Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#318578
En dan NET als je d'r nodig hebt...gaat ze een weekje naar Noorwegen ::) ::) ;D... Dus bij gebrek aan Tannetje heb ik zelf Soofs plas onderzocht en nagekeken... Nu weet ik wel wat ik gezien heb, alleen, wat betekent het???? Wie kan helpen? Het interpreteren laat ik namelijk altijd aan 'mevrouw de dokter zelf' over 8)

Eerst heb ik de strip-test gedaan...daar kwam het volgende uit:

Leukozyten 3+ (was erg paars!)
Nitriete: pos.
PH: was 6 - 6,5 (dus weer goed, toch?!)
Eiwit: neg (tm 1+ misschien)
Ketone: neg.
Urobline - normal
Bilubrin: neg
Blut: 4+ (maar ze is ook loops ::))

Die bovenste twee strookten dus niet met de rest van het 'rijtje', weet iemand wat dit betekent???

Vervolgens heb ik haar plas afgedraaid en onder de microscoop gelegd. Al toen hij was afgedraaid zag ik onderin kleine velletjes drijven, leek het wel. Onder de microscoop zag ik niets dat leek op kristallen, maar dus wel die velletjes. Alleen; wat dat voor velletjes kunnen zijn, ik weet het niet.

Dus, nog een keer de symptomen: vorige week heeeel veel plassen (begin van de loopsheid), leek op blaasontsteking. Urine getest, was wel heel basisch (toch de gluco?), maar niets dat duidde op struviet of ontstekingen. Plassen ging weer over. Nu sinds een aantal dagen pijn bij het plassen... Na een beetje plas springt ze op en rent ze plassend verder, alsof ze wordt gestoken. Ze gaat er ook meteen aan likken.
Echter, vanmiddag op de terugweg van het werk leek het weer ietsjes beter te gaan ::) ::)

Fijn he, zelf doktertje spelen?! ;D
#318596
Erna schreef: Zijn Leukozyten niet Leukocyten in het Nederlands ....en dus witte bloedcellen?

Ik heb geen idee of die in urine horen te zitten maar als je denkt aan een blaasontsteking lijkt mij het plausibel dat ze er wel in zitten.
Ik weet dus ook niet of ze in de urine horen te zitten, ook weet ik niet wat het inhoudt dat het 'nitriete-vakje' positief is...
#318605
Misschien toch morgen maar even naar de DA... Alleen...IK WIL NIET! Ik wil Tannetje :'(
Klinkt heel treurig, ik weet het ;D, maar ik weet ZEKER dat mijn eigen DA mij niet vertrouwt op mijn eigen bevindingen en alsnog alle tests opnieuw zelf wil uitvoeren... En dat is nou net het punt wat ik zo tegen mijn 'eigen' dierenarts heb. Bij 'ons' is een urine-onderzoek iets van 15 euro...plus medicijnen... Maar bij mijn DA betaal je al een fortuin wanneer je je kleine teen over de drempel plant...Simpele rekensom leert ons dat dat...eh...een euri of 60 gaat kosten ::)..en dan natuurlijk de fijne verhaaltjes over speciale brokken die super zijn, nacontrole die er -als-het-effe-kan- ook nog aanvast geplakt moet worden; kortom...bah! >:(
#318618
Leucocyten (volgens mij schrijf je het zo op z'n Nederlands): op mijn test staat dat een positieve uitslag altijd abnormaal is (blaasontsteking) maar dat er een positief testresultaat mogelijk is bij vrouwen als gevolg van de contaminatie van de urine met vaginale afscheiding.

Lijkt me in geval van Soof ook mogelijk, daar ze loops is. Dat zou dan eventueel een vaginale ontsteking kunnen zijn.

Maar,

Nitriet positief in de urine duidt op de aanwezigheid van bacterieen.

Aangezien Soof ook (waarschijnlijk) bloed in haar urine heeft: denk ik toch dat het niet ondenkbaar is dat Soof een blaasontsteking heeft....
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 11 mei 2005, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#318622
Daarom moet je voor urineonderzoek altijd schone urine afnemen, liefst midden uit de plas, en vantevoren goed wassen.
Leucocyten zijn witte bloedlichaampjes, die bestrijden bacterien, en als ze in d urine voorkomen betekent dat dat er in de blaas (of in de nieren) een infectie aanwezig is.
Nitriet hoort volgs mij ook niet in normale urine thuis. Ik zoek nog even en vraag heer echtgenoot, die is medisch geschoold (op mensen weliswaar maar dat maakt toch niet zoveel uit ;D)
#318631
Gevonden. Nitriet in urine ontstaat door de omzetting van nitraat door bacterien in de urine. Die daar dus niet thuishoren. Een positieve uitslag houdt naar alle waarschijnlijkheid een urineweginfectie in, aldus het boek.

En over leucocyten:

Leukocyten
verhoogd bij:
(= meer dan 10 à 25 leukocyten per µl of meer dan 0 tot 5 per veld 10x40)
bacteriële urineweginfectie.
urinewegobstructie.
steen(en).
cystennieren.
glomerulonefritis.
niertuberculose.
vaginale contaminatie. Sluit dit bij twijfel aan de diagnose uit, door opnieuw een middenstraal-monster te laten indienen waarbij vóór de mictie het externe urogenitaalapparaat moet worden gereinigd.

En verder de urine niet te lang bewaren anders deugt de pH meting niet meer (wordt zuurder door ontstaan van ammoniak).
#318972
geer schreef: Ik ga zo even een AB kuurtje en pijnstillers (?) halen voor Sophie. Het duurde even om ze te overtuigen, maar de DA vond het uiteindelijk goed...
Ik geloof dat ik 'm even niet volg Geer.... Wat duurde even om ze te overtuigen?
#318975
Lizzy schreef: Ik geloof dat ik 'm even niet volg Geer.... Wat duurde even om ze te overtuigen?
Nou... ze wilden in eerste instantie geen AB meegeven zonder dat ik langs zou komen voor een consult en een urinetest. (op zich heel begrijpelijk) Maar ja, de uitslagen van die strip heb ik al, dus in feite zou dat compleet overbodig zijn. Tien tegen een dat dezelfde uitslag er weer uit zou komen en ik alsnog met een AB kuur zou vertrekken.
Door Timmy
#318976
geer schreef:Leukozyten 3+ (was erg paars!)
Nitriete: pos.
PH: was 6 - 6,5 (dus weer goed, toch?!)
Eiwit: neg (tm 1+ misschien)
Ketone: neg.
Urobline - normal
Bilubrin: neg
Die bovenste twee strookten dus niet met de rest van het 'rijtje', weet iemand wat dit betekent???
Klinkt toch een beetje als een ontsteking al dan niet in combinatie met gruis. De leukocyten wijzen in die richting.
De nitriet kun je vergeten. Die is van weinig betekenis (bij honden).

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op do 12 mei 2005, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door