Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3190338
Het is een beetje raar verhaal, verleden week woensdag en donderdag kon ik de honden niet uitlaten alleen in de tuin ( grote tuin) vanwege de ijzel dorst ik niet naar buiten, ik moet erg uitkijken om niet te vallen want dan is de kans zeer groot dat ik door de breuk in mijn rug in een rolstoel terecht kom.
Bandit de border reu doet bijna niks in de tuin, heeft wel wat kleine plasje gedaan.
De zaterdag daarna begon hij bloed te plassen en uiteraard talloze keren proberen te plassen met als resultaat paar druppels bloed, overigens het eerste plasje was wel goed.
Ik ben toen zondag begonnen met : cranberry 600 Mg , vit c 1000 Mg , euginaforce extra forte meerdere malen per dag, en kamille thee.
Maandag gelijk de da gebeld waar ik altijd kom ook uitgelegd wat er was gebeurt, die heeft voor 14 dagen AB en pijnstilling gegeven.( kon ook daar niet heen is en was hier spekglad)
Maandag begon het dus nog zonder de AB al te verbeteren, dinsdag ochtend geen zichtbaar bloed meer.
Dinsdag middag begonnen met de AB .
Nu lijkt hij vele malen beter, maar de da adviseert om de prostaat na te kijken en evt aan de hand daarvan castratie , er kan nl ook prostaat kanker ontstaan.
Maar nou ben ik niet zo weg van narcose bij collies en vroeg dus mocht het nodig zijn of dat ook plaatselijk kan( hij is nl al een keer bij andere da er bijna ingebleven)
Ik denk echt dat door mijn eigen schuld dit is gebeurt, zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of raad cq advies kunnen geven?
Hij is nu 11 jaar , krijgt nog steeds cranberry en vit c en de AB dan.
Is niet zichtbaar ziek speelt gewoon, ontlasting is ook goed
#3190344
Bono was gecastreerd en kreeg toch prostaatkanker....
Overigens komt prostaatkanker maar heel zelden voor bij honden

Het eerste onderzoek naar de prostaat was een rectaal onderzoek. Toen daar iets vreemds werd geconstateerd, is er een echo gemaakt en werd de prostaat aangeprikt. De cellen werden onderzocht en daaruit bleek dus idd prostaatkanker.
De onderzoeken gebeurden niet onder narcose.
#3190347
Toen mijn bordercolliereu ongeveer die leeftijd had, heeft hij dat ook gehad. Bij palpatie bleek zijn prostaat vergroot. Ze zeiden toen dat ik de ontlasting in de gaten moest houden. Daaraan zou ik kunnen zien of de prostaat zich verder zou vergroten, want dan zou de ontlasting wat platter worden i.p.v. rond zeg maar.
Dat is bij mijn reu niet gebeurt, de ontlasting is altijd goed van vorm gebleven. Ik heb sinds die keer dat hij bloed plaste wel iedere dag een extra mokje verdunde geitenmelk gegeven om hem extra te laten drinken. De urine is toen altijd mooi licht van kleur gebleven. Hij is 14 jaar en 7 maanden geworden.
Hij is nooit gecastreerd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190353
Doranto schreef:Toen mijn bordercolliereu ongeveer die leeftijd had, heeft hij dat ook gehad. Bij palpatie bleek zijn prostaat vergroot. Ze zeiden toen dat ik de ontlasting in de gaten moest houden. Daaraan zou ik kunnen zien of de prostaat zich verder zou vergroten, want dan zou de ontlasting wat platter worden i.p.v. rond zeg maar.
Dat is bij mijn reu niet gebeurt, de ontlasting is altijd goed van vorm gebleven. Ik heb sinds die keer dat hij bloed plaste wel iedere dag een extra mokje verdunde geitenmelk gegeven om hem extra te laten drinken. De urine is toen altijd mooi licht van kleur gebleven. Hij is 14 jaar en 7 maanden geworden.
Hij is nooit gecastreerd.
Dat klinkt goed! Alleen bij mijn hond is iets anders geven als bv geitenmelk of iets anders om hem meer te laten drinken dat hij niks moet een zeikerd is het ook met eten altijd al geweest, drinkt naar mijn zin ook te weinig, bijna nooit uit de waterbak, liefst alleen uit een plas!
En ja dat is nu bevroren anders zou ik nog water kunnen opvangen buiten.

Deze da zei dat het niet altijd hoeft platte ontlasting bij collies??
Het is niet dat ik tegen castreren ben maar als het niet nodig is liever niet.
En ik begreep dat juist de prostaat kleiner word en minder kans op kanker, maar heb ook wel is gehoord dat vroeg gecastreerde reuen juist meer kans hebben op prostaat kanker, snap er niks meer van

Maar wat ik zei van die twee dagen zou toch kunnen een blaasontsteking doordat de bacteriën te lang bleven zitten?
Voel mij behoorlijk schuldig
#3190355
Ik heb nog geen hond gezien die niet verzot was op verse rauwe geitenmelk ;)
Maar je zou ook bouillon kunnen maken, daar zijn ze volgens mij in ieder geval gek op.
ps. Het vocht van het ontdooien, leng ik ook altijd wat aan en geef dat voor wat extra vocht.
#3190365
hier ook een slechte drinker/eter (border).
Van Miik het trucje geleerd om wat rodi worst te vermengen met water als een soort bouillon, drinken dat ze doet haha!
Ook soms wat extra water bij het ontdooivocht. Ze verbruiken toch veel die borders zonder te willen toegeven.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190413
Hoe kom ik dan aan verse rauwe geitenmelk?? Niet bij de supermarkt neem ik aan?
Bouillon kan ik proberen en die rodie worst ook, vocht van het vlees standaard altijd ook standaard water erbij, zeker border eigen :-\

Maar is nou wel verstandig dan om de prostaat te laten controleren ondanks dat het al veel beter gaat, en dan lijkt mij zowiezo wachten tot na de AB?
Ik had trouwens 1 x ze urine getest ( was nog voor de AB) die was 6,5 is niet heel slecht dacht ik
Door Lil
#3190415
Ontlasting hoeft niet te veranderen. Deed het bij mijn hond ook niet terwijl zo groot werd dat hij niet meer kon plassen. Na de derde catherisatie is hij gecastreerd en hebben ze zelfs nog iets aan zijn prostaat gedaan. Drinken deed hij prima en meer of minder maakte bij de grote prostaat echt niet uit. Wel bij blaasontsteking (ook dan kun je bloed zien).
#3190429
Met prostaatproblemen heb ik geen ervaring.
Anders wacht je de AB even af. Mocht het blaasontsteking zijn en het gaat hiermee weg is het ook goed.
Als het wel iets met de prostaat is, komen de klachten weer terug toch? Dan kan je altijd verder onderzoek doen.

Mijn Bandit is een keer onder narcose geweest. Vond het ook erg spannend. Ik ben naar een dierenarts geweest die gasnarcose gebruikt, die is het meest veilige en er kan snel ingegrepen worden als er iets niet goed gaat.

Knapt jouw Bandit al een beetje op nu met de AB?
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190458
Ik heb al gevr bij evt castratie of het plaatselijk kan en ik erbij kan zijn dat kan dus dat is gunstig
Hij knapte al op voor ik met de AB begon, door de cranberry en vit c na twee x gegeven te hebben was het bloed al zichtbaar weg, nu is hij als van ouds niks aan de hand, geef nu ook geen pijnstilling meer wel de C en cranberry en uiteraard de AB

Ik heb verleden week van mijn dochter begrepen ( een cairn terriër) moest tanden schoonmaken toch ondanks dat ze gasnarcose kreeg eerst toch een prik kreeg in spier om der onder zeil te brengen???? Ik snap er nou niks meer van en twijfel dus of het wel echt zo gaat, zei was erbij ook tijdens het schoonmaken, hondje moest wel de roes uitslapen, had twee soorten slangen in der bek 1 gasnarcose en 1 zuurstof althans dat is verteld.
Ja ik ben erg wantrouwend ik weet het
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190459
Lil schreef:Ontlasting hoeft niet te veranderen. Deed het bij mijn hond ook niet terwijl zo groot werd dat hij niet meer kon plassen. Na de derde catherisatie is hij gecastreerd en hebben ze zelfs nog iets aan zijn prostaat gedaan. Drinken deed hij prima en meer of minder maakte bij de grote prostaat echt niet uit. Wel bij blaasontsteking (ook dan kun je bloed zien).
Had de DA het ook al over dat het niet hoeft te veranderen
Moeilijk plassen doet hij nu niet meer, denk hoop dat het toch blaasontsteking is
#3190460
Volgens mij kunnen ze wel voelen of de prostaat glad of gebobbeld aanvoelt. Zolang hij alleen maar wat vergroot is en er verder geen onregelmatigheden te voelen zijn, én het bloedplassen is over en hij voelt zich verder goed, dan zou ik het gewoon aanzien. Een vergrote prostaat is vrij normaal op die leeftijd volgens mij.
Zo heb ik het gedaan bij mijn reu. Wél ben ik zoals ik al zei, er toen voor gaan zorgen dat hij dagelijks wat extra vocht binnen kreeg. Dat heeft weliswaar niet direct iets met de prostaat te maken, maar indirect volgens mij wel degelijk. Als de prostaat vergroot, plast de hond wat moeilijker uit. Het lijkt mij dan beter om ervoor te zorgen dat de urine minder geconsenteerd is, om blaasontsteking te voorkomen. Het spoelt dan allemaal wat beter door zeg maar. Ik geef een hond die medicijnen moet gebruiken ook altijd wat extra vocht om die reden.
#3190476
Voordat je weet wat er aan de hand is heeft het niet veel zin om te speculeren. Een vergrote prostaat gaat niet weg door ab, en constateer je door te voelen.
Tegenwoordig hoeft een hond daarvoor niet meer meteen gecastreerd te worden, maar zijn er ook andere opties zoals bijvoorbeeld een implantaat.
Over de narcose, je kunt een hond die bij is geen beademingstube zijn keel in schuiven. Ze krijgen eerst hia injectie een roesje en gaan vervolgens aan het gas.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190481
hannabelgje schreef:Voordat je weet wat er aan de hand is heeft het niet veel zin om te speculeren. Een vergrote prostaat gaat niet weg door ab, en constateer je door te voelen.
Tegenwoordig hoeft een hond daarvoor niet meer meteen gecastreerd te worden, maar zijn er ook andere opties zoals bijvoorbeeld een implantaat.
Over de narcose, je kunt een hond die bij is geen beademingstube zijn keel in schuiven. Ze krijgen eerst hia injectie een roesje en gaan vervolgens aan het gas.
De beademingstube was ook bij de cairn dat ze sliep
Dus ze krijgen wel een narcose ondanks de gas? Begrijp ik dat goed?
Implantaat had DA het ook over maar kwa kosten hetzelfde verder kwa voor of nadeel zou ik niet weten behalve dan de narcose??
Gebruikersavatar
Door kiara
#3190482
Doranto schreef:Volgens mij kunnen ze wel voelen of de prostaat glad of gebobbeld aanvoelt. Zolang hij alleen maar wat vergroot is en er verder geen onregelmatigheden te voelen zijn, én het bloedplassen is over en hij voelt zich verder goed, dan zou ik het gewoon aanzien. Een vergrote prostaat is vrij normaal op die leeftijd volgens mij.
Zo heb ik het gedaan bij mijn reu. Wél ben ik zoals ik al zei, er toen voor gaan zorgen dat hij dagelijks wat extra vocht binnen kreeg. Dat heeft weliswaar niet direct iets met de prostaat te maken, maar indirect volgens mij wel degelijk. Als de prostaat vergroot, plast de hond wat moeilijker uit. Het lijkt mij dan beter om ervoor te zorgen dat de urine minder geconsenteerd is, om blaasontsteking te voorkomen. Het spoelt dan allemaal wat beter door zeg maar. Ik geef een hond die medicijnen moet gebruiken ook altijd wat extra vocht om die reden.
Laat het ook wel controleren , extra vocht geef ik al en gelukkig gaat het dooien dus water uit de ton buiten en in het bos drinkt hij wel de sukkel, denk toch ander smaakje zachter ofzo
Hij krijgt extra kamille thee maar vraag niet hoe, ja met spuitje maar dan verdomt hij weer te slikken en loopt er gedeelte uit ze bek ondanks ze kop omhoog, ja het is er 1 hoor
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door