Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Debbie123
#3188832
Mn vriezer word te klein en ben aan het kijken voor een andere. Heeft er iemand een vrieskist? En wat zijn daar de voordelen en nadelen van. Heb nu een vrieskast maar heb een vrieskist op het oog, maar twijfel nog of het wel handig is.....
Door Shanti en co
#3188847
Wij hebben twee kisten en het grote voordeel vind ik is dat er lekker veel in past. Sommige mensen vinden het een nadeel dat het minder overzichtelijk is maar daar heb ik geen last van, ik vind het juist overzichtelijk.
Een vriezer hebben we met karton ingedeeld in 3 vakken waar we verschillende dingen in hebben zitten. De andere is meer een voorraad vriezer waar vooral groot verpakte spullen van lijntjes in zitten.
Door Lizzy
#3188867
Ik heb 2 kisten en 3 kasten en beide hebben voor en nadelen. Ik vind kasten voor karkassen redelijk onhandig maar voor spier en orgaanvleesporties van ongeveer 1 kg vind ik kasten weer heel handig. Wij zullen altijd beide hebben denk ik. Ik wil wel alleen nog maar no frost. Ontdooien heb ik zo'n netenhekel aan!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188913
Ik heb een kast en een kist.

In de kist heb ik voorraad, ongeportioneerd. Blokken van 5 of 10 kilo knikker je er zo in. De kist staat in onze (vorstvrij verwarmde) schuur.

De kast staat in de keuken en daarin heb ik geportioneerde voorraad en kiloverpakkingen. Ik heb er 1 met 7 lades, voor 1 grote hond en 2 katten. Het fijne van de kast is dat je wat kan sorteren. Een la voor spiervlees, een la voor karkas, een la voor orgaan enz. Dat maakt het ook handig voor meneer om eten te pakken, want dan pakt ie braaf iets uit la 1 en la 2 en hij heeft geen idee wat ie voert, maar ik weet dat het goed is.

Nu de hond door omstandigheden van barf af is, ga ik de kist leeghalen en hou ik de kast voor de dieren. Met kvv heb ik meer dan voldoende aan alleen de kast en dan vind ik een kast veel handiger qua indeling.
Door hannabelgje
#3188922
Hier een kleine kist en twee kasten. In de kist ligt ook de bulk en in de kasten alles in porties. In de dierenkast ligt het vleesbot. Iedere laag zijn eigen soort. (Zijn vakken en geen lades). In mijn kast zijn er twee lades van de beesten. Eentje met orgaan en eentje met spiervlees.
Door Debbie123
#3188973
dank je wel voor de reacties.
kist lijkt me idd handig voor ongeportioneerd vlees. kast weer handig voor weekmenu...
hmmm lastig....ik twijfel nog even verder ;)
Door Syrae
#3188978
mijn kast heeft glazen leg plateaus en 7 laden (met 2 hele grote) op een plateau kan ik 2x 10 kg bulk proppen mits ik er van de bovenkant wat af heb gehaald (breedte blok past net niet. Haal ik er zeg 2 kilo af en portioneer ik dat dan past het perfect)

Ik moet er wel laden uithalen om gebruik te kunnen maken van de plateaus dus er staan nu 3 laden ergens in een kast. Het is de bedoeling straks een lade orgaan, vlees en karkas te hebben maar dat lukte niet gezien de grootte van m'n laatste bestelling. 66 kg past eigenlijk net niet als er nog wat in de vriezer zit.
Door Ruisje
#3188983
hannabelgje schreef:Een kist is zuiniger qua stroom, maar veel moeilijker schoon te maken.
Nou, ik heb meer werk aan ontdooien en schoonmaken van m'n kasten dan van de kisten.
Kast: laden eruit, uitstofferen, schoonmaken/drogen. Een bak op vloer voor het dooiwater uit de kast en daarna de vloer dweilen omdat er altijd naast gaat. Alle vakken uitnemen/drogen.
Kist: Klep open, uurtje wachten, met een stoffer langs de wanden en met een stoffer en blik het ijs van de bodem halen. Droge doek er door en klaar.
Door Shanti en co
#3188992
Ik vind de kisten heel makkelijk schoon te maken. Wij halen de spullen de eruit, krabben grote stukken ijs weg, spuiten hem schoon met een stoommachine, drogen hem af en zetten alles er weer in. Per vriezer is dat iets van een half uurtje.
Door Debbie123
#3189016
dat is idd ook wel iets om mee te nemen. Zit er altijd tegen aan te hikken om die lade's helemaal schoon te maken.. Kist klinkt dan weer stuk makkelijker. Misschien mn vriezer gewoon houden en kist erbij :biggrin2:. Manlief even lief aankijken... ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3189024
Hier ook een kast en een kist. Kist moet binnenkort echt een keertje schoon, kast moet veel vaker (al wat ouder). Ideaal, net als iedereen, grote porties in de kist, kleine in de kast. Als ik 5 kg of meer ontdooi om te portioneren vaak ook geportioneerde dingen in de kist, gewoon in plastic zakken. We hebben niet echt een verdeling, behalve die er al in zat. Die 15% is voor ons, de rest is voor de katten. ::)
Door Shanti en co
#3189044
Debbie123 schreef:dat is idd ook wel iets om mee te nemen. Zit er altijd tegen aan te hikken om die lade's helemaal schoon te maken.. Kist klinkt dan weer stuk makkelijker. Misschien mn vriezer gewoon houden en kist erbij :biggrin2:. Manlief even lief aankijken... ;)
Die ander moet je sowieso houden, teveel vriesruimte kan niet. :biggrin2:
Door Cindy de Wolf
#3189050
Hier 2 kasten (snik mijn 3e kast is in december overleden en ik mis hem echt) en 4 kisten, waarvan de grootste 600l meestal uit staat. In de kisten grote verpakkingen en voorraad kvv en in de kasten gesorteerd en geportioneerde barf. Als deze kasten en kisten het met tijd begeven wil ik iig no frost hebben! Dit zijn oudere kasten en kisten die ik heb staan.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door