Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Extreme
#3188965
Ik kwam op een of andere website deze recepten tegen.
In het kort was dit dus mijn reactie :o
Wat is jullie mening/reactie?

Recepten voor katten

Gestoomde zalm met catnip-saus op een bedje van hemelse rijst
Ingrediënten
Voor de rijst:
1/3 kopje witte rijst
3 zwarte ontpitte olijven
2 eieren
3 soeplepels kattenmelk (of lactosevrije melk)
3 soeplepels geraspte kaas
1 theelepel margarine
Voor de vis:
70 gram vis (bij voorkeur zalm of tonijn)
1 theelepel volle yoghurt
Enkele druppels vers citroensap
Catnip of kattenkruid (bij voorkeur vers, maar gedroogde catnip is ook prima)

Bereiding
Laat de rijst koken zoals aangegeven staat op de verpakking.
Klop het wit en het geel van de eieren samen tot het een glad geheel vormt.
Doe er de geraspte kaas bij.
Smelt de margarine in de pan en doe er de eieren en de kaas bij.
Voeg de rijst toe.
Goed roeren tot de eieren zijn gebakken.
Laat afkoelen.
Meng er voor het opdienen een beetje kattenmelk onder.
Versier met kleine stukjes zwarte olijven.
Stoom de vis.
Laat afkoelen.
Mix de yoghurt met het citroensap en serveer over de vis.
Besprenkel met catnip.
Dien op samen met de rijst.

Je kunt natuurlijk altijd improviseren met dit gerecht. Vermijd echter het gebruik van uien en look (giftig voor katten) en tomaten (zorgt voor buikpijn).

Kitty Eggnog
Wil je je kat helemaal uit de bol zien gaan, geef haar dan een portie zelfgemaakte Eggnog als aperitief (zonder alcohol, uiteraard). Ze zal er je eeuwig dankbaar voor zijn.

Ingrediënten
200 ml kattenmelk of lactosevrije melk
1 eigeel
1 snuifje kaneel
1 theelepel suiker
Een weinig slagroom

Bereiding
Doe alle ingrediënten in de blender en mix tot er een smeuïge massa ontstaat.
Serveer in kleine porties, want ook zonder alcohol is het een zwaar drankje. Het is ook belangrijk dat je geen echte melk gebruikt voor dit gerecht. De lactose in koeienmelk zorgt bij katten immers voor diarree en spijsverteringsproblemen.
Kitty Eggnog mag niet aan honden gegeven worden omdat melk bij honden voor spijsverteringsproblemen zorgt.

Recepten voor honden

Kerstkalkoen-balletjes met kastanjevulling
Laat 60 gram rijst koken.
Bak ondertussen 30 gram lever in een weinig olijfolie.
Doe de gebakken lever in de blender.
Meng rijst en lever en serveer in het midden van een bord.
Maak vervolgens balletjes van 1 kopje kalkoengehakt en 3 theelepels kastanjepuree.
Serveer deze balletjes op het bedje van rijst.

Tonijn thee
Laat het vocht van een blikje tonijn of makreel uitlekken (kies bij voorkeur een variant zonder olie en zout).
Leng aan met mineraalwater.
Dien op.

Om het speels te maken mag je van dit drankje ijsblokjes maken en ze dan naar de hond toe gooien. Plezier gegarandeerd!

Ik lees nu hier de recepten overnieuw en blijf m'n hoofd maar schudden, niet te geloven dat men dit aanbeveelt(en dan op een site waarvan je enigszins zou verwachten dat ze er verstand van zouden kunnen hebben).
Wat vinden jullie ervan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3188986
Tja, mijn eerlijke mening...deze recepten worden gepresenteerd als zijnde kerstrecepten, dus met de intentie dat je ze met kerst maakt..is á 2 dagen per jaar. Kan ik er dus een heel conclaaf overhouden, maar als er hier eentje jarig is happen ze ook buiten de gezonde lijntjes. Dus ach, als je dier geen probleem heeft met de genoemde ingrediënten, zou ik ze nog liever dit voorschotelen dat de kerstuitvoering van "gourmet".
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3188991
eelke schreef:Ja als feestmaal moet dit toch kunnen!
Suiker, 3 soeplepels geraspte kaas, olijven,..... voor een kat, hmmm feestmaal ok, maar mijn katten hebben toen ze leefde blijkbaar pech gehad, dit vind ik niet dingen die je aan een kat geeft
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3188994
Extreme schreef:Suiker, 3 soeplepels geraspte kaas, olijven,..... voor een kat, hmmm feestmaal ok, maar mijn katten hebben toen ze leefde blijkbaar pech gehad, dit vind ik niet dingen die je aan een kat geeft

Nee nee, geen conclusies trekken als dat je hond/kat pech heeft als die dit niet krijgt. Ze kunnen prima zonder, immers vinden ze het leukst van kerst nog altijd de kerstboom. Maar stel je denkt...doe eens gek met de kerst, dan is dat ook niet zo'n grote ramp.
Door eelke
#3188995
Drie soeplepels kaas is ook wel erg veel, ze zullen eetlepels bedoelen zeker? Anders is het zowat een halve liter kattenmelk ook...
Door Martine-Tom
#3188998
Ik kan me niet voorstellen dat een kat blij word van olijven, maar daarintegen kan ik me dat van mensen ook niet voorstellen ;D
Verder...och die ene keer per jaar zie ik er niet zoveel kwaad in.
Stoor me dan eerder aan katten die dag in dag uit kittekat eten dan de katten die dit eens een keer krijgen...geloof dat ik dan nog bijna hier de voorkeur aan geef :P
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3188999
Angelique schreef:Nee nee, geen conclusies trekken als dat je hond/kat pech heeft als die dit niet krijgt. Ze kunnen prima zonder, immers vinden ze het leukst van kerst nog altijd de kerstboom. Maar stel je denkt...doe eens gek met de kerst, dan is dat ook niet zo'n grote ramp.
Natuurlijk begrijp ik dat het geen kwaad kan als je kat of hond iets "slechts" te eten krijgt omdat het bv kerst is, maar het gaat mij erom hadden ze dan geen gezondere alternatieve kunnen geven, die voor de hond/kat ook als extra gezien kan worden zonder dat men met de suikerpot moet gaan strooien of de hoeveelheden die er staan mbt het visgerecht.

En ja eelke ik denk dat ze ook eetlepels bedoelen maar dan toch, 3 eetlepels geraspte kaas, buiten de rest om.

Angelique en Eelke zouden jullie ijsklontjes naar je hond(en) schieten/gooien omdat het zoveel plezier kan geven? Misschien ben ik een *** maar ik zou het zelf dood eng vinden om dat te doen, ijsklontje geven ok, maar in de lucht gooien en dan maar hopen dat je hond ze goed opvangt, ik durf het niet.

Een keer iets "geks"doen met het eten, prima, je weet inmiddels wat je hond/kat wel kan verdragen, maar ik vind de recepten zo overdreven, maar misschien zie ik het verkeerd, en moet ik er niet zo zwaar over denken :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3189002
Martine-Tom schreef:Ik kan me niet voorstellen dat een kat blij word van olijven, maar daarintegen kan ik me dat van mensen ook niet voorstellen ;D
Verder...och die ene keer per jaar zie ik er niet zoveel kwaad in.
Stoor me dan eerder aan katten die dag in dag uit kittekat eten dan de katten die dit eens een keer krijgen...geloof dat ik dan nog bijna hier de voorkeur aan geef :P
Als je dier altijd "gezond" eet, kan zeker een kerstdiner als dit misschien weinig kwaad, een keertje iets "slecht" eten prima, maar je kat krijgt alleen maar gourmet/kittekat oid en dan voor kerst dit, dan maakt dat dan ook niks meer uit, heeft het beestje ook eens iets extra's
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3189005
Tja, zo vraag ik mij ook af wat er in het baksel van de dierenarts zat dat dinky in haar voerbakje kreeg met sinterklaas. Feit is dat ze het niet goed op weet te eten waardoor ze er eigenlijk niets van heeft gehad ::)
Gelukkig voor Dinky zaten er ook andere 'gewone' snoepjes in het voerbakje die ze wel heerlijk op kon smikkelen :)

Zo zal ik ook nooit vergeten dat mijn schoonmoeder het vreselijk vond dat ze dinky geen leverworst en kaas mocht geven toen ze de eerste keer op moest passen. In die tijd zat Dinky nog op blaasgruisdieet vanwege gruis en mocht ze daar dus niets naast hebben. Was blij dat ik een medische reden aan kon geven :o
Later mocht schoonmoeder Dinky verwennen met rauw vlees, dat vond zowel schoonmoeder als Dinky geen straf. Schoonmoeder vond het maar een luxe dat dinky gemalen hert, eend, konijn enz. kreeg :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3189018
Extreme schreef:Als je dier altijd "gezond" eet, kan zeker een kerstdiner als dit misschien weinig kwaad, een keertje iets "slecht" eten prima, maar je kat krijgt alleen maar gourmet/kittekat oid en dan voor kerst dit, dan maakt dat dan ook niks meer uit, heeft het beestje ook eens iets extra's
Het "voordeel" van dit recept is in elk geval nog dat je weet wat erin zit, geen enge E-nummers, kleurstoffen enz enz.

Tom was jarig in december en hij kreeg een 3 gangen Italiaanse maaltijd :biggrin2:
Ja incl pasta, antipasti en ijs ;D
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3189116
Martine-Tom schreef:Het "voordeel" van dit recept is in elk geval nog dat je weet wat erin zit, geen enge E-nummers, kleurstoffen enz enz.

Tom was jarig in december en hij kreeg een 3 gangen Italiaanse maaltijd :biggrin2:
Ja incl pasta, antipasti en ijs ;D
;D ;D en hij heeft gesmikkeld neem ik aan.
Door Ruisje
#3189329
Dit maken ze maar één Kerst. Hond of kat is de dag erna volgens mij aan de schijt.
Door Martine-Tom
#3189340
Extreme schreef:;D ;D en hij heeft gesmikkeld neem ik aan.
Ja hij vond het zalig :biggrin2:
En nog prima ontlasting ook de dag erna ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3189362
Ruisje schreef:Dit maken ze maar één Kerst. Hond of kat is de dag erna volgens mij aan de schijt.
Beetje kat zegt toch gewoon...vreet jij dat zelf :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door