Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3186796
Gisteren reed ik op de snelweg, 5baans en ik reed helemaal rechts op de baan die afrit ging worden. Van achteren kwam een ambulance met zwaailichten en sirene. Mijn eerste reactie was om iets links aan te houden, zodat de ambulance vrij baan had over de vluchtstrook (die ook naast de afrit mee gaat). Maar de ambulance wilde mij over de rijbaan passeren en "dwong" mij de vluchtstrook op.

Is dat normaal? Ik dacht dat de vluchtstrook juist was voor de ambulance om overheen te rijden. Het maakt mij niet uit, maar voor een volgende keer is het wel handig te weten wat te doen. Het ging nu allemaal erg onhandig en je wilt toch je best doen om netjes ruimte te maken.
Door Lil
#3186798
Het is verboden om over de vluchtstrook te rijden. Staat hele hoge boete op.

Ik ken verder de situatie niet. Had je het knipperlicht al aan of zo? Dan zou het links inhalen van jou logisch zijn. Hier zijn overal de vluchtstroken in gebruik als spitsstrook als dan een zwaailicht met sirene aankomt dan moet iedereen zo ver als mogelijk naar buiten en passeert het voorrangscoertuig in het midden. Dus rijd jij rechts moet jij zover als mogelijk rechts gaan rijden en rijd jij links zo ver als mogelijk links gaan rijden en dan passeren ze je in het midden. Ik schrijf wel rijden, maar meestal betekend dat stil staan.

Maar als er wel een vluchtstrook is, dan rijden ze gewoon over de vluchtstrook. Daar mogen gewone auto's namelijk niet komen als ze geen pech hebben.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3186829
Als je borden op de snelweg ziet over maak plaats voor hulpdiensten dan zie je vaak dat de hulpdiensten door het midden gaan. Maar geloof dat dat bij file is.
Wat de regelgeving is geen idee, en waarom de weg ipv vluchtstrook? Op de vluchtstrook zouden zich evt meer opstakels kunnen bevinden? Of slechter wegdek? Of?

Maar misschien bij jou omdat hij al verwachtte dat je rechtaf ging?
Door Lil
#3186832
Kaio schreef:Als je borden op de snelweg ziet over maak plaats voor hulpdiensten dan zie je vaak dat de hulpdiensten door het midden gaan. Maar geloof dat dat bij file is.
Wat de regelgeving is geen idee, en waarom de weg ipv vluchtstrook? Op de vluchtstrook zouden zich evt meer opstakels kunnen bevinden? Of slechter wegdek? Of?

Maar misschien bij jou omdat hij al verwachtte dat je rechtaf ging?
Dat is niet alleen bij file, maar ook als er geen vluchtstrook is.

Ik vermoed ook dat de chauffeur verwachtte dat zij naar rechts moest en het daarom deed. Ik rijd veel over de aanrijdroute en die chauffeurs zijn echt goed getraind in contact maken met de medebestuurders. Ik vermoed wel vaker dat ze "telepatisch" zijn. Helaas krijg ik alleen wat standaardtips en niet zo'n rijopleiding.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3186883
En als alles stilstaat rijden ze over de vluchtstrook.

Ze moeten er gewoon langs en als jij ruimte maakt naar de vluchtstrook of dat je even door rood rijdt dan is dat in die gevallen toegestaan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3186890
De vluchtstrook was hier geen spitsstrook. En de vluchtstrook volgde de afrit, die de ambulance ook nemen moest. Vandaar dat ik het onlogisch vond dat hij op de rijbaan bleef en ons naar de vluchtstrook wilde hebben. Als hij over de vluchtstrook was gegaan had hij een hele rits auto's kunnen passeren zonder dat die auto's iets hoefden te doen. Nu moesten ze allemaal aan de kant en ik was niet de enige die even moest bedenken wat er van me verwacht werd.

Als een ambulance op snelheid is en de weg vervolgd rijdt ie inderdaad zoveel mogelijk links, maar hij moest nu de afrit hebben.
Door Suzanne
#3186895
Angelique schreef:En als alles stilstaat rijden ze over de vluchtstrook.

Ze moeten er gewoon langs en als jij ruimte maakt naar de vluchtstrook of dat je even door rood rijdt dan is dat in die gevallen toegestaan.
Dat is een misverstand ;-)
De ambulance mag zelf WEL door rood maar "jij" (en ik ;-) mogen dat NIET. Ik denk dat ik het wel doe, of een andere overtreding begaan, maar het mag niet.

http://www.demensenvandeambulance.nl/in-het-verkeer/

http://www.omroepbrabant.nl/?news/19007 ... doen!.aspx

Het is ook niet de bedoeling dat je jezelf in gevaar brengt op enigerlei wijze ;-)

Het enige wat ik me kan voorstellen in gevl van TS is dat het voor hen op dat moment in die situatie handiger was om alvast links(er) te gaan rijden, ervan uitgaande dat ze gezien hebben dat TS er rechts af wilde, zodat zij op hun nieuwe baan makkelijker konden doorrijden. Het zou dan weer onloigshc zijn als zij er ook af zouden willen ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3186904
Als gewone weg gebruiker mag je inderdaad niet over de vluchtstrook rijden.

Zo hoorde ik laatst iemand die rij-examen deed. De brug ging open en hij stond stil voor het rode licht. Er was echter een auto te ver doorgereden waardoor de slagbomen niet dicht konden. Deze persoon die rij-examen deed kreeg van de brugwachter de opdracht om door te rijden.
Hij is op dit punt vervolgens gezakt omdat hij door het rode licht reed en hij niet door de politie of bevoegde ambtenaar werd gezegd door te rijden maar door de brugwachter ::)

Ik vind het dan ook erg onlogisch dat de ambulance andere weggebruikers naar de vluchtstrook 'dirigeerde'
Door Lil
#3186905
Angelique schreef:En als alles stilstaat rijden ze over de vluchtstrook.

Ze moeten er gewoon langs en als jij ruimte maakt naar de vluchtstrook of dat je even door rood rijdt dan is dat in die gevallen toegestaan.
Nee absoluut niet waar! De ambulance en de politie en brandweer mogen dat maar nooit een automobilist!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3186914
Nou weet je, ik heb jaren naast een druk kruispunt gewoond waar dagelijks meerdere keren ambu of brandweer door moesten. Als je voor het rode stoplicht stond kon je maar 1 kant op en dat was rechtdoor...door rood...en die brandweren en ambu's die toeterde je gewoon door rood heen. Vaak reed er ook politie bij en niemand die op de bon geslingerd werd. Tuurlijk kijk je dan wel even uit de dopjes voordat je doorrijdt, je hoeft natuurlijk niemand aan diggels te rijden.

Hoe dan ook, als er een hulpdienst door moet, dan spring ik gewoon weg, maakt me niet uit welke kant op en ga ik niet denken...oww guttuh, ik mag niet over de doorgetrokken streep oid.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3186916
Een hulpvoertuig wat optische en geluidssignalen voert, mag met gepaste snelheid door het verkeer. Het overige verkeer wordt verzocht om ruimte te maken, indien dit kan en mag. Let vooral op het "mag". Je mag als gewone weggebruiker niet door rood rijden, niet op de vluchtstrook, tenzij in geval van nood.

Als een bestuurder van zo'n hulpvoertuig er niet langs kan omdat het te druk is, zal de chauffeur van dat voertuig (moeten) wachten, totdat de situatie het wel toelaat.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3186917
Suzanne schreef: Het enige wat ik me kan voorstellen in gevl van TS is dat het voor hen op dat moment in die situatie handiger was om alvast links(er) te gaan rijden, ervan uitgaande dat ze gezien hebben dat TS er rechts af wilde, zodat zij op hun nieuwe baan makkelijker konden doorrijden. Het zou dan weer onloigshc zijn als zij er ook af zouden willen ;-)

Suzanne

Zij wilden er ook af. Dus ik blijf erbij dat het voor hun handiger was om de vluchtstrook te pakken.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3186918
Kaela schreef:Zij wilden er ook af. Dus ik blijf erbij dat het voor hun handiger was om de vluchtstrook te pakken.
Ben ik met je eens. Maar achter het stuur van een ambulance zit ook een mens. En natuurlijk hebben ze wel een VRO gehad, maar het blijven mensen. En die kunnen ook wel eens iets minder handig doen...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door