Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sella
#3188377
Dat weet ik wel, als ik zie hoe zwaar Diego het had na een gewone castratie en een vergrote teelbal, dan wil je dat nooit meer een hond aandoen.
Er is wel een heel groot verschil ook al gaat het niet via de buikwand.
En er zijn bijna geen klinieken waar je hiermee terecht kan.
Door hannabelgje
#3188379
Bij een reu zie ik er het nut niet echt van in. Het gat moet toch groot genoeg zijn om de teelbal door te laten lijkt me. Met de hand ook. Wat is dan het verschil?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188389
sella schreef:Dat weet ik wel, als ik zie hoe zwaar Diego het had na een gewone castratie en een vergrote teelbal, dan wil je dat nooit meer een hond aandoen.
Er is wel een heel groot verschil ook al gaat het niet via de buikwand.
En er zijn bijna geen klinieken waar je hiermee terecht kan.
Als je dat weet, welk verschil is er dan volgens jou tussen een gewone castratie van een reu en een laparoscopische?

Het is bij een reu een kwestie van sneetje maken, zaadleiders en bloedtoevoer afklemmen en alles wat overbodig is weghalen. Ook met grote teelballen is dat geen moeite, dan maak je het sneetje een pietsje groter en goh dat kan wel wat extra au doen bij de reu, maar ik zou echt in het geheel niet weten wat je hier laparoscopisch aan zou kunnen doen.
Door sella
#3188396
diego heeft tot op de plasbuis opengelegen. Het duurde 5 maanden voor het dicht was. Een pijn met plassen de ziel. Dat kan nooit zo een gat worden laparoscopisch.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188398
sella schreef:diego heeft tot op de plasbuis opengelegen. Het duurde 5 maanden voor het dicht was. Een pijn met plassen de ziel. Dat kan nooit zo een gat worden laparoscopisch.
Laparoscopisch is IN de buik. Een reu heeft het hele zaakje buiten de buik hangen. Waar moeten ze de buizen in steken volgens jou?

Echt, ik wil niet zeuren hoor, maar het bestaat gewoon niet bij de castratie van een reu.
Door Parelridder
#3188406
Castratie van de reu met een binnenbal (cryptorchidie) kan door middel van een kijkoperatie. De operatie zelf is op die manier veel minder ingrijpend geworden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188423
sella schreef:Dus dan zou Paul liegen tegen mij?
Dat hoor je mij toch niet zeggen. Maar als Paul tegen mij dit zou zeggen zou ik uitgebreide tekst en uitleg willen, want ik heb echt in het geheel geen idee hoe je iets laparoscopisch zou moeten doen buiten de buik. En waarom je dat zou willen doen enkel omdat de teelballen groter zijn. Juist dan! Waarom zou je een veel kleinere incisie willen maken als dat wat eruit moet nou juist wat groter dan normaal is. Ik ben bij tientallen castraties geweest en dat is zo'n eenvoudige ingreep, ik kan me er echt in het geheel niets bij voorstellen.
Door Lil
#3188424
Kaela schreef:Dat hoor je mij toch niet zeggen. Maar als Paul tegen mij dit zou zeggen zou ik uitgebreide tekst en uitleg willen, want ik heb echt in het geheel geen idee hoe je iets laparoscopisch zou moeten doen buiten de buik. En waarom je dat zou willen doen enkel omdat de teelballen groter zijn. Juist dan! Waarom zou je een veel kleinere incisie willen maken als dat wat eruit moet nou juist wat groter dan normaal is. Ik ben bij tientallen castraties geweest en dat is zo'n eenvoudige ingreep, ik kan me er echt in het geheel niets bij voorstellen.
Als ze een bal uit de buik moeten vissen dan toch liever een kijkoperatie dan de hele buik open. Als ze moeten zoeken is die buik verder open dan bij een "ouderwetse" castratie van een teefje.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3188425
Lil schreef:Als ze een bal uit de buik moeten vissen dan toch liever een kijkoperatie dan de hele buik open. Als ze moeten zoeken is die buik verder open dan bij een "ouderwetse" castratie van een teefje.
Uiteraard! Maar we hebben het nu over een normale castratie van een reu, die kan mijn inziens niet laparoscopisch. Althans, ik lees steeds dat het probleem bij Shay vooral was dat zijn teelballen zo vreselijk groot zouden zijn geweest, niet dat ze in de buik zaten.
Door Lil
#3188426
Kaela schreef:Uiteraard! Maar we hebben het nu over een normale castratie van een reu, die kan mijn inziens niet laparoscopisch. Althans, ik lees steeds dat het probleem bij Shay vooral was dat zijn teelballen zo vreselijk groot zouden zijn geweest, niet dat ze in de buik zaten.
Eh nee een normale castratie bij een reu wordt beschouwd als uitwendig, omdat je niet in de buikwand hoeft te zijn.
Door Lizzy
#3188436
sella schreef:Dus dan zou Paul liegen tegen mij?
Nou vast niet maar misschien heeft hij het niet goed uitgelegd of heb jij het niet goed begrepen of een combinatie van beide. Maar als een bal buiten de buik hangt, dus gewoon waar ie hoort, wordt er gewoon gecastreerd. Daar valt laparoscopisch niks aan te doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door