Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3187182
Onze jongste telg krijgt nu sinds ruim 7 weken kvv.
Ze heeft nu sinds 3 weken 1 x per week een kippennek gehad als extraatje.
Maar de kippennek floept zo naar binnen en daarom zou ik graag iets gaan geven dat ietsje groter is waar ze iets meer op moet kauwen/knagen.
Wat zou ik goed en veilig kunnen geven?
Laatst gewijzigd door kimber op do 28 jan 2016, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#3187191
Dank voor je reaktie pluk!

Ik zal misschien wel te voorzichtig zijn... maar in een kippennekje zitten natuurlijk van die kleine werveltjes, en in een kwartelkarkasje of een Parelhoen karkas, eend, kip zitten van die langwerpige scherpe botjes... stel ze slikken een heel stuk van zo'n scherp langwerpig botje door gaat dat dan wel goed van binnen?
Moet eerlijk zeggen dat ik best wel wat bang ben...
Maar zou heel erg graag naast kvv wat barfdingen willen gaan geven ;)
Gebruikersavatar
Door Rico
#3187234
De dingen die Pluk noemt zijn beginnersbotten. Deze zijn erg zacht en daarom erg geschikt, ook als ze het niet helemaal goed kauwen. Een kippenvleugel wel eerst inknippen.

Lees hier even ;)
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/

Sommige slaan het met een hamer eerst plat, dan help je de maag een beetje met verteren als het in te grote stukken binnen komt.
Enne botten die gekookt zijn zijn gevaarlijk en splinteren. Maar rauw hoef je je geen zorgen te maken.
Als je je maar aan de regels houdt ;)
#3189273
Beetje late reaktie van mij maar nog bedankt Rico!

Ik heb inmiddels wat eenden nekken besteld en ook een aantal kwartels.
Aanstaande vrijdag kan ik mijn bestelling ophalen dus dit weekend wil ik beginnen met een kwartel voor alle honden :)
Als de eenden nekken en kwartels goed gaan dan misschien een konijnenkarkas proberen :D

Als ik een kwartel of eenden nek als extraatje wil geven, dus naast de KVV maaltijd die ze s'morgens en s'avonds krijgen kan ik dit dan zo geven of moet ik nog rekening houden met of de verhouding goed is met het bot, spiervlees en orgaanvlees?

En een eenden nek of kwartel zijn natuurlijk al een stukje zwaarder dan een kippen nekje dus is het denk ik wel verstandig om het gewicht af te trekken van de KVV maaltijd? Of als ik het als extraatje geef maakt dat niet zoveel uit?
Door Lizzy
#3189384
kimber schreef:Beetje late reaktie van mij maar nog bedankt Rico!

Ik heb inmiddels wat eenden nekken besteld en ook een aantal kwartels.
Aanstaande vrijdag kan ik mijn bestelling ophalen dus dit weekend wil ik beginnen met een kwartel voor alle honden :)
Als de eenden nekken en kwartels goed gaan dan misschien een konijnenkarkas proberen :D

Als ik een kwartel of eenden nek als extraatje wil geven, dus naast de KVV maaltijd die ze s'morgens en s'avonds krijgen kan ik dit dan zo geven of moet ik nog rekening houden met of de verhouding goed is met het bot, spiervlees en orgaanvlees?

En een eenden nek of kwartel zijn natuurlijk al een stukje zwaarder dan een kippen nekje dus is het denk ik wel verstandig om het gewicht af te trekken van de KVV maaltijd? Of als ik het als extraatje geef maakt dat niet zoveel uit?
Zeker een heel kwarteltje kun je als extraatje geven. Als je teveel vleesbot naast KVV gaat voeren, krijgt je hond al snel teveel vleesbot binnen. Dus daar zou ik wat rustig aan mee doen. Niet te vaak, niet teveel en anders kun je ook nog het vleesbotje aanvullen met een plukje spiervlees en dat van de KVV aftrekken (het vleesbot + plukje spiervlees samen).
#3190015
Lizzy schreef:Zeker een heel kwarteltje kun je als extraatje geven. Als je teveel vleesbot naast KVV gaat voeren, krijgt je hond al snel teveel vleesbot binnen. Dus daar zou ik wat rustig aan mee doen. Niet te vaak, niet teveel en anders kun je ook nog het vleesbotje aanvullen met een plukje spiervlees en dat van de KVV aftrekken (het vleesbot + plukje spiervlees samen).
Dank je Lizzy!
Ben erg benieuwd wat ze ervan gaan vinden :)
#3191668
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst kwartels gegeven als lekkernij... wat een succes!!! :D
Whahaha onze jongste en grootste hond zei hap slik weg zo gulzig was ze toen ze de kwartels rook.
De anderen vielen er ook gelijk op aan.
De jongste heb ik er uiteindelijk 3 gegeven het was wel grappig na de eerste pakte ze de 2e iets beheerster aan en toen ze de 3e kreeg knabbelde ze er netjes op.

Nu liggen de eerste eenden nekken te ontdooien :)

En morgen komt er een bestelling binnen met kipkarkas... zoooo verslavend dit!!!
Hoe heerlijk is het om naar je honden te kijken en ze zo te zien genieten :D
Gebruikersavatar
Door Rico
#3191681
Leuk hè?

Ik heb ook zo onwijs genoten.. en eigenlijk nog steeds.
Rico is ook echt helemaal vrolijk en blij na het eten van een kippennekje. Een kippenvleugel vindt hij minder.
Verder zijn konijnenoren op zich wel een succes, om te kluiven, want op krijgt hij ze niet. Maar dat komt denk ik door én zijn formaat én omdat hij geen heel gebit heeft. Maar kan er een hele poos 'zoet' mee zijn ;)

Maar misschien toch even verder inlezen, en meer barfdagen gaan invoeren.
In het begin is het even rekenen en wennen, maar lees van iedereen dat het heel snel went en eigenlijk niet echt lastig is ;)
Honden genieten, en jij ook :D
#3191919
Ja het is echt superleuk! :D

Wat een schatje is Rico!
Pientere uitstraling heeft hij :)

Ik ga me zeker meer verdiepen/inlezen in het Barf gebeuren.
Maar ik denk dat het dan bij enkele Barf dagen per week zou gaan blijven aangezien ik een grote staande vriezer tot mijn beschikking heb speciaal gekocht voor de kVV en bij Barf heb je dacht ik, toch meer vriezer ruimte nodig?

In ieder geval vind ik het reuze leuk om ze zo te zien genieten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door