldoende zakjes om gewoon de poep op te ruimen. Doel van de aanlijnplicht daar is het een schoon strand te houden (de ganzen gooien roet in het eten..) waar mensen geen hinder ondervinden van honden. Daar houd ik mij aan, wij laten geen spoor achter, we genieten slechts buiten zonaanbidder- en speeltijd óók even van zand en water in onze gemeente. Ik ga geen discussies aan als men een boete geven wil en schelden doe ik evenmin, maar tref vooralsnog controleurs die kennelijk als ik zelf het DOEL van de regels naleven.
#3190588
Els&Flow schreef:Hier hetzelfde verhaal. Zodra het mooi weer is is het druk in de duinen en lopen er veel loslopende honden in het aanlijn gebied. Loslopen is 1 ding, maar jagen gebeurt ook en ook echt niet alleen door jachthonden. Herten, konijnen, schapen, het is deels ook broedgebied maar daar trekt men zich niks van aan. Tot we straks helemaal niet meer met honden dat gebied (Meijendel) in mogen en dan gaat men weer gillen dat het schandalig is en dat hondenbezitters nergens meer heen kunnen. :-X Als mede-hondenbezitter hoef je er ook niks van te zeggen want dan krijg je ook nog de nodige verwensingen naar je hoofd en bovendien de opmerking ja zeg iedereen doet dit dus ik mag het ook. ::)
Tja , de kans dat je gepakt word in de duinen is natuurlijk minder groot . De boswachter daar wordt ook lekker op bezuinigd , we zien en horen ook allemaal wat er bv in de Brabantse bossen gebeurt , men loost er flink op los . Stropers hebben vrij spel

Nou komen wij de laatste jaren niet meer in de duinen , je komt er veelal niet zoveel leuks tegen :-X En ik heb het liefst goed overzicht
In de tijd dat we er nog wel kwamen zagen wij de boswachter etc toch wel het meest op de goed begaanbare paden per fiets of auto

Kijk ik hier nu in Noord-Holland , we hebben ongeveer 25 losloop gebieden , maar er verdwijnt steeds meer . Vanwege overlast en incidenten
En ik vind het helemaal niet gek hoor

Wij komen (tot nu toe ) nog in 1 bos . Daar loopt een vast clubje mensen met sociale honden , daar loop je als eigenaar nog ontspannen en met plezier
En (tot nu toe ) in 1 park . Idem dito , altijd dezelfde mensen met sociale goed luisterende honden
Als we naar zee gaan dan is dat vroeg , later op de dag wordt je er geheel niet vrolijk van
De rest van de losloop gebieden ? Ik kom er niet meer

Hier in de buurt is een prachtige polder , waar we jaren met veel plezier hebben gelopen . We komen er niet meer
Daar is de weg nl breed genoeg om ook met een auto te rijden . De eigenaar geeft een flinke poep gas , en de klapkaken mogen erachteraan racen :-X
Er lopen schapen en koeien , het is een weidevogelgebied , er zitten zomers recreanten , of vissers . Maar gooi maar los die hond(en)
of ze gaan per boot , 10 kratten bier aan boord , eenden vangen en dat is weer leuk vermaak voor de honden :-X
#3190637
Om misverstanden te voorkomen..ik verwijs ook express naar mede hondenbezitters en totaal niet naar een.specifieke hondengroep...je mag daar gewoon voor een deel vanwege loslopende dieren helemaal niet komen met je hond en het andere deel moet je hond vast met duidelijke uitleg waarom....alles gewoon negeren....is zo ...
Laatst gewijzigd door Summerditches op ma 25 jan 2016, 06:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#3190680
Summerditches schreef:Om misverstanden te voorkomen..ik verwijs ook express naar mede hondenbezitters en totaal niet naar ern.specifieke hondengroep...je mag daar gewoon voor een deel vanwege loslopende dieren helemaal niet komen met je hond en het andere deel moet je hond vast met duidelijke uitleg waarom....alles gewoon negeren....is zo ...
'k Heb er geen woorden voor, echt ongelofelijk.. Waarom gaat iemand dan specifiek dáár met de hond (los) lopen..?
#3190681
smulpaap schreef:Tja , de kans dat je gepakt word in de duinen is natuurlijk minder groot . De boswachter daar wordt ook lekker op bezuinigd , we zien en horen ook allemaal wat er bv in de Brabantse bossen gebeurt , men loost er flink op los . Stropers hebben vrij spel

Nou komen wij de laatste jaren niet meer in de duinen , je komt er veelal niet zoveel leuks tegen :-X En ik heb het liefst goed overzicht
In de tijd dat we er nog wel kwamen zagen wij de boswachter etc toch wel het meest op de goed begaanbare paden per fiets of auto

Kijk ik hier nu in Noord-Holland , we hebben ongeveer 25 losloop gebieden , maar er verdwijnt steeds meer . Vanwege overlast en incidenten
En ik vind het helemaal niet gek hoor

Wij komen (tot nu toe ) nog in 1 bos . Daar loopt een vast clubje mensen met sociale honden , daar loop je als eigenaar nog ontspannen en met plezier
En (tot nu toe ) in 1 park . Idem dito , altijd dezelfde mensen met sociale goed luisterende honden
Als we naar zee gaan dan is dat vroeg , later op de dag wordt je er geheel niet vrolijk van
De rest van de losloop gebieden ? Ik kom er niet meer

Hier in de buurt is een prachtige polder , waar we jaren met veel plezier hebben gelopen . We komen er niet meer
Daar is de weg nl breed genoeg om ook met een auto te rijden . De eigenaar geeft een flinke poep gas , en de klapkaken mogen erachteraan racen :-X
Er lopen schapen en koeien , het is een weidevogelgebied , er zitten zomers recreanten , of vissers . Maar gooi maar los die hond(en)
of ze gaan per boot , 10 kratten bier aan boord , eenden vangen en dat is weer leuk vermaak voor de honden :-X
Ik woon ook in Nrd Holland ((HHW, bij Alkmaar) en herken wel dat ik het ene bos veel prettiger vind qua bezoekers dan het andere. En belangrijker: mijn honden ervaren het ene gebied als beduidend ontspannener vanwege de vriendelijkheid van de andere honden, dan de meeste andere losloopgebieden in de regio (zouden we naar hetzelfde bos gaan??)
In de duinen is nog steeds veel controle, ook in het losloopgedeelte. Ik heb herhaaldelijk contact gehad met een boswachter nav overlast van bepaalde uitlaatservices, waarbij het me niet lukte zelf tot een oplossing te komen. Het betreft grote groepen honden die andere honden op jagen, waardoor eigenaren hun maatje uren kwijt zijn en zich genoodzaakt voelen hun wandeling extreem vroeg te maken, voor de HUS (hooligans uitlaat service..) uit.. De HUS-eigenaren van betreffende groepen halen hun schouders er over op, ontkennen wat er gebeurt en schelden je de huid vol. In het meest gunstige geval (1 HUS) wijzen ze de boosdoener in hun groep aan, de aanstichter van het gedrag, maar zonder maatregelen te treffen.. De boswachter wil zich er helaas niet mee bemoeien, dus ik loop voor-, tussen- of na de HUS tijden. Maar buiten deze groepen 'hooligans', is het hier op verschillende plekken nog heerlijk wandelen. Ik moet wel rekening houden met de dag v/d week, in de weekends en schoolvakanties zijn er meer honden die onvoldoende begeleiding krijgen én meer mountainbikers die over wandelpaden sjezen, in blind vertrouwen dat de honden wel tijdig op zij springen en geen probleem hebben met het frontaal toegesneld worden door fietsers. Maar auto's met groepen opgefokte honden er achteraan heb ik gelukkig nooit beleefd. In welke regio is dat? En betreft dat dan steeds dezelfde persoon/groep of hebben mensen elkaar op ideeen gebracht..?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door