Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3187339
Ik wil mijn chi teefje laten helpen over maand of 4 maar heb 2 dierenartsen gebeld en zeggen verschillende dingen.
De ene zegt laparoscopie 'S met behoud baarmoeder heeft schoonmaak functie
De andere zegt bij iets oudere teefjes ( ze word in mei 5) gaat meestal de baarmoeder er standaard uit, omdat er toch vaak oneffenheden op zitten.
Allebei wel met gasnarcose
Nou ben ik aan het twijfelen wat beter is, baarmoeder eruit geen kans meer op kanker daar dan maar ja die schoonmaak functie is dat echt zo belangrijk?
Ik wil haar laten helpen omdat ze iedere keer schijnzwanger is heb al paar keer puur geprobeerd maar helpt helemaal niks
Laatst gewijzigd door kiara op wo 13 jan 2016, 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3187398
Ik zou de keuze aan de da laten. Ziet de baarmoeder er prima uit dat kan ie blijven zitten, zijn er afwijkingen dan halen ze em eruit. Zodra de eierstokken weg zijn verschrompelt de baarmoeder en kun je geen bmo meer krijgen.
Door Lizzy
#3187433
Wanneer je de eierstokken en eileiders verwijderd, verschrompeld de baarmoeder en is er geen kans meer op kanker. Er is ook geen kans meer op schijnzwangerschappen en er is geen kans meer op baarmoederontstekingen (want die ontstaan alleen onder invloed van hormonen en die neem je weg met het verwijderen van de eierstokken) en schijnzwangerschappen zijn al helemaal geen reden om de baarmoeder te verwijderen.

Zeker bij zo'n mini zou een laparoscopische operatie voor mij zeker de voorkeur hebben. En de baarmoeder kan 9 van 10 keer gewoon blijven zitten. Mocht ie eruit moeten, doen ze dat natuurlijk ter plekke en wordt een laparoscopische castratie alsnog een normale castratie (sterilisatie is een verkeerd woord). En haar leeftijd is al helemaal geen reden om aan te nemen dat de baarmoeder onregelmatigheden vertoont. Kijk, als je dit aan een dierenarts vraagt die niet laparoscopisch castreert, zal ie zeggen dat hij de voorkeur geeft aan een ouderwetse castratie. Logisch, want daar kan hij aan verdienen en aan een laparoscopische bij zijn conculega niet. Zo simpel is het.

Ik ging wel naar een kliniek waarbij ze deze operatie bij wijze van spreke met de ogen dicht kunnen doen. Maar ja, mijn voorkeur zou absoluut een laparoscopische castratie zijn!
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187438
Is mij vrij duidelijk nu het verschil dan, word alleen door die ene da gezegt die dus niet laparoscopie's doet dat je dan niet kan zien hoe de baarmoeder is vandaar dat hun het zo doen.
Werd het voorheen niet altijd standaard verwijderd de baarmoeder? En wat houd het dan in dat het een schoonmaak functie heeft? Dat snap ik dan niet als het toch verschrompeld ?
En is het minder zwaar voor zo'n ienie klein hondje om het laparoscopie's te doen dan?
Door sella
#3187445
Het is al een klein buikje, als je daar in moet snijden is dat al snel heel groot in verhouding. Met laprascoop zijn et 3 kleine gaatjes en gaan ze eigenlijk meteen na de ingreep fluitend heen. Je hebt ook veel minder kans op verklevingen ect.
Door Lizzy
#3187446
kiara schreef:Is mij vrij duidelijk nu het verschil dan, word alleen door die ene da gezegt die dus niet laparoscopie's doet dat je dan niet kan zien hoe de baarmoeder is vandaar dat hun het zo doen.
Werd het voorheen niet altijd standaard verwijderd de baarmoeder? En wat houd het dan in dat het een schoonmaak functie heeft? Dat snap ik dan niet als het toch verschrompeld ?
En is het minder zwaar voor zo'n ienie klein hondje om het laparoscopie's te doen dan?
Elke operatie is een risico, zeker voor zo'n kleintje. En als ze geen last zou hebben van de loopsheden en schijnzwangerschappen zou je in mijn ogen zelfs moeten overwegen om een castratie niet uit te laten voeren en haar gewoon "heel" te laten.

De baarmoeder heeft geen functie meer, nadat ze de eierstokken hebben weggehaald.

Maar een laparoscopische castratie is beduidend minder zwaar dan een ouderwetse.

Vroeger verwijderde men de baarmoeder standaard ja. Maar ja, vroeger wist men ook niet beter.... En waren ze vroeger allemaal van mening dat je een teef moest laten castreren, komen ze daar steeds meer op terug omdat castratie andere mogelijke heel vervelende gevolgen heeft. De techniek en de wetenschap zit/staat niet stil zeg maar.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3187448
Ik ben ook eigenlijk geen voorstander om het zomaar te doen, vandaar dat ik het ook hier vraag
Maar in dit geval steeds schijnzwanger en daarbij dus ook melk, beetje blauwig buikje soms, en zo nu en dan ja een soort puistje net als bij pubers zeg maar, met pus, denk dat dat allemaal hormoon kwestie is
Maar inderdaad voor zo'n klein hondje kies ik dan zeker voor laparoscopie's iets veiliger
Door Lizzy
#3187453
kiara schreef:Ik ben ook eigenlijk geen voorstander om het zomaar te doen, vandaar dat ik het ook hier vraag
Maar in dit geval steeds schijnzwanger en daarbij dus ook melk, beetje blauwig buikje soms, en zo nu en dan ja een soort puistje net als bij pubers zeg maar, met pus, denk dat dat allemaal hormoon kwestie is
Maar inderdaad voor zo'n klein hondje kies ik dan zeker voor laparoscopie's iets veiliger
Maar heeft ze daar zelf last van?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3187468
sella schreef:Het is al een klein buikje, als je daar in moet snijden is dat al snel heel groot in verhouding. Met laprascoop zijn et 3 kleine gaatjes en gaan ze eigenlijk meteen na de ingreep fluitend heen. Je hebt ook veel minder kans op verklevingen ect.
Juist andersom. Die 3 'kleine' gaatjes zijn toch al gauw 1,5cm per stuk. Dat is samen 4,5cm. Dat is groter dan de snede van een normale sterilisatie (ik zou zeggen zo'n 2,5-3cm maximaal). Plus dat de buikwand wordt opgeblazen bij laparascopie en je dus allemaal kleine spierscheurtjes krijgt en dat geeft veel napijn. Die heb je ook niet bij normale ster. Normale castratie is juist bij een klein hondje veel minder belastend.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3187475
Nog een argument voor normale castratie en tegen laparoscopie: de tijdsduur. Een beetje handige da is in 15 minuten klaar (van 1e snede tot laatste hechting) met een normale ster. Bij lasco duurt dit langer. Ook de voorbereidingstijd is veel langer bij lasco. In totaal is je hondje dus veel langer onder narcose.

Plus dat de gebruikte apparatuur best zwaar is, en ook als de da heel voorzichtig doet komt er toch (relatief) veel druk van buitenaf op het hondje te staan (zeker in verhouding tot de lichaamsgrootte van een chi).

Wat mij betreft: honden onder de 10-15 kilo (afhankelijk van lichaamsbouw) normale ster, daarboven kan lasco. Maar ik zou dit bij mijn eigen honden toch niet doen, vanwege de tijdsduur en als er iets mis is met de baarmoeder moet alsnog de hele hond open.
Door tessa
#3187493
Ik heb Tanja (boxer van 7,5) een maand geleden laten steriliseren. Zij heeft drie nesten gehad waarvan twee met een keizersnede, omdat de baarmoeder veel littekenweefsel had is hij ook verwijderd. Het is een gewone sterilisatie geweest en ze had een snee van een cm of vier/vijf, helemaal binnenwaarts gehecht. Ze heeft er totaal geen last van gehad , ik moest echt moeite doen om haar tien dagen rustig te houden. En heeft niet aan de wond gezeten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door