Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Audrina
#318786
Vannacht vonden mijn teven het weer eens tijd voor een ouderwets robbertje vechten. Ze hebben elkaar niet zo heel heftig toegetakeld maar ze hebben wel allebei wat wondjes.
Allebei mijn teven hebben een paar gaatjes (tandafdrukken) om hun neus, mijn oudste teef heeft een scheurtje aan de binnenkant van haar ene oor en een flinke put in haar voorpoot en mijn jongste teef heeft ook een scheurtje in haar oor en een flinke put in haar wang.
We zijn vanmorgen al langs de DA geweest hoor. Die zei dat hechten bij zulke wonden geen zin had en wilde AB meegeven voor allebei, maar ik heb gezegd dat ik daar nog even over na wil denken. Ik moest de wondjes goed schoon houden met gekookt en weer afgekoeld water, beetje spoelen met betadine verdund met gekookt (en ook weer afgekoeld) water en in de gaten houden dat de wondjes niet dik & te warm worden / ontsteken.
Ik geef ze liever geen AB als het niet nodig is. Vroeger deed ik dat altijd wel na zo'n vechtpartij maar om nu te zeggen dat de wondjes er sneller & beter door genazen, nou nee....
Wat kan ik zelf naast dat spoelen / schoonmaken doen om de wondjes goed en spoedig te laten genezen en te voorkomen dat het gaat ontsteken? Zijn er huismiddeltjes / homeopatische middeltjes die er van uit binnenuit zeg maar voor kunnen zorgen dat het niet gaat ontsteken (net zoiets als AB maar dan in de natuurlijke vorm)? Ik heb groene leempoeder, mag ik daar een papje van maken en de wondjes er licht mee insmeren of moet ik wachten tot het helemaal dicht is? Het bloed niet meer maar het is nog wel open.
Ik geef ze allebei voor de zekerheid ook trauma vetsem (o.a. arnica) van vsm.
Gebruikersavatar
Door Mischa
#318792
Ik heb weleens gehoord dat een compres met mierikswortel bij wondinfecties of ter voorkoming daarvan als natuurlijk antibioticum gebruikt kan worden. Dat is bij mensen tenminste zo. Even bij Google kijken.

Verder zou hondenspeeksel al heel desinfecterend zijn. Bij gebrek aan jodium vroeger, zouden mensen zelfs honden hun wonden laten likken. Dus over die neus zou ik me niet gelijk zo zorgen maken ;) Al zou ik voor mezelf niet snel een hond aan een evt. wond laten likken :P

Jodium gebruik ik voor mezelf nooit. Het ontsmet wel, maar vernietigd ook cellen wat de genezing weer ik de weg zit. Ik zal het dan ook denk ik niet snel op een huisdier geven. Kamille zou ook ontsmettend kunnen werken.

Gewoon een kwestie van aankijken en zorgen dat de wonden schoon zijn, denk ik. Als er toch iets gaat ontsteken ook weer niet te moeilijk doen over AB. Maar je hebt denk ik wel gelijk als je niet gelijk naar dit "paardemiddel" wil grijpen.

(NB: ik heb er niet voor geleerd, het zijn gewoon weetjes waar ik weleens over gehoord heb, dus pin me er niet op vast :o)

Groetjes
Door Audrina
#318794
Ze zijn allebei gezond en in goede conditie, dus dat scheelt wel weer wat. Je schrikt je wel het lazarus als je zo'n slagveld aantreft met al dat bloed. ::) Maar als je het dan allemaal schoonmaakt blijkt het gelukkig wel mee te vallen.

Als het echt gaat ontsteken ga ik wel AB halen hoor. ;) Maar om het nu uit voorzorg te gaan geven vind ik net zoiets als zelf een aspirientje slikken omdat je misschien wel eens hoofdpijn zou kunnen krijgen.

Helaas moet ik zo naar mijn werk :-\ (ik had er eigenlijk al moeten zijn). Ben er niet blij mee maar ja, heb wat werkzaamheden waar ik niet onderuit kan en die vandaag echt moeten. Maar ik ga wel eerder naar huis. En ik stop die takketeven allebei in hun bench.

Over mierikswortel kan ik zo gauw alleen vinden dat het bij darm- en spijsverteringsproblemen gebruikt kan worden. Maar ik kan natuurlijk altijd even langs de natuur- / reformzaak fietsen na mijn werk om te kijken wat ze daar hebben.

M'n oudste teef ligt er heel zielig bij en trekt echt zo'n "Aaaaauuuuww :'( " hoofd. En als je naar haar kijkt gaat ze liggen bibberen. Een echte dramaqueen dus. ;)
Door Audrina
#318803
Lizzy schreef: Misschien is dit wel een leuk boekje voor jou! http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6517

Overigens zou ik de wondjes schoonhouden met calendula-tinctuur en inwendig Echinacea en vitamine C geven. That's it. Kijk, als het gaat ontsteken kun je altijd nog AB geven. Toch?
Thanks. Straks ff bij de boekenwinkel kijken of ze het hebben. En anders bestellen ze het maar voor me. Altijd handig, ook om aan je DA te laten zien. ;) En de natuur- / reformzaak zit vlakbij de boekwinkel dus haal ik daar meteen de middeltjes die jij opnoemt.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#318841
Propolistinctuur is ook een goed middel. Dat is ook een natuurlijk alternatief voor AB en je kunt het zowel inwendig als uitwendig gebruiken.
Door Peet
#318842
Ik heb voor dit soort dingen altijd Calendula-tinctuur in huis. Prikt wel een beetje (je kan het ook verdunnen) maar is beter dan jodium (vind ik, zie ook die opmerking over de celranden).

Stomme mutsen.... >:( ;)
Door Audrina
#319039
Ik ben bij de Kruiderij (soort de Tuinen) geweest en heb gehaald: Arnica tabletjes & -zalf van VSM, calendula wondspray van VSM (tinctuur of propolistinctuur hadden ze niet), echinacea tinctuur en salisprincapsules van vitotaal.

Hoeveel mag ik ze (allebei ca 30 kg) van de echinacea geven? Op het flesje adviseren ze: 3 x daags, zo nodig elk uur, 10 tot 20 druppels innemen met wat water. Maar dat is natuurlijk voor volwassen mensen.

De salisprin heb ik voor eventuele pijn, want ik heb het idee dat Tess haar voorpoot gekneusd is (heb ik ook die arnica voor). Hoeveel salisprin mag ze eventueel hebben? Vanmorgen heeft ze wel metacam gehad. Metacam & salisprin gaan niet samen he?

Ik heb nog een pot vitamine C van Roter staan. Mogen ze dat ook hebben en zo ja, hoeveel?

Allemaal vragen weer, pfffff. :-\

Gelukkig hebben de dames weer vriendschap gesloten en hebben ze net buiten weer "tikkertje" lopen spelen en nu liggen ze lief naast elkaar op het kleed te kluiven op een bot. Soms begrijp ik niks van ze. ;)
Door Peet
#319046
Audrina schreef: Ik ben bij de Kruiderij (soort de Tuinen) geweest en heb gehaald: Arnica tabletjes & -zalf van VSM, calendula wondspray van VSM (tinctuur of propolistinctuur hadden ze niet), echinacea tinctuur en salisprincapsules van vitotaal.

Hoeveel mag ik ze (allebei ca 30 kg) van de echinacea geven? Op het flesje adviseren ze: 3 x daags, zo nodig elk uur, 10 tot 20 druppels innemen met wat water. Maar dat is natuurlijk voor volwassen mensen.
Ik zou ze 3x daags 20 druppels geven. Het teveel wordt uitgeplast en ze kunnen wel ff een boost gebruiken, denk ik.
De salisprin heb ik voor eventuele pijn, want ik heb het idee dat Tess haar voorpoot gekneusd is (heb ik ook die arnica voor). Hoeveel salisprin mag ze eventueel hebben? Vanmorgen heeft ze wel metacam gehad. Metacam & salisprin gaan niet samen he?
Nee, als ze al Metacam heeft gehad, zou ik haar op z'n vroegst vanavond (als ze pijn heeft) een caps geven. Ik houd max 2 caps per dag aan voor een herder.
Ik heb nog een pot vitamine C van Roter staan. Mogen ze dat ook hebben en zo ja, hoeveel?
Zijn dat die kleine gele, zure pilletjes? Je moet even kijken op de verpakking hoeveel Vit C er in 1 tablet zit...ze mogen zoveel hebben tot ze er van aan de dunne gaan ;)..zeg maar rond de 1000 mgr. Maar met die kleine pilletjes wordt dat wel een handjevol ;D
Soms begrijp ik niks van ze. ;)
Vrouwen hé... ;D
Door Audrina
#319048
Dankuwel mevrouw. :) Straks meteen even m'n dames pesten met die echinacea. ::) Die vit C is 50 mg per tablet, dus 1000 mg dat zijn er nogal wat. :o Nou ja, ik geef ze er over een uurtje ofzo eerst allebei maar eens 2 om te kijken wat er gebeurt.
Echt pijn heeft Tess niet hoor en ze kan ook enorm de dramaqueen uithangen. Die salisprin is alleen voor het geval dat. En die metacam vanmorgen was omdat ze zo moeilijk liep.
Laatst gewijzigd door Audrina op do 12 mei 2005, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#319051
alle herders zijn dramaqueens.....

ik kan Beautje heel lief vragen:

zal ik jouw pootje eens afzagen?
Draait hij meteen verliefd zijn buik naar je toe voor een kriebel ;D

Maar zeg je tegen hem: aggooossh, ben jij zielig???
Jaaaaa....gaan direct zijn oren hangen en tilt hij een triest pootje op.... ;D ;D
Door Audrina
#319054
Ja precies, zo is Tess dus ook. En als je het dan ook nog eens zielig genoeg zegt gaat ze nog piepen ook en als je dan zegt "aaaaah moet je nou ook piepen?" nou dan is het hek van de dam. ::)
Door Audrina
#319059
Ik heb ze zojuist allebei die echinacea druppels gegeven met een injectiespuitje zonder naald, met wat water en dan in de bek. Dat werd me niet in dank afgenomen. Net met die wondspray ook al niet. Die arnica gaat nog goed van pas komen denk ik. ::)
Door K@rin
#319081
daar ben ik weer ............. ::) ::) ::)
wondjes spoelen met waterstofperoxide (3%), zodat ze niet direct dichtgaan zitten en het wondvocht er uit kan gaan.

Romy heeft laatst een aanvaring met Dewi gehad .........
Haar oorpunt was zeker 7 cm gespleten ............ ::) ::)
Ik heb het schoongemaakt, flink tegen elkaar aan geplakt (gedrukt) en in de gaten gehouden.
Ze heeft 2 dagen een dik oor gehad, ik heb gezorgd dat er geen vuil vast ging zitten in de wond.
Nu is het helemaal genezen en haar oor zit weer netjes aan elkaar vast ...........
uuuuh en er is geen dierenarts aan te pas gekomen ....
Je moet de wondjes ook de tijd geven om te genezen .....
Door danielle1980
#319082
Karin & Pyrs schreef: daar ben ik weer ............. ::) ::) ::)
wondjes spoelen met waterstofperoxide (3%), zodat ze niet direct dichtgaan zitten en het wondvocht er uit kan gaan.
tja ik moet t met karin eens zijn, bij shane heeft t prima geholpen toen hij de bijtwonden van de herder had. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door